MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

Konferencja wojewódzka
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
PODSTAWOWE INFORMACJE
KONFERENCJA PRASOWA r. Biuro F-16
PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON na 2009 r.
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
PROJEKT BUDŻETU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA 2010 ROK.
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Wybrane informacje w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników wojska Rynia, luty 2012 r.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON NA 2007 r.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ BIURO PRASY I INFORMACJI
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
WOJSKA SPECJALNE.
Cena Państwa Warszawa, Ile płacimy podatków (1) Zarabiający średnią Krajową Polak zapłaci w 2012 roku łącznie złotych podatków czyli.
Wydatki na świadczenia z ubezpieczeń społecznych
SZTAB GENERALNY WP Warszawa, r. Panie …, Szanowni Państwo,
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
NARODOWE SIŁY REZERWOWE
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Społeczeństwo i gospodarka USA a Polski
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
SPOŁECZNO-GOSPODARCZA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W LISTOPADZIE 2009 ROKU
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2009 ROK
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ DEPARTAMENT BUDŻETOWY PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON na 2005 rok na 2005 rok Warszawa 2005 rok.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
BUDŻET MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ
Prawdy oczywiste Składki ZUS od wynagrodzenia wypłacanego za okres niezdolności do pracy - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Rachunek dochodu narodowego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
BUD Ż ET SKAR Ż YSKA-KAMIENNEJ NA 2012 ROK Opracowała Magdalena Grzmil.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
1 16 września 2013 r..
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ DEPARTAMENT BUDŻETOWY PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON NA 2002 ROK W A R S Z A W A 2002 R

Spis treści Wstęp 3 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne 5 2. Udział wydatków budżetu MON w produkcie krajowym brutto i wydatkach budżetu państwa 6 3. Wydatki obronne Polski 7 4. Udział wydatków budżetowych MON w PKB i budżecie państwa w latach 1991÷2002 (tabela) 8 5. Udział wydatków budżetowych MON w PKB i budżecie państwa w latach 1991÷2002 (wykres) 9 6. Priorytetowe zadania resortu obrony narodowej 10 7. Struktura budżetu MON według działów (bez rezerw) 11 6. Struktura działu 752 - „Obrona Narodowa” (bez rezerw) 12 7. Struktura budżetu MON według rodzajów wydatków ( z rezerwami celowymi) 13 8. Struktura wydatków budżetowych w Rodzajach Sił Zbrojnych, z rezerwami celowymi (tabela) 14 9. Finansowanie zadań związanych z NATO 15 10 Szacunkowy podział kosztów Celów SZ RP 16 11. Wydatki wojskowe różnych państw w 2001 roku (na 1 mieszkańca) w USD 17 12. Wydatki wojskowe nowych członków NATO w 2001 roku na tle pozostałych państw europejskich Sojuszu (na 1 mieszkańca) w USD 18 13. Wydatki wojskowe nowych członków NATO w 2001 roku na tle pozostałych państw europejskich Sojuszu (na 1 żołnierza) w tys. USD 19 14. Zestawienie limitów zatrudnienia w jednostkach budżetowych, szkołach wyższych i działalności pozabudżetowej 20 15. Struktura zatrudnienia żołnierzy w Rodzajach Sił Zbrojnych 21 16. Wysokość uposażeń brutto na typowych stanowiskach w wojsku 22 17 Wykaz uposażeń (wynagrodzeń), ryczałtów, norm i równoważników pieniężnych 23 18 Orientacyjne roczne koszty utrzymania w resorcie ON 24

Niniejsza publikacja zawiera podstawowe informacje nt Niniejsza publikacja zawiera podstawowe informacje nt. wydatków budżetowych MON w 2002 roku w różnorodnych przekrojach i porównaniach. W opracowaniu tym zaprezentowano m.in. dane makroekonomiczne wynikające z ustawy budżetowej na 2002 rok w zakresie dotyczącym budżetu MON oraz innych wydatków budżetu państwa, jak również wydatki obronne Polski na tle innych państw europejskich. Przy porównaniach międzynarodowych wykorzystano publikacje “Military Balance 2000/2001” oraz tabele statystyczne KG NATO. Zgodnie z ustawą budżetową na 2002 r., budżet resortu obrony narodowej (jako część 29 budżetu państwa) wynosi 14.264,0 mln zł. Jednocześnie w rezerwach celowych budżetu państwa przewidziano dla resortu obrony dodatkowe środki z tytułu: przekazania częstotliwości UMTS na kwotę 172,0 mln zł oraz realizację „program wyposażenia SZ RP w samoloty wielozadaniowe” na kwotę 69,0 mln zł. Zakłada się ponadto uzyskanie z rezerw celowych, środków związanych z prywatyzacją sektora przemysłu obronnego w kwocie 35,0 mln zł. Oznacza to, że tegoroczny budżet MON wynosi około 14.540 mln zł, co stanowi 7,86% budżetu państwa oraz 1, 90% planowanego na 2002 r. PKB. Dodatkowo możliwości finansowe resortu obrony narodowej zostaną powiększone o: 1/ środki pozabudżetowe MON obejmujące: przekazaną przez rząd USA pożyczkę przeznaczoną na zakup uzbrojenia i sprzętu nie produkowanego w kraju (szacunkowo 335,3 mln zł - z dniem 30.09.2002 r. kończy się okres wykorzystania tej pożyczki), wpływy na środki specjalne, w tym z Agencji Mienia Wojskowego (szacunkowo 250,1 mln zł), 2/ wydatki na cele obronne innych resortów oraz województw (dotyczy to głównie badań obronnych oraz środków na utrzymanie rezerwowych mocy produkcyjnych w przedsiębiorstwach zbrojeniowych - szacunkowo 40,3 mln zł). Zatem łączna wielkość możliwości finansowych resortu ON w 2002 r. wynieść powinna 15.165,7 mln zł, a wydatków obronnych 14.830,4 mln zł W 2002 r. resort obrony narodowej za priorytetowe uznał zadania związane z modernizacją techniczną armii oraz realizacją uzgodnionych z KG NATO Celów SZ RP.

W budżecie MON 2001 na zadania bezpośrednio związane z członkostwem z NATO zaplanowano środki w kwocie - 1.938,8 mln zł, z czego na Cele SZ RP - 1.585,5 mln zł. Na modernizację techniczną przeznaczono 2.365,7 mln zł, a wraz ze środkami pozostającymi w rezerwie celowej, pożyczką rządu USA oraz środkami z AMW i z prywatyzacji przemysłu obronnego - 3.158,1 mln zł. W ramach tej kwoty finansowane będą zadania wynikające z Celów SZ RP. Środki przewidziane w budżecie MON powinny zabezpieczyć utrzymanie średniorocznie 78,5 tys. żołnierzy zawodowych (analogicznie jak w roku 2001), 9 tys. żołnierzy nadterminowych (w 2001 r. - 8 tys) oraz 74,6 tys. żołnierzy niezawodowych (w 2001 r. - 94,2 tys), a także 2,4 tys. pracowników wojska objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych (podobnie jak w 2001 r.). Nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń i uposażeń, zaplanowano natomiast wzrost o 0,5 % od 1 czerwca 2002 r. świadczeń emerytalno- rentowych. Ponadto w związku ze znaczną skalą zwolnień żołnierzy, w resorcie ON planuje się zintensyfikowanie działań w dziedzinie rekonwersji, w tym celu tworzona jest etatowa struktura organizacyjna. Na zadania związane z rekonwersją zaplanowane zostały środki w wysokości ok. 3 mln zł. W budżecie MON największą grupę (63,5%) stanowią wydatki przeznaczone bezpośrednio na “Obronę Narodową”. Znaczną jego część - 25,5 % przeznaczono na emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych oraz na wydatki związane z obsługą tych świadczeń. Pozostałą część- 11% przewidziano na: szkolnictwo wyższe (3,4%), oświatę i wychowanie (2,7%), gospodarkę mieszkaniową (2,1%), funkcjonowanie administracji publicznej (0,9%), ochronę zdrowia (0,6%) , kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (0,7%) oraz pozostałą działalność resortu obrony (0,6%) obejmującą: opiekę społeczną, działalność wojskowego wymiaru sprawiedliwości, edukacyjną opiekę wychowawczą, działalność usługową (AMW) oraz funkcjonowanie inspekcji weterynaryjnej. W dziale 752 “Obrona Narodowa” – 52,8% ogólnej sumy przeznaczono dla Wojsk Lądowych, 22,9% - dla Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej oraz 9,5% - dla Marynarki Wojennej. Resztę nakładów w tym dziale stanowią wydatki uwzględnione w 8 pozostałych rozdziałach wydzielone na: Centralne wsparcie, Zespoły kontaktowe i struktury dowodzenia NATO, WSI, Żandarmerię Wojskową, Ordynariaty Polowe, a także pozostałe jednostki wojskowe.

PODSTAWOWE WSKAŹNIKI MAKROEKONOMICZNE NA 2002 R. : Produkt Krajowy Brutto - 764,8 mld zł realny wzrost o 1,0 % Wydatki 185,1 mld zł Dochody 145,1 mld zł Budżet Państwa Deficyt 40,0 mld zł Budżet MON (z rezerwami) 14,5 mld zł Średnioroczny wzrost : cen towarów i usług konsumpcyjnych - 4,5 % cen inwestycyjnych - 2,8 % płac w sferze budżetowej - 0,0 %

Udział wydatków budżetowych MON w: Produkcie Krajowym Brutto 2001 roku - 1,94% 2002 roku - 1,90% (natomiast wydatki obronne powinny wynieść 1,95% planu PKB na 2002 rok) Wydatkach Budżetu Państwa 2001 roku - 7,73 % 2002 roku - 7,86 %

WYDATKI OBRONNE POLSKI W 2002 ROKU   1. Budżet MON wraz z rezerwami - 14.540,0 mln zł w tym: a) rezerwa celowa UMTS - 172,0 mln z b) rezerwa na samolot wielozadaniowy - 69,0 mln zł c) środki z prywatyzacji sektora przemysłu obronnego - 35,0 mln zł 2. Środki pozabudżetowe MON - 585,4 mln zł a) środki specjalne (AMW i inne) - 250,1 mln zł b) pożyczka Rządu USA (przy założeniu jej pełnego wykorzystania) - 335,3 mln zł 3. Wydatki obronne innych resortów - 40,3 mln zł 4. Wydatki obronne Polski (1+2a+3) - 14.830,4 mln zł

UDZIAŁ WYDATKÓW BUDŻETOWYCH MON w PKB i w budżecie państwa w 1991÷2002

Udział wydatków budżetowych MON w PKB i budżecie państwa w latach 1991 - 2002 */ Budżet MON z rezerwami */ w odniesieniu do PKB z 2002 r., wydatki obronne zaś wyniosą ok. 1,95 %

PRIORYTETOWE ZADANIA RESORTU OBRONY NARODOWEJ W 2002 ROKU 1. W obszarze modernizacji technicznej (po uwzględnieniu rezerw celowych planowany jest nominalny wzrost o 24 %) zakupy sprzętu i urządzeń w ramach środków pochodzących ze zwolnienia pasm częstotliwości dla UMTS (RWŁ C-10/T i RWŁ C-10/T), zakupy sprzętu dowodzenia i łączności oraz rozpoznania, (system SUPRAŚL, system DUNAJ, stacja rozpoznania BREŃ, stacje r/lok NUR, wozy dowodzenia IRYS, wozy dowodzenia ŁOWCZA), program pozyskania kołowego transportera opancerzonego (KTO) - rozstrzygnięcie przetargu, program pozyskania samolotów wielozadaniowych, doposażenie samolotów MIG-29 i Su-22, doposażenie okrętów 660 w systemy rakietowe typu woda-woda, zakupy sprzętu medycznego (samochody sanitarne, zespoły operacyjne, sprzęt ewakuacyjno-ratowniczy), zakupy wyposażenia indywidualnego w zakresie OPCHEM. 2. Zabezpieczenie zobowiązań sojuszniczych (Cele SZ RP, składki do budżetu wojsk. NATO, NSIP itp.) 3. Przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczenia pk. „STRONG RESOLVE - 2002”.

Wymiar Sprawiedliwości , STRUKTURA BUDŻETU MON W 2002 ROKU według działów (bez rezerw) CZĘŚĆ 29 OBRONA NARODOWA DZIAŁ 803 Szkolnictwo Wyższe 485,5 mln zł (3,4%) 14.264,0 mln zł (100 %) DZIAŁ 700 DZIAŁ 851 Gospodarka Mieszkaniowa Ochrona Zdrowia (Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) 78,5 mln zł (0,6%) 295,3 mln zł (2,1 %) DZIAŁ 710 DZIAŁ 853 Działalność Usługowa DZIAŁ752 Opieka Społeczna (Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne) (Agencja Mienia Wojskowego) 1,5 mln zł (0,01 %) OBRONA NARODOWA 32,3mln zł (0,2 %) DZIAŁ 750 9.052,9 mln zł Administracja Publiczna DZIAŁ 854 63,5 % 133,4 mln zł (0,9%) Edukacyjna Opieka Wychowawcza (Przedszkola) DZIAŁ 755 DZIAŁ 801 Wymiar Sprawiedliwości DZIAŁ 753 Oświata i Wychowanie (Licea i ośrodki szkolenia ) 34,2 mln zł (0,2 %) Obowiązkowe Ubezpieczenia 39,7 mln zł (0,3 %) DZIAŁ 921 Społeczne (Emerytury i renty) 387,7 mln zł (2,7 %) Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego (Orkiestry, kluby, biblioteki,muzea itp.) 3.630,4 mln zł (25,5%) 92,8 mln zł ( 0,7 %) 11

STRUKTURA DZIAŁU 752 - „OBRONA NARODOWA” w 2002 roku. , STRUKTURA DZIAŁU 752 - „OBRONA NARODOWA” w 2002 roku. (bez rezerw) Rozdział 75201 Rozdział 75204 Rozdział 75206 Rozdział 75207 Centralne Wsparcie Wojskowe Służby Informacyjne WOJSKA LĄDOWE Żandarmeria Wojskowa (DGW ) 139,5 mln zł 106,2 mln zł 4782,9 mln zł 1,5% 471,3 mln zł (5,2%) 1,2% 52,8% Rozdział 75205 Zespoły kontaktowe i struktury Rozdział 75202 DZIAŁ 752 dowodzenia NATO WOJSKA LOTNICZE I OBRONY POWIETRZNEJ 79,9 mln zł 0,9 % OBRONA NARODOWA 2.075,1 mln zł Rozdział 75208 22,9% 9.052,9 mln zł Ordynariat Polowy Wojska Polskiego 11,3 mln zł Rozdział 75203 100 % 0,1% MARYNARKA WOJENNA Rozdział 75209 857,2 mln zł Prawosławny Ordynariat Wojska Polskiego 9,5% 1,6 mln zł Rozdział 75211 0 ,02% Pozostałe jednostki ( w tym składki do budżetów NATO i inne zobowiązania międzynarodowe) Rozdział 75210 Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe 526,6 mln zł (5,8 %) 1,2 mln zł 0,01 %

FINANSOWANIE ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z NATO W 2002 ROKU   W budżecie MON 2002 zaplanowano środki na zadania bezpośrednio związane z członkostwem z NATO w kwocie - 1.938,8 mln zł, z tego na: Cele SZ RP 1.585,5 mln zł Składki do budżetów Wojskowych i Agencji 82,0 mln zł Składka do budżetu inwestycyjnego NATO (NSIP) 51,1 mln zł Wkład narodowy do realizacji przyjętych pakietów potencjału obronnego realizowanego w ramach programu NSIP 14,7 mln zł Składki do wspólnych budżetów jednostek wielonarodowych (SHIRBRIG, Korpusu Północ-Wschód (MNC NE), połączone Centrum Dowodzenia Operacjami Powietrznymi (CAOC), (ARRC ) 3,7 mln zł Utrzymanie przedstawicielstw wojskowych przy NATO 79,9 mln zł Implementacja porozumień międzynarodowych 7,3 mln zł Polskie kontyngenty w Siłach Międzynarodowych (KFOR, SFOR, zalążki Brygady Polsko - Czeskiej) 92,9 mln zł Wydatki związane z kontaktami zagranicznymi 21,6 mln zł

SZACUNKOWY PODZIAŁ KOSZTÓW CELÓW SZ RP W 2002 R. /ceny 2002 mln zł. /

SZACUNKOWE WYDATKI WOJSKOWE RÓŻNYCH PAŃSTW W 2001 ROKU PRZELICZENIU NA MIESZKAŃCA W USD Ceny stałe z 2000 r. Źródło. Military Balance 2001/2002 s. 299-300 Uwaga:Przy dokonywaniu porównań wydatków wojskowych w USD w przeliczeniu na 1 mieszkańca należy uwzględniać nie tylko kursy walut jakie wykorzystuje rocznik “ Military Balance”, lecz także parytet siły nabywczej waluty (PSNW). Wg raportu Biura Studiów i Analiz Sejmu RP z czerwca 1999 r. (str. 16) wartość Produktu Krajowego Brutto Polski w przeliczeniu na 1 mieszkańca mierzona PSNW byłaby dwukrotnie wyższa w stosunku do wartości liczonej za pomocą kursów walut, podczas gdy w państwach NATO wartości te były zbliżone. Oznaczać to może, że faktyczna siła nabywcza wydatków wojskowych Polski w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi ok. 168 USD (prawdopodobnie w zbliżonym stopniu dotyczy to również innych państw Środkowo-Wschodniej Europy)

Źródło:Opracowanie własne na podstawie tabel statystycznych KG NATO WYDATKI WOJSKOWE NOWYCH CZŁONKÓW NATO W 2001 ROKU NA TLE POZOSTAŁYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH SOJUSZU (w przeliczeniu na 1 mieszkańca w USD) Ceny bieżące Źródło:Opracowanie własne na podstawie tabel statystycznych KG NATO Uwaga 1/ Różnice w stosunku do danych zawartych w tabeli na stronie poprzedniej wynikają z analizy danych z różnych lat. Tabela niniejsza dotyczy 2001 r. 2/ Przy dokonywaniu porównań wydatków wojskowych w USD w przeliczeniu na 1 mieszkańca należy uwzględniać nie tylko kursy walut jakie wykorzystuje rocznik “ Military Balance”, lecz także parytet siły nabywczej waluty (PSNW). Wg raportu Biura Studiów i Analiz Sejmu RP z czerwca 1999 r. (str. 16) wartość Produktu Krajowego Brutto Polski w przeliczeniu na 1 mieszkańca mierzoną PSNW byłaby dwukrotnie wyższa w stosunku do wartości liczonej za pomocą kursów walut, podczas gdy w państwach NATO wartości te były zbliżone. Oznaczać to może, że faktyczna siła nabywcza wydatków wojskowych Polski w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi ok. 170 USD. (prawdopodobnie w zbliżonym stopniu dotyczy to również Czech i Węgier)

Źródło: Opracowanie własne na podstawie tabel statystycznych NATO WYDATKI WOJSKOWE NOWYCH CZŁONKÓW NATO W 2001 ROKU NA TLE POZOSTAŁYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH SOJUSZU NA ŻOŁNIERZA w tys.USD. Źródło: Opracowanie własne na podstawie tabel statystycznych NATO Uwaga Przy dokonywaniu porównań wydatków wojskowych w USD w przeliczeniu na 1 żołnierza należy uwzględniać nie tylko kursy walut jakie wykorzystuje rocznik “ Military Balance”, lecz także parytet siły nabywczej waluty (PSNW). Wg raportu Biura Studiów i Analiz Sejmu RP z czerwca 1999 r. (str. 16) wartość Produktu Krajowego Brutto Polski w przeliczeniu na 1 żołnierza mierzoną PSNW byłaby dwukrotnie wyższa w stosunku do wartości liczonej za pomocą kursów walut, podczas gdy w państwach NATO wartości te były zbliżone. Oznaczać to może, że faktyczna siła nabywcza wydatków wojskowych Polski w przeliczeniu na jednego żołnierza wynosi ok. 34 tys. USD. (prawdopodobnie w zbliżonym stopniu dotyczy to również Czech i Węgier)

Zestawienie limitów zatrudnienia w jednostkach budżetowych, szkołach wyższych i działalności pozabudżetowej resortu ON

STRUKTURA ŻOŁNIERZY wg ROZDZIAŁÓW DZIAŁU „OBRONA NARODOWA” W 2002 R.

WYSOKOŚĆ UPOSAŻEŃ BRUTTO NA TYPOWYCH STANOWISKACH W WOJSKU (wg stawek obowiązujących od 1.01. 2001 r.)

Wykaz uposażeń (wynagrodzeń), ryczałtów, norm i równoważników pieniężnych w zamian należności nie wydanych w naturze (planowanych na 2002 r.) (ceny i stawki płac z 2002 roku)

ORIENTACYJNE ROCZNE KOSZTY UTRZYMANIA w resorcie ON w 2002 roku