System doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Szkolny zestaw programów nauczania
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Przedmioty uzupełniające w szkole ponadgimnazjalnej
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Kuratorium Oświaty w Kielcach
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

System doskonalenia nauczycieli 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania część 1

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Trochę koniecznej historii – tło przemian: system szkolnego sprzed roku 1999: Lata 50-80 XX wieku- program był jeden, należał do państwa i był anonimowy Początek lat 80 : Program nadal jeden, ale tworzony przez autonomicznych naukowców Przełom roku 1999, Powstaje kilkaset programów nauczania, średnio po 30 do każdego przedmiotu II połowa lat 90- powstanie programów autorskich: niewielki zasięg dostosowany do potrzeb jednego nauczyciela-autora programu 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Szkolne programy nauczania po 1999 r: autorami byli głównie nauczyciele, którzy zaangażowali się w liczne działania i projekty związane z wdrażaniem reformy Handkego. złamano ostatecznie monopol na pisanie programów – państwo przestało być zamawiającym je „mecenasem” Nowe programy powstawały bez żadnej zewnętrznej instrukcji ich tworzenia, często przy braku podstawowej wiedzy teoretycznej na temat konstruowania programów szkolnych. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia 21 czerwca 2012 r 3 możliwości skorzystania z programów: Program gotowy modyfikacja programu nauczania innego autora Napisanie przez samego nauczyciela 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Co to jest program nauczania? 1) zakres i porządek treści nauczania, 2) wytyczne programowe (tak zwany syllabus), 3) inwentarz materiału, 4) podręcznik szkolny wraz z przewodnikami dla nauczycieli, 5) konkretny plan zajęć z uczniami, 6) standardy wymagań 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Definicja programu nauczania wprowadzona przez MEN w rozporządzeniu: Program nauczania stanowi : opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania w poszczególnych typach szkół, lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Struktura programu nauczania wg Stanisława Dylaka: Wprowadzenie Uzasadnienie Szczegółowe cele kształcenia Materiał nauczania Strategie nauczania-uczenia się Wskaźniki osiągnięcia celów Założenia ewaluacyjne Uwagi wdrożeniowe Materiały źródłowe, materiały dydaktyczne 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Uwagi ogólne dotyczące programów nauczania: Samodzielne tworzenie programów podlega określonym regulacjom i procedurom prawnym. Podstawowym wymogiem formalnym jest konieczność uwzględnienia w programie nauczyciela odpowiedniej części podstawy programowej określonej przez ministerstwo tak, aby program ściśle się do niej odnosił. Nie wolno pomijać także części wstępnej podstawy programowej zwanej „Zadaniami ogólnymi szkoły”, ponieważ jest ona nakazana prawem i zobowiązuje do bezwzględnego przestrzegania. 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Konstruowanie, opiniowanie i dopuszczanie do użytku programów nauczania Dla autora programu ważne i praktyczne znaczenie ma wiedza wyjaśniająca, jak może wyglądać przejrzysta struktura programu. Powinna ona zawierać: cele kształcenia- zgodne z celami określonymi w podstawie programowej materiał nauczania, czyli wykaz treści procedury osiągania celów, czyli wymagań edukacyjnych, propozycje metod pomiaru osiągnięć 2017-03-26 RODN "WOM" w Częstochowie

Modyfikacja programu nauczania Wybór programu do modyfikacji – należy sprawdzić: zgodność z podstawą programową czy zawiera wszystkie elementy wymagane rozporządzeniem z 21 czerwca 2012 r. ?

Modyfikacja programu nauczania Wprowadzanie zmian: Należy pamiętać by nie naruszyć koncepcji autorskiej, głównej idei programu należy stworzyć krótki opis wprowadzanych zmian, gdyż należy go zawrzeć we wniosku do dyrektora We wniosku należy także podać autora modyfikowanego programu

Program nauczania a planowanie pracy nauczyciela Właściwa kolejność kroków planowania pracy

Sieci współpracy i samokształcenia Międzyprzedmiotowa sieć nauczycieli wykorzystujących TIK w edukacji Roczna współpraca mająca na celu wdrożenie narzędzi TIK np. tablicy interaktywnej, platformy Moodle do procesu nauczania – uczenia się Serdecznie zapraszam – zainteresowanych bardzo proszę o emaila na adres karon@womczest.edu.pl

Zapraszamy na część drugą wideokonferencji 21 października 2013 r.

Dziękujemy za uwagę Elżbieta Straszak straszak@womczest.edu.pl Tomasz Karoń karon@womczest.edu.pl