ESS a badania rynku i opinii EUROPEJSKI SONDAŻ SPOŁECZNY, RUNDA 4 „Polska a Europa. Kontynuacje i zmiany” Warszawa, 13 stycznia 2010 Prezentujący: Stanisław.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Urządzenia elektroniczne i Internet w domach Polaków
Repozytorium danych/ system wskaźników kondycji społeczności lokalnych Zasoby Stowarzyszenia Klon/Jawor.
D-Link Technology Trend sprzęt komputerowy i internet w gospodarstwach domowych Wyniki badania.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Społeczności w Internecie
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Znaczenie podręcznika
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
Badania opinii publicznej
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Raport z badania Capibus
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Podstawy metodologiczne ekonomii
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
przygotowała mgr Sylwia Zych
Przetarg na wykonanie sondażu z punktu widzenia podatnika Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej SONDAŻ POLSKI. METODA,
Pedagogika ogólna.
‘’Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu’’ r.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
mapa ekonomii społecznej woj. lubelskie
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Naukowiec i nauka – obraz społeczny Wyniki badań CAPIBUS
Doświadczenia związane z karami fizycznymi Raport z badania Data badania: 11 – 18 września 2008 Przygotowane dla: Fundacji Dzieci Niczyje Autor: Agata.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Problemy wychowawcze dzieci
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Jak robić to efektywnie?
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Organizacje pozarządowe w procesie absorpcji - obszary współpracy
Projektowanie procesu badawczego
Metodologia badań empirycznych
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Program „Bezpieczna Chemia” jako element służący poprawie bezpieczeństwa w polskim przemyśle chemicznym 1.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Konferencja operatorów programu JuniorSport Warszawa, 11 października 2016 r. 11:00 – 11:15 Powitanie gości Dyrektor Instytutu Sportu - PIB dr Bartosz.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

ESS a badania rynku i opinii EUROPEJSKI SONDAŻ SPOŁECZNY, RUNDA 4 „Polska a Europa. Kontynuacje i zmiany” Warszawa, 13 stycznia 2010 Prezentujący: Stanisław Mirowski, DP Director, MillwardBrown SMG/KRC

Plan prezentacji Zagadnienia metodologiczne Wyniki badań

Informacje wstępne European Science Foundation (ESF), przystępując w 2001 do tworzenia założeń badania ESS, wyznaczyło sobie trzy podstawowe cele: ●Pozyskanie wiarygodnych danych o zmianach postaw i zachowań Europejczyków ●Podniesienie jakości badań ilościowych na rynku europejskim ●Promocja jednorodnych wskaźników zmian zachowań społecznych Cel osiągany jest poprzez stały rozwój i integrację różnorodnych sieci poszczególnych krajów - uczestników przedsięwzięcia, co wymaga stałego, łatwego dostępu zarówno do danych jak i procedur Dzięki temu badanie ESS stanowi o postępie badań socjologicznych w Europie i jest źródłem wszechstronnej inspiracji dla innych badań w tej dziedzinie Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy zjednoczona Europa potrzebuje rzetelnych, porównywalnych, standardowo zebranych danych społecznych zarówno o poszczególnych krajach jak i całości Unii Europejskiej

Dostępność danych całokształt bardzo dokładnie posegregowanej wiedzy - wyniki 4 fal badania - strona edukacyjna Google – kilka milionów odsyłaczy, w tym szereg bardzo ciekawych analiz opartych na danych ESS i lokalnych (krajowych) analiz metodologicznych

Inspiracje metodologiczne

Próba losowa Instytuty badania rynku i opinii publicznej stosują zwykle próby o charakterze nielosowym (kwotowe, celowe) W MB SMG/KRC udział prób losowych w badaniach ilościowych to ok. 25% (case’y, 2008 r.) – większość w kilku standardowych badaniach W innych firmach udział ten jest nawet niższy Próby nielosowe są zupełnie wystarczające do prowadzenia badań o charakterze eksploracyjnym (zalety: niski koszt, krótki czas realizacji badania, brak operatu losowania próby) Obecnie firmy badawcze mają niewielkie doświadczenie w prowadzeniu badań opartych na próbach losowych, w szczególności nie spotykają na co dzień problemów: ●response rate ●efektywnej wielkości próby ●ewentualnej substytucji w przypadku niezrealizowania ●błędu pomiarowego

Próba losowa – badania międzynarodowe W korporacjach międzynarodowych wiele oddziałów nie realizuje w ogóle badań na próbach losowych Przetargi na badania organizowane przez Unię Europejską, obejmują swym zasięgiem wiele krajów. Wymaga to zastosowania wspólnego narzędzia badawczego, w tym próby losowej, pozwalającej na dokonanie porównań międzynarodowych i integrację wyników na szczeblu unijnym Koordynacja badania wymaga wiedzy o lokalnych możliwościach – a taką dostarcza w swych materiałach ESS – w tym informacja o lokalnych ekspertach ESS to też źródło praktycznych informacji o sposobie realizacji wybranego rodzaju próby, o response rate, efektywnej wielkości próby itp. Wszystkie materiały dostępne po angielsku

Próba losowa – badania w innych krajach W korporacjach międzynarodowych niektóre oddziały krajowe zbierają doświadczenia w poszczególnych badaniach nie realizowanych w innych oddziałach Możliwa jest próba podjęcia takiego badania w nowej lokalizacji poprzez umiejętne łączenie doświadczeń eksperckich z jednego kraju z wiedzą o sposobie realizowania badania na próbie losowej w konkretnym kraju

Inspiracje i wskazówki dla organizatorów badań Obecnie coraz więcej przetargów organizowanych przez jednostki państwowe i samorządowe (również przy użyciu funduszy unijnych) nakłada konieczność prowadzenia badań na próbie losowej Doświadczenia wielu organizatorów są często ograniczone lub nieaktualne Materiały ESS jako niezależne źródło pozwalają wskazać zamawiającemu optymalne rozwiązanie badawcze problemu i ograniczenia badania (np. response rate vs. czas trwania badania) Kwestionariusze ESS tłumaczone są przez ekspertów na lokalne języki – co jest istotną wskazówka dla organizatorów badań międzynarodowych

Wykorzystanie wyników badań

Uwagi wstępne Generalnie można powiedzieć, że ESS nie jest tak szeroko znane (w Polsce), jak na przykład Diagnoza społeczna Wymaga to pewnych działań promocyjnych Uściślenia wymaga również prawo komercyjnego wykorzystania wyników badania

Społeczeństwo Obszary badawcze ESS Badania „komercyjne” Samopoczucie Rodzina, płeć, praca Wartości ludzkie Zaufanie społeczne i polityczne Konsumpcja Kondycja marki Komunikacja marketingowa Preferencje wyborcze Zachowania społeczne Dlaczego ? Czy są jakieś efekty takich postaw ? 1.Komplementarność badań na ten sam temat 2.Porównanie wyników badań zrobionych inną metodologią

Przykład wykorzystania danych ESS i badania ad-hoc Na podstawie prezentacji MB SMG/KRC dla Banków Żywności, opartej na badaniach: ●Zrealizowanych na zlecenia Banków Żywności (2008) ●Zrealizowanych na zlecenie Stowarzyszenia Klon / Jawor (2005,2006,2007) ●ESS 2006/2007 Próba badań MB SMG/KRC losowa imienna, N=1000, sondaż CAPIBUS (In-home, CAPI)

Źródło: MB SMG/KRC dla Klon /Jawor 2007

Organizacje społeczne na ogół skuteczniej dostarczają pomoc potrzebującym, niż instytucje państwowe Źródło: MB SMG/KRC dla Klon /Jawor

Zazwyczaj ludzie sobie pomagają Źródło: ESS 2006/2007

Wnioski z badania Polacy są narodem, który chętnie deklaruje chęć niesienia pomocy innym Jednocześnie jednak zauważalne są trendy wzrostu wzajemnego braku zaufania ludzi. Zwłaszcza na tle innych krajów europejskich Organizacje społeczne budzą mniejsze zaufanie, niż przed kilku laty

Podsumowanie ESS może być źródłem inspiracji metodologicznych w badaniach rynku, a szczególnie opinii publicznej, nie tylko w obszarze samplingu ESS może pomóc badaczom rynku w poszukiwaniu przyczyn różnych zachowań rynkowych i odniesieniu ich do trendów społecznych Badania rynku i opinii mogą dać socjologom informację o konkretnych zachowaniach wynikających z przemian społecznych; mogą stanowić uzupełnienie ESS Badania rynku i opinii mogą stanowić inspirację do poszerzania zakresu badań ESS – uświadamiać powstawanie nowych trendów

Dziękuję za uwagę