Spotkanie dotyczące aktualizacji „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego” Nowe regiony gospodarki odpadami w województwie pomorskim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
Starogard Gdański, dnia 12 maja 2012 r.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Anna Grapatyn – Korzeniowska Warszawa, 18 lutego 2011 r.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
Zarząd Województwa Łódzkiego
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY SADKI
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata INFORMACJE O REGIONACH Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Zapis prezentacji:

Spotkanie dotyczące aktualizacji „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego” Nowe regiony gospodarki odpadami w województwie pomorskim Regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych Gdańsk, 1 grudnia 2011 r.

Adresaci spotkania Zarządzający zakładami zagospodarowania odpadów Gminy wiodące (największy udziałowiec) ZZO Władze gmin, na terenie których zlokalizowane są ZZO Zarządzający składowiskami, które mogą pełnić rolę instalacji zastępczych Władze gmin, na których terenie zlokalizowane są składowiska mogące pełnić rolę instalacji zastępczych Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska

Plany gospodarki odpadami od 1 stycznia 2012 r. Plany gospodarki odpadami opracowywane będą na poziomie krajowym i wojewódzkim Brak potrzeby wykonania planów gospodarki odpadami na szczeblu powiatowym i gminnym Plany gospodarki odpadami podlegać będą aktualizacji nie rzadziej niż co 6 lat Termin uchwalenia WPGO do 30 czerwca 2012 r.

Ranga nowych Planów Gospodarki Odpadami Wojewódzki plan gospodarki odpadami, w części realizacyjnej, aktem prawa miejscowego Wraz z uchwaleniem wojewódzkiego planu gospodarki odpadami sejmik województwa podejmuje uchwałę w sprawie jego wykonania- Uchwała jest aktem prawa miejscowego. Uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami określać będzie: podział na regiony gospodarki odpadami wraz ze wskazaniem gmin wchodzących w skład regionu; regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych instalacje do zastępczej obsługi regionów ( instalacje regionalne lub składowiska spełniające wymagania ochrony środowiska, w tym posiadające wymagane decyzje)

Region gospodarki odpadami Region gospodarki odpadami komunalnymi: Obszar liczący co najmniej 150 000 mieszkańców Obszar gminy liczącej powyżej 500 000 mieszkańców W ramach Regionu wyznaczonego w WPGO, zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji regionalnych stanowi obowiązkowe zadanie własne gminy (art. 3 ust.1 i 2 pkt 2 uouczip)

Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych: Zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania opadów z obszaru zamieszkanego przez co najmniej 120 tys. mieszkańców zapewniający termiczne przekształcenie odpadów lub: mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych, przetwarzanie zebranych selektywnie odpadów zielonych i innych bioodpadów, składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów oraz pozostałości z sortowania przez okres nie krótszy niż 15 lat

Obowiązki - podmioty odbierające odpady komunalne Przekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych lub do czasu jej wybudowania do instalacji zastępczej w regionie Przekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami

Obowiązki – podmioty prowadzące regionalną instalację Prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych jest obowiązany zawrzeć umowę na zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania ze wszystkimi podmiotami odbierającymi odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, którzy wykonują swoją działalność w ramach regionu gospodarki odpadami komunalnymi.

Kary- podmioty odbierające odpady komunalne Brak wpisu do rejestru działalności regulowanej- 5 000 zł za pierwszy miesiąc, 10 000 zł za każdy kolejny miesiąc Mieszanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych z odpadami zmieszanym- - 10 000 zł - 50 000 zł Nie przekazanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych- 500 zł - 2 000 zł za pierwszy ujawniony przypadek Nierzetelne sprawozdanie- 500 zł - 5 000 zł Sprawozdanie po terminie- 100 zł/dzień opóźnienia

Kary- podmioty prowadzące instalację wskazaną w uchwale w sprawie wykonania WPGO Odbiera od podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne, odpady zielone lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, spoza regionu gospodarki odpadami- 500 zł za każdy Mg odebranych odpadów Nie zawiera umowy na zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania z podmiotem odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który wykonuje swoją działalność w ramach regionu gospodarki odpadami- - 10 000 zł Nie odbiera zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od podmiotu przekazującego odpady komunalne do instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi danego regionu, wskazanej w uchwale w sprawie wykonania WPGO- 10 000 zł

Obowiązki gmin Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r. 50 % poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło 70% poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku odpadów budowlanych i rozbiórkowych Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: do 16 lipca 2013 r. do nie więcej niż 50% do 16 lipca 2020 r. do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, w stosunku do masy odpadów wytworzonych w 1995 r.

Kary- gminy Gmina, która nie wykonuje obowiązku osiągnięcia określonych poziomów recyklingu, odzysku i przygotowania do ponownego użycia ww. frakcji odpadów oraz nie wykonuje obowiązku ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania, podlega karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu. Karę pieniężną oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne i brakującej masy odpadów komunalnych, wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku lub ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania. Stawka opłaty za 1 Mg zmieszanych odpadów komunalnych w 2012 r.- 110,65 zł

Przykład obliczenia kary Gmina Miejska Tczew: Masa odpadów komunalnych wytworzonych w 2010 r. - 21 030 Mg Masa odpadów biodegradowalnych wytworzonych w 2010 r. - 14 393,4 Mg Masa odpadów biodegradowalnych zeskładowanych w 2010 r. - 13 302,7 Mg Masa odpadów biodegradowalnych zagospodarowanych w 2010 r. innymi sposobami niż składowanie- 1 090,7 Mg Masa odpadów dopuszczonych do składowania w 2013 r. – 4 697,7 Mg Masa odpadów wymagająca zagospodarowania innymi sposobami niż składowanie 13 302,7- 4 697,7= 8 605 Mg Kara pieniężna obliczona w przypadku nie ograniczenia masy odpadów biodegradowalnych przekazywanych do składowania- 8605 Mg x 110,65 zł = 952 143 zł

Obowiązek sprawozdawczy Podmiot odbierający odpady do gminy – kwartalne, do końca miesiąca następującego po kwartale Wójt, burmistrz, prezydent miasta do marszałka województwa oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska – roczne, do 31 marca następującego roku Marszałek województwa do ministra właściwego do spraw środowiska – roczne, do 15 lipca następującego roku Obowiązek sprawozdawczy będzie obejmował w szczególności osiągnięcie poziomów odzysku, recyklingu i ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji.

Ważne terminy 1 stycznia 2012 r. – wejście w życie ustawy 1 stycznia 2012 r. – zaczyna działać rejestru działalności regulowanej -od tego dnia gmina nie wydaje zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych Do 31 kwietnia 2012 r. - Podmioty odbierające odpady komunalne składają pierwsze sprawozdanie kwartalne Do 30 czerwca 2012 r. - Sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami Do 31 grudnia 2012 r. - dostosowanie regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach do wojewódzkich planów gospodarki odpadami Do 31 grudnia 2012 r.- podjęcie przez gminy uchwał (m.in. opłaty od mieszkańców) Do 31 grudnia 2012 r. - uzyskanie przez przedsiębiorców - działających na podstawie dotychczasowych zezwoleń - wpisu do rejestru działalności regulowanej Do 31 marca 2013 r. – sprawozdania gmin z realizacji zadań do marszałka wojew. Do 30 czerwca 2013 r. - wchodzą w życie uchwały Rad Gmin, gminy zaczynają pobierać opłaty i przejmują obowiązki właścicieli nieruchomości 15

Deklaracje gmin do obszarów obsługi ZZO

Nowe regiony gospodarki odpadami

Regiony gospodarki odpadami, w których funkcjonują instalacje mogące przetworzyć odpady komunalne z całego regionu: Region Szadółki Region Eko Dolina Region Północno-Zachodni Region Południowy Regiony gospodarki odpadami, w których funkcjonują instalacje NIE mogące przetworzyć odpadów komunalnych z całego regionu: Region Północny Region Południowo-Zachodni Region Wschodni

Regiony gospodarki odpadami, w których regionalne instalacje do przetwarzania odpadów, posiadają zdolności przerobowe wystarczające do przyjęcia i przetworzenia odpadów komunalnych z całego regionu gospodarki odpadami.

Region Szadółki 597 490 ZZO Szadółki Instalacja TPO Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Planowana instalacja Termicznego Przekształcania Odpadów

Region Eko Dolina 460 527 ZZO Eko Dolina Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie)

Region Północno-Zachodni 264 498 Wodociągi Słupsk ZZO Bierkowo Obłęże Gatka ZZO Sierzno Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (zagospodarowanie odpadów zielonych) Składowisko spełniające wymogi ochrony środowiska, nie przewidziane do zastępczej obsługi regionu

Region Południowy 190 944 Skarszewy Gostomie Linowiec Zblewo Liniewskie Góry Skarszewy Gostomie Linowiec Zblewo ZZO Stary Las Strych Bietowo Osówek Bobrowiec Osiek Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie balastu) Instalacja regionalna (składowanie balastu) Składowisko spełniające wymogi ochrony środowiska, nie przewidziane do zastępczej obsługi regionu

Projekt rekultywacji składowisk Projekt: Rekultywacja składowisk odpadów gmin będących udziałowcami ZUOK „Stary Las” – dofinansowany z EFRR Zblewo -2012-2013 Skórcz- 2012-2013 Bietowo- 2012-2013 Strych- 2013 Karsin-2013 Liniewskie Góry- 2013-2014 Skarszewy- 2013 Bobrowiec- 2014 Linowiec- 2014 Osiek- 2014 Osówek- 2014

Regiony gospodarki odpadami, w których regionalne instalacje do przetwarzania odpadów NIE posiadają zdolności przerobowej wystarczającej do przyjęcia i przetworzenia odpadów komunalnych z całego regionu gospodarki odpadami.

Region Północny 211 234 Łebcz Swarzewo Gniewino Chlewnica Rybska Karczma ZZO Czarnówko Chlewnica Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu (składowanie) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu (składowanie balastu + MP) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu (zagospodarowanie odpadów zielonych)

Region Południowo-Zachodni 150 547 Zielona Huta Nieżurawa Przechlewo Kiełpin Składowisko w Nowym Dworze Nadziejewo ZZO Nowy Dwór Grzymisław Instalacja regionalna w trakcie budowy (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Instalacja regionalna (składowanie balastu) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu, do czasu uruchomienia instalacji regionalnej (składowanie) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu (składowanie, zagospodarowanie odpadów zielonych)

Projekt rekultywacji składowisk Projekt: Rekultywacja 15 składowisk odpadów komunalnych zlokalizowanych na obszarze działania ZZO w Nowym– dofinansowany z EFRR skł. w m. Nowy Dwór Chojniczki Ciechocin Gockowice Kosobudy Czersk Nieżurawa Zielona Huta Grzymisław Kiełpin Dębnica Nadziejewo Przechlewo-2 szt. Sąpolno

Region Wschodni 365 079 ZZO Rokitki Szaleniec Minięta Ropuchy Nicponia Gołębiewo Wielkie Szaleniec Kommunalservice Nowa Wieś Sztumska Składowisko w Rokitkach Minięta Ropuchy Nicponia ZZO Gilwa Mała Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Instalacja regionalna w trakcie budowy (MBP, zagospodarowanie odpadów zielonych, składowanie) Instalacja regionalna (składowanie balastu) Instalacja przewidziana do zastępczej obsługi regionu, do czasu uruchomienia instalacji regionalnej (składowanie) Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych (zagospodarowanie odpadów zielonych)

Projekt rekultywacji składowisk Rekultywacja składowisk w ramach projektu „Regionalny System Gospodarki Odpadami Tczew” Miłocin Gołębiewo Wielkie Minięta Malbork- 2 składowiska Lisewo Malborskie Mątowy Małe Świerki Szaleniec

Wymagania dotyczące składowania odpadów komunalnych Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553 z późn. zm.) od 01. 01. 2013 r. nie będzie można składować odpadów komunalnych, których wartości graniczne przekraczają: Ogólny węgiel organiczny TOC > 5% Strata przy prażeniu > 8% Ciepło spalania > 6 MJ/kg

Anna Grapatyn-Korzeniowska Dziękuję za uwagę Anna Grapatyn-Korzeniowska Katarzyna Wiśniewska Tadeusz Styn