Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL"— Zapis prezentacji:

1 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL 2014-2020
Poddziałanie Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL spotkanie informacyjne Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego/Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Katowice, 3 września 2019 r.

2 A.1 Dane wnioskodawcy Wniosek należy sporządzić w Lokalnym Systemie Informatycznym (LSI 2014) a następnie przesłać go do IOK wyłącznie w formie elektronicznej. Przed rozpoczęciem pracy w LSI 2014 należy zapoznać się z dokumentami dostępnymi na stronie W profilu beneficjenta należy uzupełnić dane identyfikacyjne i teleadresowe podmiotu. LSI pobiera odpowiednie wartości z danych zgłoszonych do bazy REGON. Każdy z podmiotów zakładających profil w LSI zobligowany jest sprawdzić ich zgodność ze stanem faktycznym.

3 A.4 Podmiot realizujący projekt
Czy realizacja projektu zostanie powierzona innemu podmiotowi niż wnioskodawca? Szkoła/szkoły w której realizowany jest projekt muszą być wskazane jako realizator w projekcie. Jeżeli wsparciem objęte są 2 szkoły wchodzące w skład zespołu szkół to jako realizator powinien być wskazany zespół szkół (1 realizator) natomiast w cz. B.11.1 powinny być wskazane 2 instytucje objęte wsparciem, w cz. E Wskaźniki również.

4 B. Szczegółowy opis projektu
B.3 Miejsce realizacji Typ obszaru realizacji Czy projekt realizowany na terenie całego województwa śląskiego? B.4 Klasyfikacja projektu i zakres interwencji PKD projektu - P.85 Edukacja Typy projektu B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dostępu, horyzontalnych i dodatkowych Realizacja zasad horyzontalnych Zasada partnerstwa? wpływ neutralny bądź pozytywny Promowanie równości szans kobiet i mężczyzn? wpływ pozytywny Zrównoważony rozwój?

5 B. Szczegółowy opis projektu
Zapobieganie dyskryminacji? wpływ pozytywny deklaracja, że na każdym etapie realizacji projektu będzie zapewniony uczestnikom projektu pełny i sprawiedliwy udział we wszystkich zaplanowanych formach wsparcia, a w przypadku udziału w projekcie osób z niepełnosprawnościami będą zapewnione również odpowiednie warunki ich uczestnictwa. Ważnym elementem jest proces rekrutacji uczestników, który musi być zaplanowany tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu Standard minimum Bariery równościowe – działania i zapobieganie Wskaźniki dot. osób w podziale na płeć Działania w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem

6 B. Szczegółowy opis projektu
B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dostępu i dodatkowych Kryteria dodatkowe Czy w procesie dydaktycznym w ramach projektu wykorzystywane są e-podręczniki? – we wniosku musi być zawarta informacja w ramach jakich zajęć i w jakim zakresie będą wykorzystywane e-podręczniki. Czy projekt skierowany jest do szkół lub placówek, które nie otrzymały wsparcia w ramach dotychczas ogłaszanych naborów w ramach Poddziałania ? – kryterium weryfikowane na podstawie zapisów wniosku i LSI. Spełnienie kryteriów musi być szczegółowo uzasadnione a zapisy wniosku muszą być ze sobą spójne.

7 Nie uwzględniamy tu rodziców
B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.1 Osoby i lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem: Osoby objęte wsparciem w ramach projektu (uczniowie, nauczyciele) K M O 55 100 155 Instytucje objęte wsparciem 2 Nie uwzględniamy tu rodziców Liczba szkół/placówek systemu oświaty Liczba osób objętych wsparciem w podziale na płeć

8 B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej
Charakterystyka osób i/lub podmiotów/instytucji, które zostaną objęte wsparciem Niewystarczający, niepełny opis grupy docelowej (szkoła, uczniowie, nauczyciele): niepełny opis lub brak opisu grupy docelowej (potrzeb, deficytów itp.), brak informacji uczniowie z których klas zostaną objęci wsparciem, brak danych ilościowych odnoszących się do szkoły/placówki, nieuwzględnienie w charakterystyce grupy docelowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczycieli, będących odbiorcami wsparcia.

9 B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej
B.11.2 Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu opis sytuacji problemowej grupy docelowej dokonany na bardzo ogólnym poziomie – przedstawianie ogólnych, uniwersalnych informacji, brak szczegółowej analizy opartej na rzeczywistej diagnozie potrzeb i oczekiwań zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz powiązania ze wsparciem w ramach poszczególnych typów, brak szczegółowej analizy zapotrzebowania na doposażenie pracowni w sprzęt i materiały dydaktyczne, brak szczegółowego opisu rekrutacji (kryteria i metody rekrutacji uwzględniające potrzeby i bariery uczestników, czas i miejsce, dokumentacja, listy rezerwowe, osoby odpowiedzialne, działania w sytuacji pojawienia się trudności, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami).

10 B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej
Analiza sytuacji problemowej powinna skoncentrować się na problemach, potrzebach i oczekiwaniach konkretnej szkoły/placówki i konkretnych osób, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu. Charakterystyka zarówno szkoły, jak i jej uczniów i nauczycieli, w połączeniu z rzetelną analizą sytuacji problemowej, powinna stanowić punkt wyjścia do zaplanowania w logiczny sposób kolejnych części projektu.

11 Okres realizacji projektu (pkt. VIII wniosku) „zaczytuje się” z zadań
C. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY PROJEKTU Planowana data rozpoczęcia/zakończenia realizacji projektu Lp. Data 1 Termin rozpoczęcia projektu 2 Termin zakończenia projektu Okres realizacji projektu (pkt. VIII wniosku) „zaczytuje się” z zadań

12 brak zakresu merytorycznego zajęć, szkoleń itp.,
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY lakoniczny, powierzchowny opis zadań – brak informacji nt. liczby uczestników biorących udział w poszczególnych formach wsparcia, liczebności grup, liczby godzin zajęć i szkoleń, brak zakresu merytorycznego zajęć, szkoleń itp., zakres merytoryczny niezgodny z regulaminem konkursu, brak wskazania formy zatrudnienia personelu, zatrudnienie niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, brak zachowania logiki projektowej – zaplanowane działania nie wynikają z diagnozy problemów, potrzeb uczestników projektu, brak przypisania wszystkich wskaźników zdefiniowanych w części E wniosku o dofinansowanie projektu do zadań (dotyczy projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych), wskazywanie imion i nazwisk → RODO

13 C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY
Zatrudnienie nauczycieli → art. 35a Karty Nauczyciela i art. 16 prawa oświatowego We wniosku o dofinansowanie należy wskazać szacunkowy czas pracy (etat/liczba godzin) oraz formę zaangażowania Czas pracy zaangażowanej osoby nie może przekroczyć łącznie godzin miesięcznie (w przypadku nauczycieli cały czas ich pracy a nie tylko pensum - zajęcia wynikające z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) Wynagrodzenie nauczycieli opiekunów wycieczki szkolnej nie jest kwalifikowalne (wynika z zadań statutowych szkoły)

14 Zadania realizowane w ramach III typu:
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY Zadania realizowane w ramach III typu: brak informacji o uczniach którzy wezmą udział w tej formie wsparcia (które klasy, rodzaj deficytów, niepełnosprawności, potrzeb) brak informacji, że wsparcie będzie uwzględniać współpracę z rodzicami, zajęcia specjalistyczne muszą być zgodne z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (liczebność grup, czas trwania zajęć, nazewnictwo) i mogą być realizowane tylko w ramach III typu, zajęcia rehabilitacyjne - działania rehabilitacji medycznej, mogą być prowadzone jedynie w placówkach medycznych, a tym samym są niekwalifikowane w ramach przedmiotowego konkursu, którego celem jest wyrównywanie deficytów edukacyjnych, badania lekarskie nie są wydatkiem kwalifikowalnym, działania z zakresu programowania niekwalifikowalne (zajęcia z robotyki TAK ale bez elementów programowania)

15 kompleksowość udzielanego wsparcia
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY kompleksowość udzielanego wsparcia W przypadku zrezygnowania z kompleksowości wsparcia w projekcie tzn. zamiast trzech elementów łącznie w projekcie tj.: doposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt, przygotowania nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, zapewniona zostanie realizacja co najmniej jednego z działań, o których mowa w lit. a i b poza projektem, działania o których mowa w lit. b i c mogą być realizowane niezależnie od etapu edukacyjnego na którym znajduje się uczeń (wsparcie może być skierowane dla uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych). Należy pamiętać, że nie ma możliwości doposażenia szkół lub placówek dla klas I-III szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych. Doposażenie możliwe jest tylko dla klas IV-VIII SP objętych wsparciem w projekcie.

16 W przypadku braku we wniosku
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY W przypadku braku we wniosku o dofinansowanie precyzyjnej, rzetelnej diagnozy rzeczywistych potrzeb potencjalnych uczestników projektu - nie ma możliwości oceny adekwatności oraz efektywności planowanych do realizacji form wsparcia.

17 C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU)
W budżecie projektu występują wydatki, które nie wynikają z opisu zadań, nie znajdują też swojego uzasadnienia w opisie sytuacji problemowej grupy docelowej, Wykazywanie w jednej pozycji budżetowej szeregu złożonych i zależnych od wielu czynników kosztów, których kwalifikowalność może być oceniana jedynie odrębnie (np. wydatki związane z kursami i szkoleniami) bądź rozbijanie budżetu na dziesiątki wydatków, Wkład własny lub jego część nie może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich (nie dotyczy projektów rozliczanych z zastosowaniem kwot ryczałtowych oraz projektów, w których w ramach każdego wydatku wskazano wkład własny na poziomie 10%), Zawyżone wydatki w stosunku do „Wykazu dopuszczalnych stawek i usług” (bez żadnego uzasadnienia).

18 urządzenie wielofunkcyjne - w wysokości 2 233,00 PLN
C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Zmiana Taryfikatora 28 sierpnia 2019 r. została przyjęta przez Zarząd Województwa Śląskiego aktualizacja Wykazu dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikator” Zmiany obejmują: dostosowanie stawek wynagrodzeń: psychologa, asystenta osobistego, opiekunki do dziecka do lat 7, opiekuna osoby zależnej/ niesamodzielnej do aktualnie obowiązujących cen rynkowych usunięcie z dokumentu sprzętów o niskiej wartości zmianę stawek dla następującego sprzętu: urządzenie wielofunkcyjne - w wysokości 2 233,00 PLN zestaw komputerowy z oprogramowaniem - w wysokości 4 770,00 PLN laptop z oprogramowaniem w wysokości ,00 PLN tablica interaktywna (z oprogramowaniem, sprzętem i usługą szkolenia w zakresie użytkowania) - w wysokości 8 730,00 PLN

19 C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU)
Brak szczegółowej kalkulacji kosztów uniemożliwiających ocenę racjonalności i efektywności wydatku (np. wydatki związane z wyjazdami), Brak spójności pomiędzy budżetem a zaplanowanymi zadaniami (np. różna liczba osób korzystających z zajęć, różna liczba godzin zajęć), Brak opisu, uzasadnienia i specyfikacji kosztów (szczególnie przy wydatkach odnoszących się do wyposażenia pracowni), Brak deklaracji o stosowaniu aspektów społecznych podczas realizacji zamówień publicznych (nie dotyczy projektów ryczałtowych), Brak deklaracji, że skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań prowadzonych w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,

20 Stosowanie nazw własnych → „lub równoważne”,
C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Stosowanie nazw własnych → „lub równoważne”, Nieprawidłowe oznaczenie kosztów należących do kategorii środków trwałych/cross financingu (jeżeli coś jest cross-financingiem i jednocześnie środkiem trwałym to zaznaczamy tylko jako cross-financing), niedostosowanie kosztów do limitów → (cross financing - 10% finansowania unijnego w projekcie, śr. trwałe + cross financing - 25% finansowania unijnego w projekcie)

21 C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU)
Tabela D.2 85% 5% 10% lub

22 E. MIERZALNE WSKAŹNIKI Brak wskaźników horyzontalnych, Niewłaściwe przyporządkowanie wskaźników (wskaźnik Liczba szkół, których pracownie przedmiotowe zostały doposażone w programie może być wskazany tylko wtedy jeżeli w projekcie jest realizowany II typ), Brak przypisania do każdej kwoty ryczałtowej odpowiednich wskaźników z części E, Uchybienia w opisie sposobu pomiaru i monitorowania wskaźników Nie wskazano bądź błędnie wskazano czas pomiaru wskaźników produktu, jak i rezultatu (pomiar wskaźnika rezultatu powinien nastąpić do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie, natomiast wskaźnika produktu dot. uczestników - w dniu odbycia pierwszej formy wsparcia, dostarczenia sprzętu do szkoły), Nie wskazano na podstawie jakich narzędzi i dokumentów wnioskodawca będzie monitorował wskaźniki np. listy uczestników objętych wsparciem wraz ze wskazaniem rodzaju wsparcia, dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji, oświadczenia, protokoły itp.

23 Podsumowanie  Wsparcie w ramach projektu powinno być zgodne z zapisami regulaminu konkursu i wynikać z przeprowadzonej diagnozy. Wniosek powinien zawierać konkretne i jednoznaczne wnioski wynikające z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Wydatki powinny być odpowiednio uzasadnione. We wniosku powinna być zawarta informacja, że planowane koszty są niezbędne dla realizacji celów projektu. Wniosek powinien być wypełniony tak, by oceniający mogli dokonać oceny projektu na podstawie jednoznacznych zapisów we wniosku o dofinansowanie, a nie domyślali się informacji, które on powinien zawierać.

24 Dziękuję  Referat Wyboru Projektów
Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Dąbrowskiego 23, Katowice, III piętro, pok. 365 Telefon:


Pobierz ppt "Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL"

Podobne prezentacje


Reklamy Google