Gospodarka Regionalnej Szansy II Oś Priorytetowa Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Kraków, dnia r.
SYSTEM INSTYTUCJONALNY II OSI PRIORYTETOWEJ MRPO INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA ZARZĄD WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA II STOPNIA MAŁOPOLSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wsparcie dla nowopowstających przedsiębiorstw Małopolski Regionalny Program Operacyjny (II oś priorytetowa) Wsparcie dla początkujących przedsiębiorstw (istniejących) w zakresie zwiększania ich potencjału oraz umożliwienia im rozwoju. PO Kapitał Ludzki Wspieranie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (w tym doradztwo i dotacje na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej). PO Innowacyjna Gospodarka Pomoc udzielana poprzez inkubator (beneficjent) wspierający powstanie i rozwój MŚP. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wsparcie dla osób fizycznych lub osób prawnych, lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które prowadzą lub podejmują działalność jako mikroprzedsiębiorstwo.
W celu wyeliminowania przypadków podwójnemu finansowaniu tego samego projektu z różnych programów operacyjnych powstała tzw. Linia demarkacyjna. Kryteria demarkacji dotyczą: wartości (kosztu) projektu, typu/lokalizacji projektu, beneficjentów projektu.. Nie jest możliwe otrzymanie dofinansowania w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata w sytuacji, gdy projekt kwalifikuje się do wsparcia w ramach PROW lub innych programów operacyjnych.
Cel operacyjny II Osi Priorytetowej : Wzmacnianie konkurencyjności przedsiębiorstw bezpośrednie wsparcie inwestycyjne mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz wzmocnienia ich otoczenia instytucjonalnego wsparcie komercjalizacji badań naukowych
Bezpośrednie wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw udzielanie dotacji na inwestycje rozwojowe w MŚP wsparcie przedsiębiorstw służące promowaniu produktów i procesów przyjaznych dla środowiska wsparcie powstawania i rozwoju wspólnych przedsięwzięć kooperacji i sieci powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami, w tym klastrów wsparcie inwestycyjne dla instytucji otoczenia biznesu, w szczególności świadczących specjalistyczne usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości wsparcie finansowe rozbudowy systemu zewnętrznych, pozabankowych źródeł finansowania działalności przedsiębiorstw
Wsparcie komercjalizacji badań naukowych realizacja badań przemysłowych przez jednostki naukowo-badawcze na rzecz przedsiębiorców realizacja inwestycji w środki trwałe służące do prowadzenia prac typu B+R w przedsiębiorstwach wsparcie tworzenia innowacyjnych rozwiązań poprzez dofinansowanie prowadzenia badań przedkonkurencyjnych w przedsiębiorstwach.
Główne grupy beneficjentów: MŚP Instytucje otoczenia biznesu Organizacje pozarządowe Szkoły wyższe Jednostki naukowe
PRIORYTET. 2 GOSPODARKA REGIONALNEJ SZANSY 160,7 mln euro Działanie 2.1 Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw 139,7 mln euro Schemat A: Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP 110,5 mln euro Schemat B: Wspólne przedsięwzięcia i tworzenie powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami, w tym tworzenie klastrów Schemat C: Dotacje dla Instytucji Otoczenia Biznesu 19,2 mln euro Schemat D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw 10 mln euro Działanie 2.2 Wsparcie komercjalizacji badań naukowych 21 mln euro Schemat A: Projekty badawcze Schemat B: Projekty inwestycyjne przedsiębiorstw z zakresu B+R
Procedura wyboru projektu
Pomocą de minimis jest pomoc, która ze względu na niewielką wartość nie wpływa na wymianę gospodarczą między krajami członkowskimi i/lub nie zakłóca konkurencji. Z formalnego punktu widzenia pomoc de minimis nie jest pomocą publiczną. Zagadnienia pomocy de minimis reguluje rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. W myśl jego przepisów graniczną kwotą pomocy de minimis jest 200 tys. euro w ciągu trzech kolejnych lat (w przypadku Polski są to lata kalendarzowe). Oznacza to, że każdy podmiot może otrzymać w ciągu tego okresu, z jednego lub wielu źródeł, pomoc o łącznej wartości nieprzekraczającej 200 tys. euro i pomoc ta nie będzie uznawana za pomoc publiczną.
Kwalifikowalność kosztów w przypadku pomocy de minimis Koszty w przypadku pomocy de minimis mogą być kwalifikowane od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu
Regionalna pomoc inwestycyjna udzielana jest w celu zwiększenia poziomu inwestycji w regionie objętym interwencją i nie może być udzielana na inwestycje odtworzeniowe. Regionalna pomoc inwestycyjna może zostać udzielona wyłącznie wtedy, gdy beneficjent przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu złożył wniosek o przyznanie pomocy, a organ odpowiedzialny za udzielanie pomocy potwierdził następnie na piśmie, że projekt, co do zasady, kwalifikuje się do pomocy, ponieważ spełnia kryteria określone w programie pomocowym. Kwalifikowalność kosztów w przypadku Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej: Po otrzymaniu (w ciągu 60 dni od daty złożenia wniosku o dofinansowanie) pisma z informacją o wynikach oceny formalnej wniosku i możliwości rozpoczęcia kwalifikacji kosztów związanych z projektem.
Działanie 2.1 Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw Stworzenie silnego i konkurencyjnego sektora MŚP poprzez bezpośrednią pomoc finansową oraz zapewnienie alternatywnych, pozabankowych źródeł finansowania działalności przedsiębiorstw
Schemat A: Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP projekty inwestycyjne poprawiające konkurencyjność przedsiębiorstwa, związane z unowocześnieniem sposobu działania. WYSOKOŚĆ WSPARCIA mikroprzedsiębiorstwa: 20 tys.-200 tys. zł małe przedsiębiorstwa: 100 tys.-1 mln zł średnie przedsiębiorstwa: 200 tys.-2 mln zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 30% średnie przedsiębiorstwa 40 % małe i mikroprzedsiębiorstwa dodatkowe 5 punktów procentowych dla obszaru o wskaźniku przedsiębiorczości mniejszym niż 75 % średniej wojewódzkiej
WSKAŹNIK PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W WOJEWÓDZTWIE MAŁOPOLSKIM na poziomie powiatów – stan na 31 grudnia 2007 roku
Do wydatków kwalifikowanych w projekcie składanym do dofinansowania w ramach schematu działania 2.1 w szczególności można zaliczyć: Zakup nieruchomości niezabudowanej (w tym na nabycie prawa użytkowania wieczystego) lub na nabycie nieruchomości zabudowanej z zamiarem wyburzenia stojących na niej budynków jest kwalifikowany tylko do wysokości 10 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem Zakup nieruchomości zabudowanej do 50% całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, Wydatki związane z robotami budowlanymi do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem
Koszt wdrażania systemów zarządzania w celu spełnienia wymaga europejskich norm ISO, jeśli zgodność z wymaganiami normy ISO zostanie wiarygodnie zweryfikowana i potwierdzona certyfikatem zgodności wydanym przez niezależną jednostkę certyfikującą; do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem Wydatek na zakup środka trwałego, który będzie na stałe zainstalowany w projekcie (niezbędny do realizacji projektu), będzie uznany za kwalifikowany, jeżeli środek ten będzie włączony w rejestr środków trwałych beneficjenta oraz wydatek ten będzie traktowany jako wydatek inwestycyjny zgodnie z zasadami rachunkowości. Ponadto, środek trwały nie był współfinansowany z publicznych środków krajowych ani wspólnotowych w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu danego środka trwałego przez beneficjenta. Dokumentem poświadczającym ten fakt może być oświadczenie zbywcy, które beneficjent składa wraz z wnioskiem o płatność.
UWAGA Wydatki związane z zakupem nieruchomości niezabudowanej (gruntu) i nieruchomości zabudowanej oraz wydatki związane z robotami budowlanymi łącznie nie mogą przekroczyć 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem Leasing - pod warunkiem że umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności na rzecz beneficjenta Usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem, w wysokości maksymalnie 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem
UWAGA W przypadku zakupu środków transportu przez podmiot nie wykonujący działalności w zakresie usług transportowych (w tym taki, w której działalność transportowa nie jest działalnością główną) wydatki na zakup lub leasing środków transportu mogą być kwalifikowalne jedynie w wypadku, gdy środek transportu jest samochodem specjalnym (nr 743 według Klasyfikacji Środków Trwałych) lub jest pozostałym taborem bezszynowym (nr 76 według Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz jest niezbędnym elementem projektu i Beneficjent zobowiąże się wykorzystywać go jedynie do celu określonego w projekcie i przedstawi wiarygodną metodę weryfikacji jego wykorzystania. Zakup środka transportu spełniającego powyższe warunki jest kosztem kwalifikowanym do wysokości 30% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
Klasyfikacja Środków Trwałych według ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 30 grudnia 1999 r.w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1999 r.) Nr 743 Samochody specjalne Rodzaj 743 obejmuje samochody sanitarne, w tym karetki reanimacyjne oraz pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż przewóz ładunków i osób, jak np.: a) pojazdy mechaniczne służby miejskiej i drogowej, pożarnicze, samochody gaśnicze, piaskarki, polewaczko-zmywarki, asenizacyjne, pługi odśnieżne, b) pojazdy stanowiące objazdowe punkty usługowe, warsztaty ruchome, pogotowia techniczne, c) pojazdy załadowczo-wyładowcze - dźwigi samochodowe, pompy, sprężarki, d) pojazdy mechaniczne - agregaty, do prowadzenia działalności operatywnej, np. radiostacje, wozy transmisyjne, operatorskie, filmowe, wiertnicze wraz z pomieszczeniami biurowo mieszkalnymi.
Nr 76 Pozostały tabor bezszynowy : 760 Wózki jezdniowe z pomostem stałym o napędzie elektrycznym (akumulatorowe) 761 Wózki jezdniowe podnośnikowe z nisko podnoszoną platformą o napędzie elektrycznym (akumulatorowe) 762 Wózki jezdniowe podnośnikowe, mechaniczne, wysokiego podnoszenia (widłowe) o napędzie elektrycznym (akumulatorowe) 763 Wózki jezdniowe podnośnikowe, mechaniczne, wysokiego podnoszenia (widłowe) o napędzie spalinowym 764 Wózki jezdniowe transportowe ze stałą platformą i żurawiem o napędzie elektrycznym (akumulatorowe) 768 Inne wózki jezdniowe
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - zakres korzyści osiągnięty w wyniku realizacji projektu (zwiększenie konkurencyjności, rozwój) - innowacyjny charakter projektu lub projekty z zakresu „ginących zawodów” Znaczenie będzie miała również lokalizacja projektu, potencjał i doświadczenie wnioskodawcy na rzecz realizacji projektu, gotowość projektu do realizacji, realizacja polityk horyzontalnych UE oraz w mniejszym stopniu okres funkcjonowania przedsiębiorcy na rynku, zatrudnienie oraz w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw posiadane systemy zarządzania jakością.
Schemat B: Wspólne przedsięwzięcia i tworzenie powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami, w tym tworzenie klastrów projekty dotyczące powstawania i rozwoju wzajemnej współpracy oraz powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami o znaczeniu lokalnym i regionalnym, WYSOKOŚĆ WSPARCIA powiązania kooperacyjne: maksymalnie do 1 mln zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 50 %
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - zakres korzyści osiągnięty w wyniku realizacji projektu - innowacyjny charakter projektu - potencjał klastra w dalszej kolejności: - doświadczenie beneficjenta i partnerów oraz trwałość projektu - gotowość projektu do realizacji, W mniejszym stopniu znaczenie będą również miały: systemy zarządzania oraz realizacja polityk horyzontalnych UE
Schemat C: Dotacje dla Instytucji Otoczenia Biznesu projekty inwestycyjne niezbędne dla właściwego funkcjonowania IOB w zakresie wsparcia przedsiębiorczości projekty służące powstawaniu sieci instytucji otoczenia biznesu o zasięgu lokalnym lub regionalnym oraz poprawie jakości ich funkcjonowania projekty inwestycyjne służące rozwojowi systemu innowacji w regionie poprzez tworzenie ogniw pośredniczących pomiędzy sektorem B + R a biznesem oraz tworzenie i rozwijanie regionalnych ośrodków innowacji WYSOKOŚĆ WSPARCIA instytucje otoczenia biznesu: maksymalnie do 1mln zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 50%
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - zakres i specjalizacja usług doradczych (podejście systemowe) - zakres korzyści osiągnięty w wyniku realizacji projektu w dalszej kolejności: - gotowość projektu do realizacji - doświadczenie wnioskodawcy oraz trwałość projektu W mniejszym stopniu znaczenie będą również miały: realizacja polityk horyzontalnych UE oraz analiza potrzeb regionu w zakresie świadczenia usług
Schemat D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw projekty polegające na utworzeniu nowych lub powiększeniu kapitału istniejących funduszy pożyczkowych, funduszy poręczeniowych, innych alternatywnych pozabankowych źródeł finansowania WIELKOŚĆ WSPARCIA (minimalna – maksymalna) mln zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 100%
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - udział własny beneficjenta - zakres korzyści osiągnięty w wyniku realizacji projektu - doświadczenie wnioskodawcy oraz trwałość projektu - efektywność zaangażowanego kapitału w dalszej kolejności: - obszar funkcjonowania beneficjenta - realizacja polityki horyzontalnej UE
Działanie 2.2 Wsparcie komercjalizacji badań naukowych Zwiększenie poziomu innowacyjności i konkurencyjności firm poprzez uaktywnienie ich współpracy z szerokim zapleczem instytucjonalnym w sferze nauki, prac badawczo-rozwojowych oraz transferu technologii.
Schemat A: Projekty badawcze badania przemysłowe realizowane przez jednostki naukowo- badawcze na rzecz przedsiębiorstwa, badania przedkonkurencyjne realizowane w przedsiębiorstwach we współpracy przedsiębiorstwo – jednostka naukowo-badawcza. MAKSYMALNA WARTOŚĆ PROJEKTU zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 80%
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - innowacyjny i konkurencyjny charakter projektu - wartość naukowa i rynkowa przygotowanych badań w dalszej kolejności: -doświadczenie wnioskodawcy i/lub partnerów oraz trwałość projektu -gotowość projektu do realizacji, W mniejszym stopniu znaczenie będzie miała również realizacja polityk horyzontalnych UE
Schemat B: Projekty inwestycyjne przedsiębiorstw w zakresie B+R inwestycje (zakup wraz z instalacją) w środki trwałe - infrastrukturę i urządzenia laboratoryjne i służące do prowadzenia działań badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach. MAKSYMALNA WARTOŚĆ PROJEKTU zł MAKSYMALNY UDZIAŁ ŚRODKÓW UE 70 % w przypadku projektów mikro i małych przedsiębiorstw 60 % w przypadku projektów średnich przedsiębiorstw
Przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie, najwyżej punktowany będzie: - innowacyjny charakter projektu - zakres korzyści w wyniku realizacji projektu w dalszej kolejności: -gotowość projektu do realizacji, -doświadczenie beneficjenta oraz trwałość projektu W mniejszym stopniu znaczenie będzie miała również realizacja polityk horyzontalnych UE
HARMONOGRAM NABORU WNIOSKÓW W MAŁOPOLSCE NA ROK 2008
HARMONOGRAM NABORU WNIOSKÓW W MAŁOPOLSCE DO ROKU 2013
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Zespół Informacji i Promocji Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości Marcin Grega - tel Magdalena Migalska - tel
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Ul. Kordylewskiego 11 (I piętro) Kraków Punkt Konsultacyjny tel Ul Kordylewskiego 11 (parter) fax: