Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
7 punktów Kodeksu 2.0.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Elementy systemu operacyjnego
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Pracownia komputerowa wykorzystana została do elektronicznego logowania się uczniów do szkół ponadgimnazjalnych, po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele Matematyka
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
Kodeks 2.0 Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Odrzykoniu.
Witam w module I. Powołanie zespołu, który w szkole wykonuje zadania z uczniami, a na zakończenie dostarcza informacje z wykonanych zadań
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
Metodyka nauczania informatyki
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Bezpieczeństwo w sieci
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Szkolny Kodeks 2.0.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk. Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne.
Lekcje z komputerem, 2006.
Szkoła z Klasą 2.0 Gimnazjum Miejskie nr 1. Kodeks W naszej szkole w trakcie długich przerw udostępnione są komputery z dostępem do Internetu w.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Sopocka Akademia Tenisowa
EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 2 1.Program TI dla całej szkołyProgram TI dla całej szkoły 2.Powiązania programu TI z Podstawą programowąPowiązania programu TI z Podstawą programową 3.Analiza stosowanego pakietu edukacyjnegoAnaliza stosowanego pakietu edukacyjnego 4.Projektowanie zajęćProjektowanie zajęć 5.Webquest - praca metodą projektuWebquest - praca metodą projektu 6.Puzzle grupowePuzzle grupowe Plan wykładu

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 3 Programy nauczania Dla każdego etapu - trzy części - ilustrują one interdyscyplinarność oraz integralność podejścia:  Program TI dla całej szkoły Powiązania: Podstawy a Program TI  Program Informatyki

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 4 Program TI dla całej szkoły A. Posługiwanie się środkami, czyli urządzeniami TI B. Wpływ TI na życie jednostki, najbliższego otoczenia i społeczeństwa C. Stosowanie narzędzi TI, czyli wszelkiego rodzaju oprogramowania D. Komunikowanie się, poszukiwanie i wykorzystywanie informacji E. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 5 Powiązania programu TI z Podstawą programową èzapisy z różnych przedmiotów opatrzone literami A, B, C, D, E èprogramy nauczania w postaci drukowanej i na stronie WSiP èporadnik dla nauczycieli gimnazjum

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 6 Analiza stosowanego pakietu edukacyjnego program nauczania podręcznik poradnik dla nauczyciela dodatkowe materiały wykorzystanie TI

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 7 Projektowanie zajęć èpomocne materiały z książki Nauka z komputerem dla ucznia gimnazjum èwykorzystanie TI jako incydent w czasie lekcji - konieczna zmiana organizacjikonieczna zmiana organizacji èjaki jest zysk z wykorzystania TI? èkonieczność dodatkowej pracy podczas przygotowania zajęć przygotowania zajęć

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 8 Organizacja zajęć z komputerami 1.tylko nauczyciel, poza lekcją 2.nauczyciel i uczniowie poza lekcją 3.nauczyciel (i uczniowie) podczas lekcji 4.lekcja w pracowni komputerowej

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 9 Przygotowanie zajęć èwyszukanie i zgromadzenie informacji èopracowanie informacji (karty pracy, instrukcje, prezentacje) èzainstalowanie oprogramowania èprzetestowanie działania sprzętu i oprogramowania

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 10 Cechy Nauki z komputerem èWybrane tematy z podręczników èPraca z informacją – zadanie z PP èWykorzystanie umiejętności nabytych na informatyce èTwórcze działania uczniów, praca nad zadaniami èMetoda projektuMetoda projektu

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 11 Czego nie ma w Nauce z komputerem èwszystkich tematów – opracowanie pełne czeka na autorów przedmiotowych èoprogramowania edukacyjnego èrozszerzania umiejętności informatycznych èelektronicznego encyklopedyzmu èzastąpienia nauczyciela przez komputer

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 12 Nauka z komputerem przykłady  notatki z pracy grupowej  opracowanie słowników, schematów, zestawień tabelarycznych  pisanie na brudno  formatowanie tekstu pobranego z Internetu  cytowanie z podaniem źródła praca nad tekstem

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 13 Nauka z komputerem przykłady  wykorzystanie korekty pisowni  statystyka tekstu  tekst z lukami - języki obce  systematyczne redagowanie tekstu - normy edytorskie  korzystanie z szablonów praca nad tekstem

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 14 Arkusz kalkulacyjny  statystyka opisowa - dobór i interpretacja wykresów  dane pobrane z Internetu  rozwiązanie zadania matematycznego rozwiązanie zadania matematycznego  modelowanie i symulacja Nauka z komputerem przykłady

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 15 WebQuest praca metodą projektu  Metoda nauczania zorientowana na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem informacji jest sieć Internet  Instrukcja w sieci Instrukcja w sieci  Wyniki pracy ucznia w sieci

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 16 Cechy metody WebQuest  Najczęściej grupowa forma pracy  Odgrywanie ról przez uczniów  Dotyczy jednego lub wielu przedmiotów

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 17 Wskazówki dla nauczycieli  Zapoznaj się z zasobami internetowymi z Twojej dziedziny nauczania  Pogrupuj te zasoby w odpowiednie kategorie  Wybierz tematy z programu nauczania, które pasują do metody WebQuest i do których są materiały w sieci Internet  Starannie połącz ten rodzaj zajęć z innymi

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 18 Źródła  Strona na temat metody WebQuest w języku angielskim  Przykłady studenckich WebQuestów z informatyki i TI  Przykłady WebQuestów przygotowanych w ramach kursu on-line dla nauczycieli

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 19 Metoda puzzli grupowych  Etap I – Nauczyciel opracowuje materiał nauczania do pracy własnej uczni ó w i dzieli ich na tyle grup roboczych, ile jest wyodrębnionych temat ó w.  Etap II – Uczniowie opracowują materiał indywidualnie.  Etap III – W grupach roboczych odbywa się runda ekspertów.  Etap IV – W grupach roboczych uczniowie planują, jak przekazać zdobytą wiedzę swoim kolegom. Stosują wskazówki małej dydaktyki.  Etap V – W grupach prezentacyjnych odbywa się runda lekcji. Każdy uczeń prezentuje swój temat pozostałym kolegom z grupy.

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 20 Mała dydaktyka  dokonaj przeglądu materiału w trzech zdaniach;  określ co, powinni umieć/ wiedzieć słuchacze po tej lekcji (kieruj się podanymi celami);  korzystaj z rysunku, przykładu, odwołuj się do wyobraźni;  podsumuj w 2-3 zdaniach;  nie używaj zbędnych nowych i obcych słów, mów prosto;  zaplanuj sobie czas na pytania.

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 21 Przykłady tematów  Porównanie algorytmów (porządkowania, kryptograficznych)  Reprezentacja danych nieliczbowych  Typy kwerend w programie Access  Sieci komputerowe  Grafika komputerowa

12 maja 2006 Ewa Kołczyk 22 Dziękuję za uwagę