Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce
Warsztaty pisania wniosków LIFE+ Warszawa, r. Komponent II Komponent II Komentarze KE do otrzymanych wniosków LIFE+ Radosław Domagała Wydział
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularz A wniosku Nabór wniosków 2011
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Zarządzanie projektami
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Departament Higieny Środowiska
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
System „Ewidencji Projektów”
niezgodność sumy kontrolnej wersji elektronicznej z wersją papierową brak wersji elektronicznej wniosku lub niedająca się odczytać wersja.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Wydział ds. Projektów UE
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Krajowa Jednostka Ewaluacji
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ] [Imię i nazwisko os. prezentującej] [Nazwa start-upu/przedsiębiorstwa] Warsztat.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Załączniki do wniosku o płatność
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE

Jakość i spójność techniczna Jakość i spójność finansowa Zgodność z ogólnymi zamierzeniami programu LIFE+

Opisy działań są niewystarczające; Zbyt mało szczegółowych informacji, które są kluczowe dla danego działania; Zbyt dużo niewiadomych w opisie działań; Jakość i spójność techniczna Brak planu zarządzania projektem – plan miał powstać po rozpoczęciu projektu Wybór lokalizacji: zbyt ogólnie - nie podano metodyki wyboru; wnioskodawca wymienił tylko podstawowe kryteria Podawanie wartości (np.. ilość ha do wykupu, wielkość terenu do wykaszania, przystosowania dla np. reintrodukowanych gatunków) bez uzasadnienia, wyjaśnienia skąd się konkretne wartości wzięły, z czego one wynikają;

Niewystarczający opis zagrożeń Błędnie zidentyfikowane cele projektu Konkretne działania ochronne nie są powiązane z celami projektu Część gatunków, których ochronie ma służyć projekt nie jest bezpośrednio chroniona przez działania wymienione w projekcie. Zbyt duże koszty przeznaczone na działania nie związane z bezpośrednią ochroną przyrody; Za mało konkretnych działań; Brak listów poparcia – A8; Nieprecyzyjne określenie celów i efektów projektu; Efekty wielu działań nie są powiązane z celami projektu; Jakość i spójność techniczna

Mapy – nie pokazują lokalizacji konkretnych działań ochronnych Działania związane z presją turystów: np. Budowa kładek, wież widokowych – brak lokalizacji, brak informacji jakim konkretnym gatunkom mają te działania pomóc. Zakup gruntów – brak uzasadnienia dla zakupu, brak wyjaśnień dlaczego zakup jest niezbędny i czemu ma służyć – jakie działania będą na nim prowadzone; Zakupy sprzętu, samochodów itp. – nieuzasadnione Jakość i spójność techniczna

Zbyt duże koszty niekwalifikowane; Duże koszty infrastruktury (np. 46% kosztów projektu) – remont budynków, infrastruktura turystyczna; Zbyt duże koszty przeznaczone na wydatki administracyjne – biuro projektu, internet, telefony, zakup GIS itp. – nie są konieczne do wdrożenia projektu, Niejasna kalkulacja ceny; Zbyt drogi projekt – działania mają bardzo wysokie koszty – gdzie efekty projektu nie będą współmierne do wydanych środków. Słabe uzasadnienie wysokich kosztów finansowania zewnętrznego oraz brak ich ilościowego okreslenia Formularze:  Brak kosztów podróży (a projekt realizowany w kilku lokalizacjach),  Brak „Inne koszty” – w projekcie przewidziano ubezpieczenie, licencje,  Koszty umieszczone w niektórych formularzach finansowych nie są opisane w części C,  Zbyt dużo osób pracujących w projekcie – brak uzasadnienia w części C  Brak uzasadnienia dla wysokich kosztów, brak kalkulacji cen;  Zbyt wysokie koszty konferencji, warsztatów, druku materiałów promocyjnych,  Niepotrzebny sprzęt,  Przeszacowane koszty personelu Jakość i spójność finansowa

Zgodność z założeniami LIFE+ Słabo przygotowany wniosek – opisane działania ale bez szczegółów technicznych, brak danych naukowych; Projekt skierowany na ochronę kilku gatunków – konkretne działania służące dużo mniejszej liczbie; Zbyt duże koszty a zbyt małe rezultaty; Zbyt małe korzyści dla przyrody z realizacji projektu;

Projekt może nie przyczynić się do spadku liczebności gatunku ponieważ: - projekt nie jest zgodny z wytycznymi IUCN, - nie opiera się na Europejskim planie ochrony reintrodukowanego gatunku, - w projekcie nie znalazły się informacje o ważnych działaniach technicznych wymaganych przy reintrodukcji gatunku z siedlisk spoza granic kraju. Nie potwierdzono wystarczającego finansowania zakończenia reintrodukcji i monitoringu po zakończeniu projektu. Zgodność z założeniami LIFE+

Projekt nie odnosi się do głównego zagrożenia jakim jest antropopresja. W działaniach przygotowawczych przewidziano wiele ekspertyz, lecz pominięto opracowanie jak można zminimalizować wpływ ludzi na chronione siedliska. Wnioskodawca przewidział, że część działań będzie kontynuowana, wskazał kto będzie odpowiedzialny za kontynuację. Tym niemniej nie opisano sposobu kontynuacji oraz z jakich źródeł działania będą finansowane. Gatunki …. występują na obszarze realizacji projektu w niewielkiej liczebności. Ponadto populacje tych gatunków mają w Polsce i Europie tendencję wzrostową, dlatego wartość dodana z działań ….. jest bardzo mała.

Zgodność z założeniami LIFE+ Projekt nie przedstawia dowodów na tezę, że populacja gatunków … ma tendencję spadkową. Brak danych historycznych. Projekt nie wyjaśnia dlaczego docelowa populacja gatunków … jest mniejsza niż aktualna liczba par lęgowych; Podsumowując projekt nie wyjaśnia w pełni korzyści dla przyrody z zaproponowanych działań w kontekście uzyskania najlepszych rezultatów za daną cenę

Europejska wartość dodana Nie przewidziano programu monitoringu sukcesu działań realizowanych w ramach projektu (bardzo ważny element programów reintrodukcji); Działania rozpowszechniające i informacyjne skupiają się zbyt na odwiedzających obszar. Brak działań skierowanych do lokalnej społeczności, myśliwych rolników; Nie uwzględniono rezultatów poprzednich projektów LIFE skierowanych na ochronę i reintrodukcję gatunku będącego przedmiotem wniosku.

Europejska wartość dodana Zaprojektowany monitoring jest nieodpowiedni do oceny wdrażania działań projektowych. Chociaż beneficjent prowadzi szczegółowy monitoring ornitologiczny obszaru projektu, wniosek nie pokazuje sposobu skoordynowania bieżący monitoring z monitoringiem projektowym. Nie przewidziano oceny siedlisk, antropopresji, charakterystyki hydrologicznej i morfologicznej, brak wskaźników oceny efektów działań komunikacyjnych; Słabe zaangażowanie interesariuszy. Nie zaplanowano komitetu sterującego lub innego organu w celu zaangażowania współfinansujących, zainteresowanych instytucji lub lokalnych grup interesu. Jest to szczególnie problematyczne, gdyż wniosek wskazuje konflikty społeczne jako jedno z poważniejszych ryzyk; Zbyt mało informacji dlaczego projekt nie może być finansowany z innych środków KE.

13 Departament Ochrony Przyrody Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW Tel. (22) /543 fax. (22) Jesienna aleja kolo Swignajna Krajowy Punkt Kontaktowy