Wprowadzenie do Edukacji Humanitarnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Zbigniew CHŁAP Stowarzyszenie Lekarze Nadziei
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Ochrona środowiska naturalnego
WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
W kontekście Czerwonego Krzyża
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Lokalny ekorozwój - założenia, a rzeczywistość
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Prawa dziecka.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
Prawa Dziecka.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Prawa dziecka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
EkorozwójEkorozwój. Cele ekorozwojuCele ekorozwoju Celami ekorozwoju są: - długotrwałe wykorzystywanie odnawialnych zasobów naturalnych, - efektywna eksploatacja.
Czyli: Co w trawie piszczy?
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Pewnego dnia w Krakowie…
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa dziecka.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do Edukacji Humanitarnej Część I Wprowadzenie do Edukacji Humanitarnej

„Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” MEMENTO „Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” „Dlatego, każdy powinien szanować wszystko co go otacza i racjonalnie tym gospodarować, chroniąc zarazem środowisko i jego bioróżnorodność.” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

Jakie relacje? Ludzie wobec siebie i wobec zwierząt nie powinni przejawiać tego typu zachowań:

Stan obecny Zwierzęta: zaniedbane, katowane, zabijane, porzucane Środowisko: dewastowane, rabowane (zasoby naturalne), biodegradowane (niszczenie bioróżnorodności), zaśmiecane i zatruwane Ludzie: prześladowani, katowani, zabijani, wykorzystywani, hańbieni i poniżani, ale jednocześnie ludzie: niewrażliwi, bezwzględni, chciwi, egoistyczni, nieuczciwi, nieodpowiedzialni, bezmyślni, okrutni

Skutki Zwierzęta: przepełnione schroniska, zwierzęta wałęsające się, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia innych zwierząt oraz ludzi, zanieczyszczenie ulic i osiedli, zagrożenia komunikacyjne, zwierzęta okaleczone i zabite albo umierające w cierpieniach Środowisko: ocieplanie atmosfery Ziemi, ubożenie powierzchni naturalnych lasów i innych formacji roślinnych na Ziemi, kurczenie się zasobów naturalnych, postępujące zmiany klimatyczne prowadzące do występowania nietypowych dla danych obszarów Ziemi zjawisk atmosferycznych lub o nie notowanej dotychczas sile lub natężeniu, które prowadza do klęsk i katastrof, pogarszanie się lokalnych mikroklimatów i warunków do życia Ludzie: wzrastające rozwarstwienie społeczno-kulturowe i ekonomiczne, wzrastające napięcie na tle religijnym, rasowym i ekonomicznym, wzrost agresji i przemocy oraz okrucieństwa, brak poszanowania dla innych (ludzi, zwierząt, środowiska)

Wnioski Przyczyny stanu obecnego leżą wyłącznie w samym człowieku, gdyż winowajcą jest człowiek. Konieczne są działania, które doprowadzą do zmiany człowieka na lepsze. Człowiek przestrzega zasad i praw o ile je rozumie i akceptuje. Najskuteczniejsza jest w takich przypadkach odpowiednia edukacja.

Cele, zadania i metody Konieczne jest bieżące „uśmierzanie” skutków wynikających z problemów (kontrole, kary, schroniska, adopcje itp.). Niezbędne jest aby równolegle położyć nacisk na przeciwdziałanie skutkom problemów, gdyż profilaktyka zawsze jest najtańszym i najskuteczniejszym sposobem zapobiegania. Same zmiany w prawie, choćby najlepsze, i próba jego egzekwowania, nie wystarczą gdy zabraknie podstawowej wiedzy i przekonania do jego przestrzegania. Konieczne jest wzbudzenie w nas sumienia ekologicznego i nauczenie zasad etyki środowiskowej i humanitarnej. Edukacja Humanitarna „Człowiek-Zwierzę-Środowisko” stanowi projekt zbieżny z postulatami „Agendy 21” i najlepsze rozwiązanie w zakresie profilaktyki.

Omówienie projektu i pakietu materiałów do Edukacji Humanitarnej Część I Omówienie projektu i pakietu materiałów do Edukacji Humanitarnej

Program Edukacji Humanitarnej Agenda 21 określa zasady zrównoważonego rozwoju, które stanowią podstawę materiałów edukacyjnych w zakresie projektu: Edukacja Humanitarna "Człowiek-Zwierzę-Środowisko"

Program Edukacji Humanitarnej Pakiet materiałów edukacyjnych zawiera: Zbiór tekstów krajowych przepisów prawnych i międzynarodowych konwencji oraz deklaracji, odnoszących się do ludzi, zwierząt i środowiska. Zbiór opracowań naukowych i opinii (artykułów) w odniesieniu do problematyki humanitarnej. Zestaw gotowych pomocy naukowych do wykorzystania podczas lekcji (spotkań) poświęconych zagadnieniom objętym projektem. Zestaw materiałów pomocnych przy tworzeniu Szkolnych Kół/Klubów Przyjaciół Zwierząt. Zestaw materiałów dla nauczycieli i wychowawców, ułatwiających prowadzenie programu (przewodnik). Zestaw poradników dla każdego, a szczególnie dla rodziców i wychowawców. Materiały dla dyrektorów szkół i władz gmin – przewodnik prowadzenia i koordynacji Szkolnego/Gminnego Programu Edukacji Humanitarnej.

Program Edukacji Humanitarnej http://agenda_21.republika.pl Strona zawiera informacje pomocnicze do realizacji programu nauczania w zakresie ochrony praw zwierząt w ujęciu Agendy 21 (zrównoważony rozwój).

Program Edukacji Humanitarnej http://edukacja_humanitarna.republika.pl Strona jest mirrorem strony w dziale nauka-ekologia. Strona stanowi początek drogi do poznania szerszej wiedzy z zakresu edukacji humanitarnej: Edukacja Humanitarna "Człowiek-Zwierzę-Środowisko". Po pobieżnym zapoznaniu się z jej zawartością, osoby zainteresowane projektem będą mogły skorzystać z informacji zawartych na innych stronach o podobnej tematyce.

Program Edukacji Humanitarnej Podstawowe materiały edukacyjne, niezbędne do realizacji Programu Edukacji Humanitarnej „Człowiek-Zwierzę-Środowisko”, zajmują ok. 100 Mb na płycie CD-R. Zestaw ten jest rozpowszechniany bezpłatnie zainteresowanym. Pakiet edukacyjny zawiera opis zasad współistnienia ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego oraz wskazuje na właściwe relacje, jakie człowiek powinien z nimi wytworzyć, aby nie szkodzić i przetrwać, a jednocześnie jednak realizować swoje cele. Projekt kładzie nacisk, podobnie jak Agenda 21, na zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje.

Program Edukacji Humanitarnej Podstawową treść programu stanowi kształtowanie właściwych postaw wobec zwierząt, gdyż ten element naszego wychowania jest na co dzień najmniej i najrzadziej wykorzystywany. Zatem, problematyka ochrony humanitarnej zwierząt i odpowiedzialnej opieki nad nimi stanowi trzon niniejszej edukacji. Ekologia i relacje międzyludzkie stanowią uzupełnienie edukacji humanitarnej

MEMENTO „ Zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje, stanowi klucz do prawdziwego człowieczeństwa i przetrwania ludzkości.” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

Koniec części I

Omówienie materiałów pomocniczych do Edukacji Humanitarnej Część II Omówienie materiałów pomocniczych do Edukacji Humanitarnej

plansze pomocnicze do prowadzenia zajęć w ramach Edukacji Humanitarnej Część II Przykładowe plansze pomocnicze do prowadzenia zajęć w ramach Edukacji Humanitarnej

Koniec części II

Omówienie Agendy 21 w aspekcie Edukacji Humanitarnej Część III Omówienie Agendy 21 w aspekcie Edukacji Humanitarnej czerwiec 1992 r. - Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju wrzesień 2002 r. - Deklaracja z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju

„Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” MEMENTO „Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” „Wolność ściśle wiąże się z odpowiedzialnością za wolność Innych!” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

Konferencja Narodów Zjednoczonych ”Środowisko i Rozwój” w Rio de Janeiro od 3 do 14 czerwca 1992 r.

KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju określa Zasady ogólnych praw i obowiązków (wobec Ziemi)

KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór) Zasada 1 Istoty ludzkie są w centrum zainteresowania w procesie zrównoważonego rozwoju. Mają prawo do zdrowego i twórczego życia w harmonii z przyrodą.

KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór) Zasada 2 Państwa, w zgodzie z Kartą Narodów Zjednoczonych i zasadami prawa międzynarodowego, mają suwerenne prawo do korzystania ze swych zasobów naturalnych stosownie do ich własnej polityki dotyczącej środowiska i rozwoju oraz są odpowiedzialne za zapewnienie, że działalność prowadzona w ramach ich prawa lub kontroli, nie spowoduje zniszczeń środowiska naturalnego innych państw lub obszarów znajdujących się poza granicami narodowych uregulowań prawnych.

KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór) Zasada 3 Prawo do rozwoju musi być wypełnione tak, ażeby sprawiedliwie połączyć rozwojowe i środowiskowe potrzeby obecnych i przyszłych generacji. Zasada 4 Aby osiągnąć zrównoważony rozwój, ochrona środowiska powinna stanowić nierozłączną część procesu rozwoju i nie może być rozpatrywana oddzielnie od niego.

Zasady zrównoważonego rozwoju Powinna panować harmonia pomiędzy prawami przyrody, treścią edukacji i wychowania oraz działaniami ludzi w życiu codziennym!

Agenda 21 dokument rangi międzynarodowej pt. AGENDA 21 (opracowany na forum ONZ w Rio' 1992).

Agenda 21 IDEA AGENDY 21 Działalność polityczna i społeczno-gospodarcza człowieka musi być zatem podporządkowana Zasadom Zrównoważonego Rozwoju, których narzędziem (zbiorem zasad i wskazówek) jest dokument rangi międzynarodowej pt. AGENDA 21 (opracowany na forum ONZ w Rio' 1992). W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego. Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

Agenda 21 (informacja skrótowa) Agenda 21 należy do jednego z trzech dokumentów przyjętych na Szczycie Ziemi - Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych "Środowisko i Rozwój" (UNCED) - w Rio de Janeiro, w czerwcu 1992 roku. Agenda 21 zawiera zbiór zaleceń i wytycznych działań, które powinny być podejmowane na przełomie XX i XXI wieku w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju ludzkości.

Agenda 21 (informacja skrótowa) Agenda 21 składa się z 40 rozdziałów, które stanowią  IV części: Zagadnienia socjalne i ekonomiczne; Ochrona i zarządzanie zasobami naturalnymi w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju; Wzmacnianie roli głównych grup społecznych i organizacji; Możliwości realizacyjne.

MEMENTO „ W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego.!” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

Deklaracja z Johanesburga Rio+10 ŚWIATOWY SZCZYT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU w Johanesburgu 4 września 2002 r. Deklaracja z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju

Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji) Czerpiąc z naszego dziedzictwa, działamy dla przyszłości 1.     My, przedstawiciele narodów świata, zgromadzeni na Szczycie Świata w sprawie Zrównoważonego Rozwoju w Johannesburgu, w Republice Południowej Afryki, w dniach 2-4 września 2002 roku, potwierdzamy nasze zobowiązanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. 2.     Zobowiązujemy się do budowania humanitarnego, sprawiedliwego i wrażliwego społeczeństwa globalnego, uznając, że wszyscy ludzie mają prawo do godności.

Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji) Wyzwania, przed którymi stoimy 11.     Uznajemy, że wykorzenienie ubóstwa, zmiana wzorców konsumpcji i produkcji oraz ochrona i zarządzanie bazą zasobów naturalnych dla rozwoju gospodarczego i społecznego stanowią nadrzędne cele i istotne warunki zrównoważonego rozwoju. 12.    Głęboki podział ludzkości na bogatych i biednych oraz coraz większe różnice między krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się stanowią poważne zagrożenie dla globalnej pomyślności, bezpieczeństwa i stabilności.

Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji) Wyzwania, przed którymi stoimy 13.    W dalszym ciągu cierpi globalne środowisko. W dalszym ciągu zmniejsza się różnorodność biologiczna, zubażane są zasoby ryb, pustynnienie powoduje utratę coraz większej powierzchni żyznych gruntów, już widoczne są negatywne skutki zmian klimatu, coraz częstsze i bardziej niszczycielskie są klęski żywiołowe, kraje rozwijające są coraz mniej odporne, zaś zanieczyszczenie powietrza, wód i mórz w dalszym ciągu pozbawia miliony możliwości zapewnienia sobie godnego życia.

Na zakończenie części III podsumowujące DEZYDERATA

„Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” MEMENTO „Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” „Dlatego, każdy powinien szanować wszystko co go otacza i racjonalnie tym gospodarować, chroniąc zarazem środowisko i jego bioróżnorodność.” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich MEMENTO „Zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje, stanowi klucz do prawdziwego człowieczeństwa i przetrwania ludzkości.” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

„Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” MEMENTO „Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” „Wolność ściśle wiąże się z odpowiedzialnością za wolność Innych!” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07

MEMENTO „W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego.!” Szczepan Kawski Wrocław, dn. 2005-11-07