MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ŻOŁNIERZE ZAWODOWI OTRZYMUJĄ: NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNE:
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
PODSTAWOWE INFORMACJE
PROJEKT BUDŻETU POWIATU KLUCZBORSKIEGO NA 2009 ROK
PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON na 2009 r.
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
PODSTAWOWE POJĘCIA.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON NA 2007 r.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ BIURO PRASY I INFORMACJI
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
WOJSKA SPECJALNE.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Cena Państwa Warszawa, Ile płacimy podatków (1) Zarabiający średnią Krajową Polak zapłaci w 2012 roku łącznie złotych podatków czyli.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2009 ROK
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ DEPARTAMENT BUDŻETOWY PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON na 2005 rok na 2005 rok Warszawa 2005 rok.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Badanie ankietowe szacunku planowanych wydatków majątkowych gmin w latach Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
BUDŻET MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
1 16 września 2013 r..
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Zapis prezentacji:

MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ PODSTAWOWE INFORMACJE O BUDŻECIE MON na 2004 rok DEPARTAMENT BUDŻETOWY A. Wydatki modernizacyjne, w tym: Modernizacja techniczna -2.547.143 (wzrost o 0,12%) w ramach wyd. majątkowych - 1.759.196 (wzrost o 6,1%) w ramach wyd. bieżących - 787.947 (spadek o 11.1%) Inwestycje budowlane - 261.463 (wzrost o 111,8%) B Wydatki sztywne, w tym: Płace i pochodne - 5.023.265 (wzrost o 6,9%), Świadczenia na rzecz osób fizycznych - 4.448.842 (wzrost o 4,6%) - w tym: emerytury i renty - 3.589.334 (wzrost o 4,2%), sztywne wydatki rzeczowe - 2.097.723 (spadek o 1,8%) Warszawa, luty 2004 r.

Spis treści Wstęp 3 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne na 2004 r. 7 2. Udział wydatków obronnych Polski w produkcie krajowym brutto i wydatkach budżetu państwa w 2004 r. 8 3. Wydatki obronne Polski w 2004 r. 9 4. Priorytetowe zadania resortu obrony narodowej w 2004 r. 10 5. Struktura budżetu MON w 2004 r. według działów - schemat 11 6. Struktura działu Obrona Narodowa w 2004 r. - schemat 12 7. Struktura budżetu MON w latach 2003-2004 r. (według rodzajów wydatków) - wykres kołowy 13 8. Struktura wydatków budżetowych w rodzajach sił zbrojnych w 2004 r. - tabela 14 9. Średnioroczne stany żołnierzy w jednostkach budżetowych, szkołach wyższych i w działalności pozabudżetowej resortu ON w latach 2003 i 2004 - tabela 15 10. Liczebność żołnierzy według rozdziałów działu Obrona Narodowa w 2004 r. - wykres kołowy 16 11. Porównania międzynarodowe wydatków budżetowych Polski na tle innych europejskich państw NATO w 2004 r. (w przeliczeniu na mieszkańca, w USD) - wykres słupkowy 17 12. Porównania międzynarodowe wydatków budżetowych Polski na tle innych europejskich państw NATO w 2004 r. (w przeliczeniu na żołnierza, w tys.USD) - wykres słupkowy 18 13. Wysokość uposażeń brutto w 2004 r. na typowych stanowiskach w wojsku - wykres słupkowy 19

Niniejsza publikacja zawiera podstawowe informacje na temat wydatków budżetowych MON w 2004 roku, w różnorodnych przekrojach i porównaniach. W opracowaniu tym zaprezentowano m.in. dane makroekonomiczne wynikające z ustawy budżetowej na 2004 rok w zakresie dotyczącym budżetu MON oraz innych wydatków budżetu państwa, jak również wydatki obronne Polski na tle innych państw europejskich. Przy porównaniach międzynarodowych wykorzystano publikacje “Military Balance” oraz tabele statystyczne KG NATO. Zgodnie z ustawą budżetową na 2004 r., budżet resortu obrony narodowej (części 29 budżetu państwa) wynosi 16.003,3 mln zł. W porównaniu do ustawy budżetowej na 2003 r. (15.135,6 mln zł) stanowi to wzrost nominalny o 5,7 % a realny o 3,7 %. Poza wydatkami w części 29 budżetu państwa wyodrębnione zostały środki (w dziale 752 – Obrona narodowa) w innych częściach (ministrów, wojewodów) – w kwocie 42,7 mln zł na realizację „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”, co łącznie daje kwotę 16.046,0 mln zł. Dodatkowo na wydatki obronne kraju przewidziano środki w rezerwach celowych budżetu państwa (w części 83), z następujących tytułów: realizacja programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe - 330,0 mln zł ubruttowienie należności przysługujących żołnierzom (w związku z likwidacją zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych należności zagranicznych żołnierzy w przedstawicielstwach wojskowych). - 22,5 mln zł

W ustawie budżetowej na 2004 r W ustawie budżetowej na 2004 r. ujęte są także środki na finansowanie zadań obronnych, nie wyodrębnione w dziale 752 Obrona narodowa: • na realizowane przez Ministra Nauki i Informatyzacji (d. KBN) prace naukowo-badawcze w dziedzinie obronności - 145,7 mln zł • na finansowane przez Ministra Spraw Zagranicznych utrzymanie żołnierzy przedstawicielstw dyplomatycznych i attachatów wojskowych - 33,0 mln zł • na ujęte w rezerwie celowej przysposobienie obronne studentów (przewidziane dla MEN) - 5,7 mln zł. Do oceny wysiłku finansowego państwa w obszarze obronności należy jeszcze uwzględnić środki Wojskowej Agencji Mieszkaniowej ze sprzedaży mieszkań, które są przeznaczone na dofinansowanie budowy kwater służbowych dla żołnierzy zawodowych w kwocie 62 mln zł. Ponadto, zadania obronne finansowane będą z następujących źródeł: • ze środka specjalnego MON (po realizacji obligatoryjnej wpłaty do budżetu państwa 40% planowanych przychodów środka specjalnego) - 75,4 mln zł • przychodów z prywatyzacji, przewidzianych na restrukturyzację i modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP – na zakupy uzbrojenia w krajowym przemyśle obronnym ( 35 % kwoty ujętej w rozchodach budżetu państwa) - 30,8 mln zł.

Łącznie, wszystkie budżetowe i niebudżetowe środki na finansowanie zadań obronnych w skali kraju szacuje się na kwotę 16.751,1 mln zł, co stanowi 1,95 % PKB planowanego na 2004 r. (prognozowana wartość PKB wyniesie 861.500 mln zł). Rok 2004 będzie drugim rokiem realizacji Programu rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2003-2008. Zakończony zostanie ważny etap przebudowy struktur organizacyjnych sił zbrojnych oraz ujawnią się efekty zmniejszenia liczebności i zmian w strukturze stanów osobowych (powstanie nowego korpusu - szeregowych zawodowych, wzrost liczby podoficerów, zmniejszenie liczby oficerów). Rozpocznie się etap stabilizacji i rozwoju. Działania te zapewnią dalszą poprawę struktury wydatków budżetowych MON w 2004 r., w tym głównie wzrost udziału wydatków majątkowych do 16,2% ( w 2003 r. - 13,3%), ponadto stopniowe polepszenie warunków życia żołnierzy. W efekcie wzrostu wydatków majątkowych planuje się rozpoczęcie realizacji nowych, dużych programów modernizacyjnych, dotyczących kołowego transportera opancerzonego (KTO) i przeciwpancernego pocisku kierowanego (PPK). Płace (wynagrodzenia i uposażenia wraz z pochodnymi, tj. składkami na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy) stanowią 30,7% budżetu MON (w 2003 r. – 32,5%), co oznacza spadek - mimo planowanych podwyżek o 3% - spowodowany zmianą struktury i zmniejszeniem średniorocznych stanów osobowych. Emerytury stanowić będą 23,6% budżetu MON (w 2003 r. – 23,9 %), z uwzględnieniem ich waloryzacji od 1 marca 2004 r. o 1,8%, zaś pozostała grupa to środki na eksploatację i szkolenie, wynosząca 29,5 % (w 2003 r. – 30,0%). W budżecie dysponenta cz. 29 największą grupę (68,4%) stanowią wydatki w dziale Obrona narodowa oraz w dziale Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - na emerytury i renty wojskowe (24,8%).

W strukturze podmiotowej działu 752 Obrona narodowa (bez rezerw celowych w budżecie państwa) 50,3% ogólnej sumy wydatków przeznaczono dla Wojsk Lądowych, 20,5% dla Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej oraz 9,2% dla Marynarki Wojennej. Łącznie na rodzaje sił zbrojnych przewiduje się ponad 80% wydatków tego działu. Resztę nakładów w tym dziale stanowią wydatki w 9. pozostałych rozdziałach, określone jako: Wojskowe misje pokojowe, Centralne wsparcie (głównie utrzymanie Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz niektórych generalnych zarządów Sztabu Generalnego WP), Zespoły kontaktowe i struktury dowodzenia NATO, Wojskowe Służby Informacyjne, Żandarmeria Wojskowa, ordynariaty wojskowe, pozostałe jednostki wojskowe centralnego podporządkowania. Charakterystyczne dla budżetu 2004 r. jest wydzielenie po raz pierwszy rozdziału Wojskowe misje pokojowe, w którym wydatki wyniosą 391,1 mln zł. W ramach tego rozdziału finansowane będą misje pokojowe przede wszystkim w Iraku, ponadto KFOR, SFOR, misje w Afganistanie i w Macedonii.

PODSTAWOWE WSKAŹNIKI MAKROEKONOMICZNE na 2004 r. Produkt Krajowy Brutto – 861,5 mld zł realny wzrost o 5,0 % Wydatki 199,9 mld zł Dochody 154,6 mld zł Budżet Państwa Deficyt 45,3 mld zł Budżet MON (bez rezerw celowych w budżecie państwa) 16,0 mld zł Średnioroczny wzrost : cen towarów i usług konsumpcyjnych - 2,0 % cen nakładów inwestycyjnych - 2,2 % płac w sferze budżetowej - 3,0 %

UDZIAŁ WYDATKÓW OBRONNYCH POLSKI w 2004 r. w Produkcie Krajowym Brutto 1,95 % w Wydatkach Budżetu Państwa 8, 38 %

WYDATKI OBRONNE POLSKI w 2004 r.   1. Budżet MON - część 29 budżetu państwa - Obrona narodowa - 16.003,3 mln zł 2. Wydatki obronne innych resortów w dziale Obrona narodowa - 42,7 mln zł (Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych) 3. Środki w rezerwach celowych budżetu państwa - 352,5 mln zł - na wyposażanie w samoloty wielozadaniowe - 330,0 mln zł - na ubruttowienie należności zagranicznych żołnierzy - 22,5 mln zł 4. Badania obronne w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji (d. KBN) - 145,7 mln zł 5. Przedstawicielstwa i attachaty wojskowe w MSZ - 33,0 mln zł 6. Szkolenia obronne studentów (w rezerwach celowych - środki przeznaczone dla Min. Edukacji Narodowej) - 5,7 mln zł 7. Środki Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (na budowę kwater służbowych) - 62,0 mln zł 8. Środek specjalny MON - 75,4 mln zł 9. Środki z prywatyzacji sektora przemysłu obronnego (w rozchodach budżetu państwa – do przekazania MON) - 30,8 mln zł Razem (1 - 9) - 16. 751,1 mln zł

PRIORYTETOWE ZADANIA RESORTU OBRONY NARODOWEJ w 2004 r. 1. Modernizacja techniczna (nakłady 2.919,6 mln zł – wzrost o 14,6% w relacji do planu 2003 r.): - sprzęt dowodzenia i łączności, - indywidualne wyposażenie żołnierzy, - nowe programy modernizacyjne (kołowy transporter opancerzony - KTO, przeciwpancerny pocisk kierowany - PPK), - kontynuacja programu wyposażania w samoloty wielozadaniowe. 2. Zabezpieczenie środków na wojskowe misje pokojowe. 3. Zabezpieczenie zobowiązań sojuszniczych (Cele SZ RP, składki do budżetu wojsk NATO, program inwestycji NATO w dziedzinie bezpieczeństwa - NSIP, itp.). 4. Zakończenie przekształceń etatowych.

CZĘŚĆ 29 16 003,3 mln zł (100 %) STRUKTURA BUDŻETU MON w 2004 r. według działów (bez rezerw celowych w budżecie państwa) CZĘŚĆ 29 OBRONA NARODOWA 16 003,3 mln zł (100 %) DZIAŁ 700 Gospodarka mieszkaniowa (Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) 344,9 mln zł (2,16 %) DZIAŁ 803 Szkolnictwo wyższe Szkolnictwo wyższe 328,7 mln zł (2,06 %) DZIAŁ 851 Ochrona zdrowia (inspekcja sanitarna, składki na ubezpieczenia zdrowotne) 62,7 mln zł (0,40 %) DZIAŁ 710 Działalność usługowa (Agencja Mienia Wojskowego) 1,9 mln zł (0,01 %) 68,4 % 10 951,2 mln zł DZIAŁ752 DZIAŁ 750 Administracja publiczna 151,5 mln zł (0,95 %) OBRONA NARODOWA DZIAŁ 852 Pomoc społeczna (zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze) 27,9 mln zł (0,18 %) DZIAŁ 753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (zaopatrzenie emerytalne, uposażenia prokuratorów w stanie spoczynku) 3968,0 mln zł (24,8 %) DZIAŁ 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego (orkiestry, kluby, biblioteki, muzea, itp.) 95,7 mln zł (0,60 %) DZIAŁ 801 DZIAŁ 755 Oświata i wychowanie (przedszkola i licea wojskowe) Wymiar sprawiedliwości 48,4 mln zł (0,30 %) 22,4 mln zł (0,14 %)

STRUKTURA DZIAŁU OBRONA NARODOWA w 2004 r. (bez rezerw celowych w budżecie państwa) Rozdział 75201 Wojskowe Służby Informacyjne Rozdział 75206 159,2 mln zł 1,45 % Żandarmeria Wojskowa 1 26,5 mln zł Rozdział 75207 1,16 % 391,1 mln zł Rozdział 75216 3,57 % WOJSKA LĄDOWE Wojskowe Misje Pokojowe 5 510,4 mln zł 50,3 % Rozdział 75205 OBRONA NARODOWA Zespoły kontaktowe i struktury Rozdział 75202 WOJSKA LOTNICZE 2 242,6 mln zł 20,48 % dowodzenia NATO DZIAŁ 752 10 951,2 mln zł 100 % 117,0 mln zł 1,07 % Rozdział 75208 Ordynariat Polowy Wojska Polskiego Rozdział 75203 1 012,1 mln zł 9,24 % 12,0 mln zł 0,11 % MARYNARKA WOJENNA Rozdział 75209 Prawosławny Ordynariat Wojska Polskiego 1,7 mln zł 0,02 % Rozdział 75211 Pozostałe jednostki wojskowe Rozdział 75204 Rozdział 75210 1,3 mln zł 0,01 % Centralne wsparcie Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe 453,2 mln zł 4,14 % 924,1 mln zł 8,44 %

STRUKTURA BUDŻETU MON w latach 2003 – 2004 (według rodzajów wydatków) Rok 2003 Płace 32,8% Emerytury 23,9% Eksploatacja i szkolenie 30,0% Wydatki majątkowe 13,3% Rok 2004 Wydatki majątkowe 16,2% Płace 30,7% Emerytury 23,6% Eksploatacja i szkolenie 29,5%

Struktura wydatków budżetowych w rodzajach sił zbrojnych w 2004 r. (w tys. złotych)

ŚREDNIOROCZNE STANY ŻOŁNIERZY W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH, SZKOŁACH WYŻSZYCH I W DZIAŁALNOŚCI POZABUDŻETOWEJ RESORTU ON w latach 2003 i 2004

LICZEBNOŚĆ ŻOŁNIERZY WEDŁUG ROZDZIAŁÓW DZIAŁU „OBRONA NARODOWA” w 2004 r.

PORÓWNANIA MIĘDZYNARODOWE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH POLSKI NA TLE INNYCH EUROPEJSKICH PAŃSTW NATO w 2004 r. (w przeliczeniu na mieszkańca w USD) (ceny stałe 1995 r.) 700 612 600 500 393 400 300 114 128 200 112 88 100 Węgry Polska Czechy Średnia NATO Średnia - Średnia - Portugalia, Francja, Hiszpania, Niemcy, W. Turcja Brytania Źródło: Opracowanie DB MON na podstawie: Tabel statystycznych NATO. Uwaga: Polska na tle innych państw, zwłaszcza „starszych” członków NATO, wypada niekorzystnie. Jednakże przy uwzględnieniu siły nabywczej PLN wydatki obronne Polski w przeliczeniu na mieszkańca byłyby wyższe i wynosiłyby ok. 170 USD (w zbliżonym stopniu dotyczy to również Czech i Węgier)

PORÓWNANIA MIĘDZYNARODOWE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH POLSKI NA TLE INNYCH EUROPEJSKICH PAŃSTW NATO w 2004 r. (w przeliczeniu na żołnierza) (w tys.USD) Źródło: Opracowanie DB MON na podstawie: Tabel statystycznych NATO oraz Rocznika „Military Balance 2002/2003”

WYSOKOŚĆ UPOSAŻEŃ BRUTTO w 2004 r. NA TYPOWYCH STANOWISKACH W WOJSKU