University of Information Technology and Management in Rzeszow

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Zarządzanie logistyczne
PODEJMOWANIE DECYZJI STRATEGICZNYCH
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Rynek usług medycznych
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Biznesplan.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Zintegrowane systemy zarządzania Wprowadzenie do Business Intelligence dr Marian Krupa.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Zarządzanie strategiczne 7
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Prezentacja biznesplanu
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

University of Information Technology and Management in Rzeszow Zarządzanie STRATEGICZNE Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 agenda: W poszukiwaniu WIZJI... Definiowanie MISJI organizacji Identyfikacja STRATEGII Proces zarządzania strategicznego Kluczowe czynniki sukcesu firmy Rodzaje strategii Metody i techniki zarządzania strategicznego dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

W poszukiwaniu WIZJI...

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 W poszukiwaniu wizji... Tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Franciso, a tam gdzie to kretowisko, będzie stał mój bank... Golec uOrkiestra dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 W poszukiwaniu wizji... O sukcesie decyduje nie tyle wielkość posiadanego kapitału, ile umiejętność wykreowania pewnej idei lub znalezienia określonego pomysłu na stworzenie firmy, inaczej mówiąc – umiejętność stworzenia pewnej wizji oraz przetworzenia jej w określoną misję. J. Niemczyk: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 1999, s. 105. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 W poszukiwaniu wizji... W pracach nad strategią brakuje „wyobraźni a nie zasobów”. Strategia musi być wywrotowa; jeśli nie przeciwstawia się wewnętrznym zasadom obowiązującym w przedsiębiorstwie czy regułom rządzącym branżą to nie jest strategią. A. Kaleta: Zarządzanie strategiczne, Praca zbiorowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 1997, s. 22. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 W poszukiwaniu wizji... Inspirująca koncepcja przyszłości firmy, marzenie o jej przyszłym kształcie i sukcesach, obraz tego, czym może być (!), spojrzenie na Ziemię Obiecaną... R. Koch, Słownik zarządzania i finansów, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 280. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 W poszukiwaniu wizji... Wizją są to po prostu dalekosiężne aspiracje lidera związane z jego firma, które można przedstawić kolegom, by podtrzymać ich na duchu w drodze przez pustynię... R. Koch, Słownik zarządzania i finansów, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, s. 280. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Proces kreowania wizji? Nie ma gotowej recepty, metody czy techniki, która potrafiłaby tworzyć na zamówienie dobre wizje. W tym punkcie zarządzanie organizacja staje się niewątpliwie bardziej sztuką niż rzemiosłem! dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

2. Definiowanie MISJI organizacji

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Misja wyznacza sens (cel) istnienia każdej organizacji. Definiowanie misji organizacji Misja wyznacza sens (cel) istnienia każdej organizacji. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji Stanowi ona swoisty punkt odniesienia - „benchmark” względem którego opracowujemy cel główny i cele uzupełniające danego systemu(projektu). Zawiera ona również wymiar aksjologiczny wskazujący na określone zachowanie się wszystkich członków danej organizacji dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji Poczucie misji jest istotne, jeśli pracownicy mają wierzyć w swą firmę. Muszą mieć poczucie, ze firma istnieje po to, by coś osiągnąć. Koncepcja misji i poczucia misji dotyczy wszystkich aspektów kierunku działania firmy oraz zachowań jej pracowników, dlatego konieczny jest spójny wzorzec przenikający całą „osobowość” firmy. R. Koch, Słownik zarządzania i finansów, WPSB, Kraków 1997, s. 147. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji - PYTANIA Po co istniejemy? Do czego dążymy? Czy i jakie potrzeby zaspokajamy? Jak widzimy klientów, którym służymy? Jakie unikalne wartości im zapewniamy? Jakie jest nasze społeczne posłannictwo? E. Gluszek: J. Skalik (red.), Projektowanie systemów zarządzania, AE we Wrocławiu, Wrocław 1997, s. 12. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji - PYTANIA Misja odpowiada na fundamentalne pytanie, po co dana organizacja istnieje, jakie ma cele? Do jakich klientów adresuje swoje działania? Można ją określić jako uświadomiony przez pracowników zbiór generalnych wartości i priorytetów organizacyjnych, które wyrażają racje bytu firmy. Misja powinna być adresowana do wszystkich partnerów przedsiębiorstwa: pracowników, klientów, dostawców, akcjonariuszy. E. Gluszek: J. Skalik (red.), Projektowanie systemów zarządzania, AE we Wrocławiu, Wrocław 1997, s. 12. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji Misja w swoim założeniu integruje dwie perspektywy: jakościową powiązaną z wizją i ilościową wynikającą z opracowywanej strategii. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji Misja powinna odzwierciedlać 3 ZASADY [Kawasaki]: 1. Zwięzłość - krótka formuła, łatwa do zrozumienia i zapamiętania 2. Elastyczność – możliwość dostosowania się do różnych sytuacji 3. Oryginalność – pomysł na biznes, produkt, usługę, to co wyróżnia firmę od innych działających w podobnej branży, sektorze itd.. L. Zbiegeń-Maciąg, Kultura organizacji, WN PWN, Warszawa 1999, s. 79. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Definiowanie misji organizacji Misja powinna składać się z 4 CZĘŚCI: 1. Deklaracji misji – próba przetłumaczenia wizji na język biznesu. Celów strategicznych dla wszystkich kluczowych obszarów funkcjonalnych. Wskaźników ilościowych oraz potrzebnych do ich osiągnięcia zasobów. Wartości – wspólny zestaw norm, przekonań, poglądów (obszar kultury organizacyjnej) dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

3. Identyfikacja STRATEGII

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

„CO chcemy osiągnąć?” Identyfikacja strategii Formułowanie misji przedsiębiorstwa odpowiada na pytanie: „CO chcemy osiągnąć?” Kolejny etap zawiera proces opracowania strategii firmy, która zawiera się w pytaniu: „JAK chcemy to osiągnąć?” dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Identyfikacja strategii STRATEGIA jest programem definiowania i realizacji celów organizacji oraz pełnienia jej misji, formułowanym przez najwyższe kierownictwo. Powinna ona ukazywać logikę działań koniecznych do osiągnięcia celów oraz pozycję w stosunku do konkurentów J. Skalik, Projektowanie systemów zarządzania, AE we Wrocławiu, 1997, s. 20-21. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategia jest swego rodzaju hipotezą. Identyfikacja strategii Strategia jest swego rodzaju hipotezą. Strategia oznacza przemieszczenie się z obecnego miejsca w kierunku pożądanej, ale i niepewnej pozycji w przyszłości. W. Jankowski, Od strategii do karty wyników, „Global Business”, nr 6/2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Identyfikacja strategii Strategia oznacza, że firma decyduje się skoncentrować najcenniejsze zasoby, uwagę i wysiłek swoich uczestników na wybranym kierunku działania, mając ograniczoną wiedzę o możliwych uwarunkowaniach i konsekwencjach. Oznacza to szansę wysokich wygranych, ale także ryzyko i koszty utraconych możliwości K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998, s. 9. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

4. Proces zarządzania strategicznego

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Model zarządzania strategicznego dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Proces zarządzania strategicznego WIZJA Nowy świat, który zamierza stworzyć przedsiębiorca MISJA Artykulacja wizji przedsiębiorcy nowe wartości nowe powiązania nowe perspektywy STRATEGIA Środki, za pomocą których ma być osiągnięty nowy świat Źródło: M. Bratnicki, P. Zbierowski, Nowe szaty przedsiębiorczości: Idealogia, szanse i uwaga w komputeryzowanym świecie, w: R. Knosala (red.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie, Konferencja naukowa – Zakopane 2002, WNT, Warszawa 2002. TREŚĆ: co będzie robione PROCES: jak będzie się to robić dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Model zarządzania strategicznego zawiera następujące elementy: 1) misja i główne cele organizacji, 2) analiza otoczenia, szans, jakie ono stwarza, zagrożeń, które zapowiada (OT), 3) ocena własnych atutów, którymi dysponuje firma, nie pomijając słabości (SW), 4) strategie branż / biznesów zgrupowanych w firmie, 5) strategie w skali całej korporacji, 6) zmiany portfelu inwestycyjnego korporacji, strategie przegrupowań (nowych wejść i rezygnowań), 7) korekty w strukturze organizacyjnej, 8) wybór form kontroli, 9) wzajemne dostosowanie strategii, struktury i kontroli B. Gliński, B.R. Kuc, P. Szczepankowski, Zarządzanmie strategiczne, Key Text, W-wa 1996, s. 100. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Proces zarządzania strategicznego - definicja Zarządzanie strategiczne – proces zarządzania nastawiony na formułowanie i wdrażanie STRATEGII, które zapewniają doskonałe dostosowanie organizacji do otoczenia i osiąganie jej strategicznych celów. R.W. Griffin. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Proces zarządzania strategicznego

Proces zarządzania strategicznego obejmuje cztery etapy: 1. Określenie celu strategicznego 2. Opracowanie PLANU strategicznego (STRATEGII) 3. Działanie zgodnie z przyjętym planem 4. Kontrola osiąganych wyników ze względu na przyjęte cele. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 1. CEL strategiczny misja firmy (cele kierunkowe i skwantyfikowane, funkcje, zadania, mierniki, zasoby, oczekiwania i aspiracje, wartości, kultura) analiza SWOT (mocne i słabe strony firmy, szanse i zagrożenia otoczenia biznesowego) wyznaczenie kluczowych czynników sukcesu (KCS), określenie pozycji strategicznej firmy analiza strategiczna branży ocena uzyskiwanych wyników (etap IV - kontrola) cykl życia produktu dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 2. PLAN strategiczny kto?, co?, kiedy?, ile?, jak?, z kim?, czym? wybór strategii harmonogramy prac budżety zasoby zakres kompetencji dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

3. Realizacja / działanie klasyczne funkcje kierownicze (poziom operacyjny): - planowanie operacyjne - motywowanie - koordynowania - kontrolowania dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 4. Kontrola Cele, założenia a rzeczywistość? System analiz i raportowania (controlling) Metody kontroli wskaźniki dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Proces zarządzania strategicznego DZIAŁAJ zgodnie z planem Określ CELE SPRAWDZAJ wyniki! Opracuj STRATEGIĘ MISJA ? dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Model zarządzania strategicznego - podsumowanie 1. Połącz proces ustalania strategii z procesem ustalania budżetu, 2. Przeprowadzaj regularne spotkania zarządu w celu przeglądu strategii, 3. Pozwól się rozwijać procesowi związanemu z uczeniem się i adaptowaniem strategii - dokonuj adekwatnych zmian. W. Jankowski, Od strategii do karty wyników, „Global Business”, nr 6/2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

5. Kluczowe czynniki sukcesu firmy

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 CEL strategiczny a KCS - c.d. misja firmy (cele kierunkowe i skwantyfikowane, funkcje, zadania, mierniki, zasoby, oczekiwania i aspiracje, wartości, kultura) analiza SWOT (mocne i słabe strony firmy, szanse i zagrożenia otoczenia biznesowego) wyznaczenie kluczowych czynników sukcesu (KCS), określenie pozycji strategicznej firmy analiza strategiczna branży ocena uzyskiwanych wyników (etap IV - kontrola) cykl życia produktu dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Kluczowe czynniki sukcesu Określenie listy czynników kluczowych dla danego sektora jest jednym z najważniejszych i najtrudniejszych zadań analizy strategicznej. M. Romanowska, Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa 1995. s. 27. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Kluczowe czynniki sukcesu - PYTANIA Czym się zajmujemy, a czym powinniśmy się zajmować? Kim są nasi klienci, a kim powinni być? Dokąd zmierzamy? Co stanowi naszą konkurencyjną przewagę? W jakich dziedzinach kompetencji się wyróżniamy? M. Romanowska, Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa 1995. s. 27. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Kluczowe czynniki sukcesu - PRZYKŁAD pozycja na rynku (udział w rynku, pozycja w stosunku do lidera), pozycja w dziedzinie kosztów (struktura kosztów, dynamika wzrostu wydatków na marketing), image firmy i jej obecność na rynku (znajomość marki, opinia klient ów o produkcie, ilość punktów dystrybucji), umiejętności techniczne i poziom technologii (ocena jakości produktów, poziom wydatków na badania i rozwój), rentowność i potencjał finansowy (analiza portfela produkcji, dynamika wzrostu popytu na produkty), poziom organizacji i zarządzania (umiejętność kadry kierowniczej, stopień integracji pracowników M. Romanowska, Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa 1995. s. 27. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Kluczowe czynniki sukcesu Analiza kluczowych czynników sukcesu opiera się na założeniu, że spośród wielu czynników, które obejmuje analiza kondycji przedsiębiorstwa jest tylko kilka czy najwyżej kilkanaście decydujących o pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, jego sukcesie i porażce (por. zasada 20/80) M. Romanowska, Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa 1995. s. 27. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Kluczowe czynniki sukcesu Zestawienie wartościujące KCS możemy przedstawić za pomocą tabeli. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

6. Rodzaje strategii

Wyróżniamy następujące strategie ze względu na kierunek zmian [H. Kreikebaum]: wzrostu – inwestycje, udział w rynku stabilizujące – stabilna pozycja firmy w otoczeniu żniw – maksymalizacja zysków krótkookresowych (poprzez minimalizacja wydatków) broniące – ugruntowana pozycja wobec konkurentów kombinowane (wzrostu, stabilizujące, broniące) Maria Ziomek, Zarządzanie strategiczne, Praca zbiorowa, Wydawnictwo A. E. im. O. Langego, Wrocław 1997, s. 130-142. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Wyróżniamy następujące strategie ze względu na rynek i produkt [H.I. Ansoff]: penetracja rynku – ekspansja rynkowa rozwój rynku – ekspansja rynkowa rozwój produktu – ekspansja technologiczna dywersyfikacja – ekspansja rynkowa i technologiczna Maria Ziomek, Zarządzanie strategiczne, Praca zbiorowa, Wydawnictwo A. E. im. O. Langego, Wrocław 1997, s. 130-142. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Wyróżniamy następujące strategie ze względu na relacje między przedsiębiorstwami [Z. Pierścionek, Porter, Drucker]: konkurencji (walka, porozumienie, unikanie, ignorowanie) współpracy Maria Ziomek, Zarządzanie strategiczne, Praca zbiorowa, Wydawnictwo A. E. im. O. Langego, Wrocław 1997, s. 130-142. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Najważniejsze BARIERY wdrażania strategii - podsumowanie: ci, którzy wdrażają strategię, nie jej rozumieją, cele indywidualne oraz kompetencje pracowników nie są powiązane ze strategią, systemy zarządzania są zbudowane w celu kontroli, a nie formułowania i wdrażania strategii, systemy budżetowania i planowania strategicznego nie są ze sobą powiązane dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

7. Metody i techniki zarządzania strategicznego

Metoda SWOT

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Analiza SWOT dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Metoda BCG, A.D. Little, Mc Kinsey Bądź liderem lub poprzestań na małym. Georges de Sainte Marie Metoda BCG, A.D. Little, Mc Kinsey

Charakterystyka metod METODA Przedsiębiorstwo SEGMENT BCG Relatywny udział w rynku Stopa wzrostu A.D. Little Pozycja konkurencyjna Stopień dojrzałości Mc Kinsey Atuty Atrakcyjność SEGMENT – kombinacja wyrobu i kluczowych czynników sukcesu (KCS) SEKTOR – grupa firm oferujących wyroby będące substytutami dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 BCG Boston Consulting Group dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 BCG Boston Consulting Group dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 BCG Boston Consulting Group dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 A.D. Little dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 A.D. Little dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Mc Kinsy dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Mc Kinsy dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 ZALETY i Wady METODA ZALETY WADY BCG Model operacyjny Decyzje mechaniczne A.D. Little Elastyczność ale złożoność Subiektywność Mc Kinsey Elastyczność i prostota Sposób myślenia dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategiczna karta wyników [Kaplan, Norton] Możemy zarządzać tylko tym, co jesteśmy wstanie zmierzyć!

Strategiczna karta wyników - geneza NOWE ZJAWISKA a tradycyjny model rachunkowości: interdyscyplinarność (interfunkcjonalność) ścisłe powiązanie systemowe organizacji z odbiorcami i dostawcami (łańcuch logistyczny jako kluczowa wartość) segmentacja klientów – nisze marketingowe, personalizacja (kapitał rynkowy) globalna skala działania (internacjonalizacja firmy) nowatorstwo i innowacyjność (kapitał w formie wiedzy) wykształcony personel (kapitał ludzki) R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategiczna karta wyników - założenia Strategiczna karta wyników (SKW) - narzędzie realizacji strategii w wieku informacji - założenia: SKW powstała w wyniku konfliktu pomiędzy koniecznością budowania strategicznych umiejętności firmy a sztywną zasadą kosztu historycznego w rachunkowości finansowej. Koncentracja na przyszłości, nie tylko na przeszłości. Obejmuje zarówno mierniki finansowe i niefinansowe tworzące zintegrowany system przyczynowo-skutkowy. Interfunkcjonalność – próba integracji R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategiczna karta wyników - przeszłość a przyszłość NOWE ZJAWISKA a tradycyjny model rachunkowości: SKW, oprócz finansowych mierników wyników przeszłych, zawiera mierniki czterech perspektyw funkcjonalnych, które pozwalają monitorować to, co wpływa na wyniki w przyszłości – CZYNNIKI PRZYSZŁEGO SUKCESU! R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategiczna karta wyników - przyczyna a skutek Związki przyczynowo- skutkowe: Jeżeli zwiększymy ilość i jakość szkoleń to... Pracownicy będą posiadali większą wiedzę na temat naszej oferty produktowej. Jeżeli pracownicy będą więcej wiedzieli o produktach to... Zwiększą oni swoją efektywność sprzedawania. Jeżeli zwiększy się efektywność to... 1) Zwiększy się sprzedaż oraz 2) zmniejszą się koszty operacyjne. Jeżeli zwiększy się sprzedaż i zmniejszą się koszty to... Zwiększy się RENTOWNOŚĆ! R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Łańcuch związków przyczynowo-skutkowych w kształtowaniu ROCE – stopa zwrotu zaangażowanego kapitału. Źródło: R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, Warszawa 2001, s. 46.

Strategiczna karta wyników - przyczyna a skutek Każdy miernik umieszczony w strategicznej karcie wyników powinien być elementem łańcucha zależności przyczynowo-skutkowych, które wyjaśniają logikę strategii firmy wszystkim jej pracownikom. R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

Strategiczna karta wyników - INTEGRACJA MISJA Procesy wewnętrzne Rozwój Finanse Klienci INTERfunkcjonalność – cztery perspektywy: Perspektywa finansowa Perspektywa klienta Perspektywa procesów wewnętrznych Perspektywa rozwoju R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Perspektywa finansowa - perspektywa akcjonariusza Finanse pokazują, czy wdrożenie i realizacja strategii przyczyniają się do poprawy wyników ekonomicznych firmy. Cele finansowe są formułowane w stosunku do: zysku operacyjnego, wartości firmy, zwrotu z zainwestowanego kapitału, ekonomicznej wartości dodanej itd. R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Perspektywa klienta - perspektywa odbiorcy Marketing określa kategorie klientów, segmenty rynku, potrzeby rynku, dbałość o jakość towarów i usług, wizerunek firmy, skuteczność strategii marketingowych itd. MARKETING MIX: produkt, cena, miejsce, promocja R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Perspektywa procesów wewnętrznych - perspektywa zarządu Menedżerowie (kierownicy) liniowi identyfikują działania i procesy kluczowe na poziomie taktycznym i operacyjnym dla realizacji celów sformułowanych w perspektywie klienta i finansów. Zarządzanie procesowe (workflow), struktura organizacyjna, technologia, system organizacji pracy, poziom informatyzacji itd. R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003 Perspektywa rozwoju - perspektywa pracowników Cele rozwojowe (ludzie i ich wiedza) tworzą bazę, dzięki której możliwa jest realizacja zamierzeń ujętych w poprzednich perspektywach. Zarządzanie zasobami ludzkimi, kapitał ludzki, wiedza, systemy motywacyjne, zarządzanie rozwojem indywidualnym (samodoskonalenie), szkolenia, konflikt i współpraca. R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników, WN PWN, Warszawa 2001. dr Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow, 2003

University of Information Technology and Management in Rzeszow PYTANIA? Marian Krupa University of Information Technology and Management in Rzeszow 2003