Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Dokumenty strategiczne niezbędne do pozyskiwania środków
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Możliwości rozwoju Łódzko-Świętokrzyskiej Platformy Zaawansowanych Materiałów Budowlanych Założenia do badania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2020 Założenia do Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2020 wersja robocza do konsultacji elementy przyjęte przez Naukową Radę Programową w dniu 1 lutego 2012 r.   Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Łódź, kwiecień 2012

Założenia organizacyjne ZARZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NAUKOWA RADA PROGRAMOWA ZESPÓŁ DS. AKTUALIZACJI STRATEGII ROZWOJU BIURO PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ ZESPÓŁ EKSPERTÓW

III. Etapy prac ETAP I analizy strategicznych dokumentów krajowych i regionalnych diagnoza społeczno – gospodarczą województwa w podziale na region, obszary miejskie i obszary wiejskie wnioski z diagnozy - analiza SWOT dla regionu ETAP II wizja rozwoju misja rozwoju polityki rozwoju polityka horyzontalna - filary i cele rozwoju regionu: spójność gospodarcza spójność społeczna spójność przestrzenna sprawność zarządzania w sektorze publicznym polityka dla obszarów funkcjonalnych

Do diagnozy społeczno – gospodarczej wykonano 9 ekspertyz naukowych dotyczących: kapitału ludzkiego i społecznego w miastach i gminach wiejskich, zdolności konkurencyjnej regionu w ujęciu międzynarodowym – przewagi konkurencyjne, potencjału innowacyjnego regionu w zakresie intensyfikacji współpracy między sektorem nauki a sektorem przedsiębiorstw, możliwości rozwoju specjalizacji regionalnych z uwzględnieniem innowacyjnego potencjału sfery badawczo – rozwojowej, potencjału obszarów wiejskich, regionalnego rynku pracy, potencjału akademickiego regionu, kształtowania zdolności do partnerskiej współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi i sektorem prywatnym, dostępności transportowej w kontekście transportu zbiorowego.

Wizja Misja Cele rozwoju

REGION SPÓJNY TERYTORIALNIE I WIZERUNKOWO, WIZJA ROZWOJU REGION SPÓJNY TERYTORIALNIE I WIZERUNKOWO, KREATYWNY I KONKURENCYJNY W SKALI KRAJU I EUROPY, O NAJLEPSZEJ DOSTĘPNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ, WYRÓŻNIAJĄCY SIĘ WYSOKĄ JAKOŚCIĄ ŻYCIA I ATRAKCYJNOŚCIĄ INWESTYCYJNĄ ORAZ NAJWIĘKSZĄ DYNAMIKĄ WZROSTU

PROWADZENIE ZINTEGROWANEJ MISJA PROWADZENIE ZINTEGROWANEJ I TERYTORIALNIE UKIERUNKOWANEJ POLITYKI ROZWOJU, OPARTEJ NA WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ, BUDOWANIU WIĘZI SPOŁECZNYCH, TOŻSAMOŚCI REGIONALNEJ ORAZ PROMOCJI REGIONU

POLITYKA HORYZONTALNA CELE ROZWOJU

kształtowanie proinnowacyjnych postaw przedsiębiorców SPÓJNOŚĆ GOSPODARCZA KONKURENCYJNY I DYNAMICZNY REGION WYKORZYSTUJĄCY POTENCJAŁ ENDOGENICZNY DO ROZWOJU INTELIGENTNEJ GOSPODARKI, OPARTY NA KREATYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI MIESZKAŃCÓW 1. ZAAWANSOWANA GOSPODARKA WIEDZY I INNOWACJI 2. NOWOCZESNY KAPITAŁ LUDZKI I RYNEK PRACY 1.1. Rozwój sektora nauki i badań 1.2. Rozwój nowoczesnych technologii na rzecz inteligentnej gospodarki regionu 1.3. Rozwój nowoczesnej gospodarki energetycznej 2.1. Kształtowanie i rozwój kadr dla gospodarki innowacyjnej 2.2. Kształtowanie aktywnych postaw na rynku pracy 3.2. Rozwój kreatywnego i innowacyjnego środowiska przedsiębiorczości 3. ZINTEGROWANE ŚRODOWISKO PRZEDSIĘBIORCZOŚCI DLA ROZWOJU SEKTORA MŚP 3.1. Kształtowanie powiązań sieciowych rozwój nowoczesnych technologii (nanotechnologie, mikro i nanoelektronika, zaawansowane materiały, fotonika,biotechnologie przemysłowe, zaawansowane systemy przetwórstwa przemysłowego) dla kluczowych przemysłów regionu (zwłaszcza przemysłu medycznego, farmaceutycznego, kosmetycznego, tekstylnego, rolno-spożywczego, włókienniczy, materiałów budowlanych) rozwój specjalizacji bazujących na potencjałach regionalnych (m. in. mechatroniki, ekobiznesu, usług dla zdrowia) rozwój przemysłów kreatywnych (m. in. przemysłu filmowego i muzycznego, projektowania i wzornictwa, mediów) rozwój i wzmacnianie kierunków kształcenia na rzecz specjalizacji regionalnych kształtowanie proinnowacyjnych postaw przedsiębiorców wspieranie umiejętności wykorzystania technologii cyfrowych i umiejętności językowych rozwój klastrów gospodarczych tworzenie platform informatycznych dla przedsiębiorczości współpraca między przedsiębiorcami, samorządami i sferą B+R rozwój potencjału akademickiego rozwój sfery B+R aktywizacja zawodowa ludności rozwój mobilności zawodowej i przestrzennej ludności upowszechnianie modelu „silver economy” rozwój MŚP rozwój instytucji otoczenia biznesu, w tym ośrodków dyfuzji rozwiązań innowacyjnych budowa i rozwój silnych podstaw naukowo-badawczych gospodarki energetycznej wdrażanie energooszczędnych technologii rozwój „zielonych przemysłów” i usług na rzecz wykorzystania OZE wdrażanie niskoemisyjnych technologii węglowych

rozwój bazy materialnej żłobków i przedszkoli 5.3. Rozwój usług i poprawa dostępu do sektora kultury, sportu, turystyki i rekreacji 4. WYSOKI POZIOM KAPITAŁU SPOŁECZNEGO I SILNE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE 6. REINTEGRACJA SPOŁECZNA GRUP WYKLUCZONYCH LUB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM 5. WYSOKI STANDARD I DOSTĘP DO DÓBR I USŁUG PUBLICZNYCH 5.1. Rozwój usług i poprawa dostępu do sektora edukacji 5.2. Rozwój usług i poprawa dostępu do sektora ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej 6.1. Przeciwdziałanie ubóstwu ekonomicznemu 6.2. Reintegracja zawodowa oraz przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniom społecznym 4.1. Aktywizacja społeczności lokalnych 4.2. Rozwój sektora organizacji pozarządowych SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNA AKTYWNE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE, Z DOBRYM DOSTĘPEM DO DÓBR I USŁUG PUBLICZNYCH, SPRZYJAJĄCE WŁĄCZENIU SPOŁECZNEMU GRUP WYKLUCZONYCH 4.3. Kształtowanie tożsamości regionalnej rozwój bazy materialnej żłobków i przedszkoli rozwój bazy szkolnictwa zawodowego rozwój kompetencji i technik cyfrowych w procesie edukacji na wszystkich etapach kształcenia edukacja i kształtowanie postaw obywatelskich, prospołecznych i proekologicznych integracja społeczności lokalnych i działań na rzecz dobra wspólnego przeciwdziałanie wyuczonej bezradności wspieranie dzieci i młodzieży z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej rozwój wolontariatu rozwój bazy i infrastruktury organizacji pozarządowych rozwój usług organizowanych przez sektor pozarządowy rozwój i racjonalizacja bazy ochrony zdrowia i pomocy społecznej rozwój usług specjalistycznych w zakresie ochrony zdrowia rozwój usług i programów profilaktyki zdrowotnej i innych z zakresu pomocy społecznej rozwój i upowszechnianie ekonomii społecznej aktywizacja grup wykluczonych, w tym w szczególności osób starszych i niepełnosprawnych przeciwdziałanie zjawiskom wykluczeń społecznych kształtowanie świadomości regionalnej opartej na historycznej i kulturowej różnorodności kreowanie walorów przestrzeni, zasobów, produktów i wydarzeń symbolicznych rozwój bazy kultury, sportu, turystyki i rekreacji rozwój usług kultury, sportu, turystyki i rekreacji

SPÓJNOŚĆ PRZESTRZENNA 9. ZRÓWNOWAŻONY SYSTEM OSADNICZY 9.1. Wzmacnianie systemu powiązań funkcjonalnych 9.2. Wspieranie procesów rewitalizacji i poprawa ładu przestrzennego 8. WYSOKA JAKOŚĆ ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO 7.1. Wzmocnienie i rozwój systemów transportowych i teleinformatycznych 7.2. Wzmocnienie i rozwój systemów infrastruktury technicznej 8.1. Zapewnienie ciągłości systemu przyrodniczego 8.2. Przeciwdziałanie zagrożeniom naturalnym i antropogenicznym SPÓJNOŚĆ PRZESTRZENNA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY REGIONU Z SILNIE POWIĄZANYM SYSTEMEM OSADNICZYM, KTÓREGO RDZENIEM JEST ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY, Z NOWOCZESNĄ INFRASTRUKTURĄ I RACJONALNIE WYKORZYSTYWANYMI ZASOBAMI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO 7. WYSOKA JAKOŚĆ I DOSTĘPNOŚĆ INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ ITECHNICZNEJ utworzenie spójnego regionalnego systemu obszarów chronionych w powiązaniu z systemem krajowym kształtowanie systemu przyrodniczo – kulturowego w obszarze powiązań Aglomeracji Łódzkiej rozwój drogowych, kolejowych, lotniczych powiązań zewnętrznych i wewnętrznych o znaczeniu strategicznym rozwój proekologicznego transportu pasażerskiego rozwój towarowych węzłów intermodalnych i logistyki transportowej poprawa dostępu do sieci informatycznych i usług teleinformatycznych zabezpieczenie zaplecza infrastruktury transportowej i teleinformatycznej dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa publicznego rozwój funkcji komplementarnych i specjalistycznych oraz funkcjonalnych biegunów wzrostu włączanie ośrodków miejskich i wiejskich w komplementarny system powiązań funkcjonalnych zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, w tym elektroenergetyka, ciepłownictwo, gazownictwo rozwój systemów wodno - kanalizacyjnych racjonalizacja gospodarki odpadami zabezpieczenie zaplecza infrastruktury technicznej dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa publicznego rewitalizacja zdegradowanych obszarów mieszkaniowych i poprzemysłowych, w tym rewaloryzacja zabytkowych układów przestrzennych oraz obiektów zabytkowych kształtowanie krajobrazu kulturowego, w tym zapewnienie wysokiej jakości przestrzeni publicznych, zapobieganie procesom suburbanizacji oraz propagowanie dobrych wzorów architektury regionalnej rozwój infrastruktury przeciwpowodziowej zwiększanie retencjonowania wód

SPRAWNOŚĆ ZARZĄDZANIA W SEKTORZE PUBLICZNYM 10. PROFESJONALNE ZARZĄDZANIE ROZWOJEM 11. ROZWÓJ CYFRYZACJI I USŁUG CYFROWYCH W SEKTORZE PUBLICZNYM 10.1. Podnoszenie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania 11.1. Wspieranie rozwoju e-administracji 11.2. Wsparcie dla programów i instrumentów zintegrowanego zarządzania rozwojem SPRAWNOŚĆ ZARZĄDZANIA W SEKTORZE PUBLICZNYM NOWOCZEŚNIE I EFEKTYWNIE ZARZĄDZANY REGION, BAZUJĄCY NA PARTNERSKIEJ WSPÓŁPRACY SEKTORÓW PUBLICZNEGO, SPOŁECZNEGO I PRYWATNEGO 10.2. Marketing i promocja regionu kształtowanie zdolności do zarządzania i planowania zintegrowanego kształtowanie zdolności do współpracy w różnych formach organizacyjnych: partnerstwa publiczno – prywatnego, publiczno – społecznego, publiczno – publicznego tworzenie systemu wsparcia eksperckiego upowszechnienie elektronicznej obsługi ludności interaktywne narzędzia komunikacji samorządów z mieszkańcami budowa strategii marketingowej regionu oraz promocja marki „Łódzkie” budowa międzygminnych strategii marketingowych i promocja międzygminnych marek i produktów tworzenie i rozwój baz danych, systemów monitorowania i ewaluacji budowa zintegrowanych platform cyfrowych dla obszarów funkcjonalnych

SPÓJNOŚĆ PRZESTRZENNA SPRAWNOŚĆ ZARZĄDZANIA SPÓJNOŚĆ GOSPODARCZA SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNA SPÓJNOŚĆ PRZESTRZENNA SPRAWNOŚĆ ZARZĄDZANIA Podnoszenie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania Wzmocnienie i rozwój systemów transportowych i teleinformatycznych Kształtowanie powiązań sieciowych Wzmacnianie systemu powiązań funkcjonalnych Rozwój nowoczesnych technologii na rzecz inteligentnej gospodarki regionu Kształtowanie aktywnych postaw na rynku pracy Aktywizacja społeczności lokalnych Wspieranie procesów rewitalizacji i poprawa ładu przestrzennego Kształtowanie i rozwój kadr dla gospodarki innowacyjnej Rozwój sektora nauki i badań Rozwój nowoczesnej gospodarki energetycznej Rozwój kreatywnego i innowacyjnego środowiska przedsiębiorczości dla sektora MSP

POLITYKA DLA OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH CELE ROZWOJU

ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY

ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY SPÓJNY, DYNAMICZNY I KONKURENCYJNY OBSZAR ROZWOJU FUNCJI METROPOLITALNYCH, WSPÓŁTWORZĄCY KRAJOWĄ METROPOLIĘ SIECIOWĄ, WPISUJĄCY SIĘ W PROCES ROZWOJU BIPOLARNEGO UKŁADU METROPOLITALNEGO ŁÓDŹ – WARSZAWA ORAZ BAZUJĄCY NA INTENSYWNEJ WSPÓŁPRACY JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Strategiczne kierunki działań: Wspieranie działalności związanych z rozwojem gospodarki kreatywnej, szczególnie w oparciu o unikatowy potencjał wyższych uczelni artystycznych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, w zakresie sztuki i kultury, w tym przemysłu filmowego i muzycznego, mediów, wzornictwa i projektowania. Wzmacnianie istniejącej bazy instytucji kultury wyższej. Wspieranie wydarzeń kulturalnych o randze krajowej i międzynarodowej. Wspieranie działań na rzecz rozwoju sektorów IT i BPO jako wiodących specjalizacji usługowych ŁOM w skali krajowej i międzynarodowej. Wspieranie działań na rzecz rozwoju Łodzi jako ośrodka specjalistycznych usług medycznych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.

Wspieranie przedsięwzięć rewitalizacyjnych zasobów XIX wiecznego dziedzictwa. Wspieranie działań na rzecz budowania zintegrowanych produktów turystycznych opartych na walorach kulturowych i atrakcyjności środowiska przyrodniczego. Wspieranie działań na rzecz rozwoju funkcji targowo-wystawienniczej, kongresowej, widowiskowej i sportowej. Wspieranie działań na rzecz stworzenia zintegrowanego węzła komunikacyjnego o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Wspieranie działań na rzecz usprawnienia systemu komunikacji wewnętrznej w ŁOM poprzez utworzenie zintegrowanego, multimodalnego systemu transportu publicznego. Wspieranie tworzenia zintegrowanego systemu infrastruktury w zakresie gospodarki odpadami w ŁOM. Wspieranie inicjatyw / przedsięwzięć na rzecz zawiązania systemowej współpracy między JST, również w wymiarze krajowym.

ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY

ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY UKŁAD BIPOLARNY ŁÓDŹ – WARSZAWA Centralny Makroregion Zaawansowanych Technologii

ZAGŁĘBIE GÓRNICZO – ENERGETYCZNE BEŁCHATÓW - SZCZERCÓW

ZAGŁĘBIE GÓRNICZO – ENERGETYCZNE BEŁCHATÓW – SZCZERCÓW OBSZAR ROZWOJU NOWOCZESNEJ GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ TWORZĄCEJ I WYKORZYSTUJĄCEJ INNOWACYJNE I PRZYJAZNE ŚRODOWISKU TECHNOLOGIE Strategiczne kierunki działań: Wspieranie działań na rzecz powstania specjalistycznego ośrodka badawczego z zakresu gospodarki energetycznej. Wspieranie działań na rzecz rozwoju i wdrażania „zielonych przemysłów” oraz niskoemisyjnych technologii węglowych.

ZAGŁĘBIE CERAMICZNO – BUDOWLANE OPOCZNO – TOMASZÓW MAZOWIECKI

ZAGŁĘBIE CERAMICZNO - BUDOWLANE OPOCZNO – TOMASZÓW MAZOWIECKI OBSZAR NOWOCZESNEGO PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH, OPARTEGO NA ZASOBACH SUROWCOWYCH I WYKORZYSTUJĄCEGO INNOWACYJNE TECHNOLOGIE ORAZ KREATYWNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE PROJEKTOWANIA I WZORNICTWA Strategiczne kierunki działań: Wspieranie działań na rzecz poprawy dostępu do wiedzy oraz transferu najnowszych osiągnięć technologicznych w przemyśle ceramicznym, szklarskim i materiałów budowlanych. Wspieranie powiązań sieciowych, w tym m. in. w zakresie wprowadzania nowoczesnego wzornictwa przemysłowego. Wspieranie rozwoju specjalistycznego szkolnictwa zawodowego na poziomie średnim i wyższym. Wspieranie działań na rzecz powstania ośrodka badawczo – rozwojowego dla przemysłu ceramicznego i szklarskiego. Wspieranie działań w kierunku powstania interaktywnego muzeum przemysłu ceramicznego i szklarskiego.

ZAGŁĘBIE CERAMICZNO – BUDOWLANE OPOCZNO – TOMASZÓW MAZOWIECKI ŁÓDZKO – ŚWIĘTOKRZYSKA PLATFORMA MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA

OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA OBSZAR ROZWOJU KONKURENCYJNEGO, PRODUKTYWNEGO ROLNICTWA, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM UPRAW OWOCÓW I WARZYW, ORAZ NOWOCZESNEGO PRZETWÓRSTWA ROLNO – SPOŻYWCZEGO, OPARTEGO NA STRUKTURACH SIECIOWYCH POWIĄZANYCH Z SEKTOREM NAUKOWO - BADAWCZYM Strategiczne kierunki działań: Wspieranie rozwoju szkolnictwa wyższego o profilu rolniczym. Wspieranie powstawania i działalności organizacji producentów rolnych. Wspieranie rozwoju sieci współpracy między sferą naukową – badawczą a producentami rolnymi i przetwórstwem rolno – spożywczym. Wsparcie dla utworzenia rynków hurtowych produktów rolnych. Zwiększenie retencji oraz rozwój i modernizacja systemów melioracji wodnej. Inicjowanie procesów scalania gruntów rolnych.

OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA ŁÓDZKO – MAZOWIECKI KLASTER PRZETWÓRSTWA WARZYW I OWOCÓW

OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA OPOCZNO – TOMASZÓW MAZOWIECKI ZAGŁĘBIE CERAMICZNO – BUDOWLANE 0BSZAR PROBLEMOWY strefa o największym zagrożeniu suszą

OBSZAR TURYSTYCZNY DOLINY RZEKI PILICY

OBSZAR TURYSTYCZNY DOLINY RZEKI WARTY

OBSZARY TURYSTYCZNE DOLIN RZECZNYCH PILICY I WARTY OBSZARY ROZWOJU TURYSTYKI UZDROWISKOWEJ, KONFERENCYJNEJ I AKTYWNEJ O ZNACZENIU PONADLOKALNYM, WYKORZYSTUJĄCE ENDOGENICZNE POTENCJAŁY ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO Strategiczne kierunki działań: Wspieranie działań na rzecz rozwoju turystyki aktywnej oraz bazy turystycznej Wspieranie działań na rzecz rozwoju funkcji konferencyjno - kongresowej Wspieranie działań na rzecz wykreowania marki i popytu na usługi balneologiczne, uzdrowiskowe i rehabilitacyjne Wspieranie działań na rzecz budowania zintegrowanych produktów turystycznych opartych na walorach kulturowych i przyrodniczych

OBSZAR TURYSTYCZNY DOLINY RZEKI PILICY PASMO KULTUROWO – TURYSTYCZNE PILICY

OBSZAR TURYSTYCZNY DOLINY RZEKI WARTY PASMO KULTUROWO – TURYSTYCZNE WARTY

Łódź 24 kwietnia 2012 r.