INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk
Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne – jednak brak potwierdzenia wyraźnych korzyści zPowszechność użycia – nie tylko korzyści, ale inna jakość
Rozwój TI w edukacji (na podstawie raportów UNESCO) zWdrażanie zStosowanie zIntegracja zTransformacja
zumiejętność ciągłego uczenia się zumiejętność samodzielnego myślenia zumiejętność rozwiązywania problemów Przygotowanie uczniów do życia
środki i metody: zmówienie i słuchanie, czytanie i pisanie, stosowanie matematyki zrozumowanie, wnioskowanie, uzasadnianie z rozbijanie problemu na podproblemy, z stosowanie rysunku, schematu, z prowadzenie,,burzy mózgów'', zużywanie komputera
Umiejętność myślenia zniższego rzędu polega na odtwarzaniu zapamiętanych faktów zwyższego rzędu wymaga znajomości faktów, ale także rozumienia zasad rządzących faktami i zależności między nimi
Opisowa definicja problemu dane – opis sytuacji początkowej w postaci fakt ó w cel – opis pożądanej sytuacji końcowej, jak można sprawdzić, czy problem został rozwiązany przydatne narzędzia, źr ó dła pozyskania pomocy, ograniczenia, reguły, kt ó rych należy przestrzegać zdlaczego problem jest ważny dla ciebie?
Plan rozwiązywania problemu zzrozumieć problem zzaplanować kolejne kroki rozwiązania zwykonać zaplanowane kroki zsprawdzić, czy problem został rozwiązany
Strategie rozwiązywania problemów zmetoda zstępująca zmetoda wstępująca zoperacja elementarna = idea + proces rozwiązania z„poszukaj czegoś podobnego”
Metody algorytmiczne i heurystyczne zokreśloność pełna zniezawodność gwarantowana zzastosowanie ograniczone ztypowe zadania zrutynowa sprawność z nieokreśloność z brak niezawodności z zastosowanie w różnych sytuacjach z nowe, nieznane zadania z postawa twórcza
Model problemu zmyślowy zsłowny zpisany zmatematyczny zkomputerowy
Zadanie: Ile jest równań postaci x 2 -px+q=0, gdzie p,q są naturalne i pierwiastki równania są mniejsze od 8? Rozwiązanie
Metoda puzzli grupowych zEtap I – Nauczyciel opracowuje materiał nauczania do pracy własnej uczniów i dzieli ich na tyle grup roboczych, ile jest wyodrębnionych tematów. zEtap II – Uczniowie opracowują materiał indywidualnie. zEtap III – W grupach roboczych odbywa się runda ekspertów. zEtap IV – W grupach roboczych uczniowie planują, jak przekazać zdobytą wiedzę swoim kolegom. Stosują wskazówki małej dydaktyki. zEtap V – W grupach prezentacyjnych odbywa się runda lekcji. Każdy uczeń prezentuje swój temat pozostałym kolegom z grupy.
Mała dydaktyka zdokonaj przeglądu materiału w trzech zdaniach; zokreśl co, powinni umieć/wiedzieć słuchacze po tej lekcji (kieruj się podanymi celami); zkorzystaj z rysunku, przykładu, odwołuj się do wyobraźni; zpodsumuj w 2-3 zdaniach; znie używaj zbędnych nowych i obcych słów, mów prosto; z zaplanuj sobie czas na pytania.