Dojrzałość szkolna dziecka
Dojrzałość szkolna Według B. Wilgockiej-Okoń dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwi mu podjąć obowiązki szkolne
Dojrzałość szkolna S. Szuman podaje: dojrzałość szkolna to osiągnięcie takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego przez dziecko, który je czyni „wrażliwym i podatnym” na prawidłowe funkcjonowanie w szkole.
Dojrzałość szkolna M. Pilkiewicz definiuje dojrzałość szkolną, jako: wstąpienie dziecka do szkoły, które staje się ważną zmianą w jego roli społecznej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Mając na uwadze powyższe definicje dojrzałości szkolnej możemy powiedzieć, iż jest nią, rozwój sfer: fizycznej emocjonalnej umysłowej społecznej
Dojrzałość fizyczna Sprawność w zakresie motoryki dużej i małej Prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów Odporność dziecka na zmęczenie Zdolność dziecka do wysiłku fizycznego Sprawność narządów artykulacyjnych Odporność na dłuższe siedzenie w ławce szkolnej
Wskazówki dla rodziców Stwarzać dziecku możliwość do uczestniczenia w grach i zabawach zespołowych Organizować dziecku zabawy ruchowe na świeżym powietrzu Być uważnym na funkcjonowanie narządów zmysłów (słuchu, wzroku)
Dojrzałość emocjonalna Umiejętność panowania nad emocjami Obowiązkowość Motywacja do nauki Poczucie przynależności do grupy
Wskazówki dla rodziców Nazywać uczucia dziecka Dawać dziecku uwagę, czas Być cierpliwym Stwarzać dziecku sytuacje, w których będzie mogło wziąć odpowiedzialność za określone zadania Stwarzać dziecku możliwość doświadczania
Dojrzałość umysłowa Zdolność skupienia uwagi na danej czynności/zadaniu Umiejętność spostrzegania Prawidłowy rozwój mowy Zdolność zapamiętywania
Wskazówki dla rodziców Dziecko samo powinno znajdować rozwiązanie – nadawać dziecku jedynie kierunek, wspierać je w tym Wprowadzać gry i zabawy tematyczne Aktywnie słuchać dziecka Dawać mu przestrzeń do wypowiedzenia się Czytać dziecku książki Zwracać uwagę na poprawność mowy
Dojrzałość społeczna Nawiązywanie prawidłowych kontaktów społecznych Umiejętność współdziałania w grupie Umiejętność przestrzegania zasad i norm panujących w grupie Zdolność adaptowania się do nowych warunków Samodzielność
Wskazówki dla rodziców Stwarzać dziecku możliwość uczestniczenia w kontaktach rówieśniczych Pozwalać dziecku samodzielnie rozwiązywać konflikty rówieśnicze, o ile nie zagrażają one zdrowiu i życiu dziecka Dawać dziecku możliwość podejmowania działań – „separacja” z mamą
Ważne Zadbać o ukształtowanie w dziecku pozytywnego stosunku do szkoły i podjęcia w niej nauki . Kształtować wytrwałość. Uczyć systematyczności. Pogłębiać wiedzę o świecie. Rozwijać spostrzegawczość i myślenie.
ważne Pozwolić na aktywne uczestnictwo w czynnościach przygotowawczych. Zakupy przyborów szkolnych. Przygotowanie pokoju czy kącika do nauki Stworzyć odpowiednie warunki dla prawidłowego rozwoju: ład, spokój, pogodna atmosfera w domu.
ważne Okazywać zainteresowanie pobytem dziecka w szkole, przeglądać zeszyty, chwalić, zachęcać do pracy, Nie wyręczać dziecka w obowiązkach szkolnych.
Czego należy nauczyć dziecko umiejętności słuchania i patrzenia, kulturalnego zachowania się, postaw życzliwości,
Czego należy nauczyć dziecko pozytywnej motywacji do uczenia się, przyzwyczajenia do stałego rozkładu dnia, punktualności, obowiązkowości, wzajemnej pomocy w stosunku do innych kolegów, podstawowych zasad ruchu drogowego.
Pomoc w decyzji bazgroszyt.pl – test pytania w teście odnoszą się do obserwacji dziecka, pomogą uporządkować wiedzę na temat tego, czy dziecko: jest wystarczająco samodzielne czy ma dobrą koordynację
jak radzi sobie z emocjami czy ma dobrą pamięć czy ma wykształconą umiejętność koncentracji czy poziom aktywności ruchowej pozwoli dziecku na przystosowanie się do systemu szkolnej edukacji
psycholog szkolny wew.71 poradnia pedagogiczno- psychologiczna w Pruszkowie tel.227586829 Karty obserwacji dziecka w przedszkolu