NIEŚMIAŁOŚĆ Nieśmiałość to blokada prawdziwej osobowości człowieka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
informacje i wskazówki dla rodziców
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Kierowanie twórczością w organizacji
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Problemy wychowawcze szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Obraz siebie i samoakceptacja
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Zapis prezentacji:

NIEŚMIAŁOŚĆ Nieśmiałość to blokada prawdziwej osobowości człowieka. \ Nieśmiałość to blokada prawdziwej osobowości człowieka. Strach pomyśleć ile szans się straciło na przeżycie czegoś wspaniałego tylko dlatego, że zapanowała nad nami nieśmiałość...  Najstraszniejszy potwór męczący wszystkich komputerowców w realu - nieśmiałość.   Nieśmiałość często odważną bliznę nosi.  

CO TO JEST NIEŚMIAŁOŚĆ ? więzienie duszy (milczenia) narastający problem choroba społeczna zespół objawów rodzaj upośledzenia psychicznego lęk przed negatywną samooceną i/lub negatywną oceną przez innych lęk społeczny

DLACZEGO JEST SIĘ NIEŚMIAŁYM? Badacze osobowości- nieśmiałość jest cechą odziedziczoną, podobnie jak inteligencja czy wzrost. Behawioryści - osoby nieśmiałe nie przyswoiły sobie umiejętności społecznych niezbędnych w kontaktach międzyludzkich. Psychoanalitycy - nieśmiałość jest uświadomionym przejawem nieuświadomionych konfliktów szalejących głęboko w psychice. Socjologowie i niektórzy psychologowie dziecięcy - warunki życia w społeczeństwie sprawiają, że wielu z nas staje się nieśmiałym. Psychologowie społeczni –źródłem nieśmiałości jest tylko i wyłącznie etykieta „nieśmiały” (jestem nieśmiały, bo tak o sobie mówię, lub inni tak mnie nazywają).

Rodzina, szkoła i społeczeństwo w kształtowaniu dziecka nieśmiałego Rodzice (style wychowania: uleganie, dominowanie) nadmierne wymagania, krytyka stosowanie kar i nagród nieadekwatnych do sytuacji częste okazywanie niezadowolenia nadmierne ochranianie nieodpowiednie wzory reagowania rodziców nadmierny dystans uczuciowy w stosunku do dziecka. niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka: miłości, szacunku, bezpieczeństwa brak akceptacji dziecka takim, jakim jest osobowościowe właściwości nieśmiałości u rodziców ograniczanie czasu dla własnego dziecka do minimum

Tylko szczęśliwi rodzice wychowają szczęśliwe dziecko. STYLE WYCHOWANIA Tylko szczęśliwi rodzice wychowają szczęśliwe dziecko. Wychowanie to proces. Trwa wiele lat, a rozpoczyna się z chwilą narodzin dziecka. Uleganie traktujemy dziecko jak równego sobie, dziecku wolno to co nam łatwo ulegamy, czyli pobłażamy dziecku nie krytykujemy dziecka, nawet gdy na to zasłuży w przypadku niepowodzeń wychowawczych upatrujemy winy w sobie wyręczamy dziecko w wielu obowiązkach – ma przecież tyle spraw na głowie ochraniamy dziecko przed konsekwencjami jego działań Dominowanie my jasno, bez dyskusji określamy zasady postępowania wymagamy szacunku jesteśmy konsekwentni i wymagający nasze dziecko zawsze ponosi, nawet bolesne, konsekwencje swoich działań nie tolerujemy zachowań aspołecznych nigdy nie ulegamy dziecku

2. Grupa społeczna preferowanie indywidualizmu (poradzę sobie sam, pójdę sam, zrobię to po swojemu) nagradzanie indywidualnego sukcesu propagowanie kultu ego, zaabsorbowanie samym sobą traktowanie porażki jako źródła osobistego wstydu system oparty na współzawodnictwie nieuczenie sposobów radzenia sobie z porażką traktowanie okazywania emocji oraz otwartego dzielenia się uczuciami jako słabość uzależnienie akceptacji i miłości od osiąganych sukcesów Jedynym sposobem zapobiegania nieśmiałości jest radykalna zmiana w naszej kulturze tych wartości, które sprzyjają jej rozwojowi.

3. Szkoła zbyt duża liczba dzieci w klasach zbyt mało czasu na pracę indywidualną z dzieckiem zmiana nauczyciela standard otoczenia i budynku szkoły, poziom hałasu etykietowanie ucznia przez nauczyciela „nieśmiały” tempo pracy często niedostosowane do potrzeb, możliwości ucznia zjawisko współzawodnictwa i rywalizacji (źródło lęku) frustracja nauczyciela spowodowaną warunkami socjalno - bytowymi przeładowane programy nauczania nieprawidłowe stosowanie kar /poniżanie i upokarzanie ucznia/ zbyt mała ilość wzmocnień pozytywnych (nagrody)

SKUTKI NIEŚMIAŁOŚCI niska samoocena, niska ocena wśród kolegów „paraliż”, gdy trzeba wystąpić publicznie, np. na forum klasy nadmierne przejmowanie się reakcjami innych utrudnienia w precyzyjnym myśleniu lęk, samotność, często depresja, cierpienie, udręka utrudnienia w poznawaniu nowych ludzi, zawieraniu przyjaźni uniemożliwianie ujawniania faktycznych możliwości ocenianie np. w szkole poniżej swoich możliwości, przygotowania niewielki udział w życiu klasy- uczucie wyobcowania

Jak pomóc nieśmiałemu dziecku? angażować do różnych kółek, zajęć pozalekcyjnych zapewnić poczucie bezpieczeństwa i akceptacji aktywizować podczas zajęć nagradzać nawet za najmniejsze osiągnięcia stwarzać warunki do większej samodzielności prowadzić gry i zabawy integrujące grupę pedagogizować rodziców okazywać i uczyć okazywania uczuć (dobrych i złych) wspólnie czytać, oglądać filmy (wzorce postępowania, zachowania)

Bajka nie działa od razu. To proces, który trwa jakiś czas. CZYTAJMY DZIECIOM Nieśmiałość można przezwyciężyć, ale trzeba poznać jej naturę i zastosować odpowiednią metodę wykorzenienia jej przyczyn. Bajka nie działa od razu. To proces, który trwa jakiś czas. cel relaksacyjny - rozluźnienie, uspokojenie dzieci cel terapeutyczny - uwolnienie dzieci od zalegających emocji, okazanie im uwagi, akceptacji, bliskości emocjonalnej, dostępności fizycznej i psychicznej dorosłego) cel psychoedukacyjny - dostarczenie dzieciom informacji o nowych zachowaniach, reakcjach emocjonalnych, sposobach rozwiązywania problemów; poszerzenie wachlarza możliwych zachowań w danej sytuacji.

BAJKA…Bajkoterapia pomaga dziecku : -zbudować właściwy obraz siebie -znaleźć odpowiednie rozwiązanie -rozładować napięcia -zrozumieć uczucia -wzbogacić wiedzę o sobie i świecie w sposób zastępczy zaspokaja potrzeby psychiczne (poczucie kochania, akceptowania, bezpieczeństwa) daje wsparcie, poczucie siły, nadzieję (pozytywne zakończenie, odmiana losu) uczy pozytywnego myślenia podnosi samoocenę pokazuje, że aktywność wobec problemu przynosi efekty.

Zabawy integracyjno-zapoznawcze gra w imiona - pierwsza osoba z kręgu podaje swoje imię, następne dziecko mówi: nazywam się..., a to jest... i wskazuje swojego poprzednika ludzie do ludzi - dzieci stają w parach i wykonują ćwiczenia, które podaje prowadzący np. noga do nogi, nos do nosa partnera itp. Na hasło "ludzie do ludzi" pary zmieniają się, kto nie znajdzie pary staje się prowadzącym psychodrama (mimika, gestykulacja) : odgrywanie scenek na temat, odgrywanie ról -dziecko nabywa umiejętności społecznych witające się paluszki - prowadząca wskazuje na swoją rękę i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami, kolanami itp. masaż (dreszczyk)-- dziecko leży na brzuchu, nauczycielka mówi wiersz demonstrując czynności, które powtarzane są na ciele dziecka (Tędy płynie rzeczka (ruch falisty od głowy do bioder), idzie pani na szpileczkach (stukanie palcami wzdłuż kręgosłupa) itd...i zmiana ról

o otaczającym świecie.” RYSUNEK… „Ludzie od dawna wykorzystywali sztukę, aby wyrazić uczucie bólu, strachu, radości, by komunikować się z innymi i mówić im o otaczającym świecie.” lubiana przez dzieci technika niewerbalnego przekazywania swojego świata źródło informacji o dziecku i jego rodzinie: więź emocjonalna w rodzinie, stopień zaspokojenia potrzeb psychicznych, postawy rodzicielskie rodziców, stosowanie metod wychowawczych, czy dziecko jest np. molestowane (Rysunek Człowieka, Test Drzewa, Test Rysunku Rodziny, Test Dom– Drzewo– Człowiek) - „Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej”, - „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” sposób ujawniania i odreagowania tłumionych emocji, przepracowania lęków wynikających z problemów

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ