Współpraca szkoły z rodzicami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Izabela Kołodziejczyk
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół w Kowalewie rok szkolny 2013/14.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
czwarte spotkanie Zespołu
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zadania pedagoga szkolnego
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Współpraca szkoły z rodzicami Skład zespołu zadaniowego: Bożena Koronkiewicz Agnieszka Ziółek Agnieszka Markowska Ilona Krzeszewska-Mielczarek

WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI

Współpraca szkoły z rodzicami. Cele ewaluacji analiza działań nauczycieli w zakresie włączania rodziców w działalność szkoły; ocena przebiegu i efektów współpracy szkoły z rodzicami; podjęcie ewentualnych działań służących poprawie lub doskonaleniu współpracy z rodzicami. Współpraca szkoły z rodzicami.

Współpraca szkoły z rodzicami. Respondenci 100 losowo wybranych rodziców, obecnych na zebraniu z rodzicami w marcu 2011r. 20 wybranych nauczycieli, pełniących aktualnie lub wcześniej funkcję wychowawcy klasy. Psycholog szkolny: B. Łakomy Pedagog szkolny: M. Frontczak Współpraca szkoły z rodzicami.

Problemy (pytania) badawcze: 1. W jaki sposób nauczyciele angażują rodziców do współpracy? 2. Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły? 3. Jakie są efekty współpracy szkoły z rodzicami? Współpraca szkoły z rodzicami.

1) W jaki sposób nauczyciele angażują rodziców do współpracy? Formy współpracy Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców a) udział w uroczystościach klasowych Raczej niechętnie Raczej chętnie b) udział w uroczystościach szkolnych Raczej i bardzo niechętnie c) praca społeczna na rzecz klasy lub szkoły d) wspieranie finansowe szkoły Raczej i bardzo chętnie e) opieka w czasie wycieczek f) opiniowanie dokumentacji i planów

Współpraca szkoły z rodzicami. Uwagi ogólne Wyniki ankiet uzyskane od rodziców, którzy zawsze lub często biorą udział w spotkaniach ogólnych z rodzicami (aż 97% odpowiedzi), mogą być chwilami nieobiektywne i odbiegać od stanu faktycznego. Wiadomo, że wielu rodziców rzadko i raczej niechętnie bierze udział w oferowanych przez szkołę formach współpracy i tak naprawdę trudno jest nam poznać ich opinię. Współpraca szkoły z rodzicami.

2) Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły? Formy współpracy z rodzicami: spotkania ogólne; spotkania indywidualne; konsultacje indywidualne w ustalone dni miesiąca; rozmowy z psychologiem i pedagogiem szkolnym; kontakty drogą telefoniczną, mailową i za pomocą dziennika elektronicznego; strona internetowa szkoły. 2) Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły?

Tematyka spotkań z rodzicami i poruszane problemy: kreatywność i rozwój ucznia problemy zdrowotne uczniów trudności w nauce problemy z frekwencją, nieobecność dziecka w szkole konflikty rówieśnicze problem z adaptacją w klasie, konflikty w klasie problemy wychowawcze z dzieckiem trudności w kontakcie z dzieckiem, konflikty w rodzinie problemy emocjonalne dziecka trudności w relacjach rodzic-dziecko oraz nauczyciel-uczeń choroba jednego z rodziców śmierć jednego z rodziców samotne wychowywanie dziecka i problemy z tym związane dostosowanie warunków oceniania do występujących dysfunkcji trudna sytuacja rodzinna prośba o poradę problemy materialno-bytowe rodziny stypendia i zasiłki szkolne 2) Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły?

Pozytywy współpracy z rodzicami: rodzice uważają, że powinni uczestniczyć w życiu szkoły; rodzice zauważają, że nauczyciele interesują się, w jaki sposób chcieliby uczestniczyć w życiu szkoły (72%); rodzice zauważają różnorodność wykorzystywanych przez szkołę form kontaktu z nimi w celu nawiązania współpracy (strona WWW, poczta elektroniczna, itp.); rodzice uważają, że częstotliwość spotkań jest wystarczająca (89%); zarówno rodzice jak i nauczyciele oceniają organizację tych spotkań bardzo dobrze lub raczej dobrze (97%); rodzice bardzo lub raczej dobrze oceniają swoją współpracę ze szkołą (89%); rodzice chwalą wprowadzenie dziennika elektronicznego. 2) Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły?

Negatywy współpracy z rodzicami: 28% (ok.1/3) rodziców uważa, że nauczyciele powinni położyć większy nacisk na motywowanie rodziców do współpracy; 55% rodziców nie uczestniczy w spotkaniach indywidualnych organizowanych przez szkołę; rodzice angażują się w sprawy szkolne najczęściej, gdy są o to poproszeni, a nie z własnej inicjatywy; rodzice inicjują kontakty z nauczycielami i psychologiem/ pedagogiem, tylko w przypadku wystąpienia problemów. 2) Jak przebiega współpraca rodziców i szkoły?

3) Jakie są efekty współpracy szkoły z rodzicami? Wychowawcy rozpoznają potrzeby rodziców w zakresie współpracy. W ramach współpracy wychowawcy proponują rodzicom spotkania ustalone w harmonogramie pracy szkoły, jak też spotkania indywidualne, odbywające się w miarę potrzeb bieżących. 35% nauczycieli uczestniczy w konsultacjach indywidualnych w ustalone dni miesiąca. Najczęstszymi tematami poruszanymi podczas tych spotkań są: sprawy organizacyjne, informacje o osiągnięciach w nauce i zachowaniu, a także informacje o funkcjonowaniu klasy. Żaden wychowawca nie ocenia współpracy z rodzicami bardzo dobrze, ale aż 65% wychowawców uważa, że współpraca przebiega raczej dobrze. Zdecydowana mniejszość nauczycieli wychowawców twierdzi, że ich współpraca z rodzicami układa się raczej źle. Najchętniej wybieraną formą współpracy rodziców ze szkołą jest wspieranie finansowe szkoły (40%); poza tym rodzice podejmują działalność społeczną na rzecz szkoły, opiniują dokumentację i plany szkolne. Wielu rodziców jest mile zaskoczonych dobrą współpracą ze szkołą, docenia możliwość szybkiego, bezproblemowego umówienia się i uzyskania pomocy od wychowawcy, psychologa i pedagoga szkolnego, a nawet nauczyciela danego przedmiotu.

3) Jakie są efekty współpraca szkoły z rodzicami? Rodzice uważają, że szkoła jest przyjazna uczniom i mają oni możliwość rozwijania się zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami. Rodzice postrzegają siebie samych, jako zaangażowanych we współpracę ze szkołą oraz pracę na jej rzecz i biorących liczny udział w działaniach przez nią podejmowanych. Wiedza na temat dziecka uzyskana od rodziców pomaga w: rozwiązywaniu problemów uczniów; zapobieganiu problemom i niwelowaniu różnych zagrożeń; zorganizowaniu lepszej opieki nad uczniem; dostosowaniu tematyki GDW do faktycznie występujących problemów. Dzięki współpracy z rodzicami mamy lepszy przepływ informacji na temat młodzieży, na temat ich trudności, zainteresowań, pasji, kłopotów i zagrożeń. Możliwość obserwowania tej samej sytuacji / problemu z perspektywy ucznia i jego rodzica. 3) Jakie są efekty współpraca szkoły z rodzicami?

Współpraca szkoły z rodzicami. Wnioski Rodzice są najbardziej zainteresowani osiągnięciami swoich dzieci i przyczynami niepowodzeń uczniów w procesie edukacji. Należy bardziej indywidualizować plany pracy wychowawczej. Należy kontynuować przeprowadzanie ankiet przez psychologa i pedagoga, które są bardzo dobrym źródłem wiedzy niezbędnej do konstruowania planów pracy wychowawczej. Zaleca się przygotowanie ankiety dla rodziców, za pomocą której określą swoją deklarację i formy współpracy ze szkołą. Warto wykorzystywać rodziców jako źródło informacji i wiedzy (spotkania, prelekcje, pogadanki). Współpraca szkoły z rodzicami.

Współpraca szkoły z rodzicami. Wnioski (c.d.) Przed ogólnymi zebraniami z rodzicami można zorganizować wykłady/ spotkania tematyczne ze specjalistami z możliwością prowadzenia ich przez rodziców. Należy rozpoznawać potrzeby rodziców w zakresie współpracy ze szkołą, tak aby maksymalnie wykorzystywać ich możliwości i chęci do wzięcia udziału w proponowanych przez szkołę działaniach. Należy uwzględniać wnioski rodziców w poszerzaniu oferty dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Należy częściej stwarzać rodzicom możliwość uczestniczenia w potencjalnie interesujących ich uroczystościach klasowych. Współpraca szkoły z rodzicami.