Biblioteka dla Przyszłości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Katarzyna Szypuła-Sajon
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Prezentacja wyników badań
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej
Poradnik dla wyższych uczelni
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pracownie informatyczne
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
BIBLIOTEKARZ W SPOŁECZNOŚCI AKADEMICKIEJ. REFLEKSJE Z PRACY BIBLIOTEKI WYŻSZEJ SZKOŁY HUMANISTYCZNEJ TWP W SZCZECINIE. mgr Anna Skotarczak Szczecin 2009.
INSTYTUT EKONOMICZNY PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W NOWYM SĄCZU PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NOWYM SĄCZU Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Od informacji do innowacji Prezentacja Ośrodka Przetwarzania Informacji na potrzeby projektu FuturICT Krzysztof Lipiec Warszawa, 25 maja 2011r. Krzysztof.
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Instytut Spraw Publicznych
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Podyplomowe Studia Surdotyflopedagogiki Studia mają charakter otwarty. Ich adresatami są nauczyciele, wychowawcy oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradniach.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Biblioteka dla Przyszłości XXII FORUM Sekcji Bibliotek Szkół Wyższych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Wyższa Szkoła Bankowa Chorzów, 26 marca 2010

Biblioteka akademicka w służbie osobom niepełnosprawnym Pomoc w zdobywaniu dodatkowych umiejętności

Plan wystąpienia Przyszłość biblioteki akademickiej Niepełnosprawność Przyczyny niepełnosprawności Niepełnosprawni studenci – statystyka Niepełnosprawni studenci – rodzaje dysfunkcji Bariery w dostępie do edukacji Uczelnia a niepełnosprawni studenci Biblioteka akademicka a niepełnosprawni studenci Niepełnosprawni studenci w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi

Przyszłość biblioteki akademickiej Wdrażanie nowych technologii Rozwój zbiorów Rozwój usług informacyjnych Dbanie o użytkownika Użytkownicy o specjalnych potrzebach

Niepełnosprawność Szacuje się, że 10% ludności świata, czyli około 500 milionów osób, jest dotkniętych różnego rodzaju dysfunkcjami. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje niepełnosprawność jako wszelkie ograniczenia lub brak – wynikający z uszkodzenia – możliwości wykonywania czynności na poziomie uważanym za normalny dla człowieka.

Przyczyny niepełnosprawności Upośledzenie umysłowe (dysfunkcja niedotycząca studentów) Choroby psychiczne (na uczelniach pojawia się coraz więcej osób z takim zaburzeniem) Zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu Choroby narządu wzroku Upośledzenie narządów ruchu Epilepsja Choroby układu oddechowego i krążenia Choroby układu pokarmowego Choroby układu moczowo-płciowego Choroby neurologiczne Niepełnosprawność może zostać orzeczona także w przypadku osób przewlekle chorych, mających trudności edukacyjne oraz będących niedostosowanych społecznie

Niepełnosprawni studenci - statystyka Na uczelniach polskich w roku akademickim 2007/2008 studiowało 1.937.400 osób, z czego niepełnosprawni stanowili 25.265, czyli 1,3%. W trybie stacjonarnym kształciło się 13.089 niepełnosprawnych (52% ogółu) Na uczelniach publicznych uczyło się 16.248 niepełnosprawnych(64% ogółu) Najwięcej studentów niepełnosprawnych kształci się w województwie mazowieckim, małopolskim i łódzkim. W woj. łódzkim i lubelskim uczelnie niepubliczne cieszyły się taką samą lub większą popularnością wśród osób z dysfunkcjami jak uczelnie publiczne. Najwięcej osób niepełnosprawnych w roku akademickim 2007/2008 studiowało na uniwersytetach, wyższych szkołach ekonomicznych, wyższych szkołach technicznych i wyższych szkołach pedagogicznych. W roku akademickim 2007/2008 edukację na poziomie wyższym ukończyło 4438 niepełnosprawnych.

Niepełnosprawni studenci – rodzaje dysfunkcji Wykres 1. Rodzaje dysfunkcji występujące u studentów niepełnosprawnych (dane za rok akademicki 2007/2008) Opracowanie własne na podstawie raportu Głównego Urzędu Statystycznego: Szkoły wyższe i ich finanse w 2008r. [online]. Warszawa 2009, [dostęp 2010.02.16]. Dostępny w Internecie: http://www.stat.gov.pl/gus/ 5840_657_PLK_ HTML.htm

Bariery w dostępie do edukacji Studenci niepełnosprawni mogą napotkać na bariery: Architektoniczne Społeczne Ekonomiczne Psychologiczne

Uczelnia a niepełnosprawni studenci Specjalne udogodnienia dla studentów niepełnosprawnych: elastyczne programy studiów, powoływanie pełnomocników czy biur do spraw osób niepełnosprawnych, powoływanie akademickich biur karier, służących pomocą w kwestii wchodzenia na rynek pracy, wyposażanie pracowni dydaktycznych w specjalistyczny sprzęt, ułatwiający naukę, zapewnienie pomocy opiekunów osób niepełnosprawnych i tłumaczy języka migowego w trakcie pobytu na uczelni, oferowanie pomocy materialnej (stypendia specjalne).

Biblioteka akademicka a niepełnosprawni studenci Działalność informacyjno-wychowawcza, sprzyjająca integracji pełno- i niepełnosprawnych członków środowiska akademickiego Dostosowywanie kursów i szkoleń bibliotecznych do specjalnych potrzeb osób niepełnosprawnych Monitorowanie oczekiwań użytkowników niepełnosprawnych Szkolenia dla bibliotekarzy Dostosowywanie regulaminu do potrzeb osób niepełnosprawnych

Biblioteka akademicka a studenci niepełnosprawni Specjalistyczny księgozbiór Wyposażenie biblioteki w sprzęt ułatwiający pracę osobom niepełnosprawnym, taki jak urządzenia powiększające druk, skanery tekstu, syntezatory mowy, drukarki brajlowskie Współpraca z instytucjami wspomagającymi osoby z dysfunkcjami Popularyzowanie zasobów internetowych, przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i bibliotek cyfrowych

Studenci niepełnosprawni w WSP Wykres 2. Liczba studentów niepełnosprawnych kształcących się w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi w latach 2006-2010

dr Dorota Podgórska-Jachnik, prof. WSP Pełnomocnik ds. studentów niepełnosprawnych Ekspert w zakresie edukacji osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym Członek Forum Pedagogów Specjalnych XXI wieku – zespołu problemowego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz Polskiego Komitetu Audiofonologii Członek-założyciel Stowarzyszenia Przyjaciół Osób Niesłyszących i Słabosłyszących „Tacy sami” Członek kapituł konkursowych POPON i PFRON Członek Rady Biblioteki WSP

WSP dla niepełnosprawnych Studenci niepełnosprawni w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi mogą liczyć na: pomoc w pozyskiwaniu funduszy z PFRON (Program Student) oraz stypendiów specjalnych fundowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pomoc tłumaczy języka migowego, zatrudnianych przez WSP, Naukę w salach dydaktycznych wyposażanych w sprzęt techniczny, ułatwiający naukę niepełnosprawnych studentom, alternatywną formę zaliczania egzaminów i pracy magisterskiej.

Niepełnosprawni studenci WSP o sobie Przemysław Wieczorek: Na zatłoczonych korytarzach WSP spotkania z tymi niezwykłymi [niepełnosprawnymi] ludźmi nie są niczym niezwykłym i nie należą do rzadkości. Pokonując stopnie schodów, student pełnosprawny mija się z niepełnosprawnym i obaj pozdrawiają się serdecznie. (…) Student niewidomy czy niesłyszący ma tu takie same prawa, jak studenci w pełni zdrowi. (Źródło: Gazeta.edu.pl)

Niepełnosprawni studenci WSP o sobie Przemysław Wieczorek o niewidomej koleżance, Roksanie: Wykłady nagrywa na dyktafon. W domu nagrania zrzuca na komputer, następnie odtwarza je – w ten sposób się uczy. Pierwszy semestr zaliczyła bez żadnych problemów. Odpowiadała ustnie. Do rozwiązania miała takie same testy, co inni studenci. Wykładowcy czytali pytanie, następnie podawali możliwe odpowiedzi. Roksana miała wskazać prawidłową. (Źródło: Gazeta.edu.pl)

Niepełnosprawni studenci WSP o sobie Martyna, osoba niepełnosprawna od 2001 roku, kiedy to wykryto u niej guz mózgu, który uszkodził nerwy wzrokowe, mówi: Studiowanie na WSP w Łodzi daje mi ogromną satysfakcję. Jestem bardzo zadowolona. Środowisko akademickie to również wykładowcy. Oni nigdy nie dyskryminują mnie i nie promują ze względu na to, że jestem niepełnosprawna. (Źródło: Gazeta.edu.pl)

Film dokumentalny o Przemysławie Wieczorku autorstwa Piotra Sobczaka Ponieważ jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów… Film dokumentalny o Przemysławie Wieczorku autorstwa Piotra Sobczaka http://vimeo.com/3280320

W prezentacji wykorzystano materiały graficzne z witryn internetowych: www.praca.gazetaprawna.pl www.epoznan.pl www.mmpoznan.pl www.niepelnosprawni.gov.pl www.edf.feph.org http://cupe.ca www.kcletc.com www.babyboomercartaker.com www.musicbyrocco.com

Bibliografia Czajkowski F. (2003a), Ku bibliotekom bez barier dla osób z niepełnosprawnościami. Refleksje na marginesie Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych. Cz. 1. „Poradnik Bibliotekarza”, nr 6. Czajkowski F. (2003b), Ku bibliotekom bez barier dla osób z niepełnosprawnościami. Cz. 2. „Poradnik bibliotekarza”, nr 11. Czajkowski F. (2004), Ku bibliotekom bez barier dla osób z niepełnosprawnościami. Cz. 3. „Poradnik Bibliotekarza”, nr 11. Dryżałowska G., Żuraw H. (2006), Szanse i bariery zatrudniania niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych. W: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. Pod red. H. Ochonczenko, M. Paszkowicz. Kraków. Fedorowicz M. (2006), Planowanie usług bibliotecznych dla użytkowników niepełnosprawnych w bibliotekach publicznych. „Nasze Forum”, nr 3-4. Krakowiak K. (2006): Sposoby komunikowania się z niesłyszącymi studentami w czasie egzaminów a jakość kształcenia. W: Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Pod red. Z. Palak, Lublin. Kraszewski T. (2006), Prawidłowa komunikacja interpersonalna z niepełnosprawnym użytkownikiem biblioteki (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności słuchania). „Nasze Forum”, nr 3-4. Krzyminiewska G. (2008), Studenci niepełnosprawni na polskich uczelniach – z doświadczeń Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W: Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian. Pod red. G. Miłkowskiej, Kraków. Kwaśniewska G. (2006), Student z niepełnosprawnością – zadania i wyzwania. W: Jakość życia a niepełnosprawność. Pod red. Z. Palak, Lublin. Misiak M. (2010), Zniechęcani do studiów. „Forum Akademickie”, nr 1. Misiewicz H. (2004), Niepełnosprawność jako problem społeczny. „Chowanna”, t. 1. Olszewska B. (2009), Etyka i motywy działań pomocowych wobec osób niepełnosprawnych na przykładzie działań wyższej uczelni na rzecz studentów z niepełnosprawnością. W: Podgórska-Jachnik D. (red.): Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Pod red. D. Podgórskiej-Jachnik, Łódź. Swereda D. (2006), Edukacja osób niepełnosprawnych na poziomie szkoły wyższej – bariery, potrzeby orz propozycje działań. „Nasze Forum”, nr. 3-4. Wapiennik E., Piotrowicz R. (2003), Niepełnosprawny w środowisku lokalnym. Polityka wyrównywania szans osób niepełnosprawnych w województwie łódzkim. Łódź. Wieczorek P. (2009), Niezwykli studenci w niezwykłej szkole. „Gazeta.edu.pl” [online] [dostęp: 2010.03.14]. Dostępny w Worls Wide Web: http://www.gazeta.edu.pl/Niezwykli_studenci_w_niezwyklej_szkole-95_639-0.html. Wieczorek P. (2010), Prawdziwej wiedzy nie zdobywa się obecnością na wykładach. „Gazeta.edu.pl” [online] [dostęp: 2010.03.14]. Dostępny w Worls Wide Web: http://www.gazeta.edu.pl/Prawdziwa_wiedze_nie_zdobywa_sie_obecnoscia_na_wykladach_-95_753-0.html. Witek A., Kazanowski Z. (2006), Możliwości funkcjonowania osób niepełnosprawnych w roli studentów uczelni wyższych. Komunikat z badań. W: Jakość życia a niepełnosprawność. Pod red. Z. Palak, Lublin. Zaorska M., Andrulonis E. (2006), Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych. „Wychowanie na co dzień”, nr 7-8.

przepraszam za nieobecność Dziękuję za uwagę, przepraszam za nieobecność Aleksandra Marciniak biblioteka@wsp.lodz.pl