Zmiany w „Taryfikatorze”,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Procedury wewnętrzne jakie Beneficjent powinien wprowadzić w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia, wymagane.
Od ogłoszenia do zamówienia
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
STOSOWANIE PRZEPISÓW USTAWY Z DNIA 29 STYCZNIA 2004 R.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Nowelizacja ustawy i jej cele
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych w przedsięwzięciach Funduszu Spójności Piotr Makuch, Rafał Konarski.
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.
Regionalny Program Operacyjny
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
spotkanie informacyjne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Zmiany w „Taryfikatorze”, najczęściej popełniane błędy przy przygotowaniu i przeprowadzeniu zamówień publicznych w ramach projektów finansowanych z POIiŚ

Tło powstawania „Taryfikatora” Prawo wspólnotowe w dziedzinie zamówień publicznych obejmuje: Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (TWE) zobowiązuje do przestrzegania zasad: swobodnego przepływu towarów, swobody prowadzenia działalności gospodarczej, swobody świadczenia usług, niedyskryminacji i równego traktowania, przejrzystości

Tło powstawania „Taryfikatora” 2. Dyrektywy UE dotyczące zamówień publicznych, ze zmianami i rozporządzeniami dyrektywa 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, dyrektywa 2004/17/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

Tło powstawania „Taryfikatora” Polskie przepisy dotyczące zamówień publicznych oraz wytyczne dla podmiotów realizujących projekty ze środków unijnych : ustawa z 29 stycznia 2004 r. ze zmianami – Prawo zamówień publicznych Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ Wytyczne w zakresie kontroli realizacji POIiŚ

Tło powstawania „Taryfikatora” Podstawę prawną do nakładania korekt finansowych stanowi Artykuł 98 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

Tło powstawania „Taryfikatora” Na mocy tego rozporządzenia Państwo członkowskie dokonuje korekt finansowych wymaganych w związku z pojedynczymi lub systemowymi nieprawidłowościami stwierdzonymi w operacjach lub programach operacyjnych.

Tło powstawania „Taryfikatora” Dokument „wyjściowy” dla taryfikatorów: COCOF 07/0037/03 z dnia z dnia 29/11/2007 r. – Wytyczne do określania korekt finansowych nakładanych na wydatki ponoszone z funduszy strukturalnych lub FS w przypadku naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych.

Dokumenty opracowane przez MRR W 2008 r. „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE (tzw. „taryfikator”) w 2009 r -zał. 10 do Wytycznych w zakresie kontroli… w 2010 r. zaktualizowany pismem MRR Dokument dotyczy kwestii naruszeń w stosowaniu prawa wspólnotowego lub krajowego (ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych w dziedzinie zamówień Publicznych.

Dokumenty opracowane przez MRR Sposób korygowania nieprawidłowości zidentyfikowanych w ramach wdrażania POIiŚ opisany jest w „Zaleceniach w zakresie sposobu korygowania wydatków nieprawidłowo poniesionych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” – MRR 29.01.2010

Dokumenty opracowane przez MRR 29 stycznia 2010 „Taryfikator do wymierzania korekt finansowych za naruszenia zasad zawierania umów do których nie stosuje się ustawy PZP” zał. nr 1 do „Zaleceń w zakresie sposobu korygowania wydatków nieprawidłowo poniesionych w ramach POIiŚ” Dla zamówień, które nie wchodzą w zakres stosowania ustawy PZP (a tym samym Dyrektyw), zastosowanie mają przepisy Traktatu WE. Przepisy te mają odzwierciedlenie w „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ”.

Zmiana „Taryfikatora” Powody zmian w taryfikatorze Audyt KE w dniach 19 - 23 września 2005 r. w dniu 16 września 2008 roku KE przekazała swoje stanowisko w raporcie, ostateczny raport z audytu KE strona polska otrzymała w dniu 31 lipca 2009 r. nowelizacja ustawy PZP Zmiany w taryfikatorze objęły aktualizację artykułów ustawy oraz uwzględniły postulaty KE odnośnie progów % korekt

Zestawienie uchybień stwierdzonych przez KE i grożące kary finansowe Kwestia wymogu posiadania przez wykonawców odpowiedniego sprzętu na etapie składania oferty -5% (systemowe) można wymagać, że będzie oferent dysponował sprzętem, w przypadku udzielenia mu zamówienia Kwestia stosowania przez oferentów dyskryminujących ograniczeń możliwości spełnienia niektórych kryteriów wyboru łącznie przez wszystkich członków konsorcjum -5-10% (systemowe) można wymagać aby wszyscy wspólnie osiągnęli warunek (bez progów % i minimalnych kwot partycypacji

Zestawienie uchybień stwierdzonych przez KE i grożące kary finansowe Kwestia wydłużenia terminu składania ofert bez publikowania sprostowania dotyczącego ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej- 10% (systemowe) (system publikacji sprostowań zdaniem KE był możliwy przed 2007 rokiem) Konieczność posiadania wcześniejszego doświadczenia w realizacji projektów w Polsce lub wymóg, aby oferent w przeszłości realizował zamówienia współfinansowane przez UE i/lub fundusze krajowe – 10%

Zestawienie uchybień stwierdzonych przez KE i grożące kary finansowe Ograniczenie podwykonawstwa – do 10% (systemowe) KE akceptuje sytuację, w której podwykonawstwo jest zabronione jedynie w odniesieniu do znaczących części zamówienia, których wykonanie decyduje o jakości całego zamówienia Zmiany warunków zamówienia po podpisaniu umowy (zmiana charakteru zamówienia i oczekiwań w nim zawartych)-10%

Zestawienie uchybień stwierdzonych przez KE i grożące kary finansowe Bezpośrednie zlecanie robót dodatkowych – 25 -100% Dyskryminujące kryteria wyboru wykonawcy uwzględniające jedynie doświadczenie oferenta po uzyskaniu przez niego stosownych polskich uprawnień budowlanych lub doświadczenia zdobytego w Polsce-10% Część robót przewidzianych w umowie podpisanej z wybranym oferentem została już wykonana przez innego wykonawcę -25%

Zestawienie uchybień stwierdzonych przez KE i grożące kary finansowe Brak wystarczającego uzasadnienia dla zastosowania procedury negocjacji bez uprzedniego ogłoszenia o zamówieniu, stosowanie przyspieszonych procedur bez wcześniejszego ogłoszenia – 100% Zlecenia robót uzupełniających w procedurze udzielenia zamówienia z wolnej ręki – 100%

Najczęściej popełniane błędy przez beneficjentów – skutkujące korektą finansową Błędy objęte „Taryfikatorem”, które wystąpiły w WFOŚiGW Bezprawne udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę - Naruszenie art. 67 ust. 1 pkt 5, 6, 7 ustawy PZP - 25-100% Niejednoznaczny lub dyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia – Naruszenie art. 29 ust. 3 PZP- 10-25%

Najczęściej popełniane błędy przez beneficjentów – skutkujące korektą finansową Błędy objęte „Taryfikatorem”, które wystąpiły w WFOŚiGW Prowadzenie negocjacji dotyczących treści oferty - Naruszenie art. 87 PZP – 10-25%

Najczęściej popełniane błędy przez beneficjentów – skutkujące korektą finansową Błędy objęte działaniem taryfikatora dla zamówień poza PZP Istotne braki w dokumentacji związanej z wyborem wykonawcy -podrozdział 5.5 pkt 7 Wyt. dot. kwalifikowalności…” - 50-100% Notatka potwierdzająca przeprowadzenie rozmów telefonicznych z potencjalnymi wykonawcami nie jest uznawana za udokumentowanie rozeznania rynku.

Zagadnienia, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w wewnętrznych dokumentach Beneficjentów „procedurach”, „regulaminach” dla projektów POIiŚ: Udokumentowane doświadczenie i znajomość zasad prowadzenia przetargów (świadectwa szkolenia pracowników) Instrukcje dotyczące obowiązujących procedur przetargowych, uwzględniające zapisy „Wytycznych dot. kwalifikowalności…” np. regulujące kwestie rozeznania rynku i zawierania umów Wyznaczoną/e osobę/y odpowiedzialną/e za przygotowanie dokumentacji przetargowej, prowadzenie przetargu, przygotowanie kontraktów, opracowanie kryteriów oceny ofert 20

Zagadnienia, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w wewnętrznych dokumentach Beneficjentów „procedurach”, „regulaminach” dla projektów POIiŚ: Ramowy regulamin działania komisji przetargowej Wzór raportu oceny ofert, wzory kontraktów, załączniki ,druki dodatkowe Spisaną procedurę podpisywania kontraktu, Spisaną procedurę udostępniania dokumentów związanych z przetargiem, udostępniania zawartych kontraktów 21

Zagadnienia, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w wewnętrznych dokumentach Beneficjentów „procedurach”, „regulaminach” dla projektów POIiŚ: Określone warunki przechowywania dokumentacji przetargowej, ofert , zawartych kontraktów i dokumentów z nimi związanych zarówno w czasie trwania projektu jak i po jego zakończeniu. 22

Dziękuję za uwagę Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie Wydział Funduszy Pomocowych funduszeunijne@wfosigw.pl Betina Wysocka – Bereda bwysocka@wfosigw.pl