Zarządzanie strategiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Zarządzanie strategiczne
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Rynek usług medycznych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Studia II stopnia. KIM BĘDZIESZ? Analitykiem biznesowym – specjalistą w zakresie stosowania profesjonalnych narzędzi matematyczno-statystycznych oraz.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Obligacje przychodowe a strategia. 2 teza bez zdefiniowanej strategii jednostka organizacyjna jest niewiarygodna.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Studia miejskie i regionalne
Zarządzanie strategiczne 7
Nazwa, logo i motto firmy
Prezentacja biznesplanu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Misja i wizja przedsiębiorstwa!
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne Dr inż. Aleksander Gwiazda Wykład 2 Rola otoczenia w procesie formułowania strategii organizacji

Plan wykładu Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Metoda SWOT Cele przedsiębiorstwa Przykłady praktyczne

Definicja otoczenia Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie to zbiór czynników, z otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, które mogą mieć wpływ na jego funkcjonowanie.

Trzy zakresy otoczenia przedsiębiorstwa Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Trzy zakresy otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie konkurencyjne P Otoczenie globalne Otoczenie kooperacyjne

Przedsiębiorstwo jako otoczenie wewnętrzne Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo jako otoczenie wewnętrzne Do elementów, które wyznaczają otoczenie wewnętrzne należą przede wszystkim następujące obszary jego działalności: serwis, marketing, finanse, zarządzanie, personel, technologia, produkcja.

Otoczenie kooperacyjne Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie kooperacyjne Otoczenie kooperacyjne to uczestnicy logistycznej działalności przedsiębiorstwa we wszelkich jej przejawach. Należą do nich: dostawcy, dystrybutorzy, audytorzy.

Otoczenie konkurencyjne Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie konkurencyjne Otoczenie konkurencyjne to wszyscy uczestnicy danego rynku. W grupie tej najczęściej wyróżniamy: lidera branży, konkurentów, klientów.

Otoczenie globalne Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Otoczenie globalne to zbiór wszystkich instytucji, które mogą mieć pośredni wpływ na funkcjonowanie rynku. Otoczenie to tworzą: państwo, społeczeństwo, instytucje finansowe, instytucje naukowe, media.

Cechy współczesnego otoczenia Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Cechy współczesnego otoczenia Ze względu na procesy globalizacji współczesne otoczenie cechują: rozległość, kompleksowość, niestabilność, zróżnicowanie.

Macierz zmienności otoczenia Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Macierz zmienności otoczenia Rosnąca złożoność zmian otoczenia Umiarkowana niepewność Duża niepewność Mała niepewność Umiarkowana niepewność Rosnąca zmienność zmian otoczenia

Techniki analizy otoczenia Koncepcja otoczenia przedsiębiorstwa Techniki analizy otoczenia Badania rynku analiza danych statystycznych, kupowanie informacji, prognozowanie rynku Badania literaturowe badanie czasopism branżowych, analiza raportów rządowych Benchmarking Wywiad gospodarczy

Cechy podstawowe techniki SWOT Metoda SWOT Cechy podstawowe techniki SWOT Przedsiębiorstwo Otoczenie

Algorytm realizacji Metoda SWOT Misja Strategia Analiza otoczenia przedsiębiorstwa Misja Strategia Analiza otoczenia

Struktura techniki SWOT Metoda SWOT Struktura techniki SWOT Szanse Zagrożenia Silne strony S 1 S 2 Słabe strony S 3 S 4

Cele jako rezultat analizy otoczenia Cele przedsiębiorstwa Cele jako rezultat analizy otoczenia Cele przedsiębiorstwa winny odzwierciedlać trendy wykazywane przez jego otoczenie. Aby uzyskać system zupełny celów przedsiębiorstwa należy je posortować według stopnia szczegółowości.

Hierarchia celów Cele przedsiębiorstwa Cele strategiczne Cele taktyczne Cele funkcjonalne Cele instrumentalne

Zasady opracowywania celów Cele przedsiębiorstwa Zasady opracowywania celów Cele winny uwzględniać kontekst czasowo- przestrzenny. Cele winny dotyczyć całej organizacji. Cele muszą być rozłączne. Cele należy rangować. Cele winny być zgodne z kulturą organizacji.

Przykłady celów strategicznych Cele przedsiębiorstwa Przykłady celów strategicznych Maksymalizacja zysku. Wzrost udziału w rynku. Przewodnictwo technologiczne na rynku. Wzrost jakości obsługi klientów.

Przykłady celów taktycznych Cele przedsiębiorstwa Przykłady celów taktycznych Tworzenie nowych kanałów dystrybucji. Lobbing. Dywersyfikacja produkcji. Inżynieria współbieżna.

Przykłady celów funkcjonalnych Cele przedsiębiorstwa Przykłady celów funkcjonalnych Wprowadzenie systemu TQM. Wprowadzenie systemu pracy zespołowej. Opanowanie nowych nisz rynkowych. Zmiana systemu szkoleń pracowników.

Przykłady celów instrumentalnych Cele przedsiębiorstwa Przykłady celów instrumentalnych Nowy system płac. Powołanie działu badań. Wyznaczenie norm jakości. Zmiany technologiczne.

Firma Hewlett-Packard Przykłady praktyczne Firma Hewlett-Packard Powstała jako realizacja projektu edukacyjnego dwóch studentów Uniwersytetu Stanforda: Billa Hewletta oraz Dave’a Packarda.

Motto firmy Hewlett-Packard Przykłady praktyczne Motto firmy Hewlett-Packard Aby osiągnąć pożądany poziom efektywności i osiągnięć należy stworzyć warunki ku temu by ludzie pracowali razem przy realizacji celów firmy i unikać sytuacji, gdy pracują przeciwko tym celom. Dave Packard

Misja firmy Hewlett-Packard Przykłady praktyczne Misja firmy Hewlett-Packard Zdobyć szacunek klientów, pracowników i społeczeństwa poprzez: odpowiednią kulturę pracy, twórcze podejście do analizowanych zagadnień, pracę zespołową, innowacyjność, unikanie długów.

Zapewnienie lojalności klientów Przykłady praktyczne Cel 1 Zapewnienie lojalności klientów Aby zdobyć lojalność i respekt klientów należy dostarczać im wartość dodatkową w postaci wyrobów, usług i rozwiązań o najwyższej jakości.

Cel 2 Zapewnienie zysku Przykłady praktyczne Aby zapewnić zysk finansowy należy się rozwijać, tworzyć wartość dla akcjonariuszy oraz dostarczać zasobów potrzebnych dla realizacji celów z niższego poziomu. Zysk jest bowiem źródłem finansowania inwestycji i rozwoju.

Zdobycie pozycji lidera rynkowego Przykłady praktyczne Cel 3 Zdobycie pozycji lidera rynkowego Aby utrzymać pozycję lidera rynkowego należy ciągle dostarczać na obsługiwane rynki użyteczne i znaczące produkty, usługi i rozwiązania. Należy też ogniskować naszą działalność na najważniejszych aspektach tych rynków.

Cel 4 Zapewnienie wzrostu Przykłady praktyczne Cel 4 Zapewnienie wzrostu Aby zapewnić wzrost firmie w zmieniającym się otoczeniu należy wykorzystać zyski i zdolności do tworzenia i produkowania innowacyjnych wyrobów, usług i rozwiązań, które zadowolą rosnące wymagania klientów.

Zapewnienie współpracy pracowników Przykłady praktyczne Cel 5 Zapewnienie współpracy pracowników Aby zapewnić firmie zadowolenie z pracy swoich pracowników należy zapewnić im udział w sukcesie firmy, do którego się przyczynili. Należy także zorganizować im bezpieczne, wyzwalające i spójne miejsce pracy. Pozwoli to na samorealizację każdego z pracowników, z korzyścią dla firmy.

Cel 6 Kreowanie liderów Przykłady praktyczne Aby zapewnić firmie jak najlepsza organizację należy kreować liderów na każdym szczeblu organizacji. To właśnie oni są odpowiedzialni za zamianę wizji firmy w konkretne posunięcia biznesowe. Ponadto to oni uosabiają misję organizacji.

Uczestnictwo w globalizacji Przykłady praktyczne Cel 7 Uczestnictwo w globalizacji Aby zapewnić firmie miejsce we współczesnym świecie przyjmujemy na siebie odpowiedzialność, za każdy rynek, na którym prowadzimy interesy. Rozumiemy to jako ekonomiczny, intelektualny i socjalny udział w życiu każdego kraju i społeczności, wśród których prowadzimy interesy.

Podsumowanie Analiza otoczenia ogrywa kluczową rolę w procesach generowania strategii. Podstawową metodą pozycjonowania organizacji w otoczeniu jest technika SWOT. Technika SWOT stanowi ideę analizy organizacji, a nie narzędzie do bezkrytycznego stosowania. Analiza otoczenia pozwala formułować cele organizacji.

Dziękuję z uwagę