Łódź, 30.05.2011 Przygotowała dr Elżbieta Woźnicka, Dziekan kierunku Pedagogika w AHE Kształcenie w AHE wobec wyzwań współczesnej edukacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Instytut Spraw Publicznych
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
„Kompetencje zawodowe”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Pedagogika, studia II stopnia
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Łódź, Przygotowała dr Elżbieta Woźnicka, Dziekan kierunku Pedagogika w AHE Kształcenie w AHE wobec wyzwań współczesnej edukacji

Międzynarodowe wyzwania współczesnej edukacji Raport Faurea (Międzynarodowa Komisja do Spraw Rozwoju Edukacji) Uczyć się, aby być (1975 r.) Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia Komisji Europejskiej (1996) Raport Delorsa Edukacja jest w niej ukryty skarb Raport UNESCO dla Edukacji XXI wieku -Uczyć się, aby wiedzieć -Uczyć się, aby działać -Uczyć się, aby żyć wspólnie -Uczyć się, aby być

Wyzwania wynikające z KRK i ERK Przesunięcie akcentu z procesu na wynik – język efektów uczenia się Promocja i wsparcie uczenia się przez całe życie - rola kompetencji kluczowych Czytelność systemu edukacyjnego dla interesariuszy.

Zalecenia Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (XII 2006 r.) 1) porozumiewanie się w języku ojczystym, 2) porozumiewanie się w językach obcych, 3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, 4) kompetencje informatyczne, 5) umiejętność uczenia się, 6) kompetencje społeczne i obywatelskie, 7) inicjatywność i przedsiębiorczość, 8) świadomość i ekspresja kulturalna.

Kompetencje ucznia pełnomocnego (prof. W.Puślecki) Kompetencje komunikacyjne Kompetencje poznawcze Kompetencje orientacyjne Kompetencje decyzyjne Kompetencje działaniowe Kompetencje kooperacyjne Kompetencje inicjatywne Kompetencje ewaluacyjne Kompetencje kreatywne Kompetencje społeczne Kompetencje asertywne Kompetencje tożsamościowe

Wszystkie wyzwania współczesnej edukacji realizuję w AHE od 10 lat

Jestem dziekanem na kierunku pedagogika od 2001 roku Od momentu powstania (1993) mój kierunek ukończyło kilkanaście tysięcy studentów w całej Polsce

Sposoby w jakich realizuję działania wynikające z dyrektywy kształcenia kompetencyjnego w AHE 1.Przygotowuję do edukacji całożyciowej 2.Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy 3.Wzmacniam kompetencje poprzez opanowanie umiejętności praktycznych 4.Kształcę umiejętności brania odpowiedzialności za swoje decyzje, współdziałania i współdecydowania 5.Rozwijam kompetencje kreatywności i przedsiębiorczości 6.Kształcę kompetencje badawcze

1. W jaki sposób przygotowuję do edukacji całożyciowej?

1. W AHE kształcimy od przedszkola do seniora AHE prowadzi Uniwersytet Dziecięcy Kształcę na studiach I i II stopnia, stacjonarnych, niestacjonarnych, na odległość kilkanaście specjalności Prowadzę studia podyplomowe dla nauczycieli i kandydatów na nauczycieli AHE prowadzi Uniwersytet Trzeciego Wieku Powołaliśmy Centrum Planowanie Kariery

2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Nasi studenci wyjeżdżają na studia za granicą (Erasmus, Sokrates) (Portugalia, Hiszpania, Grecja, Niemcy, Litwa, Łotwa, Anglia)) Współpracuję z uczelniami zagranicznymi Uczymy języków obcych przez cały czas trwania studiów

2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Uczę opracowania własnej koncepcji rozwoju, planowania pracy zawodowej - Projekt przedsięwzięcia edukacyjnego – specjalny przedmiot poświęcony przygotowaniu do pracy Nasi studenci mogą korzystać z Inkubatora Technologicznego ARTERION

2. Kształcę do zdobywania zatrudnienia na polskim i europejskim rynku pracy Uruchomiliśmy Centrum Planowania Kariery Wydajemy Suplement w języku obcym

3.W AHE kształcimy umiejętności praktyczne

3.Kształcę umiejętności praktyczne Zatrudniam specjalistów, praktyków jako wykładowców: dyrektor domu małego dziecka, pedagog i psycholog z Towarzystwa Pomocy Rodzinie Lokomotywa, terapeuci, pedagodzy szkolni, pracownicy zakładów karnych, policji itp

3.Kształcę umiejętności praktyczne Moi studenci współpracują i odbywają praktyki i staże np. w :Fundacja Opoka, Fundacja Happy Kids, Domy Dziecka, Poradnie psychologiczno- pedagogiczne

3.Kształcę umiejętności praktyczne Moi studenci inicjują i organizują akcje społeczne i edukacyjne dla uczniów – warsztaty integracyjne dla szkół (szkoła specjalna i masowa), Dzień Dziecka dla dzieci z domów dziecka, licytacje, zbiórki darów i datków dla potrzebujących

4. Kształcę umiejętności brania odpowiedzialności za swoje decyzje, współdziałania i współdecydowania ! Pracuję metodą projektową 6 lat doświadczenia ! W efekcie studenci uczą się: Współdecydowania, pracy w grupie, argumentowania, planowania, brania odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory

5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Każdy student rozwija kompetencje społeczne w ramach warsztatu: kontakt w sytuacji pomagania, służy temu przedmiot: pedagogika społeczna, kwestie społeczne w pedagogice, Studenci: - Rozwijają empatię -Są otwarci na problemy innych -Są tolerancyjni -Potrafią nawiązywać relacje z innymi, są komunikatywni -Znają formy pomocy i wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego

5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Na każdym roku i na każdym kierunku studenci biorą udział w : działaniach twórczych, które uczą ich: -Kreatywnego myślenia -Niekonwencjonalnego podejścia do rozwiązanych problemów -Otwartości na nowe wyzwania i idee -Odważnego realizowania swoich pasji, zainteresowań -Inicjowania różnych działań;

5. Rozwijam kompetencje społeczne, kreatywności i przedsiębiorczości Program studiów przewiduje liczne warsztaty, dzięki którym studenci uczą się: -Pomagać innym -Pisania scenariuszy zajęć warsztatowych -Pracować nad rozwojem swojej osobowości -Organizować i planować pracę dla siebie i swoich kolegów -Przewidywać i oceniać skutki swoich działań i decyzji

6. Kształcę kompetencje badawcze Motywuję studentów do samodzielnego stawianie pytań i problemów, poszukiwania wiedzy udostępniając im narzędzia takie jak: -Biblioteka cyfrowa -Pracownie komputerowe z dostępem do Internetu -Sale dydaktyczne z nieograniczonym dostępem -Sprzętem multimedialny -Materiały dydaktyczne dostępne na platformie zdalnego nauczanie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego

6. Kształcę kompetencje badawcze Rozwijam ambicje naukowe studentów: -14 Kół Naukowych, 3 na pedagogice – Koło Młodych Pedagogów, Koło Psychologiczne i Pedagogiczna Akademia Filmowa -Konferencja Student XXI wieku -Wyjazdy studentów na konferencje -Publikacje studentów w czasopismach naukowych

6. Kształcę kompetencje badawcze -Zdobycie tytułu Primus Inter Pares w kategorii najlepszy pedagog w Polsce Joanna Surlejewska (2007) -Studencki Nobel wśród studentów uczelni Niepublicznych 2010 Piotr Pawlikowski

Podsumowanie Jesteśmy gotowi i otwarci na wsparcie nauczycieli do udoskonalania ich sposobu i metod pracy z uczniem Chętnie podzielimy się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem, które pozwolą nauczycielom na rozwój europejskich kompetencji i pomogą im sprostać współczesnym wyzwaniom edukacji Jesteśmy dobrze przygotowani pod względem naukowym i organizacyjnym do bycia inicjatorem i realizatorem szkoleń dla nauczycieli oraz do bycia aktywnym partnerem wprowadzania do polskiego systemu edukacji zaleceń Europejskich i Krajowych Ram Kwalifikacji Zapraszamy wszystkich, którym leży na sercu los polskiej oświaty i przyszłość młodych pokoleń, do współdziałania na rzecz pełnego wdrażania ERK i KRK

Dziękuję za uwagę