„Rola informacji zawodowej w efektywnym i optymalnym tworzeniu IPD ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Europejski Fundusz Społeczny Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006, Działanie 1.3. Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego.
Dobre i złe praktyki europejskiej informacji zawodowej
Indywidualne Plany Działania
Rodzic jako doradca zawodowy
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Znaczenie podręcznika
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Poradnictwo Zawodowe II
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Zarządzanie projektami
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
Indywidualny plan działania
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
Szkolenie dla opiekunów Centów
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
PORTFOLIO KARIERY CO TO JEST PORTFOLIO?
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Kraków 14 grudnia 2007 Świadomie, czy we mgle… ? - rola poradnictwa zawodowego w procesie uczenia się przez.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Europass.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Indywidualne Plany Działania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

„Rola informacji zawodowej w efektywnym i optymalnym tworzeniu IPD ”

Definicja informacji zawodowej: “Informacja zawodowa to zbiory danych potrzebne jednostce do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjnych, wyboru zawodu oraz decyzji wejścia i funkcjonowania na rynku pracy.”

Źródła informacji o możliwościach kształcenia A - o świecie zawodów - miejsce kształcenia, warunki rekrutacji, programy, przebieg kształcenia, dyplomy, przygotowanie zawodowe.... - specjalizacje, praktyki... - egzaminy, prace dyplomowe... - dokształcanie, doskonalenie zawodowe... o świecie zawodów B - - definicja zawodu, środowisko pracy, czynności, narzędzia... - przygotowanie do wykonywania zawodu, dyplomy, kwalifikacje, predyspozycje... - stanowiska pracy, możliwości awansu o rynku pracy C - - zapotrzebowanie - dane statystyczne krajowe, regionalne i lokalne - ewolucja kwalifikacji - perspektywy rozwoju danej branży lub dziedziny inne D - - informacje prawne, przepisy, zarządzenia itp. - definicje,

Indywidualny Plan Działania (IPD)

Definicja IPD Czym jest Indywidualny Plan Działania? Jest narzędziem ułatwiającym klientowi podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania własnego problemu zawodowego. Jest „zaplanowanym wysiłkiem” w kierunku zmiany umożliwiającej sterowanie własną karierą zawodową dla osiągnięcia samowystarczalności na rynku pracy (G. Belzile). Ponadto jest także efektem pracy doradcy zawodowego wyrażonym w formie pisanej, ułatwiającym osiągnięcie wytyczonego celu zawodowego.

Rola IPD Wsparcie doradcy i realizacja Indywidualnego Planu Działania powinno prowadzić do wymiernych, zauważalnych zmian, takich jak: nabywanie umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia, nabywanie nowych kompetencji (szkolenie zawodowe, kształcenie ustawiczne, doświadczenie zawodowe), podejmowanie ryzyka związanego z utworzeniem własnej firmy (samozatrudnienie) zatrudnienie stałe lub tymczasowe

Zastosowanie IPD w innych krajach Wielka Brytania – New Deal for Young People Francja – Projet d’Action Personnalise Dania - handlingsplan Holandia Szkocja – New Deal

Szkocja Bezrobocie wśród młodzieży w Szkocji jest na najniższym poziomie jaki kiedykolwiek został odnotowany. Program New Deal wniósł bardzo znaczący wkład w walkę z bezrobociem od samego początku jego wdrożenia. New Deal jest oceniany jako metoda zupełnie inna od stosowanych poprzednio ponieważ traktuje każdego klienta jako indywidualną osobę a nie tylko fragment statystyki rynku pracy. New Deal w Szkocji pomaga nie tylko młodym ludziom - ponad 96.000 ludzi w różnym wieku i w różnej sytuacji otrzymało pomoc w ramach tej metody. Jest to ok. 70 miejsc pracy dziennie! Program funkcjonuje we wszystkich częściach Szkocji, z sukcesem łącząc klientów z różnymi potrzebami lokalnych rynków pracy we wszystkich sektorach szkockiej gospodarki.

Szkocja Program New Deal osiągnął ogromny sukces - w ciągu pięciu lat jego działania: 50,300 młodych ludzi znalazło pracę 15,600 długotrwale bezrobotnych powyżej 25 roku życia wróciło na rynek pracy 18,600 rodziców wychowujących samotnie dzieci znalazło pracę 12,200 osób w wieku ponad 50 lat nadal używa swoich bogatych zasobów wiedzy, kompetencji i doświadczenia dla pożytku szkockiej gospodarki, dzięki otrzymaniu pracy w ramach New Deal 50+

Rynek pracy i warsztat edukacyjny

Narzędzia metody materiały

OSOBISTY PLANER KARIERY - struktura Część otwarta (dokumenty do prezentacji na zewnątrz) Część prywatna (dokumenty tylko dla właściciela portfolio)

OSOBISTY PLANER KARIERY – cz. I - otwarta 1 - Świadectwa, dyplomy ... 2 - CV, listy motywacyjne ... 3 - Rekomendacje, listy polecające ... 4 - Dokumenty potwierdzające kompetencje ... 5 - Uprzednie dokonania, sukcesy, nagrody, wyróżnienia ... 6 - Próbki pracy ... 7 - Mój Potencjał – plan rozwoju kompetencji ...

OSOBISTY PLANER KARIERY – cz. II - prywatna 1 - Indywidualny Plan Działania 2 - Testy, kwestionariusze, ankiety 3 - Podręczna informacja zawodowa 4 - Podręczna informacja edukacyjna 5 - Moja sieć wsparcia 6 - Wycinki z prasy 7 - Planowanie 8 - Notatki osobiste

Komputerowy Planer Kariery wyjątkowo prosty w obsłudze program wspomagający planowanie kariery duże ułatwienie w wykonaniu zadań dla doradcy intuicyjny interfejs użytkownika (duża łatwość obsługi) łatwo dostępna, prosta w przyswajaniu, ogromna ilość informacji zawodowej -opisy zawodów, uczelni, informacje prawne itd. - ponad 4 000 str. wydruków !! duże przyspieszenie procesu „poznawania” beneficjenta (autotesty w wersji komputerowej) możliwości wielowymiarowego analizowania „świata zawodów” wzbudzenie aktywności, autorefleksji oraz zwiększenie obszarów analizowanych zmiennych u beneficjentów (w aspekcie informacji zawodowej) funkcja informacyjno-edukacyjna (moduł „Informatorium”)

Tak zaprojektowane elementy (narzędzia) pomocne w tworzeniu Indywidualnego Planu Działania dadzą następujące korzyści: jednolity, nowoczesny sposób postępowania z beneficjentem ujednolicenie standardów wykonania usługi dla wszystkich beneficjentów - zapewnią jednolitą jakość wykonania usprawnienie i wsparcie procesu diagnozy klienta (testy, kwestionariusze) zwiększenie wydajności i efektywności pracy doradcy lepsze dopasowanie beneficjentów do modułów kształcenia zawodowego szybkie, precyzyjne i jednocześnie obszerne opracowanie Indywidualnego Planu Działania beneficjenta pozostawią uczestnikowi trwałe narzędzie do do planowania kariery zawodowej zapewnią estetyczny wygląd (wydruki) efektów końcowych (m.in. tych dla uczestnika do jego Portfolio)

„Obserwując procesy zachodzące we współczesnym świecie jesteśmy świadkami dokonujących się na skalę globalną zmian. Według Alvina Tofflera, istota tych przemian polega na gwałtownym przechodzeniu od modelu społeczeństwa przemysłowego do nowego, rodzącego się obecnie, globalnego społeczeństwa informatycznego. Modyfikacji ulega model zarządzania i kierowania ludźmi. Narzucana przez rynek konieczność stałego zwiększania jakości i niezbędna do tego innowacyjność zależy w ogromnej mierze od ludzi w organizacji. Najważniejszy staje się człowiek wnoszący do danej organizacji nie tylko nabyte kwalifikacje, ale też swoje pełne zaangażowanie, doświadczenie, kreatywność, pomysłowość, utożsamianie się z celami firmy. Nowa filozofia zarządzania potencjałem społecznym polega na współuczestniczeniu i upodmiotowieniu ludzi w organizacji. Wartość pracownika zaczyna być mierzona nie tylko posiadanymi przez niego formalnymi kwalifikacjami. Co najmniej tak samo ważna jak fachowa wiedza, zawodowy staż i doświadczenie, staje się osobowość pracownika. Czy jest to ktoś potrafiący pracować w zespole, posiadający rozwinięte poczucie odpowiedzialności, potrafiący delegować uprawnienia, decentralizować decyzje, podejmować różne ryzyka, poprawiać jakość. Ponieważ wiedza staje się najważniejszym czynnikiem produkcji powinien być to człowiek, któremu zależy na stałym doskonaleniu się, posiadający umiejętność indywidualnego i zbiorowego uczenia się.” Jacek Smura - Lider Przyszłości - tekst z Bazy Wiedzy (Instytut Zarządzania) – www.menedzer.onet.pl

Lizbona  Barcelona  Deklaracja Kopenhaska (XI 2002) Unia Europejska: Lizbona  Barcelona  Deklaracja Kopenhaska (XI 2002) „ ... podstawowym warunkiem i osią dalszego rozwoju gospodarczo-ekonomicznego jest dostosowany do wymagań społeczeństwa opartego na wiedzy, pro-zatrudnieniowy system edukacji ustawicznej ...” Memorandum on Lifelong Learning „ ... nie jest możliwe zbudowanie systemu edukacji ustawicznej bez oparcia się o profesjonalne poradnictwo zawodowe ...”  idea LIFELONG CAREER GUIDANCE OECD - raporty o stanie poradnictwa zawodowego w 14 krajach świata Bank Światowy oraz Komisja Unii Europejskiej – dodatkowe raporty w 24 krajach Międzynarodowa Konferencja w Toronto X.2003 r.  Powołanie Międzynarodowego Instytutu Poradnictwa Zawodowego REZOLUCJA RADY EUROPY w sprawie LIFELONG CAREER GUIDANCE – 28.V.2004 r.

Wyposażenie naszych zasobów ludzkich we wszechstronne umiejętności radzenia sobie w sytuacji zmian społecznych i gospodarczych to dziś absolutna konieczność. Umiejętność aktywnego i elastycznego planowania własnego rozwoju zawodowego to dzisiaj klucz do znalezienia zatrudnienia na rynku pracy. Ogromnym wyzwaniem jest zadanie zapewnienia polskiej młodzieży aktualnej i rzetelnej informacji zawodowej dotyczącej krajów Unii Europejskiej. Nigdy nie dokona się pełna integracja rynków pracy UE bez profesjonalnych usług poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy.

Bilans uczestnictwa w projekcie

„...wejście na rynek pracy...” ? Ok., ale... Jak realnie wygląda w naszym kraju przejście ucznia ze świata edukacji do świata pracy ?

Rynek pracy Edukacja

Mamy elementy naszej układanki: Jak ułożyć z nich spójny system ?

Indywidualny Plan Działania

Elementy bilansu uczestnictwa w projekcie (a) podsumowanie działań klienta ( jego osiągnięć ) (b) poznanie opinii klienta na temat uczestnictwa w projekcie (c) ocena zmian w postrzeganiu własnego potencjału osobistego, (d) elementy umiejętności bycia zatrudnionym (employability) (e) umiejętność planowania działań (krótko-, średnio- i długo dystansowych) (f) znajomość podstawowych pojęć i definicji z dziedziny rynku pracy (g) umiejętność gromadzenia i wykorzystywania informacji dotyczącej zatrudnienia i rynku pracy.

Elementy bilansu uczestnictwa w projekcie W przypadku niepowodzenia w zatrudnieniu: (a) analiza przyczyn niepowodzeń, (b) uzupełnienie – wzmocnienie elementów, które spowodowały niepowodzenie (c) determinanty decyzji „kontynuacja, czy zmiana celów ?”, (d) sprawdzenie umiejętności tworzenia przez klienta realnych planów działań, (e) znajomość źródeł informacji o zatrudnienia i rynku pracy,

Elementy bilansu uczestnictwa w projekcie Schemat bilansu uczestnictwa - wątpliwości: (a) czy samoocena? (b) co chcemy opisać za pomocą bilansu? (c) komu ma służyć bilans? (d) czym jest IPD dla klienta? (e) ocena umiejętności planowania kariery, (f) ocena Osobistego Planera Kariery,

zasięg, zawartość, bogactwo form Ewolucja IPD ? Poziom 3 Poziom 2 zasięg, zawartość, bogactwo form Poziom 1