Konstruktywizm w dydaktyce Projekt „PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU” jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa
Różne spojrzenia na proces uczenia się Behawioryzm: Uczenie się jako reakcja na nagrodę lub karę, a więc proces sterowany z zewnątrz Uczenie się jako zdobywanie wiedzy: Uczeń jest współodpowiedzialny za proces przetwarzania informacji, procesem przekazywania wiedzy steruje nauczyciel Uczenie się jako konstrukcja wiedzy
Konstruktywizm Świat i rzeczywistość są konstrukcją i interpretacją w ludzkich głowach
Radykalny konstruktywizm Obiektywna rzeczywistość nie istnieje
Konstruktywizm w dydaktyce Uczący się sam konstruuje swoją wiedzę i to wciąż na nowo
Punkty wyjścia dla konstrukcji wiedzy Oferta wiedzy Własna „przedwiedza” Struktury mentalne Sytuacja zewnętrzna
Konsekwencje Uczeń sam konstruuje swoją wiedzę Zmienia się rola nauczyciela
Rola nauczyciela organizować ofertę dla ucznia dbać o otoczenie uczących się pomagać organizować moderować akceptować różne sposoby widzenia i różne wyniki nauczania
Pojęcia kluczowe Uczenie się „sytuacyjne” Praca projektowa Otoczenie uczącego się Zorientowanie na problemy Autentyczność Kompleksowe (nie uproszczone) sytuacje i konteksty Interakcja społeczna Artykulacja i refleksja
Wiedza i jej zastosowanie Wiedza deklaratywna (fakty) Wiedza proceduralna (działanie, sprawności, umiejętności)
Co należy do wiedzy proceduralnej a co do deklaratywnej? Wiedza o języku Co należy do wiedzy proceduralnej a co do deklaratywnej?
Wiedza deklaratywna Wiedza leksykalna (formy i znaczenia) Fonetyka i grafemia (reprezentacja słów) Wiedza retoryczna? Wiedza gramatyczna? Wiedza kulturowa?
Wiedza proceduralna Strategie czytania tekstu Wiedza retoryczna? Wiedza gramatyczna? Wiedza kulturowa?
Konstrukcja wiedzy jako koncepcja dydaktyczna w nauczaniu języka obcego Cele nauczania Treści nauczania Otoczenie Wspierania umiejętności konstruowania wiedzy