Przedmioty uzupełniające w szkole ponadgimnazjalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Co dalej gimnazjalisto?
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
System doskonalenia nauczycieli
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Modyfikacja Mariola Przybylska
szkół ponadgimnazjalnych
Co to jest TIK?.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Nowa podstawa programowa.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Matura 2015.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku Egzamin maturalny od 2015 roku.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Zasady wyboru przedmiotów rozszerzonych i uzupełnień w Zespole Szkół Odzieżowych.
STRUKTURA EGZAMINU MATURALNEGO ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I EKONOMICZNYCH W LUBSKU.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Egzamin maturalny w 2018 roku
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Przedmioty uzupełniające w szkole ponadgimnazjalnej Przyroda oraz historia i społeczeństwo

Kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i społeczeństwo: kwalifikacje do nauczania historii i społeczeństwa, jako przedmiotu uzupełniającego w szkołach ponadgimnazjalnych, będzie miał nauczyciel spełniający wymagania kwalifikacyjne do nauczania historii. Zajęcia z tego przedmiotu uzupełniającego będą mogły być również prowadzone przez zespół dwóch lub więcej osób, z których jedna będzie miała kwalifikacje do nauczania historii, a pozostałe osoby - będą miały kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie lub wiedzy o kulturze, lub filologii klasycznej, lub filozofii. Zajęcia powinny mieć charakter interdyscyplinarny, a poszczególne wątki mogą być realizowane przez nauczycieli różnych specjalności (np. historia, wiedza o kulturze, filologia klasyczna, filozofia). – podstawa programowa złącznik nr 4 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Co z podręcznikami ? Rozporządzenie MEN z dnia 21.06.2013r w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników Podręcznik do nauczania przedmiotu uzupełniającego przyroda oraz przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym zawiera co najmniej cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego i dzieli się na części zawierające usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu każdego z wątków. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

W przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo na IV etapie edukacyjnym jednym z wątków, o których mowa w ust. 5, jest wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.

Co z programami nauczania? Rozporządzenie MEN z dnia 21.06.2013r w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników: §2 ust.3. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego albo program nauczania dla zawodu opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Egzamin maturalny w 2015 r. , a przedmioty uzupełniające Zmiany na sprawdzianie i egzaminie maturalnym od 2015 roku komentarz MEN Dodany: 25 kwietnia 2013, uaktualniony: 26 kwietnia 2013 Egzamin maturalny przeprowadzany dla absolwentów liceów ogólnokształcących i techników: Podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego będą wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, Każdy zdający będzie miał obowiązek przystąpić do jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej, bez wymaganego progu zdawalności. Wybór przedmiotu dodatkowego nie jest zależny od przedmiotów, których maturzysta uczył się w zakresie rozszerzonym. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Art. 54 ust. 4 rozporządzenia MEN o klasyfikowaniu, ocenianiu…. ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Wybór przedmiotu, do którego absolwent przystępuje na egzaminie maturalnym, nie jest zależny od typu szkoły, do której absolwent uczęszczał, ani od przedmiotów, których uczył się w zakresie rozszerzonym w tej szkole.”; 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Co mówi podstawa programowa o Historii i Społeczeństwie ? Cele kształcenia – wymagania ogólne Celem zajęć jest pokazanie uczniom zainteresowanym naukami matematycznymi i przyrodoznawstwem, że wiedza humanistyczna może stanowić klucz do rozumienia świata współczesnego i pomaga w autoidentyfikacji w świecie. Historia i społeczeństwo zakłada autonomiczny wybór przez nauczyciela i uczniów wątków tematycznych. Autorzy podstawy programowej przygotowali ich aż dziewięć. Wątek najważniejszy – Ojczysty Panteon i ojczyste spory jest dla wszystkich uczniów wątkiem obowiązkowym. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Zalecane warunki i sposób realizacji przedmiotu Zajęcia historia i społeczeństwo służą poszukiwaniu dziedzictwa epok, zatem mają zarówno charakter poznawczy, jak i wychowawczy. Treści nauczania wydobywają poszczególne wątki dziedzictwa kulturowego. Szczególnie zalecane jest szerokie uwzględnianie problematyki ojczystej i regionalnej. Zajęcia powinny mieć charakter interdyscyplinarny, a poszczególne wątki mogą być realizowane przez nauczycieli różnych specjalności (np. historia, wiedza o kulturze, filologia klasyczna, filozofia). Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem bogatego spektrum tekstów kultury: piśmiennictwa, nagrań muzycznych, ikonografii, filmoteki, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku kultury polskiej oraz własnego regionu 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Nauczanie wątkowe, czyli jakie? Historia i społeczeństwo zakłada suwerenny wybór przez nauczyciela i uczniów wątków tematycznych. Autorzy podstawy programowej przygotowali ich aż dziewięć. Wątek najważniejszy – Ojczysty Panteon i ojczyste spory – jest dla wszystkich uczniów wątkiem obowiązkowym. Jego oś stanowią dzieje Polski, ale nie jest to dokładne powtórzenie kursu zrealizowanego w latach wcześniejszych. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Nauczanie wątkowe, czyli jakie? Wymogi podstawy programowej zmuszają do spojrzenia na historię ojczystą z innej perspektywy; pokazują najważniejsze wyzwania, przed którymi stawały kolejne pokolenia, wybory, których musieli dokonywać nasi przodkowie, problemy, które wywoływały polityczne spory, i decyzje, które zaważyły na późniejszych losach kraju. Dobrym rozwiązaniem w nauczaniu przedmiotu jest rozpoczęcie pracy właśnie od tego modułu. Pozwoli to każdemu bez problemów w pełni zrealizować zapisy podstawy programowej i będzie dobrym punktem wyjścia do realizacji pozostałych wątków. Dopuszcza się realizację wątku tematycznego zaproponowanego przez nauczyciela

Nauczanie wątkowe, czyli jakie? nie należy omawiać wszystkich treści wymienionych w podstawie programowej, gdyż na całość jest tylko 120 godzin.  Wystarczy, że wybierane zostaną – oprócz obowiązkowego Ojczystego Panteonu i ojczystych sporów – trzy wątki, aby zrealizować wymogi podstawy programowej.  2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Nauczanie wątkowe, czyli jakie? 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Przykładowa i na pewno subiektywna propozycja tematów zajęć, dotyczącą XX wieku. 1.Europa i świat Rola kolonializmu europejskiego dla Europy i jej kolonii 2.Język, komunikacja i media Czy widzisz to co chcesz zobaczyć, czy to co masz zobaczyć? Przekaz -odbiór-narracja Sztuka w dobie totalitaryzmu w Europie ( socrealizm w Polsce) 3.Kobieta i mężczyzna, rodzina Przemiany rodziny polskiej w XX wieku, na tle rewolucji obyczajowej lat 60-tych 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Przykładowa i na pewno subiektywna propozycja tematów zajęć, dotyczącą XX wieku 4.Nauka Nauka w służbie totalitaryzmu. Nauka a totalitaryzm/ Dlaczego totalitaryzm wspomagał naukę? 5. Swojskość i obcość Mniejszości narodowe ,religijne i kulturalne w II RP Wielokulturowość i wielość religijna w II RP, PRL i współcześnie 6.Gospodarka Gospodarka nakazowo-rozdzielcza w Polsce Ludowej. Analiza źródeł statystycznych 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Przykładowa i na pewno subiektywna propozycja tematów zajęć, dotyczącą XX wieku 7.Rządzący i rządzeni Czy Orwell miał rację? Antyutopia a totalitaryzm 8.Wojna i wojskowość Międzynarodowe prawo humanitarne a rzeczywistość wojenna 9.Ojczysty Panteon i ojczyste spory Wizerunek bohatera współczesnego J. Piłsudski i R. Dmowski – spory wokół postaci 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Jak rozłożyć czas nauki? RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO ZAŁĄCZNIK NR 7 i RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM ZAŁĄCZNIK NR 8  Do realizacji przedmiotu historia i społeczeństwo przeznaczono 120 godzin w cyklu 2 letnim, czyli tygodniowo 2 godziny lekcyjne 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Jak rozłożyć czas nauki? Ojczysty Panteon i ojczyste spory- wątek obowiązkowy - 40 godzin Pozostałe 3 wątki do wybory- każdy po 20 godzin Sprawdziany, powtórzenia, zadania projektowe- 20 godzin 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Podstawa programowa przedmiotu przyroda Przyroda to obowiązkowy przedmiot uzupełniający dla uczniów, którzy nie wybrali rozszerzenia z przedmiotów przyrodniczych. Cel zajęć: poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu nauk przyrodniczych. Wymagania ogólne: rozumienie metody naukowej, polegającej na stawianiu hipotez i ich weryfikowaniu za pomocą obserwacji i eksperymentów.

Podstawa programowa przedmiotu przyroda W czasie zajęć z przyrody powinny zostać zrealizowane co najmniej cztery wątki (cztery wątki tematyczne lub po dwa: tematyczne i przedmiotowe). Można realizować wątek tematyczny (omówić wybrany temat w zakresie wszystkich przedmiotów) lub przedmiotowy (omówić pełną grupę tematów w obrębie wybranego przedmiotu).

Podstawa programowa przedmiotu przyroda W opracowaniu Zbigniewa Marciniaka ”O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego” czytamy: „Przedmiot przyroda w liceum powinien być prowadzony przez kilku współpracujących ze sobą nauczycieli przedmiotów przyrodniczych – biologii, chemii, geografii lub fizyki. Szczególnie ważnym efektem nauczania przyrody powinno być między innymi jak najlepsze analizowanie wyników prowadzonych obserwacji i wyciąganie z nich wniosków”

Warunki realizacji na bazie PP Na zajęciach można omówić albo wątek tematyczny albo wątek przedmiotowy. Dopuszcza się realizację wątku tematycznego zaproponowanego przez nauczyciela. Zajęcia powinny objąć co najmniej cztery wątki. Zajęcia z przyrody służą utrwaleniu postawy naukowej wobec świata przyrody, zaciekawieniu jego bogactwem i dostrzeganiu holistycznego charakteru nauk przyrodniczych.

Warunki realizacji na bazie PP Treści nauczania wydobywają poszczególne wątki wiedzy przyrodniczej odnoszące się do ważnych zagadnień naszej cywilizacji. Zajęcia powinny mieć charakter interdyscyplinarny, a poszczególne wątki mogą być realizowane przez nauczycieli różnych specjalności. Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem bogatego zaplecza doświadczalnego w zakresie każdej ze składowych dziedzin nauki.

Warunki realizacji na bazie PP Realizacja wątków tematycznych jest okazją do ścisłej współpracy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Kurs powinien obejmować 15 – 16 okien tabelki. Przyroda jest przedmiotem obowiązkowym, będzie oceniana tak, jak pozostałe, ocena wlicza się do średniej. Uczniowie powinni mieć wpływ na to czego się uczą (np. poprzez wybór wątków tematycznych); będzie to sprzyjać ich zaangażowaniu. Szczególnie korzystną metodą pracy na lekcjach przyrody jest metoda projektów.

Projekt Kolegium Śniadeckich Projekt Kolegium Śniadeckich to innowacyjny program nauczania przyrody i przedmiotów przyrodniczych. W projekcie zastosowane będą: metoda wyprzedzajaca metoda pracy projektowej metoda uczestnicząca narzędzia komunikacji internetowej oparte o jedną platformę edukacyjną

Projekt Kolegium Śniadeckich Istotą kształcenia wyprzedzającego jest aktywne organizowanie wiadomości w procesie samodzielnego zbierania informacji, a także przez poszukiwanie odniesień we własnej wiedzy dotychczasowej. (Kruszewski, 2004). Etapy strategii kształcenia wyprzedzającego: aktywacja przetwarzanie systematyzacja ocena i ewaluacja

Edukacja biologiczna i środowiskowa

Zapraszamy na następną wideokonferencję, która odbędzie się 23 października 2013 r od godz. 14.00-14.45 Zapraszamy także do sieci współpracy i samokształcenia

RODN "WOM" w Częstochowie Dziękujemy za uwagę Aleksandra Krawczyk krawczyk@womczest.edu.pl Elżbieta Starszak straszak@womczest.edu.pl 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie