Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
elektronicznego fakturowania
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Zmiany w „Taryfikatorze”,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych w przedsięwzięciach Funduszu Spójności Piotr Makuch, Rafał Konarski.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Korekta finansowa zastosowana przez UKS Kielce dla realizacji projektu Gminy Kunów nr Z/2.26/III/3.5.1/99/04 „Budowa Hali gimnastycznej przy Gimnazjum.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
Właściwość sądów administracyjnych
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu ZAMÓWIENIA PUBLICZNE UDZIELANE W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTU - OBSZARY PROBLEMOWE Szkolenie dla Beneficjentów Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Priorytet III „Środowisko Przyrodnicze” Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Opis przedmiotu zamówienia Wskazywanie patentów, znaków towarowych i pochodzenia (bez uzasadnienia) – naruszenie art. 29 ust. 3 PZP (przykłady: komputery, przedmiary robót sporządzane przy pomocy programów komputerowych); Wskazywanie konkretnego produktu poprzez opis przedmiotu zamówienia – naruszenie art. 29 ust. 2 PZP – uczciwa konkurencja (przykłady: komputery, samochody, sprzęt specjalistyczny); Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Opis przedmiotu zamówienia c.d. Nakładanie na wykonawcę obowiązku wykonania czynności związanych z opisem przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych (przykłady: obowiązek wykonania wizji lokalnej terenu robót, obowiązek wykonania dokumentacji geologicznej w celu stwierdzenia braku przeszkód w robotach, obowiązek uzyskania wymaganej prawem decyzji administracyjnej np. pozwolenia wodnoprawnego) 3 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Opis przedmiotu zamówienia c.d. Błędne wskazywanie dokumentów lub czynności opisujących przedmiot zamówienia na roboty budowlane - naruszenie art. 31 ust. 1 PZP (przykłady: kosztorys ofertowy, wizja terenowa przeprowadzona przez wykonawcę przed złożeniem oferty); Zgodnie z ww. przepisem zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz STWIORB; 4 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Szacowanie wartości zamówienia c.d. Terminy ustalenia wartości zamówienia (na roboty budowlane 6 miesięcy przed wszczęciem postępowania, na dostawy i usługi – miesiące) – art. 35 ust. 1 PZP; Nie uwzględnianie w wartości zamówienia zamówień uzupełniających – art. 32 ust. 3 PZP; Dzielenie zamówienia na części – art. 32 ust. 4 PZP; 5 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Szacowanie wartości zamówienia c.d. Przykład: Odrębne ustalenie wartości zamówienia na nadzór inwestorski dla inwestycji: budowa kanalizacji (…) – etap I, etap II, etap III. Umowy zawarto jednym wykonawcą w zbliżonym terminie. Wobec tożsamości usług będących przedmiotem zamówienia 3 postępowań oraz zbieżności terminowej działanie zamawiającego naruszyło art. 32 ust. 4 PZP – uchwała KIO z dnia 12.11.2009 r. sygn. akt KIO/KD 42/09. Ww. przykład nakazuje traktować łącznie zadania realizowane w ramach zadań własnych zamawiającego (np. gminy) i zadań związanych z realizacją projektu w ramach WRPO. 6 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Szacowanie wartości zamówienia c.d. Przykład: Zamawiający przeprowadził 5 postępowań w ramach jednego projektu współfinansowanego ze środków UE. Jedno na modernizację stacji uzdatniania wody i cztery na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej. Każde zadanie posiadało odrębną lokalizację, osobną dokumentację techniczną i odrębne pozwolenie na budowę (odrębny obiekt budowlany). Kontrola Prezesa UZP (informator 2/2009) stwierdziła naruszenie art. 32 ust. 2 PZP. Argumenty: tożsama funkcja techniczna i gospodarcza dla jednego miasta, jeden zamawiający, możliwość realizacji przez tego samego wykonawcę, zbieżność czasowa. Ww. sytuacja może dot. realizacji zdań własnych i zadań z WRPO. 7 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu Warunki podmiotowe wynikające z art. 22 ust. 1 PZP (tzw. warunki pozytywne) oraz wynikające z art. 24 ust. 1 PZP (tzw. warunki negatywne); Nieprawidłowości: Naruszenia art. 7 ust. 1 PZP (zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców); Naruszenie art. 22 ust. 4 PZP (opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków z art. 22 ust. 1 powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia); 8 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu c.d. Przykład: zamawiający postawił wymóg wykazania się wykonaniem robót drogowych i mostowych o wartości 350 mln zł – ponad dwukrotnie większej niż szacunkowa wartość zamówienia. W ocenie KIO warunek ten został uznany za nadmierny, mogący ograniczać dostęp do zamówienia (uchwała KIO z 21.12.2009 r., sygn. akt KIO/KU 50/09). 9 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu c.d. Przykład: Zamawiający na dostawę 200 szt. komputerów wymagał, aby wykonawcy wykazali odpowiednio, że ostatnich 3 latach: Wykonali przynajmniej 3 dostawy obejmujące swoim zakresem 200 szt. komputerów o wartości nie mniejszej niż cena brutto złożonej oferty; Posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż cena brutto złożonej oferty; W ocenie KIO i utrwalonym orzecznictwie ww. warunek będzie de facto kształtowany swobodnie przez każdego z wykonawców (uchwała KIO z 17.02.2010 r. sygn. akt KIO/KD 12/10). 10 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu c.d. Przykład: W postępowaniu na inżyniera kontraktu zamawiający postawił wymóg wykazania się co najmniej 1 usługą podobną do przedmiotu zamówienia, która jednocześnie była współfinansowana ze środków UE. W ocenie KIO wskazany wymóg nie znajduje żadnego uzasadnienia merytorycznego – uchwała KIO z dnia 12.11.2009 r. sygn. akt KIO/KD 43/09. 11 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu c.d. Przykład: Zamawiający w postępowaniu na odtworzenie zabytkowego dworca (…) i przebudowę infrastruktury technicznej wymagał od wykonawcy wykazaniem się różnych rodzajowo robót (konserwatorskie, ogólnobudowlane, instalacyjne) w ramach jednego zamówienia – inwestycji. W ocenie KIO, w zamówieniach złożonych i różnorodnych, żądanie wykazaniem się różnych rodzajowo robót w ramach jednego zamówienia jest nieuzasadnione – uchwała KIO z 01.04 2010 r., sygn. akt KIO/KU 21/10. Analogia do ww. przypadku w przypadku termomodernizacji: żądanie wykazania się wykonaniem instalacji solarnej, wymiany kotła c.o. i ocieplenia BSO w ramach jednego zamówienia. 12 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Warunki udziału w postępowaniu c.d. Przykład: Zamawiający wymaga posiadanie środków finansowych (środki w banku lub zdolność kredytowa) w wysokości 1,2 mln zł. Wartość zamówienia wynosi 600 tys. zł, czas realizacji 6 miesięcy, wynagrodzenie rozliczane fakturami miesięcznymi z terminem płatności 30 dni. Wykonawca jest w stanie udowodnić, że wykona zamówienie, jeżeli będzie posiadał środki w wysokości 200 tys. zł, co wynika z nw. wyliczenia: 600 tys. zł : 6 x 2 = 200 tys. zł. 13 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców Naruszenia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów jakie może żądać zamawiający od wykonawców, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2009r., Nr 226, poz. 1817) 14 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. Żądanie złożenia dokumentów obcojęzycznych przetłumaczonych przez tłumacza przysięgłego (§ 6.4); Żądanie referencji potwierdzających należyte wykonanie zamówienia; Żądanie, od wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 22 ust 1 PZP; Żądanie oświadczenia wynikającego z art. 230 K.s.h. (uchwała dot. rozporządzania prawem zaciągania zobowiązań do świadczenia o wartości dwukrotnie przewyższającej wysokość kapitału); 15 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. Uprawnienia budowlane; Zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego (dyrektywa 2005/36/WE z dnia 07.09.2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych została implementowana do prawa polskiego ustawą z dnia 07.11.2008 r. o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2008 r. Nr 210, poz. 1321); Aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej; 16 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. W praktyce ww. dokumenty (uprawnienia budowlane, zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego np. PIIB, aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej) można wymagać w SIWZ w informacji o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 36 ust. 1 pkt 14 PZP). 17 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. Naruszenie art. 7 ust. 1 PZP (równe traktowanie wykonawców) poprzez żądanie różnych dokumentów od pomiotów „zagranicznych” oraz od podmiotów „krajowych” 18 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. 1. Aktualny odpis z właściwego rejestru (…) 1. Dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, że nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości 19 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. 1. Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego (…) 2. Aktualne zaświadczenie właściwego oddziału ZUS lub KRUS (…) 1. Dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, że nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (…) 20 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. 1. Aktualna informacja z KRK w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 PZP (…) 1. Zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dotyczą w zakresie, określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 PZP 21 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Dokumenty żądane od wykonawców c.d. 1. Aktualna informacja z KRK w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 PZP (…) – podmioty zbiorowe 1. Dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, że nie orzeczono wobec niego zakaz ubiegania się o zamówienie 22 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu SIWZ Najczęstsze naruszenia przepisów: Żądanie wykazu podwykonawców w ofercie; Warunki udziału w postępowaniu nie są tożsame z warunkami zawartymi w treści ogłoszenia o zamówieniu; Niedopełnienie obowiązku (pn) zamieszczenia opisu przedmiotu zamówienia (dokumentacji projektowej +STWIORB) na stronie internetowej zamawiającego (dot. robót budowlanych); 23 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu SIWZ c.d. Niedopełnienie terminu zamieszczenia SIWZ (dot. pn) na stronie internetowej – art. 42 ust. 1 PZP – w dniu zamieszczenia ogłoszenia w BZP lub w dniu publikacji ogłoszenia w DUUE; - publikacja w DUUE może nastąpić w dniu wolnym (sobota) a zamieszczenie SIWZ na stronie nastąpi w poniedziałek – wyrok KIO 617/11 z dnia 06.04.2011 – naruszenie przepisów nie miało istotnego wpływu na wynik postępowania (art. 192 ust. 2 PZP) 24 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu Taryfikator Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało aktualizację zaleceń dot. wymierzania korekt finansowych za naruszenia PZP związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE – 28.04.2011r. Strona internetowa: www.mrr.gov.pl 25 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Definicja nieprawidłowości Brak definicji legalnej w prawie krajowym; Definicja legalna nieprawidłowości zawarta jest w art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS, oraz FS i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. 26 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Definicja nieprawidłowości „Nieprawidłowość”: jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub może powodować szkodę w budżecie ogólnym UE w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego. (kumulatywny charakter przesłanek) 27 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Ważne orzecznictwo dot. umów Wyrok SN z dnia 05.08.2005 r. , IICK 28/05 dot. rękojmi za wady. „Przewidziany w art. 568 k.c. termin wygaśnięcia uprawnień z tytułu rękojmi może być przedłużony umową stron”. Uchwała SN z dnia 29.09.2009 r. (sygn. akt III CZP 41/09)w składzie 7 sędziów SN. „Przepisy art. 629 i 632 § 2 k.c. mogą mieć zastosowanie w drodze analogii do umowy o roboty budowlane”. Postanowienie TK z dnia 24.02.2010 r. (sygn. akt: SK 22/08). „W ocenie TK nie może budzić wątpliwości, że upływ terminu związania z ofertą nie stanowi przeszkody do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego” 28 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu Umowy Zmiana stawki podatku VAT – opinia UZP z dnia 14.10.2010 r. Wynagrodzenie umowne – kosztorysowe lub ryczałtowe. Zmiany umowy ryczałtowej (w zakresie wynagrodzenia). Zamówienia dodatkowe w umowie ryczałtowej. Aneksowanie umowy z wynagrodzeniem kosztorysowym. 29 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26

i zapraszam do dyskusji Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji Witold Kamiński WFOŚiGW w Poznaniu 30 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu 2017-03-26