Zarządzanie projektami Wykład 8
Biznes plan projektu
Metoda biznes planu polega na ustaleniu progu rentowności przy danych kosztach oraz przychodach projektowanego działania
Etapy tworzenia planu biznesu określenie ekonomicznych potrzeb i możliwości realizacji planowych przedsięwzięć na podstawie badań marketingowych opracowanie szczegółowych parametrów techniczno-ekonomicznych realizacji przedsięwzięcia zaprojektowanie metodyki umożliwiającej zastosowanie odpowiedniej metody działania
Elementy biznesplanu opis przedsięwzięcia plan marketingowy – punktem wyjścia jest opis otoczenia: klientów i konkurencji plan funkcjonowania – sposób produkcji, dostawcy, zapasy, transport, zatrudnienie i szkolenie personelu
plan zarządzania – szanse i zagrożenia, silne i słabe strony plan finansowania – źródła i sposoby finansowania, koszty według rodzajów, przewidywane dochody, rachunek wyników
Zadania biznes planu pozyskanie partnerów do współpracy i udziału w finansowaniu przedsięwzięcia narzędzie zarządzania dla menedżerów przedsiębiorstwa – ukazanie kierownictwu silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń ze strony otoczenia, środków i sposobów koniecznych do realizacji założonych celów przekazanie zestawu informacji o firmie do potencjalnych inwestorów, jednostek współpracujących i udziałowców
Szczegółowa struktura biznes planu
Wstęp pozycja firmy na rynku, dotychczasowe osiągnięcia oraz zarząd produkt (usługa), potencjalni nabywcy, źródła przewagi konkurencyjnej docelowy rynek, jego rozmiary oraz perspektywy wzrostu krótko i długookresowe cele firmy oraz strategie umożliwiające ich realizację potrzebne środki do osiągnięcia określonych celów oraz korzyści dla inwestorów z tytułu udzielenia pożyczki
Opis firmy podstawowe dane o przedsiębiorstwie (nazwa, adres, regon, rodzaj działalności, forma prawna) opis lokalizacji przedsiębiorstwa dane o właścicielu lub udziałowcach informacje na temat załogi (ilość zatrudnionych, wiek, płeć, staż pracy, wykształcenie, związki zawodowe) opis struktury organizacyjnej dane o osobach współpracujących z firmą (konsultanci, doradcy) informacje o radzie nadzorczej informacje o zaciągniętych kredytach i ich zabezpieczeniach
Informacje o kierownictwie wykształcenie doświadczenie w sektorze osiągnięte sukcesy zawodowe awanse i kariera umiejętności organizacyjne zakres obowiązków i odpowiedzialności dotrzymywanie zobowiązań finansowych wobec firm współpracujących
Opis produktu (przedsięwzięcia) rodzaj produktu główne cechy i zalety produktu wskazanie przewag konkurencyjnych produktu koszt jednostkowy produktu cena produktu zysk jednostkowy posiadane patenty i znaki towarowe zapewnienie jakości produktu usługi posprzedażne lub gwarancyjne możliwości ulepszeń i modyfikacji produktu planowana wielkość produkcji
Opis procesu produkcyjnego rodzaj procesu produkcyjnego poszczególne fazy procesu produkcyjnego niezbędne środki produkcyjne aktualne oraz przyszłe zdolności produkcyjne planowany stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych normy techniczne i technologiczne kontrola jakości oraz serwis gwarancyjny sezonowość sprzedaży, produkcji, podaży surowców
Informacje marketingowe o: nabywcy (segmenty nabywców, czynniki decydujące o zakupach, wielkość i częstotliwość zakupów) dostawcy (skala dostaw, formy rozliczeń) konkurencji (nasilenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora) zasadach ustalania cen produktów planie reklamy i promocji produktów (segmentacja nabywców, sposoby docierania i koszty) przewidywanych kanałach dystrybucji
Finanse koszty sprzedaż rachunek zysków i strat rachunek przepływów gotówki bilans dane o sprzedaży i prognoza sprzedaży analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych
Czynniki ryzyka należy przedstawić wszystkie możliwe do przewidzenia czynniki ryzyka oraz działania podejmowane w celu ich minimalizacji
Harmonogramy prezentowanie zamierzeń które mają zapewnić osiąganie planowanych celów określenie czasu realizacji poszczególnych działań rozwój zdolności produkcyjnej, sprzedaży, kształtowania się kosztów, zysków, inwestycji oraz spłaty zadłużenia
Dziękuję za uwagę