ASPEKTY INNOWACYJNE STRATEGII POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO II Regionalne Forum Innowacyjne Województwa Pomorskiego ASPEKTY INNOWACYJNE STRATEGII POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO Jan Dudziak Centrum Techniki Okrętowej S.A. GDAŃSK, 13 lipca 2004r.
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego O czym będzie mowa? 1. WPROWADZENIE 2. STRATEGIA POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO CZĘŚCIĄ STRATEGII PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO UE 3. ROLA DZIAŁALNOŚCI BADAWCZO- ROZWOJOWEJ W STRATEGII UNIJNEGO, W TYM POLSKIEGO, PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO 5. PRZEMYSŁ OKRĘTOWY A PPRZEMYSŁY MORSKIE
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 1. WPROWADZENIE Komitet Badań Naukowych, Warszawa-1995: Nauka-Technika-Gospodarka prof. Antoni Kukliński (cytat): „Jeżeli na przełomie XX i XXI wieku polskie społeczeństwo i polska gospodarka nie pomnoży swych umiejętności w zakresie tworzenia i absorbcji innowacji, to w następnym tysiącleciu będziemy dalej funkcjonować jako kraj peryferyjny. Problem innowacyjnego myślenia i działania nabierze szczególnego dramatyzmu w momencie, gdy Polska stanie się pełnoprawnym członkiem UE. Przestrzeń Polski stanie się przestrzenią otwartą w skali europejskiej i globalnej. Przestrzeń otwarta, która nie jest przestrzenią innowacyjną staje się przestrzenią zależną w sensie gospodarczym, politycznym i naukowym.”
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 2. STARTEGIA POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO CZĘŚCIĄ STARTEGI PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO UE LeaderSHIP 2015 (styczeń 2003) Strategiczne, kluczowe wytyczne: - umocnić przodownictwo w wybranych segmentach rynku - rozwijać i chronić innowacje - w większym stopniu realizować potrzeby klienta - poprawić strukturę przemysłu i wdrożyć sieciowy model działania - położyć nacisk na optymalizację produkcji i przestawić się na produkcję opartą na wiedzy Kierunki działania UE: - przywrócić normalne zasady w wolnej konkurencji w wymiarze światowym - wnieść wkład do przyszłej konkurencyjności unijnego przemysłu okrętowego przez wspomaganie inwestycji w obszarze badań, rozwoju i innowacyjności
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 2. STARTEGIA POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO CZĘŚCIĄ STARTEGI PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO UE (c.d.) Pożądane wsparcie Komisji Europejskiej: - propozycja zaawansowanego finansowania i programów gwarancji - upowszechnienie standardów zwiększonego bezpieczeństwa - ustanowienie europejskiego podejścia do potrzeb obrony morskiej - wspieranie ochrony europejskiego kapitału intelektualnego - zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej dla potrzeb przemysłu okrętowego
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 3. ROLA DZIAŁALNOŚCI BADAWCZO-ROZWOJOWEJ W STRATEGII UNIJNEGO W TYM POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO Przykłady innowacji europejskich: - zbiornikowiec VLCC, zbiornikowiec o podwójnym poszyciu, kontenerowiec postPanamax, kontenerowiec bezpokrywowy (otwarty), zbiornikowce LNG i LPG, wycieczkowce postPanamax, statki do przewozu ciężkich ładunków jednostatkowych, kablowce, okręty podwodne napędzane ogniwami paliwowymi - rozwój pogłębiarek - statki przyjazne dla środowiska (zielone statki) - pędniki azymutalne, pędniki podowe, napędy strugowodne - laserowe techniki cięcia i spawania - kompozyty
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 3. ROLA DZIAŁALNOŚCI BADAWCZO-ROZWOJOWEJ W STRATEGII UNIJNEGO W TYM POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO (c.d.) Kierunki proinnowacyjnych działań przemysłu okrętowego Unii Europejskiej: - statki ro-ro dużej prędkości - głębokowodne platformy pływające wiertnicze i produkcyjne (wydobywanie ropy i gazu) - jednostki przybrzeżne dla generowania energii ze źródeł odnawialnych (wiatr, prądy, falowanie,gradient temperatury, pływy) - energooszczędne statki (redukcja zużycia paliwa o 50 %) - udoskonalone systemy przeładunkowe ( żegluga bliskiego zasięgu) - zarządzanie i sterowanie statkami z lądu (minimalizacja liczebności załogi) - statki śródlądowe specjalnego przeznaczenia - statki eksploatowane w ekstremalnych warunkach (np. arktycznych)
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 3. ROLA DZIAŁALNOŚCI BADAWCZO-ROZWOJOWEJ W STRATEGII UNIJNEGO W TYM POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO (c.d.) Współpraca przemysłu okrętowego UE: - inicjatywy paneuropejskie: racjonalizacja mocy produkcyjnych, standaryzacja, zaopatrzenie, szkolenia, edukacja - wspólne programy badań, rozwoju i innowacyjności: programy ramowe UE - 6 Ramowy Program, Rozwoju Technicznego i Prezentacji UE: - ERA: Europejska Przestrzeń Badawcza - nowe instrumenty: projekty zintegrowane IP i sieci doskonałości NoE - 7 Ramowy Program – platformy technologiczne: - ACMARE: platforma technologiczna w technice morskeij UE - MASTERPLAN potrzeb badawczo- rozwojowych przemysłów morskich UE/ „ Strategic Research Agenda” - pomoc publiczna na innowacje: regulacja Rady Europy z 30.12.2003r.
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 3. ROLA DZIAŁALNOŚCI BADAWCZO-ROZWOJOWEJ W STRATEGII UNIJNEGO W TYM POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO (c.d.) Strategia polskiego przemysłu okrętowego: - rola i organizacja działalności badawczo- rozwojowej - pomoc publiczna na innowacje w Polsce
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Przemysł okrętowy w woj.pomorskim – ZP Forum Okrętowe: 1. Morskie stocznie produkcyjne: - Stocznia Gdańska Grupa Stoczni Gdynia S.A. - Stocznia Gdynia S.A. - Stocznia Północna S.A. - Stocznia MW 2. Morskie stocznie remontowe: - Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. - Stocznia Remontowa „Nauta” S.A. - Stocznia Wisła Sp. z o.o.
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 3. Dostawcy wyposażenia i usług; - ZUO „Hydroster” - FUO „Rumia” - Morska Obsługa Radiowa Statrków - Zakłady Urządzeń Chłodniczych i Klimatyzacyjnych „KLIMOR” Sp. z o.o. - NORD Sp. z o.o. - Vik-Sandvik Poland Sp. z o.o. - EURO-CYNK Gdynia Sp. z o.o - Przedsiębiorstwo Budowy Urządzeń Chłodniczych S.A. - Rubo Sp. z o.o. - NAVIMOR INTERNATIONAL Sp. z o.o. - CENTROSTAL S.A. - ZUO „Sezamor” - Malborska Fabryka Wentylatorów „ Mawnet” S.A. - Ulstein Fama Sp. z o.o.
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (c.d.) Udział województwa pomorskiego w polskim przemyśle okrętowym Stocznie nowobudujące i remontowe – pod względem przychodu rok 2003 49,2% (287,6 mln USD) I kwartał 2004 49,1% (86,8 mln USD) Krajowi dostawcy wyposażenia i usług dla stoczni – pod względem liczby zakładów: 22,9%
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (C.D) Przemysł okrętowy województwa pomorskiego, a RIS-P: Obszar strategiczny: Zwiększenie zdolności firm do wprowadzenia innowacji F1: Aktywizacja organizacji pracodawców w obszarze działań proinnowacyjnych: - ZP FORUM OKRĘTOWE - Porozumienie Polskich Producentów Wyposażenia i Dostawców Usług dla Gospodarki Morskiej „POMORZE” (APMS „POMORZE”) F2: Tworzenie innowacyjnych produktów i wspólnych platform produktowo-technologicznych: - Porozumienie „POMORZE”: oferta kompleksowa dla klientów zagranicznych - Współpraca międzynarodowa
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (c.d.) F7: budowa współpracy firm poprzez tworzenie zespołów dla określenia branżowych strategii innowacji: - Komisja ds. Badań i Wdrożeń ZP „FORUM OKRĘTOWE” - Zespół ZP „ FORUM OKRĘTOWE” ds. strategii polskiego przemysłu okrętowego - Zespół ZP „ FORUM OKRĘTOWE” ds. opracowania projektu zasad udzielania przemysłowi okrętowemu pomocy publicznej na innowacje
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (c.d.) Obszar strategiczny: Wzrost wykorzystania i rozwój potencjału B+R P1: Rozwój oraz wzrost komercyjnej aktywności publicznych podmiotów B+R Działalność CTO S.A. Struktura przychodów 2002 2003 Klienci 73,8% 68,5% MNiI 16,5% 20,0% UE 4,6% 6,0%
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (c.d.) P2: Opracowanie nowych produktów, systemów i platform... w celu komercjalizacji Działalność CTO S.A. : - projekty celowe - działalność statutowa - projekty unijne P3: Kształtowanie innowacyjnych postaw i umiejętności w kształceniu Działalność CTO S.A.: - Centrum Kompetencji CEMTAR
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 4. INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEGO PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO, A INNOWACYJNOŚĆ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO (c.d.) P5: Uczestnictwo w projektach międzynarodowych Działalność CTO S.A.: - 5 i 6 Program Ramowy P6: Rozwój badań multidyscyplinarnych - projekt unijny INTEGRATION P7: Wspólne inwestycje w rozwój regionalnej branży laboratoryjnej i aparaturowej
Aspekty Innowacyjne Polskiego Przemysłu Okrętowego 5. PRZEMYSŁ OKRĘTOWY A GOSPODARKA MORSKA POJĘCIE GOSPODARKA MORSKA (Przemysły morskie) POLSKIE FORUM PRZEMYSŁÓW MORSKICH FORESIGHT MORSKI – element foresightu narodowego
Dziękuję za uwagę www.cto.gda.pl