1 Najczęstsze błędy, braki i uchybienia w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej na przykładzie wniosków w ramach działania POKL 8.1.1 Opole,29.07. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Kryteria wyboru projektów
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wydział Obsługi EFS WUP w Olsztynie.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Toruń, 22 czerwca 2010r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek – najlepsza inwestycja.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Zarządzanie projektami
Spójność logiczna projektu.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert Nr 1/2011 na wykonywanie zadań publicznych.
Struktura, treść i sposób opracowania
Metodyki zarządzania projektami
niezgodność sumy kontrolnej wersji elektronicznej z wersją papierową brak wersji elektronicznej wniosku lub niedająca się odczytać wersja.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 2/7.2.1/12 Szczecin, 21 maja 2012 r. Spotkanie współfinansowane ze.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Elbląg,
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Olsztyn,
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
w zakresie pomocy społecznej
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Równościowe zarządzanie projektem
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Od pomysłu do projektu (ABC projektu) z wykorzystaniem systemu LSI2014
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Zasady wnioskowania o dofinansowanie
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Zapis prezentacji:

1 Najczęstsze błędy, braki i uchybienia w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej na przykładzie wniosków w ramach działania POKL Opole, r.

2 -nie spełnianie standardu minimum w obszarze interwencji (brak lub nieadekwatna analiza sytuacji kobiet i mężczyzn) -pomoc publiczna –błędy w określaniu szkoleń specjalistycznych jako ogólne (brak wyraźnego wyodrębnienia w opisie i budżecie),niewykazywanie PP( wybiórcze przysporzenie korzyści) we wsparciu dla konkretnych firm -brak efektu zachęty w dużych firmach (analizy wykonalności) -naruszanie zasad partnerstwa (zamiast podwykonawstwa) -niezgodność z zapisami SzOP ( niewłaściwe grupy docelowe i adresaci szkolenia,nie wyodrębnianie szkoleń obowiązkowych – np.bhp ) I. Powody odrzucenia wniosku w ocenie horyzontalnej :

3 3.1 –Uzasadnienie celowości -niejasny opis tła problemowego lub nieadekwatny do podjętego problemu -brak odniesień do realiów wybranego obszaru interwencji (statystyka,analiza zjawisk i tendencji odniesionych do branży lub obszaru geograficznego -niejasne cele (za szeroko lub nieadekwatnie) -mylenie celów szczegółowych z produktami projektu -zbyt wiele celów szczegółowych -brak cech mierzalności,brak cech SMART w określaniu celów -nie odniesienie się do odpowiednich zapisów dokumentów strategicznych -brak analizy równościowej w wybranym obszarze interwencji II. Wady merytoryczne w opisach projektu (wg. kolejnych części wniosku)

4 3.2 –Grupy docelowe,rekrutacja uczestników -za szeroko i nieprecyzyjnie określona grupa docelowa brak strukturalizacji grupy docelowej -brak charakterystyki środowiska potencjalnych adresatów projektu –lokalizacja przestrzenna,branżowa,ilościowa itp. -brak należytego uzasadnienia (lub niekonkretne) wyboru grupy docelowej -słaby opis sposobu rekrutacji –brak wskazania kto decyduje o kwalifikacji do projektu oraz realnych kryteriów selekcji –doboru BO -unikanie poprawnego –szczegółowego wypełnienia tabeli jako sposób ominięcia wymogów poprawności zaadresowania projektu -promocja (formy i kanały) nie skupiona na grupie docelowej -brak deklaracji przestrzegania zasad równości szans w rekrutacji BO,rozbieżności liczbowe pomiędzy danymi w tabeli i 3.2 a harmonogramem,pkt.3.1 i IV (wydatki – i ich uzasadnienie opisowe) -nieuwzględnianie ryzyka rekrutacyjnego –zwłaszcza wobec kategorii strategicznych BO

Działania – brak koncentracji na działaniach merytorycznych,powtarzanie zawartości z pkt.3.2 i 3.5 -związek z celami działań -brak jasności i przejrzystości opisu wg. podstawowych cech produktu szkoleniowego :tematyka –wielkość programów w godzinach zajęciowych,forma zajęć,lokalizacja zajęć,jaki typ szkoleń –ogólny czy specjalistyczny,gdzie i kiedy odbywać się będą zajęcia -niejasne aspekty techniczno-organizacyjne,ilość grup z jakiej tematyki,ilość osób w grupach,zliczenie ilościowe w grupach tematycznych lub innych formach wyodrębniania (tematycznie,stopnie specjalizacji,moduły programowe itp.) -brak zgodności liczby uczestników szkoleń z danymi w tabeli 3.2.1

6 cd….. -niekonkretnie (ryczałtowo) określone wsparcie doradcze -brak określenia zasad dla BO uczestniczenia i korzystania z oferty szkoleniowej -niejasny sposób nadzoru nad poprawnością realizacji szkoleń (system jakości i weryfikowania używanych produktów i osiąganych rezultatów) -brak wykazania zgodności działań z celami szczegółowymi -brak lub nieuprawniona wartość dodana -nie opisane wsparcie towarzyszące -brak zróżnicowania działań wg. zasady gender -nadmierna lakoniczność lub pobieżność opisu działań -nieopisane materiały szkoleniowe

7 3.4 Rezultaty -brak adekwatności rezultatów do planowanych działań (w pkt.3.3) –różnice ilościowe i jakościowe oraz ich uzasadnienie -mieszanie lub mylenie rezultatów i produktów -brak cech trwałości rezultatów lub troski o jej zapewnienie -brak opisu ryzyk realizacyjnych -brak spójności informacyjnej -pobieżny sposób monitorowania i opisu sposobów wpływu rezultatów na cele projektu

8 3.5.Potencjał instytucjonalny i zarządzanie projektem -brak konkretności w opisie realizowanych projektów -niepełny opis potencjału materialnego i kadrowego -niejasny podział ról partnerów –brak uzasadnienia celowości zawarcia partnerstwa -niedookreślone formy zależności i zatrudnienia personelu do zarządzania projektem -dublowanie lub nieostre role członków personelu zarządzającego -brak równościowego podejścia do zarządzania projektem

9 IV.Wydatki projektu -unikanie jasnych wielkości –np. stawki trenerskie na 1 uczestnika a nie wg. liczby godzin/dni zajęciowych i stawek za 1 godz /dzień zajęć -przeszacowane – słabo uzasadnione stawki i ceny zakupów -brak powiązania wydatku z opisem działań –np. delegacje personelu -złe proporcje budżetowe –koszty merytoryczne do kosztów pozostałych odbiegają od uznawanej za standard poprawności relacji 6:4 i wg. pisma MRR -płytkie uzasadnienie wydatków -brak uzasadnienia kosztów pośrednich i sposobu ich naliczenia -rażąco wysoki koszt jednostkowy

10 Ogólne powody odrzucania wniosków pozornie dobrze przygotowanych -lekceważenie (nieświadome lub celowe) wymogów horyzontalnych -ignorowanie wymogów wybranych schematów projektowych -cwaniactwo,mataczenie –ukrywanie droższych wydatków,instrumentalne traktowanie szkoleń dla sfinansowania własnego potencjału instytucjonalnego Wnioskodawcy,zaciemnianie statystyki,chowanie niżej dotowanych form (szkolenia specjalistyczne ) lub nieuprawnionych adresatów (administracja publiczna ) -przesadne samochwalstwo w miejsce rzeczowych argumentów -przeszacowanie kosztów projektu (zarządzania,kosztów pośrednich,stawek trenerskich ) -brak konsekwencji i spójności informacyjnej w poszczególnych częściach wniosku.