Zarządzanie Strategiczne W4. Zasady i proces formułowania celów strategicznych przedsiębiorstwa Prof Stefan Markowski WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie Maj 2015
Zasady i proces formułowania celów strategicznych przedsiębiorstwa Analiza strategiczna Strategia konkurencyjna Strategia zasobowa: Budowa podstaw konkurencyjności Strategia rynkowa: Wykorzystanie potencjału konkurencyjnego Literatura Sigismund Huff i inni, r. 5-7 Kilka rysunków w tym wykładzie pochodzi z książki Zbigniewa Pierścionka Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wyd. 2, PWN, Warszawa, 2011(odnośnik: Pierścionek, rys xx). Kilka innych ilustracji z książki Edwarda Pająka, Zarządzanie produkcją, PWN 2006 (odnośnik: Pająk, rys. YY)
Analiza strategiczna Wyklad W4 Wyklad W4 Pierscionek, rys 8
Analiza strategiczna Wyklad W4 Pierscionek, rys 7
Analiza strategiczna Analiza strategiczna generuje: Deklaracje wizji Deklaracje misji Rezultaty analizy SWOT Listę strategicznych opcji Wybrana generyczna strategie (np, jesteśmy producentem masowym o niskich kosztach produkcji) Plan strategiczny (wielka strategie) Plany jednostkowe and taktykę funkcjonalna jednostek produkcyjnych (functional tactics) mającą na celu przekształcenie planu strategicznego w konkretne zadania dla jednostek produkcyjnych
Poziomy planowania strategicznego Analiza strategiczna Poziomy planowania strategicznego Dyrekcja Firmy Strategia firmy: Co powinniśmy robić? (w co się bawić?) Dywizje/Wydziały Strategia konkurencyjna Operacyjne (analiza naszej domeny konkurencyjnej): Jak powinniśmy konkurować? (jak się bawić?) Elementy Strategia funkcjonalna (podział pracy): Funkcjonalne Kto z nas powinien robić co? (kto ma się bawić?)
Analiza strategiczna Analiza strategiczna generuje: Instrukcje i procedury firmy mające na celu wdrażanie strategicznych zaleceń (eg, zalecenia i procedury, które powinien wdrażać dział zasobów ludzkich) Odpowiednia strukturę organizacyjna potrzebna do wdrażania wybranych strategii (business process re-engineering) Potrzebna formę kontroli i korekty nad procesem wdrażania strategii To co nas szczególnie interesuje w tym wykładzie to strategia konkurencyjna: z kim i jak powinniśmy rywalizować? Jak stworzyć warunki skutecznej rywalizacji?
Strategia konkurencyjna Jakie generyczne strategie służą osiągnieciu przewagi konkurencyjnej? Przywództwa kosztowe Zróżnicowanie produktu/jakości Przywództwo sieci/łańcucha tworzenia wartości Koncentracja siły rynkowej/stopień monopolizacji Strategie kombinowane Czy rywale mogą współpracować i stać się sojusznikami? Współpraca spontaniczna (czy jest to legalne?) Współpraca formalna (ditto) Współpraca międzybranżowa
Strategia konkurencyjna Pierscionek, rys 26
Strategia konkurencyjna Pierscionek, rys 28
Strategia konkurencyjna Pierscionek, rys 29
Strategia zasobowa Budowa podstaw konkurencyjnosci Pierscionek, rys 34
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, tab 1
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, tab 10
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, rys 31
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, rys 33
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, rys 3.5
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, rys 36
Strategia rynkowa Wykorzystanie potencjalu konkurencyjnego Pierscionek, rys 37