Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KULTURA ORGANIZACYJNA
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
opis projektu jednym zdaniem
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Z wykorzystaniem z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa Greenpole Sp. z o. o. Blok Specjalnościowy ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE FIRMĄ
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nazwa, logo i motto firmy
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
MARKETING INTERNETOWY
Misja i wizja przedsiębiorstwa!
Zapis prezentacji:

Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Skuteczni w działaniu - innowacyjni w zmianach   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kultura organizacji Stanowi wzór wartości, norm, przekonań, postaw i założeń, które kształtują zachowanie ludzi i sposób realizacji zadań. „kodeks subiektywnej strony życia organizacji”- D. Meyerson i J. Martin, 1987   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kultura organizacji jest podstawą wewnętrznego otoczenia organizacji. Kultura organizacyjna to zestaw wartości, które pomagają członkom organizacji zrozumieć, za czym organizacja się opowiada, jak pracuje i co uważa za ważne. Kultura organizacji jest podstawą wewnętrznego otoczenia organizacji.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Co kształtuje kulturę? założyciel organizacji- jego wizja zdarzenia krytyczne- ważne wydarzenia np. sukcesy firmy relacje w zespole- formowanie się wartości i oczekiwań otoczenie organizacji   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Składniki kultury organizacyjnej wartości- obszary, w których mogą się przejawiać: * efekty * kompetencje * troska o ludzi * jakość * konkurencyjność * obsługa klienta * innowacja * praca zespołowa Normy- dotyczą następujących aspektów zachowania: * stylu zarządzania * statusu * ambicji * efektów * władzy * polityki * lojalności * gniewu * przystępności * formalności * panującej w organizacji etyki zawodowej artefakty   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Bardzo istotne jest zrozumienie przez menadżerów aktualnej kultury i ocena czy należy ją utrzymać, czy też zmienić- gdy kadra zarządzająca dobrze zrozumie bieżącą kulturę organizacji będzie mogła podjąć odpowiednie działania.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Tworzenie rezultatów dzięki robieniu czegoś nowego. Innowacja Tworzenie rezultatów dzięki robieniu czegoś nowego. Paddy Miller, Thomas Wedell- Wedellsborg „Architekci innowacyjności”, Studio Emka, Warszawa 2013   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Definicja wg J. A. Schumpetera 1- wprowadzenie do produkcji wyrobów nowych lub też udoskonalenie dotychczas istniejących, 2- wprowadzenie nowej lub udoskonalonej metody produkcji, 3- otwarcie nowego rynku, 4- zastosowanie nowego sposobu sprzedaży lub zakupów, 5- zastosowanie nowych surowców lub półfabrykatów, 6- wprowadzenie nowej organizacji produkcji. Pojęcie innowacji wprowadził do nauk ekonomicznych w początkach bieżącego stulecia J. A. Schumpeter. Schumpeter rozumiał innowacje jako tworzenie zmian fundamentalnych lub radykalnych, obejmujących transformację nowej idei lub technologicznego wynalazku w rynkowy produkt lub proces. Wszelkie upowszechnianie innowacji stanowi jego zdaniem, odrębny rodzaj zmian, które określane są mianem imitacji. Oznacza to, iż innowacja stanowi każdorazowo zmianę niepowtarzalną (jednorazową, nieciągłą), natomiast zmiany o charakterze imitacyjnym lub inwencyjnym mają ciągły, powtarzalny przebieg.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czym dla organizacji jest innowacja? jest to: wdrożenie nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi), nowego lub istotnie ulepszonego procesu, nowej metody marketingu, nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, nowej organizacji miejsca pracy nowej relacji ze środowiskiem zewnętrznym nowej/ nowego …   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rodzaje innowacji w organizacji Innowacje technologiczne/techniczne Innowacje organizacyjne Innowacje procesowe Innowacje marketingowe Innowacje technologiczne/techniczne. Uważane za najważniejsze, gdyż przynoszą największą wartość dodaną oraz najwyższe dochody przedsiębiorcy, będące jednak także najbardziej kosztowne. Przyczyniają się one do rozwoju produktów i usług. Bazują na wynikach prac naukowych i działalności badawczej. Ten typ innowacji jest często źródłem innowacji organizacyjnych oraz procesowych. Innowacje organizacyjne. Polegające na zmianie w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa, zmianie organizacji pracy, czy organizacji zarządzania. Mają często charakter bezkosztowy i związane są z racjonalizacją organizacji lub dostosowaniem jej do zmieniających się przepisów prawa, czy wymogów ze strony klientów. Innowacje procesowe. Bardzo często powiązane z wprowadzeniem innowacji technicznych. Dotyczą wprowadzenia zmian w procesie produkcji, czy też procesie świadczenia usług. Innowacje marketingowe. Dotyczą sfery sprzedaży i dystrybucji gotowych produktów i usług. Są to na przykład nowe opakowania, nowe formy reklamy, czy nowe strategie cenowe.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kultura innowacji Motywacja innowacyjna Kompetencje innowacyjne Zachowania w sytuacji innowacyjnej Styl zarządzania Jakość zarządzania = przyjazny klimat wobec innowacji! Należy zrozumieć, że każdego dnia każdy z nas na swoim stanowisku racy może pójść utartym schematem, lub wprowadzić innowację Od pracownika liniowego, szeregowego do menadżera. Innowacyjność musi stać się powtarzalnym wzorcem zachowań!!!!   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rola lidera w kulturze innowacji Kreowanie nastawienia Modyfikacja systemu- unikanie szablonów Likwidacja barier w pionie i poziomie struktury Zaspokajanie potrzeb ludzi Systematyczna nauka kreatywności- techniki pobudzania twórczego myślenia Kultywowanie pasji u pracowników Nadawanie pracy sensu Zapewnianie czasu Docenianie wartości procesu odzyskiwania sił PASJA- Ludzie z pasją są bardziej zdyscyplinowani, zdobywają dogłębną wiedzę, są bardziej wytrwali i bardziej wytrwali i elastyczni w pokonywaniu przeszkód. CZAS- Nie dla „gaszenia pożarów” + praca zespołowa   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Systemowe uwarunkowania innowacyjności wg J. Penc-a konieczność tworzenia banków innowacji konieczność tworzenia warunków finansowych konieczność tworzenia warunków organizacyjnych ograniczenie biurokracji pobudzenie inwencji i przedsiębiorczości pracowników włączenie pracowników w procesy zmian   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Organizacja i jej otoczenie otoczenie celowe Organizacja otoczenie wewnętrzne otoczenie ogólne Wymiar ekonomiczny Wymiar międzynarodowy właściciele konkurenci klienci związki zawodowe dostawcy regulatorzy Wymiar technologiczny Wymiar prawno-polityczny sojusznicy strategiczni Wymiar socjokulturowy   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wpływ otoczenia na organizację zmienność otoczenia złożoność otoczenia pięć sił konkurencji zagrożenia za strony nowych konkurentów próby wymanewrowania rywali zagrożenie substytutami siła nabywców siła dostawców Zakłócenia w otoczeniu- np. kryzys niepewność   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przewaga konkurencyjna „ przez konkurencyjność przedsiębiorstwa rozumie się jego zdolność do znajdowania przewagi konkurencyjnej„ „przewaga konkurencyjna składa się z kilku czynników zwanych czynnikami sukcesu: wachlarz oferty, usługi doradcze, techniczna obsługa klienta, usługi gwarancyjne, gęstość sieci dystrybucji, cena, kredyt dostawcy, reklama , promocja sprzedaży, kompetencja sprzedawców, jakość wyrobów, potencjał rozwoju i elastyczność” „ lepsze niż u konkurentów opanowanie pewnych kompetencji , stanowiących czynnik decydujący o sukcesie w danej dziedzinie działalności„   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kluczowe czynniki sukcesu Np.: pozycja firmy na rynku pozycja firmy w dziedzinie kosztów image firmy i jej produktów umiejętności techniczne i wartość technologii rentowność i potencjał finansowy poziom organizacji i zarządzania …   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kluczowe kompetencje ( ang. core competencies) unikalne umiejętności firmy bazujące na wiedzy, mają ograniczoną możliwość zakupu oraz są specyficzne dla przedsiębiorstwa. Ponadto są trudne do imitacji i substytucji oraz zawierają korzyści dodatkowe dla klienta.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kluczowe czynniki sukcesu i kluczowe kompetencje wyróżniają organizację na rynku i decydują o jej pozycji na nim.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przewaga konkurencyjna nie może obecnie ograniczać się do klasycznego ujęcia przewagi: cenowej, jakościowej i informacyjnej. To kultura innowacji jest kluczowym źródłem przewagi konkurencyjnej we współczesnym świecie, zarówno lokalnie jaki i globalnie.   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego