Planowane przez KE zmiany w polityce spójności na okres 2014-20 (wstępne informacje) Bruksela, 8 września 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
System ewaluacji NPR i NSRO
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności UE Wnioski dla Polski Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej MRR 9 grudnia 2011 r., Rzeszów.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Strategia Inwestycyjna
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Zapis prezentacji:

Planowane przez KE zmiany w polityce spójności na okres 2014-20 (wstępne informacje) Bruksela, 8 września 2011

Polityka spójności 2014-2020 w WRF – kwestie finansowe 336 mld euro i 40 mld euro z Connecting Europe Facility (całą kwotę wlicza się do cappingu 2,5 % PKB i koperty narodowej) 25% dla ESF i min. alokacje dla celów -25%/40%/52%, 1/3 dla Funduszu Spójności (w tym 10 mld euro w CEF) nowy cel dla regionów przejściowych – 75-90% PKB śr. UE 5% rezerwy wykonania

Cele i zasady PS 2 cele („goals”) – rozwój/development (obecny 1 i 2) oraz współpraca/cooperation (obecny cel 3) kwalifikowalność geograficzna: mniej rozwinięte poniżej 75% PKB, przejściowe 75-90% PKB, bardziej rozwinięte powyżej 90% PKB; Fundusz Spójności – 90% DNB na poziomie PC cel współpraca/cooperation – podział jak obecnie na 3 komponenty możliwe przesuwanie do 2% między kategoriami potencjalne korekty za nieprzestrzeganie zasady dodatkowości; wzmocniona zasada partnerstwa (przygotuje „European code of good practice”)

Strategiczne programowanie -WRS Wspólne Ramy Strategiczne dla 5 funduszy zawierają m.in.: analizę strategicznych potrzeb inwestycyjnych z punktu widzenia UE oraz istniejących strategii makroreg., analizę zintegrowanego podejścia dla obszarów miejskich, wiejskich i innych terytoriów, mechanizmy koordynacji między funduszami przyjmowane przez RUE+PE w 3 miesiące po wejściu w życie rozporządzeń, 6 miesięcy na ew. zmianę kontraktów i programów w przypadku zmiany WRS

Strategiczne programowanie - kontrakt Kontrakt partnerski PC - KE dotyczy okresu 2014-2020 i obejmuje 5 funduszy zawiera m.in.: uzasadnienie dla wybranych celów tematycznych (thematic objectives), oczekiwane rezultaty dla tych celów, strategiczne inwestycje per PO, opis celów pośrednich (milestones) per PO, spis niewypełnionych warunków ex ante z terminami ich realizacji, opisy PO, opis działań dla zapewnienia zintegrowanego podejścia dla obszarów miejskich, wiejskich i innych terytoriów, ocenę zdolności instytucjonalnych, założenia co do dodatkowości itp. przedstawiany przez PC razem z projektami PO (w ciągu 3 miesięcy od WRS) 6 miesięcy dla KE na przyjęcie (3 miesiące na zgłoszenie uwag)

Programowanie - programy operacyjne PO – fakultatywnie możliwe programy wielofunduszowe; alternatywa: cross-financing – 5% PO określa m.in.: osie priorytetowe dla każdego celu tematycznego (w przypadku ESF w ramach 1 osi można łączyć więcej niż 1 cel tematyczny) i uzasadnienie dla nich, na poziomie priorytetu i podpriorytetu: główne priorytety inwestycyjne, szczegółowe cele, wskaźniki rezultatu i produktu, kat. interwencji; niewypełnione ex ante warunki z terminami ich realizacji, cele pośrednie (milestones), listę dużych projektów (jej zmiana wymaga zgody KE), ew. strategiczne inwestycje, koordynacja z innymi funduszami, działania dla zapewnienia zintegrowanego podejścia, identyfikacja obszarów objętych zintegrowanymi inwestycjami terytorialnymi, rozwojem lokalnym itp. co do zasady: 1 priorytet – 1 fundusz – 1 priorytet tematyczny KE ma 6 miesięcy na zatwierdzenie PO mniejsze zmiany w PO (bez konsekwencji fin.) zatwierdzane tylko decyzją KM PO

Programowanie - wspólne plany działania wspólny plan działania (joint action plan) – „mini PO” obejmujący szereg projektów realizowanych przez 1 beneficjenta; zatwierdzany przez KE w 6 miesięcy min. wielkość publicznego wkładu – 10 mln euro zawiera uzgodnione wskaźniki produktu i rezultatu, cele pośrednie (milestones), założenia implementacyjne itp. monitorowany i ew. modyfikowany decyzja komitetu sterującego uproszczone rozliczanie, kontrola osiągniętych produktów, rezultatów, celów pośrednich

Wzmocniony wymiar terytorialny wymiar miejski: opis zintegrowanych strategii rozwoju terytorialnego w kontrakcie, a w PO - lista miast objętych zintegrowanymi planami rozwoju i rewitalizacji, wraz z indykatywną alokacją(min. 5% EFRR dla miast) KE, w porozumieniu z PC, ustali listę miast do platformy rozwoju miejskiego (urban development platform) finansowanej z pomocy technicznej KE m.in. dla wymiany doświadczeń (ok. 300 miast, po max 20/PC), ujęta w kontrakcie rozwój lokalny: wspierany przez EFRR, ESF oraz fundusz rolny i rybacki oparty na lokalnych grupach rozwoju (partnerzy publiczni i prywatni z udziałem nie większym niż 50%), na konkretnym obszarze objętym programem partnerstwa, wsparty zintegrowaną strategią adresującą lokalne potrzeby i potencjały zintegrowane inwestycje o charakterze terytorialnym (ITI)

Koncentracja tematyczna 11 celów tematycznych, podzielonych na priorytety inwestycyjne minimalna koncentracja dla regionów mniej rozwiniętych regiony mniej rozwinięte min. 6% EFRR na gospodarkę niskowęglową (OZE, efektywność energetyczna w MŚP i budynkach publicznych, smart grids, promocja strategii niskowęglowych dla obszarów miejskich), regiony przejściowe i bardziej rozwinięte: min. 20% EFRR na gospodarkę niskowęglową min. 30% EFRR na badania, rozwój i innowację (mazowieckie: 20%) min. 30% EFRR na wsparcie MŚP (mazowieckie: 20%)

Koncentracja tematyczna - EFRR Priorytety inwestycyjne: 1.B&R i innowacje 2. ICT 3. wsparcie dla MSP 4. gospodarka niskowęglowa 5. działania związane z adaptacją do zmian klimatu i zarządzania ryzykiem 6. w ramach działań związanych ze zrównoważonym rozwojem – jak w F. Spójności w punkcie 3 oraz dodatkowo ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa kulturowego 7. transport: TEN-T, drugo- i trzeciorzędne połączenia z TEN-T, zrównoważona mobilność/transport miejska 8. przedsiębiorczość i jej mobilność 9. inkluzja społeczna, w tym inwestycje w infrastrukturę zdrowia i społeczną oraz fizyczna i gospodarczą regenerację zdegradowanych obszarów miejskich i wiejskich.

Koncentracja tematyczna – Fundusz Spójności w ramach wsparcia dla low carbon economy: OZE, efektywność energetyczna w MŚP, efektywność energetyczna w budynkach publicznych, efektywność energetyczna w mieszkalnictwie, smart grids, strategie niskowęglowe dla obszarów miejskich działania związane z adaptacją do zmian klimatu i zarządzania ryzykiem w ramach działań związanych ze zrównoważonym rozwojem: gospodarka odpadowa i wodno-ściekowa w celu spełnienia wymogów prawa UE, bioróżnorodność, ochrona powierzchni ziemi, działania w celu polepszenia środowiska miejskiego w transporcie – TEN-T, mechanizmy na rzecz przyjaznego środowisku transportu (w tym wdrożenie systemu opłat), koleje także poza TEN-T, czysty transport publiczny

Warunkowość ex-ante lista warunków określona w zał. do rozporządzenia: warunki przypisane do poszczególnych obszarów tematycznych (konieczne wypełnienie tylko tych, które dotyczą obszarów wspieranych), np.: narodowa lub regionalna strategia dotycząca smart specialisation (BiR), zapewnienie pokrycia kosztów, w tym środowiskowych zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2000/60/WE (gospodarka wodno-ściekowa) SEA (strategiczna ocena oddziaływania na środowisko) dla planów i strategii transportowych warunki horyzontalne, np. efektywne wdrożenie strategii promocji równości płci poprzez w szczególności: system zbierania danych w rozbiciu na płeć, zapewnienie udziału podmiotu zajmującego się problematyką gender przy monitorowaniu i ocenie wsparcia efektywne wdrożenie art. 9 i 33 konwencji NZ dot. praw osób niepełnosprawnych przy składaniu programu albo potwierdzenie wypełnienia albo plan działań zapewniający wypełnienie nie później niż do końca 2016 r. Przy zatwierdzaniu programu Komisja może zawiesić część lub wszystkie płatności pośrednie do czasu wypełnienia warunku

Ocena wykonania ocena wykonania (performance review) w 2017 i 2019 r. w oparciu o cele pośrednie (milestones) zdefiniowane na poziomie priorytetu/podpriorytetu niewykonanie celu na koniec 2016 skutkuje rekomendacjami dla danego państwa członkowskiego rezerwa wykonania na poziomie UE jest podzielona proporcjonalnie na części odpowiadające osiom priorytetowym. Państwa członkowskie dostają kwotę odpowiadającą wszystkim osiom priorytetowym, które osiągnęły założone na koniec 2018 r. cele pośrednie (milestones). Państwa członkowskie alokują tę kwotę na te priorytety lub w inny sposób. kwoty dotyczące priorytetów, które nie osiągnęły celów pośrednich (milestones) na koniec 2018 r. oraz kwoty anulowane w związku z zasadą n+2 podzielone pomiędzy programy, które mają największy wkład w cele EU2020 , w zależności także od propozycji wykorzystania dodatkowych środków

Instrumenty finansowe jako równorzędna do dotacji forma wsparcia (także – kombinacja dotacji i instrumentu finansowego) – szczegółowe przepisy w rozporządzeniu wykonawczym zakres obszarowy praktycznie nieograniczony, instrumenty możliwe także dla Funduszu Spójności 3 formy: instrumenty na poziomie UE (z poziomem dofinansowania 100%, bez konieczności kontroli na miejscu i audytu) instrumenty realizowane wg wystandaryzowanych zasad na zasadach krajowych możliwość refundacji w momencie wkładu do funduszu maksymalnie kwoty przewidywanej na wypłaty dla ostatecznych odbiorców przez 2 lata (w przypadku instrumentów na poziomie UE – bez ograniczenia 2 lat) konieczność przenaczania na cele PO przez 10 lat po zamknięciu

Inne kwestie - główna dyskusja po PREZ PL duże projekty: obowiązkowo na liście w PO, oprócz tego podobnie do obecnych zasad; w decyzji KE dodatkowo wskaźniki postępu rzeczowego i finansowego, oraz wymóg podpisania pierwszego kontraktu na roboty w ciągu 2 lat coroczne spotkania z KE poświęcone poszczególnym PO, od 2016 poziom dofinansowania na priorytecie: 75% dla wszystkich regionów w Polsce (zarówno dla mniej rozwiniętych, jak i phasing-out w ramach kategorii przejściowej) + 10 pp jeśli cały priorytet w formie instrumentów finansowych projekty generujące dochód: możliwość zamiast luki wykorzystania ryczałtowego (flat rate) obniżenia dla danej kategorii projektów, wysokość którego określona w rozporządzeniu wykonawczym niekwalifikowane: projekty skończone przed złożeniem do IZ wniosku o dofinansowanie, VAT, zakup ziemii pow. 10% lub w EFS, IZ i IC akredytowana przez instytucje akredytującą, można zrezygnować z IC

Inne kwestie - główna dyskusja po PREZ PL zaliczka 2,5% rocznie (do 2022 r.) koniec roku rozliczeniowego – 30 czerwca. KE refunduje tylko 90% płatności pośrednich od razu – pozostałe, po annual clearance zachowana kumulacja maksymalna płatności pośrednich i zaliczek na poziomie 95% zasada n+2, z wyjątkiem pierwszego roku (kwota podzielona pomiędzy pozostałe lata), bez wyjątków dla dużych projektów

Dziękujemy za uwagę