Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 2 1.Program TI dla całej szkołyProgram TI dla całej szkoły 2.Powiązania programu TI z Podstawą programowąPowiązania programu TI z Podstawą programową 3.Analiza stosowanego pakietu edukacyjnegoAnaliza stosowanego pakietu edukacyjnego 4.Projektowanie zajęćProjektowanie zajęć 5.Webquest - praca metodą projektuWebquest - praca metodą projektu 6.Puzzle grupowePuzzle grupowe Plan wykładu
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 3 Programy nauczania Dla każdego etapu - trzy części - ilustrują one interdyscyplinarność oraz integralność podejścia: Program TI dla całej szkoły Powiązania: Podstawy a Program TI Program Informatyki
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 4 Program TI dla całej szkoły A. Posługiwanie się środkami, czyli urządzeniami TI B. Wpływ TI na życie jednostki, najbliższego otoczenia i społeczeństwa C. Stosowanie narzędzi TI, czyli wszelkiego rodzaju oprogramowania D. Komunikowanie się, poszukiwanie i wykorzystywanie informacji E. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 5 Powiązania programu TI z Podstawą programową èzapisy z różnych przedmiotów opatrzone literami A, B, C, D, E èprogramy nauczania w postaci drukowanej i na stronie WSiP èporadnik dla nauczycieli gimnazjum
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 6 Analiza stosowanego pakietu edukacyjnego program nauczania podręcznik poradnik dla nauczyciela dodatkowe materiały wykorzystanie TI
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 7 Projektowanie zajęć èpomocne materiały z książki Nauka z komputerem dla ucznia gimnazjum èwykorzystanie TI jako incydent w czasie lekcji - konieczna zmiana organizacjikonieczna zmiana organizacji èjaki jest zysk z wykorzystania TI? èkonieczność dodatkowej pracy podczas przygotowania zajęć przygotowania zajęć
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 8 Organizacja zajęć z komputerami 1.tylko nauczyciel, poza lekcją 2.nauczyciel i uczniowie poza lekcją 3.nauczyciel (i uczniowie) podczas lekcji 4.lekcja w pracowni komputerowej
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 9 Przygotowanie zajęć èwyszukanie i zgromadzenie informacji èopracowanie informacji (karty pracy, instrukcje, prezentacje) èzainstalowanie oprogramowania èprzetestowanie działania sprzętu i oprogramowania
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 10 Cechy Nauki z komputerem èWybrane tematy z podręczników èPraca z informacją – zadanie z PP èWykorzystanie umiejętności nabytych na informatyce èTwórcze działania uczniów, praca nad zadaniami èMetoda projektuMetoda projektu
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 11 Czego nie ma w Nauce z komputerem èwszystkich tematów – opracowanie pełne czeka na autorów przedmiotowych èoprogramowania edukacyjnego èrozszerzania umiejętności informatycznych èelektronicznego encyklopedyzmu èzastąpienia nauczyciela przez komputer
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 12 Nauka z komputerem przykłady notatki z pracy grupowej opracowanie słowników, schematów, zestawień tabelarycznych pisanie na brudno formatowanie tekstu pobranego z Internetu cytowanie z podaniem źródła praca nad tekstem
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 13 Nauka z komputerem przykłady wykorzystanie korekty pisowni statystyka tekstu tekst z lukami - języki obce systematyczne redagowanie tekstu - normy edytorskie korzystanie z szablonów praca nad tekstem
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 14 Arkusz kalkulacyjny statystyka opisowa - dobór i interpretacja wykresów dane pobrane z Internetu rozwiązanie zadania matematycznego rozwiązanie zadania matematycznego modelowanie i symulacja Nauka z komputerem przykłady
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 15 WebQuest praca metodą projektu Metoda nauczania zorientowana na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem informacji jest sieć Internet Instrukcja w sieci Instrukcja w sieci Wyniki pracy ucznia w sieci
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 16 Cechy metody WebQuest Najczęściej grupowa forma pracy Odgrywanie ról przez uczniów Dotyczy jednego lub wielu przedmiotów
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 17 Wskazówki dla nauczycieli Zapoznaj się z zasobami internetowymi z Twojej dziedziny nauczania Pogrupuj te zasoby w odpowiednie kategorie Wybierz tematy z programu nauczania, które pasują do metody WebQuest i do których są materiały w sieci Internet Starannie połącz ten rodzaj zajęć z innymi
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 18 Źródła Strona na temat metody WebQuest w języku angielskim Przykłady studenckich WebQuestów z informatyki i TI Przykłady WebQuestów przygotowanych w ramach kursu on-line dla nauczycieli
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 19 Metoda puzzli grupowych Etap I – Nauczyciel opracowuje materiał nauczania do pracy własnej uczni ó w i dzieli ich na tyle grup roboczych, ile jest wyodrębnionych temat ó w. Etap II – Uczniowie opracowują materiał indywidualnie. Etap III – W grupach roboczych odbywa się runda ekspertów. Etap IV – W grupach roboczych uczniowie planują, jak przekazać zdobytą wiedzę swoim kolegom. Stosują wskazówki małej dydaktyki. Etap V – W grupach prezentacyjnych odbywa się runda lekcji. Każdy uczeń prezentuje swój temat pozostałym kolegom z grupy.
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 20 Mała dydaktyka dokonaj przeglądu materiału w trzech zdaniach; określ co, powinni umieć/ wiedzieć słuchacze po tej lekcji (kieruj się podanymi celami); korzystaj z rysunku, przykładu, odwołuj się do wyobraźni; podsumuj w 2-3 zdaniach; nie używaj zbędnych nowych i obcych słów, mów prosto; zaplanuj sobie czas na pytania.
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 21 Przykłady tematów Porównanie algorytmów (porządkowania, kryptograficznych) Reprezentacja danych nieliczbowych Typy kwerend w programie Access Sieci komputerowe Grafika komputerowa
12 maja 2006 Ewa Kołczyk 22 Dziękuję za uwagę