Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
System edukacji w Polsce
Samorząd Uczniowski.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Kształcenie dualne.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela Materiały do realizacji bloku warsztatowego C w ramach projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej Szkole Humanitas”

I. SZKOŁA JAKO ELEMENT SYSTEMU OŚWIATY

DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA SZKOŁY obowiązkowe zajęcia edukacyjne dodatkowe zajęcia edukacyjne praktyczna nauka zawodu nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne zajęcia dodatkowe dla uczniów mających trudności w nauce

Wychowanie przedszkolne dotyczy dzieci w wieku 3–6 lat; odbywa się w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz w innych formach; obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dotyczy dziecka w wieku 6 lat (rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat); w przypadku dzieci wymagających kształcenia specjalnego obowiązek wychowania przedszkolnego może rozpocząć się powyżej 6. roku życia (musi ukończyć się do 10. roku życia).

SZKOŁA PODSTAWOWA nabycie umiejętności czytania, pisania, komunikowania, wykonywania prostych działań arytmetycznych; rozwijanie możliwości poznawczych uczniów; przygotowanie do podjęcia dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego; rozwijanie indywidualnych zdolności; wzmacnianie poczucia własnej wartości wychowanków; rozwijanie umiejętności dbania o siebie i swoje ciało; rozwijanie świadomości kulturowej; stworzenie możliwości rozwoju w przyjaznym i bezpiecznym środowisku.

GIMNAZJUM Zadania edukacji gimnazjalnej: przekazywanie uczniom wiedzy za pomocą języka, pojęć i metod odpowiednich dla danych dyscyplin naukowych; rozwijanie indywidualnych zainteresowań; wprowadzenie w świat kultury i sztuki; kształtowanie umiejętności interpersonalnych; realizowanie wybranych przez dyrektora szkoły ścieżek edukacyjnych.

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE zasadnicze szkoły zawodowe, trzyletnie licea ogólnokształcące, trzyletnie licea profilowane, czteroletnie technika, dwuletnie uzupełniające licea ogólnokształcące dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, trzyletnie technika uzupełniające dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, szkoły policealne, trzyletnie szkoły specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Główne cele edukacji w liceum ogólnokształcącym to nabycie przez uczniów umiejętności w zakresie: planowania nauki; komunikowania się i prezentowania własnego zdania, także w trakcie publicznych wystąpień; pracy indywidualnej oraz zespołowej; kreatywnego rozwiązywania problemów; wykorzystywania w procesie kształcenia technologii informacyjnych; rozwijania własnych zainteresowań; rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji.

LICEUM UZUPEŁNIAJĄCE LICEUM PROFILOWANE dwuletnia szkoła kształcąca absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, przygotowuje ucznia do egzaminu maturalnego oraz daje możliwość kontynuowania edukacji i podjęcia studiów. umożliwia uczniom przystąpienie do egzaminu maturalnego oraz podjęcie studiów, prowadzi kształcenie ogólnozawodowe w 15 profilach określonych dziedzin gospodarki. LICEUM PROFILOWANE

II. SPOŁECZNE ORGANY W SYSTEMIE OŚWIATY

Krajowa Rada Oświatowa opracowuje projekty założeń oświatowych opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie oświaty opiniuje inne sprawy związane z systemem oświaty ocenia akty prawne regulujące funkcjonowanie oświaty opiniuje plany nauczania i obowiązujące podstawy programowe

Rada Oświatowa ocenia projekty placówek oświatowych zostaje powołana przez samorząd terytorialny opiniuje budżet samorządu terytorialnego w zakresie oświaty opiniuje miejscowe akty prawne dotyczące oświaty ocenia projekty placówek oświatowych bada potrzeby oświatowe danego obszaru

Rada szkoły w jej skład wchodzą nauczyciele, rodzice oraz uczniowie uchwala statut szkoły występuje z własnymi propozycjami do dyrektora szkoły ocenia plan pracy szkoły opiniuje projekt planu finansowego szkoły

Rada rodziców uchwala program wychowawczy i profilaktyki przedstawia wnioski i opinie nt. funkcjonowania szkoły ocenia plan finansowy opiniuje program poprawny efektywności kształcenia

Samorząd uczniowski w jego skład wchodzą wszyscy uczniowie szkoły może wpływać na organizację życia szkolnego wybiera opiekuna samorządu może brać udział w organizacji działalności kulturalnej i sportowej ma prawo do redagowania gazetki szkolnej

III. AKTY PRAWNE

Konstytucja nadrzędne prawo rodziców do wychowania (akceptacja programu nauczania, pomoc nauczycieli w zakresie wychowania dziecka) prawo do edukacji dzieci w zakresie religii i moralności zgodnie z przekonaniami rodziców zapewnienie przez placówkę oświatową właściwej opieki uczniom oraz respektowanie przysługujących im praw

Ustawa o systemie oświaty Określa między innymi: zakres systemu oświaty; zasady prowadzenia szkół i placówek oświatowych; zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej; zakres obowiązków ministra do spraw oświaty i wychowania, kuratora oświaty, dyrektora szkoły; sposób finansowania oświaty; sposób organizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej w szkołach i placówkach publicznych.

Podstawa programowa kształcenia jest ustalana przez ministra do spraw oświaty i wychowania zawiera kanon treści nauczania i lektur szkolnych w oparciu o nią powstają programy nauczania poszczególnych przedmiotów określa cele i zadania edukacji

Statut najważniejszy akt prawa oświatowego danej placówki zostaje przygotowany w oparciu o ramowe statuty szkół przygotowane przez ministrów określa typ placówki, jej cele i zadania reguluje sposób organizacji szkoły określa zakres obowiązków nauczycieli, zasady rekrutacji uczniów oraz ich prawa i obowiązki

V. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI UCZNIA

Zebrania – spotkania organizowane dla rodziców uczniów danej klasy, nie częściej niż 7 razy w roku. W ich trakcie nauczyciel omawia bieżące wydarzenia klasowe, osiągnięcia uczniów i ich trudności w nauce, przedstawia plan pracy wychowawczej. Uczestnictwo i organizacja imprez szkolnych – forma współpracy z rodzicami, polegająca na włączeniu ich w aktywne przygotowywanie różnorodnych imprez klasowych lub szkolnych, co umożliwia im zapoznanie się z życiem szkoły. Szkolenia – organizowanie prelekcji i wykładów, konferencji, spotkań seminaryjnych czy dyskusji, w trakcie których prelegent przedstawia rodzicom daną tematykę lub umożliwia im wymianę poglądów.

Konsultacje – indywidualne spotkania z rodzicami uczniów, w trakcie których nauczyciel prowadzi rozmowę nt. wychowania, przyszłego kształcenia lub sposobu rozwiązania zaistniałych problemów. Konsultacje wszystkich nauczycieli odbywają się w tym samym dniu. Działalność w komitecie lub radzie szkoły – w skład komitetu rodzicielskiego wchodzi rada rodziców, która działa w porozumieniu z pozostałymi rodzicami uczniów oraz wychowawcą klasy. Organizowanie czasu wolnego –planowanie przez rodziców form rozrywki i wypoczynku dla uczniów, takich jak: gry, spacery, wycieczki, wyjścia do kina lub teatru itd.