1 POLITYKA REGIONALNA 2007-2013 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Centralny Okręg Przemysłowy - Sukces inwestycyjny dziś i jutro
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Związki nauki z gospodarką w strategii i programach rozwoju województwa mazowieckiego Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego dr Maciej Trzaskowski Forum.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zapis prezentacji:

1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.

Najważniejsze wskaźniki województwa zachodniopomorskiego z podziałem na podregiony

Najważniejsze wskaźniki województwa zachodniopomorskiego z podziałem na podregiony

7 Województwo Zachodniopomorskie Antrakcyjność inwestycyjna regionów Antrakcyjność inwestycyjna regionów opracowanie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Atrakcyjność inwestycyjna podregionów dla działalności zaawansowanej technologicznie Metodologia przyjęto dwie grupy wskaźników: 1. Bezpośrednie czynniki lokalizacji: - dostępność transportowa, - chłonność rynku, - jakość zasobów pracy - infrastruktura gospodarcza. 2. Czynniki pośrednio wpływające na poziom atrakcyjności inwestycyjnej: - poziom rozwoju gospodarczego, - jakość środowiska przyrodniczego, - infrastruktura społeczna - stan bezpieczeństwa powszechnego.

Atrakcyjność inwestycyjna podregionów dla działalności usługowej Metodologia Atrakcyjność inwestycyjna podregionów dla działalności usługowej określona została w oparciu o analizę ośmiu grup wskaźników cząstkowych charakteryzujących: - wielkość i jakość zasobów pracy, - chłonność rynku instytucjonalnego, - koszty pracy, - dostępność transportową, - poziom rozwoju infrastruktury gospodarczej, - gospodarki, - bezpieczeństwa powszechnego - opisujących stan środowiska przyrodniczego.

Metodologia Atrakcyjność inwestycyjna podregionów dla działalności przemysłowej określona została w oparciu o grupy czynników lokalizacji, takie jak: - wielkość zasobów pracy, - dostępność transportowa, - wysokość kosztów pracy Poziom rozwoju infrastruktury gospodarczej uznane zostały za bezpośrednie czynniki lokalizacji, a więc takie, które mają duży i mierzalny wpływ na koszty produkcji. Pozostałe grupy czynników: - stopień ochrony środowiska przyrodniczego, - poziom bezpieczeństwa powszechnego - poziom rozwoju gospodarki uznane zostały za pośrednie czynniki atrakcyjności inwestycyjnej. Atrakcyjność inwestycyjna podregionów dla działalności przemysłowej

Metodologia Zasoby i koszty pracy analizowane były pod kątem ich wielkości, jakości oraz kosztów. Ocena województw pod względem zasobów i kosztów pracy Przyczyny pozycji zachodniopomorskiego w rankingu: niska gęstość pracujących, studentów, niski poziom aktywności społecznej. Z drugiej strony region cechuje się wyraźnie niższymi od przeciętnej kosztami pracy.

Metodologia Wskaźnik brane pod uwagę: - gęstość instytucji otoczenia biznesu, - poziom rozwoju sfery badawczo-rozwojowej, - możliwości inwestowania w specjalnych strefach ekonomicznych - intensywność działalności targowo-wystawienniczej. Przyczyny pozycji zachodniopomorskiego w rankingu: słabo rozwinięty sektor badawczo-rozwojowy oraz niewielka liczba imprez targowo-wystawienniczych Ocena poziomu rozwoju infrastruktury gospodarczej w województwach

Programy operacyjne w latach w województwie zachodniopomorskim Regionalny Program Operacyjny Program Operacyjny Kapitał Ludzki (komponent regionalny) Program Operacyjny Obszary Wiejskich (niektóre działania) Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich (niektóre działania)

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Regionalny kontekst PO KL Specyfika województwa zachodniopomorskiego: strategiczne branże dla rozwoju województwa: turystyka, gospodarka morska, odnawialne źródła energii/biotechnologie, ICT, sektor rolno-spożywczy, sektor drzewno – meblarski; silne strony: bliskość innowacyjnych ośrodków wzrostu (Berlin, Skania), względnie wysoki udział usług w tworzeniu PKB –w tym usług zdrowotnych i turystycznych, rozwijające się parki przemysłowe i zapoczątkowanie tworzenia klastrów przemysłowych; szanse: wzrost popytu na usługi ze strony firm i osób z Niemiec i Skandynawii, rozwój sieci transportowych, wzrost zapotrzebowania na odnawialne źródła energii, zwiększone wykorzystanie potencjału surowcowego województwa; słabe strony: wysokie i trwałe bezrobocie strukturalne, niski wskaźnik przystosowania szkół do wymogów współczesnych rynków pracy, niewystarczająco rozwinięty system wspierania przedsiębiorczości oraz niezadowalający rozwój otoczenia i ekonomicznego wsparcia biznesu; zagrożenia: wysoka absorpcja siły roboczej przez sąsiadujące regionalne rynki pracy, narastający problem wykluczenia społecznego, niski udział nakładów finansowych na prace badawcze i rozwojowe (B + R), postępująca migracja kadr, zwłaszcza ludzi młodych i wykształconych.

Cel wdrażania PO KL w regionie Zapewnienie kapitału ludzkiego i społecznego dla potrzeb innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy

Dofinansowanie EFS dla województwa zachodniopomorskiego: EUR

Podstawowe zasady wdrażania PO KL regionie efektywność: kontraktowanie usług zapewniających wymierne i mierzalne rezultaty, wskazanie minimalnego wymaganego progu efektywności, ewaluacja usług odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców: wybór projektów realizujących usługi na rzecz kadr przedsiębiorstw, zaangażowanie izb gospodarczych i samorządów zawodowych w proces wdrażania PO KL koncentracja: realizacja usług przez podmioty zdolne do zapewnienia wysokiej jakości i efektywności produktów i rezultatów; skupienie środków finansowych na działaniach i beneficjentach, których rezultat i zasięg oddziaływania będzie możliwie szeroki i jednocześnie wysoce efektywny z punktu widzenia potrzeb pracodawców i oczekiwań rynku pracy, partnerstwo: preferowanie projektów realizowanych przede wszystkim przez partnerstwa z udziałem izb gospodarczych, przedsiębiorców i placówek edukacyjnych; zaangażowanie szerokiego grona partnerów społecznych, a w szczególności przedsiębiorców i samorządów gospodarczych, w proces wdrażania PO KL

Alokacja finansowa komponetu regionalnego PO KL