Łódź, Przygotowała dr Elżbieta Woźnicka, Dziekan kierunku Pedagogika w AHE Kształcenie w AHE wobec wyzwań współczesnej edukacji
Międzynarodowe wyzwania współczesnej edukacji Raport Faurea (Międzynarodowa Komisja do Spraw Rozwoju Edukacji) Uczyć się, aby być (1975 r.) Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia Komisji Europejskiej (1996) Raport Delorsa Edukacja jest w niej ukryty skarb Raport UNESCO dla Edukacji XXI wieku -Uczyć się, aby wiedzieć -Uczyć się, aby działać -Uczyć się, aby żyć wspólnie -Uczyć się, aby być
Wyzwania wynikające z KRK i ERK Przesunięcie akcentu z procesu na wynik – język efektów uczenia się Promocja i wsparcie uczenia się przez całe życie - rola kompetencji kluczowych Czytelność systemu edukacyjnego dla interesariuszy.
Zalecenia Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (XII 2006 r.) 1) porozumiewanie się w języku ojczystym, 2) porozumiewanie się w językach obcych, 3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, 4) kompetencje informatyczne, 5) umiejętność uczenia się, 6) kompetencje społeczne i obywatelskie, 7) inicjatywność i przedsiębiorczość, 8) świadomość i ekspresja kulturalna.
Kompetencje ucznia pełnomocnego (prof. W.Puślecki) Kompetencje komunikacyjne Kompetencje poznawcze Kompetencje orientacyjne Kompetencje decyzyjne Kompetencje działaniowe Kompetencje kooperacyjne Kompetencje inicjatywne Kompetencje ewaluacyjne Kompetencje kreatywne Kompetencje społeczne Kompetencje asertywne Kompetencje tożsamościowe
Wszystkie wyzwania współczesnej edukacji realizuję w AHE od 10 lat
Jestem dziekanem na kierunku pedagogika od 2001 roku Od momentu powstania (1993) mój kierunek ukończyło kilkanaście tysięcy studentów w całej Polsce
Sposoby w jakich realizuję działania wynikające z dyrektywy kształcenia kompetencyjnego w AHE 1.Przygotowuję do edukacji całożyciowej 2.Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy 3.Wzmacniam kompetencje poprzez opanowanie umiejętności praktycznych 4.Kształcę umiejętności brania odpowiedzialności za swoje decyzje, współdziałania i współdecydowania 5.Rozwijam kompetencje kreatywności i przedsiębiorczości 6.Kształcę kompetencje badawcze
1. W jaki sposób przygotowuję do edukacji całożyciowej?
1. W AHE kształcimy od przedszkola do seniora AHE prowadzi Uniwersytet Dziecięcy Kształcę na studiach I i II stopnia, stacjonarnych, niestacjonarnych, na odległość kilkanaście specjalności Prowadzę studia podyplomowe dla nauczycieli i kandydatów na nauczycieli AHE prowadzi Uniwersytet Trzeciego Wieku Powołaliśmy Centrum Planowanie Kariery
2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Nasi studenci wyjeżdżają na studia za granicą (Erasmus, Sokrates) (Portugalia, Hiszpania, Grecja, Niemcy, Litwa, Łotwa, Anglia)) Współpracuję z uczelniami zagranicznymi Uczymy języków obcych przez cały czas trwania studiów
2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Uczę opracowania własnej koncepcji rozwoju, planowania pracy zawodowej - Projekt przedsięwzięcia edukacyjnego – specjalny przedmiot poświęcony przygotowaniu do pracy Nasi studenci mogą korzystać z Inkubatora Technologicznego ARTERION
2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Uruchomiliśmy Centrum Planowania Kariery Wydajemy Suplement w języku obcym
3.W AHE kształcimy umiejętności praktyczne
3.Kształcę umiejętności praktyczne Zatrudniam specjalistów, praktyków jako wykładowców: dyrektor domu małego dziecka, pedagog i psycholog z Towarzystwa Pomocy Rodzinie Lokomotywa, terapeuci, pedagodzy szkolni, pracownicy zakładów karnych, policji itp
3.Kształcę umiejętności praktyczne Moi studenci współpracują i odbywają praktyki i staże np. w :Fundacja Opoka, Fundacja Happy Kids, Domy Dziecka, Poradnie psychologiczno- pedagogiczne
3.Kształcę umiejętności praktyczne Moi studenci inicjują i organizują akcje społeczne i edukacyjne dla uczniów – warsztaty integracyjne dla szkół (szkoła specjalna i masowa), Dzień Dziecka dla dzieci z domów dziecka, licytacje, zbiórki darów i datków dla potrzebujących
4. Kształcę umiejętności brania odpowiedzialności za swoje decyzje, współdziałania i współdecydowania ! Pracuję metodą projektową 6 lat doświadczenia ! W efekcie studenci uczą się: Współdecydowania, pracy w grupie, argumentowania, planowania, brania odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory
5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Każdy student rozwija kompetencje społeczne w ramach warsztatu: kontakt w sytuacji pomagania, służy temu przedmiot: pedagogika społeczna, kwestie społeczne w pedagogice, Studenci: - Rozwijają empatię -Są otwarci na problemy innych -Są tolerancyjni -Potrafią nawiązywać relacje z innymi, są komunikatywni -Znają formy pomocy i wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego
5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Na każdym roku i na każdym kierunku studenci biorą udział w : działaniach twórczych, które uczą ich: -Kreatywnego myślenia -Niekonwencjonalnego podejścia do rozwiązanych problemów -Otwartości na nowe wyzwania i idee -Odważnego realizowania swoich pasji, zainteresowań -Inicjowania różnych działań;
5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Program studiów przewiduje liczne warsztaty, dzięki którym studenci uczą się: -Pomagać innym -Pisania scenariuszy zajęć warsztatowych -Pracować nad rozwojem swojej osobowości -Organizować i planować pracę dla siebie i swoich kolegów -Przewidywać i oceniać skutki swoich działań i decyzji
6. Kształcę kompetencje badawcze Motywuję studentów do samodzielnego stawianie pytań i problemów, poszukiwania wiedzy udostępniając im narzędzia takie jak: -Biblioteka cyfrowa -Pracownie komputerowe z dostępem do Internetu -Sale dydaktyczne z nieograniczonym dostępem -Sprzętem multimedialny -Materiały dydaktyczne dostępne na platformie zdalnego nauczanie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego
6. Kształcę kompetencje badawcze Rozwijam ambicje naukowe studentów: -14 Kół Naukowych, 3 na pedagogice – Koło Młodych Pedagogów, Koło Psychologiczne i Pedagogiczna Akademia Filmowa -Konferencja Student XXI wieku -Wyjazdy studentów na konferencje -Publikacje studentów w czasopismach naukowych
6. Kształcę kompetencje badawcze -Zdobycie tytułu Primus Inter Pares w kategorii najlepszy pedagog w Polsce Joanna Surlejewska (2007) -Studencki Nobel wśród studentów uczelni Niepublicznych 2010 Piotr Pawlikowski
Podsumowanie Jesteśmy gotowi i otwarci na wsparcie nauczycieli do udoskonalania ich sposobu i metod pracy z uczniem Chętnie podzielimy się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem, które pozwolą nauczycielom na rozwój europejskich kompetencji i pomogą im sprostać współczesnym wyzwaniom edukacji Jesteśmy dobrze przygotowani pod względem naukowym i organizacyjnym do bycia inicjatorem i realizatorem szkoleń dla nauczycieli oraz do bycia aktywnym partnerem wprowadzania do polskiego systemu edukacji zaleceń Europejskich i Krajowych Ram Kwalifikacji Zapraszamy wszystkich, którym leży na sercu los polskiej oświaty i przyszłość młodych pokoleń, do współdziałania na rzecz pełnego wdrażania ERK i KRK
Dziękuję za uwagę