W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROEKOLOGICZNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Advertisements

Arkadiusz Wojciechowski
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Przygotowali Bartosz Winiarski i Mateusz Sobiech
Lokalny ekorozwój-XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Małgorzata Szymla klasa V B
Co ja mogę zrobić dla ziemi?
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Alternatywne źródła energii
Ekorozwój naszej okolicy
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
SZKOŁY DLA EKOROZWOJU 2010/2011
Działania podejmowane w zakresie edukacji ekologicznej w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju” przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie.
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
2012 Eko-PARP Elżbieta Rochalska Warszawa, r.
,,TRUDNE SŁOWO EKOLOGIA”
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH ZAANGAŻOWANY W LOKALNY EKOROZWÓJ – OCENA DZIAŁAŃ SZKOŁY.
Lokalny ekorozwój - założenia, a rzeczywistość
Szkoła z energią.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
NASZ WSPÓLNY DOM.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Kulturalny eko-obywatel europy.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
Analiza ankiety dot. świadomości ekologicznej
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
BUDOWNICTWO PRZYSZŁOŚCI BUDOWNICTWO ZRÓWNOWAŻONE
ODPADY – WIEM JAK Z NIMI POSTEPOWAĆ
Ochrona Środowiska, a Zdrowie Człowieka
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Szkoła Promująca Zdrowie
Hotel stadt neustadt jako zielony hotel
Joanna Pawłowska-Kramer nauczyciel przyrody SP nr 31 w Częstochowie
W Zespole Szkół w Pałecznicy
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Zapraszamy do wysłuchania audycji dotyczącej Akcji Sprzątanie Świata Polska 2014, której finał odbywa się w ten weekend. Jeżeli w zeszłym roku przegapiłeś.
Wychowanie ekologiczne
Rozwój zrównoważony Marzena Łyp.
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
W RÓŻANIE MALUCH I MŁODY DBA O OCHRONĘ PRZYRODY
Jak chronić środowisko?
Ekologia Prezentacja.
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Oszczędzanie wody i energii elektrycznej oraz segregacja odpadów dla dobra Ziemi. Jakub Robaczyński Kl. VIc.
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
FUTURE OF RENEWABLE ENERGY.
Zapis prezentacji:

W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROEKOLOGICZNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY SZKOŁA W ROLI LIDERA W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROEKOLOGICZNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY Prezentacja opracowana przez: mgr Mariolę Kozłowską nauczyciela-koordynatora programów ekologicznych w Szkole Podstawowej nr16 w Jastrzębiu Zdroju

Dlaczego potrzebujemy ekologii? „Tak jak biologia molekularna służy zdrowiu człowieka, ekologia gwarantuje zdrowie planety” Edward O. Wilson (Science 2000) „Ekologia znajduje się dzisiaj na takim etapie rozwoju jak XVIII-wieczna chemia” January Weiner (1999)

Rozwój zrównoważony Światowa Komisja Środowiska i Rozwoju (UNCED) to rozwój, który zaspokaja potrzeby obecnego pokolenia bez pozbawiania możliwości przyszłych pokoleń do zaspokojenia ich potrzeb. Światowa Komisja Środowiska i Rozwoju (UNCED)

Rozwój zrównoważony Rzeczpospolita Polska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju, oznaczająca dążenie do: - zachowania możliwości odtwarzania się zasobów naturalnych, - racjonalnego użytkowania zasobów nieodnawialnych i zastępowania ich substytutami, - ograniczania uciążliwości dla środowiska i nie przekraczania granic wyznaczonych jego odpornością, - zachowania różnorodności biologicznej, - zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa ekologicznego, - tworzenia podmiotom gospodarczym warunków do uczciwej konkurencji w dostępie do ograniczonych zasobów i możliwości odprowadzenia zanieczyszczeń   Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska

ROZWÓJ ZRÓWNOWAŻONY OBEJMUJE TRZY ASPEKTY

Edukacja ekologiczna jako proces wychowawczy, ważny dla środowiska i społeczności lokalnej Edukacja ekologiczna jest długotrwałym procesem wychowawczym zachodzącym w konkretnym środowisku społecznym i przyrodniczym. Jej skuteczność wiąże się ze świadomością ekologiczną danej społeczności. Od poziomu tej świadomości zależy stan środowiska przyrodniczego i związana z nią jakość życia. Im bardziej świadoma jest społeczność, tym więcej troszczy się i podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego i wzmacniania spójności społecznej. Dotyczy to także społeczności szkolnej i oddziaływania szkoły na całą społeczność lokalną.

Wiedza nie wystarcza do określenia świadomości ekologicznej, ma jednak znaczenie w kształtowaniu systemu wartości i norm etycznych. Pedagodzy dzielą wiedzę na ZIMNĄ (treść naszej świadomości) i GORĄCĄ. . Wiedza gorąca nie tylko informuje, ale także kształtuje czynne postawy i sumienie, pobudza ludzką wolę. Nie istnieje naturalny stosunek do przyrody i środowiska. Musi się on ukształtować !

Edukacja ekologiczna powinna: przedstawiać świat jako całość, mieć szacunek dla życia we wszelkiej postaci, zachęcać do podjęcia wysiłków dla ratowania ginącej przyrody, uczyć, że każde nawet najmniejsze działanie jest potrzebne "Bez względu na to, jak mała jest rzecz, którą masz zrobić, zrób ją" - maksyma Gandhiego być uzupełniana przeżyciem, bezpośrednio obcować z przyrodą, odgrywać przekaz wartości i być poddana osądowi moralnemu, uczyć, że w przyrodzie nie ma zwierząt czy roślin potrzebnych i niepotrzebnych, pożytecznych i szkodliwych, ładnych i brzydkich, być dziedziną interdyscyplinarną, włączaną w proces edukacji ekologicznej społeczeństwa, angażować wszystkie zmysły. 10 TEZ

INFORMACJE I NAUCZANIE Energia Dokładnie uszczelniamy okna Na noc obniżamy temperaturę Dopasowujemy temperaturę w salach do temperatury na zewnątrz Dokonujemy bilansu energetycznego szkoły. Meble szkolne Nie kupujemy mebli z plastiku PCV Naprawiamy zepsute meble Organizujemy giełdę używanych przedmiotów Utrzymujemy szkołę w czystości. Papier Używamy papieru z makulatury Używamy kopert z papieru z makulatury lub niebielonych chlorem Zbieramy papier na makulaturę w klasach i sekretariacie szkoły. Często korzystamy z tablicy zamiast kopiowania na papierze. Kopiujemy po obu stronach arkusza. Wykorzystujemy na notatki zużyte jednostronnie arkusze papieru. Korzystamy z poczty elektronicznej w celu oszczędności papieru POMIESZCZENIA INFORMACJE I NAUCZANIE Oświetlenie Wykorzystujemy światło dzienne Używamy świetlówek energooszczędnych Montujemy lampy bez plastiku PCV Zużyte świetlówki oddajemy do punktu odbioru odpadów niebezpiecznych Wyłączamy światło po zajęciach i w czasie przerw w pracowniach Znakujemy punkty świetlne, przypominamy o oszczędzaniu energii. SPRZĘT SZKOLNY STOŁÓWKA MATERIAŁY SZKOLNE TOALETA SPRZĄTANIE ODPADY PODRÓŻOWANIE

SPRZĄTANIE W SZKOLE

WYBÓR NALEŻY DO CIEBIE

„Gdzie się pali łąka, tam nie będzie już gniazda skowronka” NIE WYPALAJMY TRAW „Gdzie się trawa mocno pali, tam się dom chrabąszcza wali. Ogień trzeszczy i strasznie się wścieka, a chrabąszcz co sił przed nim ucieka” „Gdzie się pali łąka, tam nie będzie już gniazda skowronka” „ Ekologu spraw, by nie wypalano traw”

W NASZEJ SZKOLE NA SPRZĘCIE KOMPUTEROWYM WIDNIEJE TEN ZNAK

„Kosz na plastik, kosz na szkło - to w przyszłości mniejsze zło”

Świadome zakupy – produkty świeże, pochodzenia krajowego, najlepiej z lokalnych źródeł, bez zbędnych opakowań, od producentów przyjaznych środowisku i… zdrowiu konsumentów…  

Wymierne korzyści: • Tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia w domu, szkole i najbliższym otoczeniu. • Wymierne zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, racjonalne korzystanie z zasobów naturalnych - wody oraz energii elektrycznej i cieplnej, zmniejszenie przejazdów prywatnymi samochodami i zwiększenie udziału produktów rolnictwa ekologicznego w zakupach żywności. • Pobudzenie do stałych działań na rzecz ochrony lokalnego środowiska. • Włączenie lokalnej społeczności - rodziców, samorządu, lokalnego biznesu – w działania dla dobra środowiska.

Na początku działań Na końcu działań

ENERGIA GEOTERMALNA ENERGIA WIATRU ENERGIA SŁOŃCA ENERGIA WODY ENERGIA       ENERGIA GEOTERMALNA ENERGIA   WIATRU ENERGIA   SŁOŃCA ENERGIA WODY ENERGIA   BIOMASY ENERGIA BIOGAZU

W prezentacji wykorzystano: Materiały z kursu „Szkoła w roli lidera...” WOM Rybnik Program ekozespołów Zielony certyfikat Materiały z albumu działań ekologicznych w 2005/2006 Opracowała: mgr Mariola Kozłowska