TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Człowiek – Najlepsza inwestycja
Tworzenie wojewódzkiego systemu pracy z uczniami zdolnymi w ramach projektu DiAMEnT   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wymogi w zakresie planowania i dokumentowania realizacji zajęć
Krystyna Dynowska- Chmielewska
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Informacja o wynikach diagnozy uzdolnień uczniów w województwie małopolskim w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych, j. angielskiego, matematyki,
Organizacja i przebieg diagnozy uzdolnień kierunkowych uczniów
Organizacja diagnozy uzupełniającej dla uczniów klas IV szkoły podstawowej w ramach projektu DiAMEnT kwiecień   Projekt współfinansowany przez.
Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim z uwzględnieniem wyników diagnozy uzdolnień uczniów.
Założenia merytoryczne i organizacyjne systemu pracy z uczniami zdolnymi w projekcie „DiAMEnT” Opracowanie: Krystyna Dynowska- Chmielewska   Projekt.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia projektu DiAMEnT ze szczególnym uwzględnieniem aspektów.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja upowszechniająca pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego - Marka Sowy Małopolskiego Kuratora Oświaty - Aleksandra Palczewskiego.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja upowszechniająca pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego - Marka Sowy Małopolskiego Kuratora Oświaty - Aleksandra Palczewskiego.
System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych Rok szkolny 2012/2013.
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Upowszechnianie dobrych.
„Szkolne Centrum Nauki”
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT DiAMEnT jako projekt innowacyjny.
Zebranie rodziców uczniów klas szóstych szkół podstawowych 13 kwietnia 2012 r.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Prezentacja finalnej wersji.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
1. Składanie podań przez kandydatów (w przypadku rekrutacji elektronicznej do szkół pierwszego wyboru) od r. do r. do godz.
Nowe procedury i terminy. Podstawy prawne Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 nr 256 poz. 2572), Ustawa z dnia 6 grudnia 2013.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Informator dla rodziców
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
T ERMINY SPRAWDZIANU TERMIN SPRAWDZIANU Sprawdzian odbędzie się 5 kwietnia 2016 r. i składa się z dwóch części. Część 1 Język polski i matematyka zaczyna.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Tworzenie wojewódzkiego systemu pracy z uczniami zdolnymi w ramach projektu DiAMEnT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Technologia informacyjna
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Informacja o projekcie Małopolskie Talenty
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Informacja o projekcie Małopolskie Talenty
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r. ‚
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Metody diagnozy uzdolnień uczniów 1. Testy osiągnięć szkolnych 2. Testy inteligencji 3. Nominacje rodziców 4. Nominacje nauczycieli 5. Nominacje ekspertów 6. Nominacje rówieśników 7. Osiągnięcia w konkursach, olimpiadach 8. Oryginalne wytwory 9. Rozmowy z uczniem (badanie stylu uczenia się i profilu uzdolnień) 10. Konsultacja ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej 11. Dokumentowanie zdarzeń związanych z osiągnięciami i rozwojem ucznia   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Diagnoza uzdolnień uczniów w projekcie „DiAMEnT” Opracowanie: Otylia Pulit-Parszewska Krystyna Dynowska-Chmielewska   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele diagnozy Rozpoznanie uzdolnień poznawczych (kierunkowych) uczniów na trzech etapach kształcenia w zakresie czterech obszarów przedmiotowych Zakwalifikowanie uczniów uzdolnionych kierunkowo na zajęcia pozaszkolne w Powiatowych Ośrodkach Wspierania Uczniów Zdolnych Przetestowanie narzędzi diagnostycznych oraz procedur prowadzenia diagnozy uzdolnień kierunkowych uczniów   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Założenia diagnozy Przeprowadzenie diagnozy zależy od zaangażowania kadry kierowniczej i nauczycieli szkół Badaniem mogą zostać objęci wszyscy uczniowie z trzech etapów kształcenia Badane będą uzdolnienia poznawcze w zakresie czterech obszarów: matematyki, języka angielskiego, technologii informacyjno-komunikacyjnych, przedsiębiorczości Do diagnozy zostaną wykorzystane autorskie, innowacyjne narzędzia diagnostyczne – arkusze nominacji nauczycielskiej oraz dwuczęściowe testy diagnostyczne (część przedmiotowa i psychologiczna) Diagnoza zostanie przeprowadzona w szkołach pod nadzorem dyrektora z udziałem nauczycieli, specjalistów przedmiotowych   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Założenia diagnozy Badanie zostanie przeprowadzone w dwóch etapach Testy diagnostyczne poprawiane będą przez zewnętrzne komisje powiatowe powołane do poszczególnych typów szkół W skład komisji powiatowych wejdą nauczyciele - specjaliści przedmiotowi oraz psycholog Wyniki diagnozy pozwolą na utworzenie grup przedmiotowych z poszczególnych etapów kształcenia do zajęć pozaszkolnych w POWUZ Po zakończeniu diagnozy i zebraniu wniosków zostanie opracowana ostateczna wersja systemu diagnozowania uzdolnień uczniów w województwie małopolskim   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Diagnoza uzdolnień poznawczych obejmie uczniów trzech etapów kształcenia: klasy IV – VI szkoły podstawowej, klasy I – III gimnazjum, klasy I – II (III) szkoły ponadgimnazjalne (technika, licea) w zakresie następujących obszarów: język angielski, przedsiębiorczość, matematyka, technologie informacyjno-komunikacyjne.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Etapy diagnozy Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Efekt – nominowanie około 10% uczniów z danego etapu kształcenia w zakresie czterech obszarów: język angielski, matematyka, przedsiębiorczość, technologie informacyjno-komunikacyjne Etap 2 Test diagnostyczny składający się z dwóch części: przedmiotowej psychologicznej Efekt – zakwalifikowanie od 3,5% do 6% uczniów na zajęcia pozaszkolne w POWUZ   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Etapy diagnozy Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Arkusze nominacji przesłane do szkół zostaną wypełnione przez nauczycieli przedmiotów w zakresie języka angielskiego, matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych na wszystkich etapach kształcenia. Arkusze nominacji z przedsiębiorczości w szkole podstawowej i gimnazjum wypełnią nauczyciele wychowawcy, a w szkole ponadgimnazjalnej nauczyciele przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Uczeń może być nominowany tylko do jednego przedmiotu. Zakładamy, że około10% uczniów nominowanych do następnego etapu diagnozy zostanie w miarę równomiernie rozłożonych w obszarach przedmiotowych   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Etapy diagnozy Etap 1 Nominacja nauczycielska z użyciem arkusza nominacji Warunki nominacji: przemyślany wybór ucznia; omówiony w zespole nauczycielskim; arkusz nominacji wypełniony bardzo dokładnie nominacji nie podlegają uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 2 Test diagnostyczny Etapy diagnozy Etap 2 Test diagnostyczny II etap diagnozy obejmuje uczniów nominowanych przez nauczycieli (około 10% uczniów z danego etapu kształcenia). Test diagnostyczny do badania uzdolnień w zakresie języka angielskiego, matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych dla wszystkich etapów kształcenia składa się z dwóch części: - część przedmiotowa / dydaktyczna – badanie osiągnięć przedmiotowych – test zbudowany zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego; - część psychologiczna – badanie predyspozycji psychologicznych ucznia w zakresie danego przedmiotu – test psychologiczny   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 2 Test diagnostyczny Etapy diagnozy Etap 2 Test diagnostyczny Test diagnostyczny badający uzdolnienia w zakresie przedsiębiorczości jest jednoczęściowy, ma charakter testu psychologicznego (w II i III etapie edukacji nie ma przedmiotu przedsiębiorczość). Testy psychologiczne zostały opracowane do przedmiotu i etapu kształcenia (ten sam test piszą uczniowie wszystkich klas danego etapu) Testy przedmiotowe są zróżnicowane, do każdego etapu z każdego przedmiotu (j. angielski, matematyka, TI-K) zostały opracowane 2 testy (łącznie dla 3 etapów 6 testów z każdego przedmiotu)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 2 Test diagnostyczny Testy przedmiotowe zostały opracowane dla: Etapy diagnozy Etap 2 Test diagnostyczny Testy przedmiotowe zostały opracowane dla: klasy IV szkoły podstawowej; klasy V-VI szkoły podstawowej; klasy I gimnazjum; klas II-III gimnazjum; klasy I szkoły ponadgimnazjalnej; klasy II (III) szkoły ponadgimnazjalnej (licea, technika)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etap 2 Test diagnostyczny Etapy diagnozy Etap 2 Test diagnostyczny Testy diagnostyczne ze wszystkich przedmiotów uczniowie będą pisać w jednym dniu o określonej godzinie pod nadzorem nauczyciela przedmiotu (w przypadku przedsiębiorczości w szkole podstawowej i gimnazjum pod nadzorem nauczyciela wskazanego przez dyrektora szkoły). W pierwszej kolejności uczniowie będą pisać testy przedmiotowe, a po przerwie testy psychologiczne (w przypadku przedsiębiorczości tylko testy psychologiczne). Czas trwania testu przedmiotowego – 45- 60 minut Czas trwania testu psychologicznego – 45 – 90 minut   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Poprawa testów diagnostycznych Poprawa testów diagnostycznych zostanie przeprowadzona przez powołane zewnętrzne komisje powiatowe do poszczególnych typów szkół. W skład powiatowych komisji wejdą nauczyciele języka angielskiego, matematyki, informatyki / technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz psycholog – nauczyciele dokonają oceny testów przedmiotowych, psycholodzy testów psychologicznych.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ćwiczenie Określcie plusy i minusy nominacji nauczycielskiej jako metody diagnozowania uzdolnień uczniów   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego