KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Zmiany w przepisach oświatowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Rzeszów – grudzień 2011.
Konferencja sierpniowa dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
BYTOM, 15 GRUDNIA 2010 R. NOWE REGULACJE PRAWNE W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ROK SZKOLNY 2010/2011 DELEGATURA W.
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia Przygotowała Bożena Świątek.
Reforma pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, i przedszkolach czyli co nas czeka po 1 września 2011 r. ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH Struktura organizacji oraz zasady działania pomocy psychologiczno pedagogicznej w zespole szkolno gimnazjalnym w grotnikach KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

Podstawa prawna

KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA 1. Założenie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia. Podstawą założenia Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia jest posiadanie przez niego: opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania Dzieci i Młodzieży lub rozpoznanie dokonane przez Zespół.

2. Karta zawiera: 1) imię (imiona) i nazwisko Dziecka; 2) nazwę szkoły oraz oznaczenie grupy lub oddziału, do którego uczęszcza; 3) informację dotyczącą: orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej –z podaniem numeru i daty wydania orzeczenia lub opinii, stwierdzonej przez Zespół potrzeby objęcia Dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną;

2. Karta zawiera: 4) zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne; 5) zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej; 6) ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;

2. Karta zawiera: 7) ocenę efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej; 8) terminy spotkań zespołu; 9) podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu.

Po każdym spotkaniu Zespołu kartę przedstawia się Dyrektorowi Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego im. Jana Pawła II w Grotnikach. Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia jest podstawą do opracowaniu Planu Działań Wspierających (PDW) W oparciu o ustalone przez Dyrektora formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane Nauczyciele, Wychowawcy i Specjaliści opracowują i wdrażają plany działań wspierających dla Uczniów.

PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH 1. Plan Działań Wspierających (PDW) opracowywany jest dla Uczniów, którzy posiadają: orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz dla Uczniów który ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymagają objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

2. Plan Działań Wspierających (PDW) może być opracowany dla jednego ucznia (plan indywidualny) lub dla grupy uczniów o jednorodnym lub zbliżonym rozpoznaniu!!!

3. Plan Działań Wspierających (PDW) zawiera: 1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym wymagana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna; 2) działania realizowane w ramach poszczególnych form sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 3) metody pracy;

3. Plan Działań Wspierających (PDW) zawiera: 4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Uczniów; 5) działania wspierające Rodziców Uczniów; 6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia Nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami na rzecz Rodziny i Młodzieży

opracowano na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010 r.

Struktura organizacyjna Dyrektor Koordynator pracy Zespołu Liderzy Zespołów Przedszkola Gimnazjum

Gimnazjum Liderzy Zespołów wychowawca wychowawca klasy I Gimnazjum klasy III Gimnazjum wychowawca klasy II Gimnazjum

wychowawca klasy III Gimnazjum Specjaliści psycholog pedagog język polski matematyka X

Dyrektor: Dyrektor ma obowiązek: zapoznać Radę Pedagogiczną ze zmianami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, opracować procedurę organizacji ZESPOŁU planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Uczniowi. do 31 marca 2011 r. utworzyć dla Uczniów Zespoły, które podejmą się już ustalenia zakresu - w jakim  Uczniowie ci wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia – zalecanych form, sposobów i okresu udzielania Uczniowi tej pomocy. W przypadku Uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym 2010/2011, co do których planowana jest od 1 września 2011r. kontynuacja tej pomocy - ZESPOŁY  muszą najpierw dokonać oceny efektywności pomocy udzielanej obecnie. do 30 kwietnia 2011 r. - na podstawie zaleconych przez Zespoły form, sposobów i okresów udzielania Uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej - ustalić dla Uczniów formy, sposoby i okresy oraz wymiar godzin udzielania im tej pomocy od roku szkolnego 2011/2012.

następnie - niezwłocznie po zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji Szkoły na rok szkolny 2011/2012 - poinformować na piśmie Rodziców Uczniów albo pełnoletnich Uczniów o ustalonych dla nich formach, sposobach, okresach i wymiarze udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej od roku szkolnego 2011/2012. WAŻNE! Do 30 września 2011 r. zespoły muszą opracować Plany Działań Wspierających lub Indywidualne Programy Edukacyjno- Terapeutyczne, które będą realizowane w roku szkolnym 2011/2012 dla poszczególnych Uczniów objętych w Szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną.    Procedura planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest analogiczna, z tym, że terminarz przesunięty został na 30 marca, 30 kwietnia i 30 września roku 2012. WAŻNE! Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej Uczniowi jest zadaniem ZESPOŁU składającego się z Nauczycieli, Wychowawców oraz Specjalistów prowadzących zajęcia z Uczniem.

Koordynator pracy zespołu: ustala termin i miejsce spotkania, powiadamia Dyrektora oraz członków Zespołu, w imieniu Nauczycieli i Wychowawców oraz Specjalistów pracujących z Uczniem wnioskuje do Dyrektora o zaproszenie na spotkanie przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, Wyznacza osobę do komplementowania dokumentacji Ucznia (opinia/orzeczenie poradni, dane z obserwacji i pomiarów pedagogicznych itp.), współtworzy druk Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz dostępną w Szkole dokumentację Ucznia, prowadzi spotkanie: przedstawia sprawę, udziela uczestnikom głosu, wyznacza osobę, która dokonuje stosownych zapisów w KIPU, Planie Działań Wspierających lub Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, pilnuje złożenia podpisów itp., po każdym spotkaniu przedstawia KIPU Dyrektorowi, ewentualnie – zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami Dyrektora – przechowuje w/w dokumentację do następnego spotkania.

Należy nadmienić że: Wprowadzono także zmianę umożliwiającą Dyrektorowi wskazanie osoby, która będzie koordynowała pracę większej liczby Zespołów. O tym kto i pracę ilu Zespołów będzie koordynował zdecyduje Dyrektor, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i możliwości organizacyjnych danej jednostki.

Zadania zespołów ustalenie zakresu, w którym Uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia, określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania Uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych – a w przypadku Ucznia posiadającego opinię lub orzeczenie – także z uwzględnieniem zaleceń tam zawartych, zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego i sposobu ich realizacji – w przypadku Ucznia gimnazjum,

założenie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia, opracowanie dla Ucznia Planu Działań Wspierających – a dla Ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego, określenie działań wspierających Rodziców Ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz – w zależności od potrzeb – zakresu współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia Nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz Rodziny, Dzieci i Młodzieży,

dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej Uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, która dotyczy: danej formy pomocy – po jej zakończeniu, danej formy pomocy – przed upływem okresu jej udzielania, ustalonego przez Dyrektora – gdy taki wniosek złożą Rodzice Ucznia, pełnoletni Uczeń, Nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze lub specjalistyczne, a także Wychowawca w przypadku klasy terapeutycznej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji Szkoły. dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania Ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

http://www.pedagogia.pl

liderzy Prowadzenie dokumentacji KIPU oraz PDW. Uczestnictwo w wytyczonych przez Koordynatora spotkaniach Zespołu.