EKOLOGICZNIE I EKONOMICZNIE Czyli zarabiamy na segregacji śmieci!
Nauka racjonalnego gospodarowania odpadami Jesienią 2011 klasy I – III Zespołu Szkół w Tuławkach realizują projekt Ekologicznie i ekonomicznie Celem projektu jest: Nauka racjonalnego gospodarowania odpadami Zwiększenie świadomości ekologicznej dzieci i ich rodzin Nabycie nawyku segregowania śmieci Pozyskanie funduszy ze sprzedaży surowców wtórnych
W ramach projektu przewidziane są następujące działania: Przeprowadzenie cyklu zajęc na temat ekologii i segregacji odpadów Zakupienie pojemników i worków do segregacji Udział w konkursach: na wykonanie plakatu promującego projekt, wykonanie pojemników do segregacji odpadów, wykonanie „ekoludka” lub instrumentu z odpadów, wiedzy na temat ekologii Sprzątanie najbliższej okolicy Ekologiczne uświadamianie rodzin Wyjazdy na zajęcia edukacyjne do zakładu komunalnego i huty szkła artystycznego Dla aktywnych uczniów przewidziane są liczne nagrody książkowe
Dzieci wykonały już plakaty
Zakupiliśmy kolorowe pojemniki i worki do segregacji
Sprzątaliśmy wieś dając przykład mieszkańcom
Pierwsze pieniądze na sprzedaży butelek wpłaciliśmy na konto SKO
Kilka wskazówek co i jak segregować
Papier co wrzucać: gazety książki opakowania papierowe zeszyty tektura kartony czego nie wrzucać: zatłuszczonych papierów, np. po maśle papierowych wkładów wodoodpornych tapet, kalek i papierów przebitkowych co uzyskujemy: * odzyskując papier z makulatury chronimy lasy * ograniczenie zużycia energii, wody i zanieczyszczenia powietrza * zmniejszenie ilości odpadów na składowiskach wyprodukowania 1 tony papieru powoduje ścięcie 17 drzew Z 100 ton makulatury można wytworzyć 90 ton papieru
Plastik co wrzucać: butelki po napojach (PET, PE) opakowania z tworzyw sztucznych (PET, PE, PP) czego nie wrzucać: butelek po olejach silnikowych i spożywczych tworzyw piankowych skrzynek po napojach artykułów wykonanych z połączenia tworzywa sztucznego z innymi materiałami opakowań po farbach, substancjach żrących co uzyskujemy: ograniczenie zużycia energii elektrycznej poddając tworzywa sztuczne powtórnemu przerobowi oszczędzamy węgiel, ropę naftową butelka plastikowa rozkłada się 500lat
Szkło co wrzucać: butelki słoiki szklanki stłuczka szklana bez metalu i tworzyw sztucznych czego nie wrzucać: zakrętek, przykrywek, kapsli i korków ceramiki, porcelany naczyń żaroodpornych luster, żarówek, szkła okiennego lamp neonowych i halogenowych co uzyskujemy: * odzyskując szkło tylko z 1 butelki można zaoszczędzić tyle energii ile zużyłaby 100W żarówka świecąca bez przerwy przez 4 godziny szkło nie ulega rozkładowi, możne natomiast być przetwarzane nieograniczoną ilość razy
Puszki aluminiowe co wrzucać: aluminiowe puszki po napojach czego nie wrzucać: opakowań aluminiowych połączonych z papierem lub z innymi metalami czy plastikiem co uzyskujemy: odzyskując aluminium ze złomu oszczędzamy 95% energii potrzebnej do wyprodukowania aluminium z rudy boksytu recykling aluminium to 95% mniej zanieczyszczeń doprowadzanych do powietrza i 97% do wody produkcja aluminium pobiera bardzo dużo energii: na wyprodukowanie 1kg aluminium potrzeba tyle samo energii ile na wyprodukowanie 20kg chleba
Baterie To odpady niebezpieczne, wymagają szczególnego postępowania, a przede wszystkim nie mogą być mieszane z odpadami bytowymi. Skierowane są do sortowni a następnie po mechanicznym i chemicznym rozdzieleniu będą przekazane do: odzysku (dotyczy to baterii cynkowo-węglowych Zn-C i cynkowo-manganowych Zn-Mn) recyklingu dotyczy baterii guzikowych (do 5g) i baterii cynkowo-powietrznych zamiast baterii tradycyjnych, które są odpadem problemowym można używać kadmowo niklowe, które można ładować 500 razy.
Wyrzucanie śmieci czy nawet segregacja nie jest rozwiązaniem. Każdy z Nas powinien pracować nad tym, aby ograniczyć ilość powstających odpadów. Wyrzucanie śmieci czy nawet segregacja nie jest rozwiązaniem. Najlepiej zagospodarowane odpady to takie odpady, które w ogóle nie powstają. Zapobiegać powstawaniu odpadów możemy w domu, a nawet trochę wcześniej, bo już w trakcie robienia zakupów. Możemy wybrać towary w opakowaniach wielokrotnego użytku.
Teksty, zdjęcia i grafika wykorzystane w tej prezentacji pochodzą ze zbiorów własnych oraz ogólnodostępnych stron www.