Odpowiedzialność nauczycieli w sytuacji krzywdzenia dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Uzależnienia a rozwój dziecka
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PRAWA DZIECKA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
PROFILAKTYKA.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Godność ucznia a postawa nauczyciela
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialność nauczycieli w sytuacji krzywdzenia dziecka

Krzywdzeniem dziecka nazywamy każdą działalność rodziców bądź opiekunów, która w jakikolwiek sposób zaburza rozwój dziecka lub uniemożliwia wykorzystanie jego potencjalnych możliwości.

Do czynników doprowadzających do krzywdzenia dziecka zaliczamy: Czynniki ze strony dziecka: odmienność pod względem fizycznym opóźnienie w rozwoju intelektualnym zachowanie dziecka Czynniki społeczno - ekonomiczne: czynniki bytowe więź pomiędzy rodzicami więź pomiędzy dzieckiem a rodzicami

Czynniki ze strony rodziców: poczucie niskiej własnej wartości zaburzenia depresyjne u rodziców zaburzenia osobowości u rodziców nierealne oczekiwania wobec dziecka doświadczenia z dzieciństwa nieznajomość potrzeb dziecka

W obszarze krzywdzenia dziecka wyróżnia się cztery wymiary tego zjawiska: przemoc fizyczną wykorzystywanie seksualne przemoc emocjonalną zaniedbywanie

Przemoc fizyczna Wszelkiego rodzaju działania wobec dzieci powodujące nieprzypadkowe urazy takie jak stłuczenia, zasinienia, złamania i inne.

Wykorzystywanie seksualne Każde zachowanie osoby dorosłej, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka.

Przemoc emocjonalna Rozmyślne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej, zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka, w tym zaburzenia osobowości, niskie poczucie własnej wartości, stany nerwicowe i lękowe.

Zaniedbywanie Niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych (właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia) jak i psychicznych (miłość do dziecka, poczucie bezpieczeństwa).

,,W poczuciu odpowiedzialności za osobę kryje się troska o jej prawidłowe dobro – kwintesencja całego altruizmu, a równocześnie nieomylny znak jakiegoś rozszerzania własnego ,,ja”, własnej egzystencji, o to drugie ,,ja” i o tę drugą egzystencję, która jest dla mnie tak bliska, jak moja własna.” Karol Wojtyła

Odpowiedzialność pedagogów za dziecko krzywdzone: Odpowiedzialność zawodowa Odpowiedzialność opiekuńczo – wychowawcza Odpowiedzialność edukacyjna Odpowiedzialność polityczna Odpowiedzialność społeczna Odpowiedzialność utylitarna Odpowiedzialność moralna

Odpowiedzialność zawodowa oznacza odpowiedzialność pedagogów i nauczycieli za dobro dziecka i dbałość o jego rozwój, a więc i podejmowanie działań wobec dzieci krzywdzonych. Rola obrońców i rzeczników dziecka wpisana jest w profesję nauczycieli.

Odpowiedzialność opiekuńczo - wychowawcza oznacza świadomość nauczycieli następstw przemocy i zaniedbywania (zaburzenia osobowości, emocjonalne, rozwój stanów patologicznych i inne) ze strony rodziców oraz potrzebę przeciwdziałania takim zagrożeniom

Odpowiedzialność społeczna oznacza odpowiedzialność szkoły jako instytucji a nauczycieli jako przedstawicieli społeczeństwa za podejmowanie działań mających na celu powstrzymanie zjawiska. Istnieje wyraźny związek występowania zjawisk z funkcjonowaniem rodziny w pewnych warunkach społecznych.

Odpowiedzialność edukacyjna oznacza odpowiedzialność za przekazywane wartości ogólnoludzkie, za naukę zasad społecznych i moralnych, praw i odpowiedzialności za innych. Kiedy więc dochodzi do krzywdzenia dziecka pedagodzy powinni praktycznie realizować to czego uczą, urzeczywistniać głoszone przez siebie zasady.

Odpowiedzialność polityczna oznacza odpowiedzialność za przestrzeganie obowiązującego w Polsce prawa. Przemoc wobec dziecka stanowi łamanie jego podstawowych praw – prawa do wolności od poniżającego traktowania i karania.

Odpowiedzialność utylitarna oznacza odpowiedzialność w związku z posiadaną wiedzą o problemach opieki i wychowania, cechach typowych i nietypowych dla dzieci w określonym wieku, wiedzą w dziedzinie oddziaływania, edukacji, kształtowania postaw. Oznacza również odpowiedzialność w związku z codziennym kontaktem z dzieckiem i dostępem do rodzin swoich uczniów.

Odpowiedzialność moralna oznacza powinność reagowania pedagogów ze względów etycznych. Zasady etyczne wymagają od każdej jednostki, by udzielać innym pomocy w sytuacji, gdy doznają krzywd i cierpienia oraz starać się je ochronić.

Najważniejsze zasady dotyczące krzywdzenia dziecka, o których należy pamiętać: większość rodziców krzywdzących nie czyni tego z wyraźną premedytacją, na skutek złej woli. Krzywdzenie dzieci jest raczej rezultatem działania splotu czynników psychologicznych, socjalnych, społecznych i sytuacyjnych. wielu rodziców może, przy odpowiedniej pomocy, zmienić swoje zachowanie. Rodzice posiadają możliwości i siły, które mogą być przez nich wykorzystane do zmiany stylu rodzicielstwa.

wzrastanie dziecka we własnej rodzinie jest najbardziej optymalną sytuacją rozwojową, dlatego też należy dążyć do utrzymania rodziny jako całości, dopóki bezpieczeństwo dziecka nie jest bezpośrednio i stale zagrożone. wiodącym celem interwencji jest pomoc rodzinie, by nauczyła się odpowiednio dbać o swoje dzieci i zaspakajać ich potrzeby. Powinna ona wzmacniać siły rodziny, rozwijać umiejętności oraz rozwiązywać problemy prowadzące do krzywdzenia dziecka.

konkretne działania wobec rodziny powinny opierać się na dogłębnej analizie konkretnej sytuacji ukierunkowanej na zdiagnozowanie źródeł przemocy i czynników podtrzymujących, jak i rozpoznaniu możliwości rodziny do zmiany jakości rodzicielstwa. krzywdzenie dzieci jest problemem wymagającym zbiorowej interwencji, współpracy różnych instytucji i specjalistów. Pojedyncza osoba czy instytucja samodzielnie nie powstrzyma ani nawet nie ograniczy zjawiska.

należy rozwijać działania profilaktyczne, rozumiane jako działania uprzedzające jak i wczesną interwencję. większość podejmowanych działań na rzecz ochrony dzieci nie jest wystarczająco skuteczna. Przemoc w rodzinach nadal się rozwija lub niejednokrotnie powraca.

Możliwości konkretnych działań pedagogów i nauczycieli w sytuacji krzywdzenia dziecka: wczesna identyfikacja przypadków krzywdzenia dzieci wstępna diagnoza sytuacji dziecka i rodziny zgłoszenie przypadku krzywdzenia dziecka lub uzasadnionego podejrzenia do odpowiedniej instytucji zapewnienie wsparcia dziecku jak i rodzinie w sytuacji ujawnienia problemu przemocy

współpraca z instytucjami w zakresie monitorowania sytuacji dziecka w rodzinie organizowanie i prowadzenie działań reedukacyjnych, terapeutycznych w stosunku do zaburzeń i deficytów dziecka wynikających z doświadczania przemocy rodzinnej prowadzenie działań prewencyjnych wobec przypadków podwyższonego ryzyka wystąpienia przemocy prowadzenie niektórych form pracy z rodzicami krzywdzącymi dzieci prowadzenie ogólnej profilaktyki zjawiska

Czynniki mające wpływ na wykorzystanie możliwości nauczycieli w zakresie przeciwdziałania zjawisku krzywdzenia dziecka: świadomość i wiedza nauczycieli dobra wola nauczycieli funkcjonowanie sprawnego systemu interwencji specjalistycznej efektywność pracy wymiaru sprawiedliwości wyraziste procedury postępowania

Bibliografia „Odpowiedzialność pedagogów za dzieci krzywdzone” Ewa Jarosz Uniwersytet Śląski ,,Dziecko krzywdzone –specjalny klient” Jolanta Zmarzlik ,,Dziecko zaniedbane – wskazówki dla pediatry” H. Dubowitz, A. Giardino, E. Gustavson ,,Czynniki ryzyka w zespole dziecka maltretowanego” J. Kordacki