Nowy Targ Możliwości rozwoju infrastruktury transportowej: drogi, lotniska, kolej. Konferencja - Niepołomice, 24 stycznia 2008
Nowy Targ Stolica Podhala – miasto liczące 33 tysiące mieszkańców, u podnóża Gorców, gospodarcza stolica subregionu
Tradycje lotnicze Nowy Targ od lat 30. XX wieku dysponuje lotniskiem sportowym o nawierzchni darniowej Potencjał rozwojowy miasta i subregionu przesłanką realizacji lokalnego lotniska
Lotnisko w Nowym Targu Lotnisko sportowe o nawierzchni podatnej Kod referencyjny ICAO 2B Wzniesienie n.p.m. 628 m 2 drogi startowe – GDS 1680×50 m, DS-1 680×50 m
Meteorologia Dni pogodne – 45 Dni pochmurne > 170 Dni z mgłą – 60 – 70 Dni z zamgleniami – ok. 230 Przewaga wiatrów zachodnich Opady ok mm
Róża wiatrów
Strefa oddziaływania lotniska
Prognoza ruchu
Koncepcja Założenie rozbudowy lotniska w 2 etapach I etap rozbudowy realizowany w dwóch fazach Etapowanie rozbudowy lotniska uzależnione od czynników ekonomicznych
Etap I – stan docelowy OkreślenieParametr Kod referencyjny lotniska wg ICAO3C Rodzaj przyjmowanych statków powietrznychSamoloty klasy A, B, C i szybowce Rodzaj nawierzchni GDSSztuczna – beton cementowy Kategoria nawierzchni PCN70 Ilość dróg startowych2 Wymiary głównej drogi startowej – GDS1400 m x 30 m Wymiary drogi startowej – DS-1800 m x 30 m Kierunek12/30 Podejście przyrządoweNieprecyzyjne Kategoria ochrony przeciwpożarowej5 Szerokość dróg kołowania18 m Łącznik środkowy 23 m Wymiary płyty postojowej75 m x 200 m Przepustowość terminala2 x 50 osób/h
Etap I – faza 1
Etap I – faza 2
Etap II OkreślenieParametr Kod referencyjny lotniska wg ICAO4C Rodzaj przyjmowanych statków powietrznychSamoloty klasy A, B, C i szybowce Rodzaj nawierzchni GDSSztuczna – beton cementowy Kategoria nawierzchni PCN70 Ilość dróg startowych2 Wymiary głównej drogi startowej – GDS1800 m x 45 m Wymiary drogi startowej – DS-1800 m x 30 m Kierunek drogi startowej12/30 Podejście przyrządowePrecyzyjne kategorii I Kategoria ochrony przeciwpożarowej6 Szerokość dróg kołowania23 m Wymiary płyty postojowej75 m x 500 m Przepustowość terminala2 x 150 osób/h
Etap II
Samolot krytyczny Etap I Etap II Fotografie:
Terminal Etapowa budowa terminala I etap 2 × 50 pax/h II etap 2 × 150 pax/h Standard LOS D wg IATA
Współpraca samorządów Zauważalny efekt synergii Spore zainteresowanie jednostek samorządu terytorialnego w subregionie Rozwój lotniska implikacją rozwoju gmin w rejonie jego oddziaływania
Szanse wynikające ze współpracy samorządów Rozwój turystyki w rejonie polskiego Podtatrza Rozwój gospodarczy w Powiatach Nowotarskim i Tatrzańskim Szanse na osiedlenie biznesu w rejonie lotniska
Czy wykorzystamy szansę? Dziękuję za uwagę Miasto Nowy Targ ul. Krzywa Nowy Targ IVW GmbH Calbische Strasse Magdeburg Ove Arup & Partners Oddz. w Polsce ul. Królewska Warszawa