System bankowy w Estonii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

Międzynarodowe rynki pieniądza
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Susza kredytowa może znacznie pogłębić czekający nas kryzys gospodarczy Wprost, 6/2009 Raporty banków – kredytów brak Jesteśmy na półmetku publikacji.
MINISTERSTWO FINANSÓW Bieżące i przyszłe wyzwania w procesach legislacyjnych dotyczące sektora bankowego w Polsce Dariusz Daniluk Podsekretarz Stanu w.
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Narodowy bank centralny
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
SYSTEM BANKOWY Finanse
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
RYZYKO STOPY PROCENTOWEJ
FM Banku SA i Polskiego Banku Przedsiębiorczości S.A.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Wpływ regulacji ostrożnościowych na sytuację banków spółdzielczych
Narodowy Bank Polski funkcje i znaczenie banku centralnego
Zarządzanie projektami
Dochody budżetu państwa
Tworzenie i organizacja banków
Funkcje Banku Centralnego UE ze szczególnym uwzględnieniem
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
Rząd i prezydent.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
Katowice, październik 2006r.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Podstawowe informacje: Data powstania: 19 września 2006 r. Przejęła kompetencje Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Komisji Nadzoru Ubezpieczeń.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Banki i ich rola w gospodarce
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Architektura współczesnego systemu finansowego
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Bankowość Zajęcia 1 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Bankowość Zajęcia 2 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla gospodarki Agata Książek, Publiczne Gimnazjum nr 9 Dwujęzyczne w Opolu Opiekun: mgr Arkadiusz Wickiewicz.
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
Narodowy Bank Polski Prawo finansów publicznych (8) Narodowy Bank Polski1.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Wykład 3 Prawo bankowe.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Czy diagnoza jest poprawna?
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
mgr Małgorzata J. Januszewska
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
BANKOWOŚĆ dr Radosław Winiarski Zakład Bankowości i Rynków Pieniężnych Katedra Systemów Finansowych Gospodarki Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Nadzór nad systemem finansowym
Zapis prezentacji:

System bankowy w Estonii

W skład systemu bankowego Estonii wchodzą: Bank Estonii (Eesti Pank) Siedem banków komercyjnych Fundusz Gwarantowania Depozytów (Tagatisfond)

Funkcję regulacyjno-nadzorczą nad bankami spełnia wyodrębniona instytucja państwowa pod nazwą Organ Nadzoru Finansowego, która zajmuje się w sposób kompleksowy regulacjami i nadzorem nad wszystkimi sektorami finansowymi.

System bankowy Estonii jest oparty na niemieckim modelu bankowości, gdzie dominującą rolę odgrywają uniwersalne banki komercyjne. Rynek bankowy w Estonii jest w pełni sprywatyzowany, silnie skoncentrowany i w głównej mierze kontrolowany przez kapitał zagraniczny.

Historia bankowości w Estonii 1919 - Powstanie Banku Estonii 1929 - Wprowadzenie estońskiej waluty - korony 1940 - Aneksja Estonii przez ZSRR 1990 - Przywrócenie Banku Estonii 1991 – Odzyskanie niepodległości przez Estonię 1992 - Zastąpienie rubla koroną – w pełni wymienialną walutą 1992-1994 – pierwszy kryzys bankowy 1998-1999 – drugi kryzys bankowy 2004.06.28 – przystąpienie Estonii do ERM II

Waluta Estonii Od 20 czerwca 1992 r. jest nią korona estońska, która zastąpiła rubla rosyjskiego. Ustalono sztywny kurs korony w stosunku do marki niemieckiej w relacji 1 DEM – 8 EEK. Od 1 stycznia 1999 r. związanie z marką niemiecką zastąpiono powiązaniem z euro w relacji 1 EUR – 15,6466 EEK. Od 28 czerwca 2004 r. korona estońska włączona została do mechanizmu kursowego ERM II.

Nadzór bankowy Funkcje nadzoru bankowego w Estonii znajdują się w kompetencjach Organu Nadzoru Finansowego, odpowiedzialnego za nadzór nad działalnością wszystkich sektorów finansowych: bankowego kapitałowego ubezpieczeniowego

Bank Estonii est. Eesti Pank Powstał 24 lutego 1919 roku W latach 1944 - 1989 stanowił część systemu bankowego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich Wznowił działalność od 1 stycznia 1990 r. Jest w pełni niezależny, nie podlega żadnym organom władzy wykonawczej, jest odpowiedzialny jedynie przed parlamentem. Działa w oparciu o ustawę z 18 maja 1993 r. oraz Statut Banku Estonii z 3 września 1996 r.

Funkcje Banku Estonii Kształtowanie i realizacja polityki pieniężnej, mającej na celu utrzymanie stabilności cen oraz umacnianie pozycji korony estońskiej Emisja banknotów i monet oraz regulowanie obiegu pieniądza gotówkowego zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej

Funkcje Banku Estonii Ustalanie w uzgodnieniu z rządem zasad reżimu kursowego oraz kształtowanie polityki i zarządzanie oficjalnymi rezerwami walutowymi. Określanie form i zasad rozliczeń pieniężnych w gospodarce oraz aktywne uczestnictwo w systemie rozrachunków międzybankowych.

Funkcje Banku Estonii Wykonywanie usług bankowych na rzecz rządu i jego instytucji, a zwłaszcza prowadzenie obsługi budżetu państwa, z wykluczeniem możliwości kredytowania wydatków publicznych.

Struktura organizacyjna Banku Estonii Organami BE są: Rada Nadzorcza Prezes BE Zarząd BE

Rada Nadzorcza Stanowi najważniejszy organ decyzyjny BE. Składa się z Przewodniczącego, Prezesa BE oraz z siedmiu członków. Przewodniczący Rady Nadzorczej jest powoływany przez Parlament Republiki Estońskiej na wniosek Prezydenta Republiki Estońskiej, zaś członkowie na wniosek Przewodniczącego Rady Nadzorczej. Członkowie Rady Nadzorczej powoływani są na pięcioletnią kadencję. W obradach Rady może brać udział Minister Finansów Rada obraduje przynajmniej raz w miesiącu.

Zadania Rady Nadzorczej Sprawuje kierownictwo nad wszystkimi działaniami podejmowanymi przez BE. Odpowiada za prowadzenie polityki pieniężnej i ustalanie norm ostrożnościowych dla instytucji kredytowych Przyjmuje i wykonuje budżet BE.

Prezes Banku Estonii Jest powoływany przez Prezydenta Republiki Estonii na wniosek Rady Nadzorczej na pięcioletnią kadencję. Z momentem powołania Prezes staje się członkiem Rady Nadzorczej. Sprawuje ogólne kierownictwo nad pracami Banku. Realizuje decyzje podjęte przez Radę Opracowuje projekt budżetu Banku.

Zarząd Banku Estonii Kieruje działalnością Banku. Odpowiada za współpracę pomiędzy jego poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi. W jego skład wchodzą Prezes oraz od dwóch do czterech członków powoływanych przez Radę Nadzorczą na wniosek Prezesa. Zarząd obraduje nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

Nadzór bankowy Funkcje nadzoru bankowego w Estonii znajdują się w kompetencjach Organu Nadzoru Finansowego, odpowiedzialnego za nadzór nad działalnością wszystkich sektorów finansowych: bankowego kapitałowego ubezpieczeniowego

Skład Organu Nadzoru Finansowego Pracami ONF kieruje Rada Nadzorcza, składająca się z: Przewodniczącego Rady, którym z urzędu jest Minister Finansów, Prezesa Banku Estonii oraz czterech innych członków. Dwóch z nich jest powoływanych przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Finansów, dwóch pozostałych powołuje Rada Nadzorcza Banku Estonii na wniosek Prezesa Banku.

Kompetencje Rady Nadzorczej określanie norm ostrożnościowych, od przestrzegania których zależy bezpieczeństwo finansowe i stabilność sektora finansowego, ogólny nadzór nad działalnością Zarządu ONF i jego funkcjonowaniem Kadencja Rady Nadzorczej trwa trzy lata.

Zarząd ONF Składa się z pięciu osób powoływanych przez Radę Nadzorczą ONF na trzyletnią kadencję. Do zadań Zarządu należy: realizacja postanowień Rady Nadzorczej ONF przygotowywanie informacji, analiz i wniosków wynikających z oceny sytuacji w sektorze finansowym występowanie z inicjatywą zastosowania ewentualnych sankcji wobec banków nieprzestrzegających norm ostrożnościowych i zasad bezpieczeństwa finansowego oraz innych przepisów prawa bankowego.

System ochrony depozytów Fundusz Gwarancyjny powstał w 1998 r. Wszystkie banki są w sposób prawny zobowiązane do uczestnictwa w FG, do wnoszenia odpowiednich opłat oraz przestrzegania wszelkich reżimów związanych z ochroną wkładów pieniężnych deponentów. Zakres gwarancji ustanowiono początkowo na poziomie 6400 euro, czyli znacznie mniejszym niż minimalna norma wyznaczona przez dyrektywę Unii Europejskiej. Docelowo – będzie to około 20 tyś euro.

System ochrony depozytów Opłaty na rzecz Funduszu są wnoszone przez banki z góry i mogą w skali roku sięgać kwoty równoważnej 0,28% wielkości depozytów gwarantowanych znajdujących się na rachunkach klientów. Jeżeli i skala wpłat depozytów gwarantowanych przekroczy wielkość środków pochodzących z opłat wnoszonych przez banki, Fundusz Gwarancyjny może zaciągnąć pożyczkę bankową od członków systemu ochrony depozytów bądź na rynku pieniężnym lub też zwrócić się o pomoc do rządu.

Rozwój estońskiego systemu bankowego W 1988 r. w Estonii powstał Tartu Commercial Bank – pierwszy komercyjny bank na terytorium byłego ZSRR. Bank zbankrutował i został zlikwidowany w latach 1992-93. Rozwój sektora prywatnego w okresie transformacji gospodarki spowodował wzrost zapotrzebowania na usługi bankowe. W 1992 r. w Estonii działały już 42 banki. Wiele z nich upadło w czasie kryzysów bankowcy w latach 1992-94 i 1998-99. Wskutek łączenia się małych banków obecnie istniej siedem instytucji kredytowych oraz sześć oddziałów instytucji zagranicznych.

Pierwszy kryzys bankowy Pierwszy kryzys był następstwem drastycznej restrukturyzacji gospodarki, której następstwem był spadek produkcji i hiperinflacja. Dodatkowym czynnikiem było słabe zarządzanie bankami oraz niewystarczający nadzór ze strony banku centralnego i właścicieli banków. Został przezwyciężony bez pomocy zewnętrznej, z wykorzystaniem krajowych zasobów i umiejętności kadr zarządzających.

Skutki pierwszego kryzysu bankowego Ogromne straty depozytariuszy. Zmniejszenie dostępności funduszy. Deprecjacja kredytów i pożyczek. Znaczny spadek zaufania dla instytucji finansowych. Restrukturyzacja sektora. Podniesienie wymogów kapitałowych dla banków.

Drugi kryzys bankowy Rozpoczął się od załamaniu na giełdzie tallińskiej jesienią 1997 r. spowodowanego częściowo kryzysem w Azji Płd.-Wsch. Duży wpływ miał późniejszy kryzys gospodarczy w Rosji. Przyczynami kryzysu były również znaczne zaangażowanie niektórych banków w działalność pozabankową oraz zbyt ryzykowne inwestycje. Wyjście z niego było łatwiejsze dzięki obecności w sektorze inwestorów skandynawskich. Spowodował dalszą koncentrację na rynku oraz zaostrzenie nadzoru nad działalnością banków i ściślejsza kontrola płynności sektora poprzez stopy rezerw obowiązkowych.

Elementy struktury sektora bankowego w Estonii w latach 2001-2003 Wyszczególnienie 2001 2002 2003 Liczba instytucji kredytowych 7 Aktywa sektora bankowego ogółem w mld euro 5,2 6,3 Udział banków z dominacją kapitału zagranicznego (w %) 97,6 99,0 Udział pięciu największych banków w aktywach instytucji kredytowych ogółem Liczba oddziałów banków komercyjnych 211 198 197 Liczba zatrudnionych w bankach komercyjnych (w tys.) 3,9 4,3

Wejście banków zagranicznych na rynek estoński Udział kapitału zagranicznego w bankach estońskich wzrósł gwałtownie w 1996 r. W III kwartale 1998 r. przekroczył 50%. W roku 2001 przekroczył 85%. Obecnie sięga 99%. Wzrost inwestycji zagranicznych w sektorze bankowym w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych spowodowany był procesami restrukturyzacyjnymi i koncentracyjnymi, które sprawiły, że banki stały się atrakcyjniejszymi inwestycjami dla skandynawskich grup finansowych.

Korzyści z inwestycji zagranicznych w sektorze bankowości Wzmocnienie sektora Wzrost jakości usług i innowacyjności Lepsze zarządzanie ryzykiem bankowym Podniesienie wiarygodności banków estońskich i obniżenie kosztów kredytów zaciąganych na międzynarodowym rynku międzybankowym Obniżenie współczynnika adekwatności Stworzenie konkurencyjnego otoczenia dla banków krajowych Wzrost jakości zasobów ludzkich zatrudnionych w bankowości

Estońskie instytucje kredytowe Duże: Hansabank – powstał 01.07.1991, w 1998 połączył się z Estonian Savings Bank. W 2005 r. szwedzki Swedbank nabył 100% akcji banku. W 2005 r. udział Hansabank w rynku estońskim wynosił 58,7%. SEB Eesti Uhispank – powstał 15.12.1992 r. wskutek połączenia 11 małych banków regionalnych, w 1997 r. połączył się z North-Estonia Bank i z Bank of Tallin w 1998 r. Obecnie jest członkiem szewdzkiej grupy finansowej SEB. Posiada udział w rynku na poziomie 21,5%.

Estońskie instytucje kredytowe Średnie: Nordea Bank – jest częścią największej skandynawskiej grupy finansowej Nordea. Oddział estoński powstał w 1995 r. w wyniku połączenia oddziałów dwóch fińskich banków SYP i KOP. Posiada 8,7% udziału w rynku. Sampo Bank – wcześniej Optiva Pank, po połączeniu z Raepank w 1995 i Estonian Investment Bank w 1998 został przejęty przez fiński Sampo Bank w 2000 r. Udział w rynku na poziomie 7,6%.

Estońskie instytucje kredytowe Małe Eesti Krediidipank – założony 10.04.1992, własność zagranicznych osób prawnych. Udział w rynku wynosił 1,7% w 2005 r. Tallin Business Bank – powstał 09.12.1991, mały bank nastawiony na obsługę małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób fizycznych, oparty w większości na estońskim kapitale. SBM Pank – założony 23.09.1999, zorientowany na obsługę inwestycji zagranicznych oraz rynku nieruchomości. Udziały w rynku banków TBB i SBM wynoszą odpowiednio 0,3% i 0,2%.

Udział banków w aktywach sektora bankowego ogółem (w %)

Bankowość elektroniczna Niezwykle szybki rozwój elektronicznej bankowości Estończycy zawdzięczają zapóźnieniu sektora bankowego tkwiącego w realiach ZSRR. Dzięki temu system tworzony był od podstaw, a firmy wdrażały od razu najnowocześniejsze rozwiązania - na przykład bankowość internetową. Klienci banków nie byli przyzwyczajeni do tradycyjnych i nieefektywnych instrumentów finansowych, dlatego byli bardziej skłonni do korzystania z nowych instrumentów. W rezultacie estońskie banki znalazły się w grupie tych, które jako pierwsze w Europie zaoferowały klientom elektroniczne usługi bankowe. Obecnie, praktycznie 90 proc. operacji bankowych w tym kraju dokonywanych jest w ten sposób.

Bankowość elektroniczna W 1993 r. Hansabank zaoferował telefoniczny dostęp do usług bankowych W 1996 r. wprowadzono w Estonii pierwsze usługi bankowe dostępne poprzez Internet Obecnie ok. 95% płatności dokonywanych jest drogą internetową. Dzięki wykorzystaniu Internetu klienci estońskich banków wykazują większą aktywność, częściej korzystają z usług bankowych. Rozwiązania stosowane w estońskich bankach w zakresie bankowości elektronicznej zaliczane są do najlepszych w całej Europie.