Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Powiązanie treści przedmiotowych z kształtowaniem świata wartości
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Nowa podstawa programowa
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego i historii Sie ć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów humanistycznych w ramach projektu pn.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Edukacja teatralna w podstawie programowej
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Sopocka Akademia Tenisowa
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.

WIZJA OGÓLNA KSZTAŁCENIA KULTURALNO-LITERACKIEGO świadomy uczestnik procesów komunikacyjnych Uczeń to świadomy uczestnik procesów komunikacyjnych odbiera i tworzy wypowiedzi w odbieranych komunikatach wykorzystuje zawarte informacje odbiorca i uczestnik kultury Uczeń to odbiorca i uczestnik kultury analizuje i interpretuje teksty kultury U czeń czyni to na podstawie zdobytych wiadomości z zakresu w ww wiedzy o języku, literaturze i kulturze

TEKSTY KULTURY każdy wytwór kultury stanowiący całość, uporządkowany według określonych reguł, np.  tekst literacki  spektakl teatralny  film  dzieło sztuki malarskiej wszelkie działania artystyczne realizujące jakiś utrwalony wzorzec kulturowy

Najważniejszym tekstem kultury na lekcji języka polskiego jest tekst literacki! Nauczyciel musi mieć jednak świadomość, że dzieło literackie nie jest już podstawowym przedmiotem przeżyć estetycznych dziecka.

W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ POLSKIEJ SZKOLE CZYTELNIKA? Czy stosować przymus lekturowy? Czy też przedstawiać świat literatury jako rzeczywistość atrakcyjną dla współczesnego człowieka?

Należy przede wszystkim prowadzić działania dydaktyczne inicjację kulturową mające na celu inicjację kulturową dziecka w świat tekstów literackich.

PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA DYDAKTYCZNE: Gry, zabawy i konkursy związane z czytaniem tekstów literackich (szczególnie w klasach młodszych) Stała współpraca z nauczycielem bibliotekarzem (opracowanie elektronicznego systemu sprawdzania znajomości przeczytanych w szkolnym księgozbiorze lektur) „Biblioteka na kółkach”, czyli nieustanne promowanie czytelnictwa na różnych lekcjach przez nauczyciela bibliotekarza.

Wykorzystanie nowości księgarskich Praca z tekstem literackim w oparciu o środki audiowizualne Korzystanie z wydań hipertekstowych lektur szkolnych:

Praca na fragmentach tekstu inicjująca do dalszej lektury Czytanie fazowe tekstów

Oglądanie i czytanie – adaptacja dzieła literackiego i samo dzieło (lekcje porównawcze) Praca z rodzicami nad problemem czytelnictwa – projekty edukacyjne realizowane wspólnie z rodzicami

II ANALIZA I INTERPRETACJA TEKSTÓW KULTURY

poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie; kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń ukrytych; rozwija zainteresowania różnymi dziedzinami kultury; poznaje specyfikę literackich i pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej; w kontakcie z dziełami kultury kształtuje hierarchię wartości, swoją wrażliwość, gust estetyczny, poczucie własnej tożsamości i postawę patriotyczną Szkoła podstawowa klasy IV-VI Uczeń:

doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcia w refleksji o literaturze i wartościach; czyta lektury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej, stopniowo zaczyna poznawać także dzieła klasyczne ważne dla kultury polskiej i światowej. Gimnazjum Uczeń:

stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki; odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej. Szkoła ponadgimnazjalna Uczeń:

NA CO NALEŻY ZWRACAĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ W ANALIZIE I INTERPRETACJI TEKSTÓW KULTURY? Uwaga Na wszystkich etapach kształcenia należy pamiętać, od nauczyciela że to przede wszystkim od nauczyciela zależy, które teksty literackie oraz inne teksty kultury poznają uczniowie!

II ANALIZA I INTERPRETACJA TEKSTÓW KULTURY

SZKOŁA PODSTAWOWA (KLASY IV-VI) Uczeń powinien: Nawiązać indywidualną relację do tekstu kultury Wstępne rozpoznanie zaopatrzyć się w podstawowe narzędzia oglądu dzieła literackiego oraz innych tekstów kultury, ale bez konieczności ich definiowania Analiza zacząć odbierać teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym Interpretacja odczytywać podstawowe wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury Wartości i wartościowanie Trzeba mu pozwolić o dziele sztuki mówić! Należy operować tylko podstawowymi kategoriami! Należy kształtować świadomość wielowarstwowości każdego dzieła sztuki! Trzeba wprowadzać go w świat aksjologiczny i etyczny!

GIMNAZJUM Uczeń powinien: określać problematykę utworu Wstępne rozpoznanie używać narzędzia oglądu dzieła literackiego oraz innych tekstów kultury, a także umieć je zdefiniować Analiza przeprowadzać pierwsze próby hermeneutyczne Interpretacja rozróżniać skomplikowaną sytuację kulturową Wartości i wartościowanie Trzeba kształtować umiejętność syntetycznego spojrzenia na dzieło! Należy kształtować instrumentarium analityczne! Należy kształtować świadomość potrzeby kontekstualnego odbioru działa (również poprzez pamięciowe opanowywanie fragmentów arcydzieł)! Trzeba nauczyć posługiwania się terminologią aksjologiczną, etyczną i estetyczną!

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA Uczeń powinien: rozpoznawać konwencję literacką (rozumianą jako stałe pojawianie się danego literackiego rozwiązania w obrębie pewnego historycznie określonego zbioru utworów) Wstępne rozpoznanie określać poprzez aspekt funkcjonalny elementy analizy (osoby, świat przedstawiony, język), charakteryzować dzieło w odniesieniu do historii literatury, wykonywać podstawowe działania komparatystyczna Analiza dokonywać hermeneutycznych odczytań dzieł literackich oraz różnych innych tekstów kultury Interpretacja mieć świadomość różnych hierarchii wartości oraz ich konfliktu Wartości i wartościowanie Trzeba kształtować umiejętność osadzania dzieła w kontekście historii literatury! Należy aktywnie używać instrumentarium analitycznego! Należy systematycznie rozszerzać konteksty interpretacyjne, również poprzez korelację międzyprzedmiotową! Trzeba pomagać w procesie budowania świata wartości!

INNE TEKSTY KULTURY Szkoła podstawowa (klasy IV-VI) wybór mitów greckich, baśni i legend wybór kolęd wybór pieśni patriotycznych wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego wybrane programy telewizyjne

INNE TEKSTY KULTURY Gimnazjum wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu (np. z Internetu) wybrany komiks wybrane programy telewizyjne

INNE TEKSTY KULTURY Poziom podstawowy wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego) homilia Jana Pawła II wygłoszona 2 czerwca 1979 r. w Warszawie na Placu Zwycięstwa (Piłsudskiego) – nagranie telewizyjne Poziom rozszerzony wybrane filmy z klasyki kinematografii światowej (np. Ingmara Bergmana, Charlesa Chaplina, Federico Felliniego, Akiry Kurosawy, Andrieja Tarkowskiego, Orsona Wellesa) spektakle teatralne (w tym Teatru TV) – przynajmniej jeden w roku stała lektura gazety codziennej, tygodnika opinii, miesięcznika i kwartalnika Szkoła ponadgimnazjalna