Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Program wychowawczy szkoły
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Idea oceniania kształtującego
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Tydzień działań profilaktycznych
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
LOSY ABSOLWENTÓW SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO IM. WALDEMARA KIKOLSKIEGO W BIAŁYMSTOKU Białystok, 23 września 2015r.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
czwarte spotkanie Zespołu
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ NR 46 W WARSZAWIE
Technologia informacyjna
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok 2013 - 2014 Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Lecha Wierusza w Świebodzinie Barbara Górecka - Atkinson

Cele: ocena stopnia realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki; ocena skuteczności Szkolnego Programu Profilaktyki we wspieraniu rozwoju osobowości ucznia; dostarczenie nauczycielom, uczniom, rodzicom, dyrekcji informacji o skuteczności podjętych działań; sformułowanie wniosków, które będą stanowiły podstawę do ewentualnego udoskonalenia w/w programu.

Pytania kluczowe: W jakim stopniu Szkolny Program Profilaktyki wpływa na postawy i zachowanie uczniów? W jakim stopniu i jak realizowane są założenia Szkolnego Programu Profilaktyki?

Kryteria sukcesu: Lepsza frekwencja uczniów; Wzrost motywacji uczniów do nauki; Uczniowie czują się bezpiecznie w Ośrodku; Zmniejsza się liczba zachowań ryzykownych; W planach pracy wychowawcy, pedagoga, psychologa znajdują się wszystkie zadania ujęte w Szkolnym Programie Profilaktyki; Tematy godzin wychowawczych zapisane w dzienniku są w pełni spójne i wynikają z planu pracy wychowawcy klasy i Szkolnego Programu Profilaktyki; Wszystkie wymienione w Szkolnym Programie Profilaktyki podmioty podejmują działania wynikające ze Szkolnego Programu Profilaktyki; Wszyscy wychowawcy i nauczyciele doskonalą się w zakresie umiejętności kształtowania pożądanej postawy uczniów; Uczniowie starają się uczestniczyć w życiu lokalnych społeczności; Uczniowie wiedzą jak zachować się w czasie uroczystości; Wzrastają kompetencje uczniów w sferze emocjonalnej, intelektualnej i społecznej.

Metody badawcze: analiza dokumentów: dzienniki lekcyjne, plan pracy wychowawcy klasy, Szkolny program Profilaktyki, dziennik pracy pedagoga, dziennik pracy psychologa, arkusze obserwacyjne uczniów.

Główne trudności w SOSW: - wulgaryzmy, - frekwencja, - powracanie na zajęcia lekcyjne po przerwie z opóźnieniem, - palenie papierosów, - picie napojów energetycznych, - częsta jest agresja słowna ale zdarza się także fizyczna, - niska motywacja uczniów do nauki i pracy, - niechęć do czytania książek lub piśmiennictwa codziennego, - pojawiają się trudności z narkotykami i alkoholem.

Wnioski Wszystkie klasy w SOSW realizowały Program Poprawy Frekwencji w pełnym zakresie; Zdecydowana większość klas opracowała kontrakty klasowe; Należy przeprowadzić we wszystkich klasach zajęcia o cyberprzemocy i jej przeciwdziałaniu; W stosunku do całego Ośrodka należy wprowadzić większą ilość zajęć o tematyce związanej z agresją i radzeniem sobie z jej przejawami; Nie wszystkie zadania wynikające ze SPWiP zostały zrealizowane (przy czym należy pamiętać, że był to pierwszy z trzech lat przeznaczonych na jego realizację); Wychowawcy w niewystarczający sposób monitorują realizację SPWiP; W realizację zadań dotyczących SPWiP poza wychowawcą, pedagogiem i psychologiem włączyły się inne podmioty (pielęgniarka, pracownicy Ośrodka, instytucje zewnętrzne); Aby zapewnić pełną realizację SPWiP oraz usprawnić jego funkcjonowanie należy wydzielić pulę zadań tylko dla wychowawcy, tylko dla pedagoga, psychologa, jak również określić zadania wspólne; Najwięcej trudności w realizacji założeń Szkolnego Programu Profilaktyki - przysporzyły tematy związane z asertywnością, stresem i cyberprzemocą; Najczęściej stosowanymi działaniami na rzecz integracji przez wychowawców klasy są: wycieczki, zabawy integracyjne, konkursy szkolne.

Wnioski cz. 2 Wychowawcy uwzględniają potrzeby swoich wychowanków w planowaniu swoich działań pedagogicznych, biorąc pod uwagę Program Wychowawczy Ośrodka. Najczęściej do zachowań negatywnych w szkole dochodzi podczas przerw, a miejscem najmniej bezpiecznym jest boisko szkolne. Realizację poszczególnych zagadnień dla klas należy zaznaczać w dziennikach lekcyjnych (odpowiedzialny wychowawca klasy). Na koniec roku szkolnego wychowawcy klas uzupełniają sprawozdanie wychowawcy klasy o punkt dotyczący realizacji działań profilaktycznych w ich klasie. Na podstawie sprawozdań wychowawców dokonane zostanie podsumowanie realizacji w. w. Programu w danych roku szkolnym.

Wnioski cz.3 Na podstawie sprawozdań rocznych, obserwacji społeczności szkolnej oraz ankiet zostanie przeprowadzona ewaluacja programu po trzyletnim okresie jego realizacji. Należy wprowadzić ujednolicony druk dla wychowawców służący do wpisywania i zaznaczania zrealizowanych treści z Programu Profilaktycznego. Należy zacieśnić współpracę pracowników Ośrodka w ramach realizacji PP. Należy poszerzyć tematykę lekcji wychowawczych o zagadnienia wzbogacające wiedzę uczniów na temat różnych zainteresowań oraz możliwości spędzania czasu wolnego.

Należy kontynuować działania: - Program Poprawy Frekwencji, - realizację dyżurów na przerwach, - integrację wewnątrzklasową ale także z innymi klasami - poprzez wspólne wyjazdy, organizowanie przedstawień i uroczystości, - dalsze stosowanie klasowych kontraktów, - praca z uczniami przejawiającymi trudności z zachowaniem, - angażowanie uczniów w życie poza szkołą, - bliską współpracę z rodzicami.

Działania wymagające większej uwagi: - praca nad rozwijaniem zainteresowań uczniów, - większa współpraca z zakładami pracy celem prezentacji uczniom różnych zawodów, - budowanie realnego obrazu siebie i swoich możliwości, - działania mające na celu pomoc w kontroli emocji, - uczenie postaw tolerancji, - uwrażliwiać uczniów na los drugiego człowieka, organizować pomoc koleżeńską w klasach, - należy przeprowadzić zajęcia z profilaktyki HIV i AIDS, - należy poświęcić więcej uwagi na zajęcia oraz rozmowy dotyczące antykoncepcji i planowania rodziny, - należy przeprowadzić zajęcia dotyczące skutecznego odmawiania.

Wnioski Przy zakładanych kryteriach sukcesu udało się osiągnąć - wszystkie założenia SPWiP są realizowane choćby w części, - poprawia się frekwencja uczniów; - uczniowie czują się dość bezpiecznie w Ośrodku, - uczniowie starają się uczestniczyć w życiu lokalnych społeczności, - uczniowie wiedzą jak zachować się w czasie uroczystości, - wzrastają kompetencje uczniów w sferze emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Nie udało się osiągnąć: - znacznego zmniejszenia ilości zachowań ryzykownych, - znacznego wzrostu motywacji uczniów do nauki i pracy, - pełnej spójności tematów godzin wychowawczych i treści założonych w SPWiP, - nie wszyscy wychowawcy i nauczyciele doskonalą się w zakresie umiejętności kształtowania pożądanej postawy uczniów, - zadowalającej integracji uczniów w klasach