Dyrektor gwarantem sukcesu projektu międzynarodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
UZALEŻNIENIE Internet.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Obserwacja wybranych uczniów
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Dyrektor gwarantem sukcesu projektu międzynarodowego Dr inż. Elżbieta Gajek e.gajek@uw.edu.pl Warszawa 05.11.2010 http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek/

Dwa podejścia do rzeczywistości społecznej Pozytywiści twierdzili, że rzeczywistość społeczną można badać i oddziaływać na nią, tak jak na materialną. Postmoderniści twierdzą, że rzeczywistość społeczna jest wytworem działań i intencji człowieka, znaczenie mają relacje władzy, subiektywne postrzeganie zjawisk. eTwinning przykładem stworzenia odgórnych ram organizacyjnych, które są oddolnie wypełniane treścią merytoryczną i pedagogiczną.

Wizja Szkoły Sukcesu Osiągnięć (kompetencje kluczowe) Zarządzania (koncentracja na wypełnianiu zadań; ustawienie zasobów, aby osiągnąć cele; promowanie efektywności) Przywództwa (najważniejsze są osiągnięcia, zachęcanie, tworzenie etosu szkoły, wypracowywanie wspólnej, akceptowanej i stosowanej wizji sukcesu i procedur do niego prowadzących, wsparcie, konsultacje zależnie od potrzeb)

Rzeczywistość 1 Cel uczestnictwa w programie eTwinning Zakres: treść, czas, wynik Uczestnicy: liczba uczniów, nauczycieli, partnerów Warunki: wymagania władz (podst. programowa, rozporządzenia MEN – projekt gimnazjalny) procedury wprowadzania w życie celów i ustaleń procedury sprawdzania działania założeń

Rzeczywistość 2 Miejsce TIK w szkole Doświadczenie i kompetencje nauczycieli (językowe, techniczne, interkulturowe, innowacyjne) Zasoby – sprzęt i oprogramowanie Zasoby – systemy i procedury Role i zakresy odpowiedzialności Możliwości rozwoju pracowników Wsparcie techniczne

eTwinning zapewnia warunki stosowania techniki bo - jest potrzebna (niezbędna) jest cel jej stosowania jej stosowanie jest odpowiednie (właściwe) wspiera uczenie się dodaje nowe wartości do uczenia się i nauczania

Plan działania Plan minimum plan maksimum Proces Wyniki Miejsce na: Różnorodność w zakresie: treści projektu, wyniku, języków, czasu; Idywidualizację i specjalne potrzeby edukacyjne uczniów; Margines błędu i niepowodzenia innowacji;

Realizacja planu Punkt startowy Zadania Czas realizacji zadań Podział odpowiedzialności Dostęp do zasobów Upewnienie się, że nauczyciele mają odpowiednią wiedzę, sprawności i postawy Upewnienie się, że uczniowie mają odpowiednią wiedzę, sprawności i postawy Spisanie zasad i procedur wewnętrznych Określenie obszarów autonomii (strategie nauczania, inicjatywa nauczycieli, warunki rozwoju)

Monitorowanie osiągnięć Uczenia się (nauczycieli i uczniów) Nauczania Wartości dodanej w uczeniu się Ewaluacja oznak, dowodów, wyników Dokumentacja pracy i wyników projektu – zdjęcia, filmy Trudna zabawa (ang. hard fun) (Papert)

Dzielenie się informacjami i doświadczeniami z: Nauczycielami Władzami edukacyjnymi Władzami lokalnymi Dyrektorami innych szkół w kraju Dyrektorami szkół w innych krajach

Bezdroża eTwinning - Działania bezcelowe – tłumaczenie kolędy „Cicha noc” na języki partnerów projektu i tworzenie kolekcji tłumaczeń Działania nieinnowacyjne - wysyłanie kartek świątecznych elektronicznych lub zwykłych do setek partnerów Spłycanie znaczenia kompetencji interkulturowej – umiejętność reagowania na różnice i konflikty, a nie na podobieństwa, nieumiejętność „ wejścia w buty” partnera Akceptowanie nieznajomości języków obcych Blokowanie entuzjazmu, autonomii, współpracy !!!

Wprowadzanie zmiany Projekt eTwinning wprowadza do szkoły zasadnicze zmiany (kultura, technika, języki) Nie można zmienić innych ludzi i oni nie mogą zmienić nas. Można spowodować, że ludzie zmienią siebie – jeśli będą chcieli.

Zmiana - trudności „we wczesnych latach życia ludzie tworzą teorie na temat otaczającego świata. Czynią to bez pomocy formalnej edukacji – możemy powiedzieć, że są to teorie naturalne lub intuicyjne.” „większość zmian poglądów następuje stopniowo, na przestrzeni wielu lat, [...] a ludzie mają tendencję do powrotu do swoich uprzednich sposobów myślenia.” (Gardner 2006) Młodzi ludzie do piętnastego roku życia łatwo zmieniają sposoby myślenia (Piaget 1983). Potem zmiany stają się bardzo trudne.

Reformator Reformator bowiem napotyka wrogów w tych wszystkich, którzy na starych urządzeniach dobrze wychodzili, a w tych, którzy wyjdą dobrze na nowych, ciepłych zaledwie znajduje obrońców. Mały zapał tych ostatnich tłumaczy się poniekąd obawą przeciwników mających za sobą potęgę prawa, poniekąd też nieufnością ludzi, którzy nie wierzą w prawdziwość rzeczy nowych, dopóki ich nie ujrzą wybudowanych. Stąd bywa, że ci, którzy nowemu układowi stosunków się przeciwstawiają, atakują go, gdzie mogą, z całą zaciekłością stronniczą, natomiast jego zwolennicy popierają go bez energii tak, iż razem z nimi i sam nowator może przepaść. (Machiavelli 1513/1969:23)

Strategie wprowadzania zmiany w edukacji W środowisku dominującej władzy Zmiany są wprowadzane przez władze, które wydają odpowiednie dyrektywy i wymagają ich wykonania. Za niewykonanie poleceń grożą sankcje. Strategia wydaje się łatwa do wprowadzenia, ale nie jest efektywna, bowiem możliwy jest poważny konflikt pomiędzy władzą i wykonawcami zmian.

Strategie wprowadzania zmiany w edukacji Strategia w środowisku racjonalno-empirycznym. Zakłada się, że ludzie są rozsądni i po przedstawieniu im korzyści z wprowadzenia zmiany będą chętni do jej wprowadzania. Okazuje się jednak, że założenie racjonalności zachowań ludzi jest nadmierne. Zachowują się oni racjonalnie, ale każdy w świecie postrzeganym indywidualnie. Zmiany poprzedzone wyjaśnieniem budzą mniej sprzeciwu i odbiorcy od początku akceptują argumenty.

Strategie wprowadzania zmiany w edukacji Strategia w środowisku normatywno-reedukacyjnym. Zmiana kultury szkoły powinna poprzedzać wprowadzenie innowacji. Nauczyciel nie jest postrzegany jako odbiorca i wykonawca zmian, ale podejmuje decyzje oparte o swoje indywidualne przekonania i postawy. Zmiana jest wprowadzana najczęściej w obecności doradcy, który inicjuje zmianę i uczestniczy w jej wprowadzaniu. Skuteczność wprowadzenia zmiany zależy głównie od autorytetu doradcy, a czas wprowadzania zmiany jest długi.

Postawy wobec zmian technicznych innowatorzy (ang. innovators), wcześni adaptatorzy (ang. early adopters), wczesna większość (ang. early majority), późna większość (ang. late majority) opieszali (ang. laggards). luka pomiędzy dwoma pierwszymi segmentami, a pozostałymi jest duża i zwykle nie poświęca się do niej wystarczająco dużo uwagi.

Teorie głoszone i stosowane Metody obrony teorii stosowanych: Obstajemy przy naszej teorii głoszonej w jednym miejscu, a przy stosowanej – w innym. Wciąż mówimy językiem jednej teorii, lecz działamy w duchu innej. Wybiórczo traktujemy informacje, które mogą wywoływać dylematy (to znaczy ignorujemy je). Zatajamy istnienie znaczących danych. Zmieniamy pracę lub zwalniamy kogoś z pracy. Tworzymy zabezpieczające się, samospełniające się proroctwo, używając swojej władzy do wywoływania pożądanego zachowania innych oraz stłumienia wszelkich reakcji odmiennych. Zmieniamy naszą teorię głoszoną, lecz nie stosowaną. Czynimy marginalne zmiany w naszej teorii stosowanej (Argyris i Schön 1974:32-33)

Feministyczne podejście do techniki Kobiety i mężczyźni inaczej korzystają z techniki (Fallows, 2005) Poczta elektroniczna służy im głównie do kontaktów społecznych z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. 94% kobiet korzystających z sieci używa poczty elektronicznej. Przekazują wiadomości, porady, opisują emocje oraz planują spotkania i zdarzenia. 91% kobiet korzysta z wyszukiwarek, w tym 39% codziennie. Jednak 24% kobiet jest przytłoczona nadmiarem informacji, często postrzegają informacje w internecie jako „śmieci”. Kobiety niezbyt często korzystają z internetu dla rozrywki, np. dla realizacji swoich zainteresowań, hobby, czytania dla przyjemności, pobierania plików wideo i audio. Kobiety nie są szczególnie zainteresowane nowinkami technicznymi, nie eksperymentują z gadżetami i nowym oprogramowaniem. Nie zajmują się stroną techniczną komputerów. Niepokoją je przestępstwa w sieci.

Feministyczne podejście do posiadania wiedzy (Belenky i inni 1986) Milcząca wiedza w użyciu – kobieta ślepa, głucha, posłuszna silnemu, karzącemu autorytetowi, nie wyraża swoich poglądów. Wiedza otrzymana – kobieta pobiera wiedzę od autorytetów, dobry słuchacz, odtwarza i stosuje wiedzę. Wiedza subiektywna – kobieta czerpie ze źródeł wewnętrznych, słucha własnego głosu, mówi o swoich uczuciach i doświadczeniu z sercem, opisuje wydarzenia i emocje. Odczuwa idee, a nie analizuje. Wiedza usystematyzowana - kobieta postrzega i odróżnia różne systemy, struktury i obszary wiedzy, docenia pozytywne znaczenie analizy, różnych sposobów ewaluacji, tworzenia wiedzy. Charakteryzuje się empatią, chęcią współpracy i dialogu. Wiedza tworzona - kobieta prowadzi dialog włączając uczucia i umysł: poszukuje prawdy przez pytania i rozmowę; potrafi porządkować i krytykować argumenty; słucha z uwagą i zrozumieniem; mówi/słucha z pewnością, równowagą i starannością. Znaczenie wymiaru moralnego podejmowanych działań i zachowań.

Dziękuję za uwagę Uwaga końcowa: Autorka nie daje żadnej gwarancji skuteczności stosowania przedstawionych idei w praktyce.