PRZETWARZANIE POZNAWCZE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Role w zespole projektowym
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Analiza poprzez punkt krytyczny BEP
Taksonomia Benjamina Blooma
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Konstruktywizm w dydaktyce
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Psychologia w zarządzaniu
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Kompetencje komunikacyjne
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
Definicja kultury organizacyjnej
Psychologia w zarządzaniu
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Autoprezentacja.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Komunikacja i jej formy :
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Proces przewodzenia i kontrolowania
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

PRZETWARZANIE POZNAWCZE

KONSTRUKTYWIZM JESSE DELIA ZAŁOŻENIA: rzeczywistość rozgrywa się w umyśle. cel badawczy – konstrukcja modeli struktur i procesów myślowych. osoby rozpoznają świat poprzez systemy konstruktów osobistych. jednostkowe różnice w złożoności poznawczej człowieka (głównie przetwarzanie) wpływają na zdolność danej osoby do adaptowania komunikatu dla potrzeb konkretnych adresatów.

KONSTRUKTY OSOBISTE DEFINICJA: Konstruowanie poznawcze to nadawanie znaczenia (sensu) naszym doświadczeniom poprzez kategoryzację napływającej informacji z udziałem konstruktów osobistych, antycypowanie zdarzeń i budowanie modeli pojęciowych własnej przyszłości, analizę i interpretację tego, co nam się przydarza (Kelly). NARZĘDZIE BADAWCZE – Kwestionariusz Kategorii Ról Crocketta. selekcja interpersonalnych konstruktów, którymi się posługujemy w poszukiwaniu znaczenia. konstrukty w postaci skontrastowanych cech służących do klasyfikowania percepcji. dotyczy cech osobowości, manieryzmów i reakcji pozwalających na jednoznaczną identyfikację opisywanej osoby. złożoność poznawcza wzrasta wraz z chronologicznym wiekiem dziecka. indywidualne różnice są względnie stabilne pomimo upływu czasu (dorośli). wyniki niezależne od inteligencji, empatii, umiejętności literackich, ekstrawersji.

TRZY ASPEKTY ZŁOŻONOŚCI POZNAWCZEJ zróżnicowanie: liczba pojedynczych konstruktów osobistych użytkowanych w opisie konkretnego człowieka. abstrakcja: stopień w jakim dane zachowanie ujmowane jest w kategoriach wewnętrznych cech osobowościowych, motywów i predyspozycji. integracja: rozpoznawanie i harmonizowanie sprzecznych wrażeń.

KOMUNIKATY UKIERUNKOWANE NA OSOBĘ – STRATEGICZNA ADAPTACJA BADANIE – umiejętność dostosowywania strategii perswazyjnych do różnych adresatów. OSOBY BADANE – uczniowie klas II – IX. METODA: ustny test KKR. odegranie roli. ANALIZA – ocena jakości komunikatów: brak zróżnicowania punktów widzenia. świadomość zróżnicowania, nieumiejętność modyfikowania komunikatu. świadomość różnicy, wyobrażenia myśli adresata, próby odrzucenia kontrargumentów. podkreślanie korzyści. WYNIKI: jakość komunikatów poprawiała się wraz z wiekiem. w tym samym przedziale wiekowym pojawiały się istotne różnice. czynniki sytuacyjne (zmęczenie, skłonność do konformizmu) mogą znieść przewagę wynikającą ze złożoności poznawczej. WNIOSEK – złożoność poznawcza jest koniecznym, ale niewystarczającym warunkiem tworzenia komunikatów ukierunkowanych na osobę.

LOGIKA BUDOWY KOMUNIKATU – STOSUNEK DO KOMUNIKACJI BARBARA O’KEEFE LOGIKA KOMUNIKACJI EKSPRESYWNEJ język jako środek ekspresji myśli i uczuć. słowa mają własne, określone znaczenia. reakcja rozmówcy jest zdeterminowana treścią komunikatu. wartością w komunikacji jest otwartość i szczerość. LOGIKA KOMUNIKACJI KONWENCJONALNEJ komunikacja jest grą wymagającą współpracy w ramach konwencjonalnych reguł i procedur usankcjonowanych społecznie. utożsamianie efektywnej komunikacji ze stosownością. funkcja komunikacji: dobranie słów do okoliczności. wartość – opanowanie reguł gry i stosowanie ich w warunkach kooperacji (wypowiedzi wymijające, komplementy, wyrazy przeprosin). LOGIKA KOMUNIAKCJI RETORYCZNEJ komunikacja jest tworzeniem i negocjowaniem tożsamości i sytuacji społecznych. funkcja języka – redefiniowanie sytuacji (szczególnie w sytuacjach konfliktowych). wartość – harmonia i konsensus. motywacja: integracja celów poprzez wykorzystanie kontekstu.

EFEKTY WYRAFINOWANEJ KOMUNIKACJI Zdolność posługiwania się komunikatami wspierającymi - rozładowanie emocjonalnego napięcia poprzez akceptację odczuć bliźniego. wzrost sympatii ze strony respondentów i obserwatorów. nadawcy: podwyższony poziom akceptacji siebie i respondentów. Podtrzymywanie związków – rozstrzyganie konfliktów, wymiana pocieszających komunikatów. model zbliżonych umiejętności (Burlson, Samter). Skuteczność organizacyjna. związek pomiędzy wyrafinowaną komunikacją a awansem w hierarchii służbowej. badania długoterminowe (Sypher, Zorn) → KKR, zdolności komunikacyjne i zdolności przyjmowania różnych punktów widzenia a wynagrodzenie i awans.