Inwestycje infrastrukturalne - środowisko – doświadczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Biały – Kierownik.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Obwodnica Olsztyna – opis konfliktu
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu S8 Wrocław-Syców na Euro 2012.
Warszawa, 16 września 2008 roku
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
INFORMACJA dotycząca strategii działań
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI DLA TERENÓW PRZEMYSŁOWYCH W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM PROJEKT nr POIG WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
wyk. Grzegorz Kwiatkowski Biebrzański Park Narodowy
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Przebudowa ul. Brzezińskiej wraz z budową Obwodnicy Nowosolnej
Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA 2009 Kielce maja 2009.
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
PRZEDSIĘBIORSTWO GEOLOGICZNE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
WOJEWODA ŚLĄSKI Zygmunt Łukaszczyk WO J EWÓ D Z TWO Ś L Ą S K I E
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
   Praca dyplomowa inżynierska
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Ocena projektów inwestycyjnych
KOORDYNATOR Instytut Badawczy Dróg i Mostów POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO PROPOZYCJA OBSZARU BADAWCZEGO NR 7.3 DO KRAJOWEGO PROGRAMU.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ciechanowskiego Ciechanów, 20 października 2009.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu radomskiego. Radom, 17 listopada 2009 r.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ostrołęckiego. Ostrołęka, 27 października 2009 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROJEKT ELITON TOMICE PROWADZĄCY ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W POZNANIU ZAMAWIAJĄCY STAROSTA POZNAŃSKI MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Spotkanie dotyczące realizacji zadania
PODKOMITETU MONITORUJĄCEGO DS. ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Zapis prezentacji:

Inwestycje infrastrukturalne - środowisko – doświadczenia Ewa Makosz – ARCADIS Profil 16.IX.2008 r. Dążymy do zapewnienia zrównoważonego rozwoju infrastruktury i środowiska naturalnego

Plan prezentacji Prezentacja ARCADIS Wybrane projekty liniowe – autostrady i drogi ekspresowe – przykłady Ochrona środowiska w projektach liniowych - doświadczenia ARCADIS Podsumowanie

Globalny lider – główne rynki Top 10 na świecie Top 3 w Europie

Silna pozycja w Polsce – zasięg ogólnopolski Infrastruktura Środowisko Budownictwo Liczba pracowników: w Polsce – 421 (lipiec ’08) Top 1 w projektowaniu dróg i autostrad Top 1 w usługach remediacyjnych (ochrona środowiska)

ARCADIS – co robimy? Projektowanie Doradztwo Zarządzanie projektami Usługi inżynierskie Projektowanie Doradztwo Zarządzanie projektami Wyższa jakość życia Większa mobilność Zrównoważony rozwój Infrastruktura Środowisko Budownictwo

Infrastruktura – większa mobilność Projektowanie i doradztwo budowa i modernizacja autostrad, dróg, ulic i mostów, inżynieria ruchu drogowego urządzenia sanitarne, telekomunikacyjne i energetyczne Zarządzanie i nadzór inwestorski wg procedur FIDIC budowa i modernizacja autostrad, dróg, mostów budowa i modernizacja linii kolejowych Projektowanie i doradztwo budowa i modernizacja infrastruktury kolejowej

Środowisko – zrównoważony rozwój Rekultywacja środowiska Gospodarka odpadami Gospodarka wodno-ściekowa Hydrogeologia Gospodarka wodna Geologia inżynierska i geotechnika Raporty o oddziaływaniu na środowisko Polityka ochrony środowiska Monitoring środowiska Planowanie przestrzenne

Budownictwo – wyższa jakość życia Zarządzanie projektami Zarządzanie kosztami Due Diligence Bank monitoring Monitorowanie budowy Monitoring inwestycji

Infrastruktura drogowa – projektowanie i nadzory Obwodnica Białobrzegi – projekt i nadzór inwestorski

Infrastruktura drogowa – projektowanie i nadzory Obwodnica Garwolin i droga ekspresowa nr 17, odc. 12 km – projekt Inne przykładowe projekty: Obwodnica Jabłonna – projekt i nadzór autorski Most w Płocku wraz z dojazdami – projekt i nadzór inwestorski Autostrada A8, obwodnica Wrocławia

Infrastruktura drogowa – projektowanie i nadzory Autostrada A2, odc. 18 km, od węzła Emilia do węzła Stryków Inne przykładowe projekty: Autostrada A4, odc. 51 km Zgorzelec-Krzyżowa Droga ekspresowa S8, odc. Wrocław-Syców Droga ekspresowa S1, odc. 36km Bielsko-Biała - Cieszyn Wschodnia obwodnica Warszawy Południowa obwodnica Warszawy Autostrada A1, odc. 65 km od granicy woj. kujawsko-pomorskiego do węzła Stryków

Infrastruktura kolejowa – projektowanie i nadzory Biała Podlaska – Terespol, odc. 34 km – projektowanie i nadzór autorski nad pracami modernizacyjnymi

Infrastruktura kolejowa – projektowanie i nadzory Skierniewice – Łódź Widzew, odc. 19 km – zarządzanie i nadzór inwestorski nad pracami modernizacyjnymi

Infrastruktura kolejowa – projektowanie i nadzory Warszawa Wschodnia – Nasielsk, odc. 65 km – zarządzanie i nadzór inwestorski nad pracami modernizacyjnymi  

ŚRODOWISKO Usługi dla PERN „Przyjaźń” Oceny oddziaływania na środowisko dla budowy ponad 230 km nowych linii trzeciej nitki ropociągu Rekultywacje oraz strategie rekultywacji dla ponad 10 lokalizacji

GRiP® Klient: amerykański deweloper; Wartość kontraktu: 2 mln euro; Obszar: 5ha. Zakres usług: Rozbiórka istniejącej infrastruktury przemysłowej Ocena stanu środowiska Projekt i przeprowadzenie rekultywacji Monitoring gruntu i wód podziemnych Rewitalizacja

PLANOWANIE PRZESTRZENNE Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miast i gmin Przykładowe lokalizacje: Piaseczno, Legionowo, Sępopol, Konstantynów Łódzki, Chełmno, Sitkówka-Nowiny Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego Przykładowe plany: fragmenty m.st. Warszawy, fragmenty m. Kraków, gm. Sępopol, m. Sępopol, m. Chełmno

RAPORTY O ODDZIAŁYWANIU NA ŚRODOWISKO – projekty liniowe Klienci: GDDKiA, PKP PLK Projekty liniowe (autostrady, drogi ekspresowe, inne drogi krajowe, koleje) Zakres prac: Środki minimalizowania oddziaływań na środowisko (urządzenia ochrony, np. ekrany akustyczne, urządzenia do oczyszczania wód, przejścia dla zwierząt, etc.) Analizy porealizacyjne (weryfikacja skuteczności zastosowanych urządzeń ochrony środowiska)

RAPORTY O ODDZIAŁYWANIU NA ŚRODOWISKO - inne Klienci: sektor przemysłowy, handlowy i mieszkaniowy m. in. Dom Development (Osiedle Marina) Wilanów Investments (Miasteczko Wilanów) Polnord (Miasteczko Wilanów) Zakres prac Przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko Opracowanie i składanie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej Udział w postępowaniu administracyjnym o wydanie decyzji

Cel analiz ekologicznych – infrastrukturalny projekt liniowy ochrona warunków życia i zdrowia ludzi ochrona środowiska przyrodniczego Projekt liniowy - bezpieczny dla środowiska i zdrowia ludzi w fazie budowy i eksploatacji

Źródła danych i informacji plany zagospodarowania przestrzennego gmin/studia uwarunkowań mapy topograficzne, numeryczny model terenu (NMT), ortofotomapa, wizja w terenie inwentaryzacja przyrodnicza, identyfikacja obiektów (obszarów) chronionych informacje o stanie środowiska (WIOŚ) baza danych WKZ - zabytki, stanowiska archeologiczne

Źródła danych i informacji identyfikacja zabudowy mieszkaniowej, baza danych nt. budynków prognoza ruchu rok zakończenia budowy i + (10-15 lat) wariant „0” (nieinwestycyjny) wariant inwestycyjny konsultacje, opinie (instytucje, organizacje ekologiczne)

Pełne materiały źródłowe – szansą na rzetelną analizę środowiskową Doświadczenia podstawą i bazą analiz – pełne materiały źródłowe zastosowanie referencyjnych metod prognozowania oddziaływań prowadzenie wielokryterialnych analiz przy ocenie wariantów bieżąca współpraca zespołu OOŚ z projektantami wszystkich branż Pełne materiały źródłowe – szansą na rzetelną analizę środowiskową

Przykład: Autostrada A1 – 65 km (Stryków – granica województwa kuj.-pom.) 1998 r. – projekt wstępny 1998 r. – lokalizacja na terenie b. woj. płockiego 2003 r. – lokalizacja na terenie woj. łódzkiego 2004 r. – utworzenie obszaru Natura 2000 2007 r. – maj – rozpoczęcie prac nad raportem ooś 2007 r. listopad – przekazanie raportu do Inwestora 2007 r. grudzień – wniosek o wydanie decyzji środowiskowej 2008 r. wrzesień – sprawa w dalszym ciągu w toku

Doświadczenia Obszar poddany analizie środowiskowej Obszary chronione - 10 km, Korytarze migracyjne – 10 km, Gatunki, siedliska chronione – ok. 250 m– 300 m, Stanowiska archeologiczne – 200 m– 250 m, Zabytki – do 1 km, Zabudowa mieszkalna 300m – 500 m Horyzont prognozowania – 10 – 15 lat po planowanym czasie przekazania drogi do użytkowania Etapy budowy urządzeń ochrony środowiska – ekrany, przejścia dla zwierząt

- stanowiska archeologiczne) Trudności częste zmiany prawa w zakresie ochrony środowiska brak planów ochrony obszarów Natura 2000, inwentaryzacji przyrodniczej, oceny stanu zasobów przyrodniczych będących celem ochrony obszarów Natura 2000 przewlekły proces formalno – prawny – decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych późna faza konsultacji ze społeczeństwem zbyt mało danych gromadzonych w publicznych bazach jest dostępnych w formie elektronicznej (+ gleby, dane hydrograficzne; - stanowiska archeologiczne)

Nadzieje zdefiniowane plany inwestycyjne (np. POIiŚ), usprawnienie procedur formalnych, dotychczasowe doświadczenie wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego - ułatwieniem pracy nad nowymi projektami, planowane wyeliminowanie dotychczasowych niedostatków prawa np. przeniesienie niektórych szczegółowych analiz ekologicznych (np. w zakresie parametrów technicznych ekranów akustycznych lub zbiorników retencyjnych) do dalszego etapu prac nad projektem, wdrożenie zasad komunikacji ze społeczeństwem jako standardu przy projektowaniu

Podsumowanie Dotychczas czas potrzebny na przygotowanie dokumentacji projektowej np. drogowej inwestycji liniowej – 3 – 6 lat i więcej Procedura środowiskowa – co najmniej 6 miesięcy, przeciętnie - 1 rok Projektowanie dróg, kolei wymaga bieżącej współpracy projektantów wielu branż oraz specjalistów ochrony środowiska Sprawne, szybkie projektowanie – to nowoczesne, efektywne zarządzanie i kierowanie procesami, wiedza, profesjonalizm

Unikalny zakres działania/oferta usług powoduje, że ARCADIS może budować jednocześnie pozycję eksperta w zakresie dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych (drogi, koleje), jak i lidera wiedzy w zakresie ochrony środowiska i zarządzania środowiskiem. W ten sposób firma wspiera zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny.

Dziękuję za uwagę Ewa Makosz www.arcadis.pl e.makosz@arcadis.pl

Imagine the result