PRACA METODĄ PROJEKTU W OPARCIU O INTERNET WebQuest PRACA METODĄ PROJEKTU W OPARCIU O INTERNET
Co to jest WebQuest Bernie Dodge, San Diego University ,!995 „Webquest to działalność badawcza , w której większość lub wszystkie informacje wykorzystane przez ucznia pochodzą z Internetu. Webquest jest tak zaprojektowana , aby motywować badacza do twórczego wykorzystania informacji , a nie tylko wyszukania ich w Sieci, oraz aby wspomagać jego myślenie na poziomie analizy , syntezy i ewaluacji.” Bernie Dodge, San Diego University ,!995
Dlaczego WebQuest ? WQ ukierunkowuje pracę badawczą WQ wspiera omawiany temat dodatkowymi informacjami , poszerzając wiedzę uczniów. WQ pozwala uczniom pracować w swoim własnym tempie WQ rozwija twórcze myślenie WQ stymuluje aktywność i współpracę grupową WQ jest wizualną formą nauki WQ jako metoda problemowa jest efektywniejsza od tradycyjnych metod tzw. ”podających”
Jak wykorzystać WebQuest ? praca zespołowa w klasie kształcenie stacjonarne i na odległość projektowanie kursów on-line samokształcenie system kształcenia nieformalnego nauczanie przez całe życie (lifelong learning)
Rodzaje WebQuest Zakres tematyczny : odnoszący się do jednej dziedziny nauki/ przedmiotu interdyscyplinarny ( ścieżki między – przedmiotowe ) Czas realizacji zadania: krótkoterminowy ( 1-3 godzin lekcyjnych) długoterminowy ( 2 tygodnie – 2 miesiące)
WebQuest ? Jak stworzyć 1. Zidentyfikowanie tematu programowo związanego z dostępnymi zasobami internetowymi 2. Uporządkowanie , skategoryzowanie i pogrupowanie uzyskanej wiedzy , materiałów i zasobów w formie : stron www i baz danych ( zasoby online ) podręcznych materiałów i projektów ( zasoby offline ) zasobów ludzkich ( experci online i lokalni eksperci ) 3. Opracowanie konspektu
Elementy WebQuest Wprowadzenie do tematu ( Introduction ) Zadanie ( Task ) Proces ( Process ) Ewaluacja ( Evaluation) Zakończenie ( Conclusion ) Notatki nauczyciela ( Teacher`s guide )
Przykładowe rodzaje zadań zadanie sprawozdawcze/raport z badań zestawienie danych „tajemnicze” zadanie zadanie twórcze zadanie dziennikarskie projekt/ plan zadanie analityczne
Proces Szczegółowy opis kolejnych kroków prowadzących do pełnej realizacji projektu Zasady podziału ról i zadań dla poszczególnych członków zespołu
Tabela ewaluacji POZIOM WYKONANIA PUNKTY WYMIAR Początkujący 1 Rozwijający się 2 Zaawansowany 3 Expert 4 Wymiar 1 Wymiar 2 Wymiar 3 Wymiar 4 Wymiar 5 Wymiar 6
Kryteria ewaluacji Jeżeli zadania zawierają następujące elementy: Apel Prezentacja ustna Prezentacja Power Point Praca pisemna Praca plastyczna Współpraca Projektowanie Apel
Prezentacja ustna – kryteria ewaluacji ….rozważ następujące wymiary : organizacja przemówienia gramatyka i wymowa komunikacja niewerbalna
Prezentacja PowerPoint – kryteria …..rozważ następujące wymiary : aspekty techniczne wrażenia estetyczne stylistyka przejrzystość prezentacji
Praca pisemna – kryteria ewaluacji …..rozważ następujące wymiary : gramatyka, ortografia, stylistyka organizacja tekstu formatowanie
Praca plastyczna – kryteria ewaluacji …..rozważ następujące wymiary : technika wykonania nowatorstwo , oryginalność kolorystyka przekaz artystyczny wrażenia estetyczne
Współpraca – kryteria ewaluacji …..rozważ następujące wymiary : wzajemna pomoc odpowiedzialne działanie Sposób rozwiązywania konfliktów
Projektowanie – kryteria ewaluacji …..rozważ następujące wymiary : kreatywność zastosowanie ( wymiar praktyczny ) uzasadnienie wyboru danego rozwiązania
Apel – kryteria ewaluacji …..rozważ następujące wymiary : jakość argumentów reakcje „publiczności” organizacja dyskusji
Analiza wymiarów i ich operacjonalizacja Określenie , jakie elementy zadania i na jakim poziomie powinny zostać wykonane przez „ początkującego”, „ zaawansowanego” itp.. Przyporządkowanie określonej liczby punktów ocenom szkolnym przykład 1- Św. Jacek- Apostoł Północy przykład 2- Najważniejsze wynalazki ludzkości przykład 3 -O atomie i nie tylko ... przykład 4- Obudżmy w sobie śpiących rycerzy
Użyteczne linki http://www.ii.uni.wroc.pl/~eko/webquest http://www.webquest.wombb.edu.pl/ http://webquest.org/index.php ( Bernie Dodge ) http://www.alicechristie.org/edtech/wq/matrix http://www.teachersfirst.com/summer/webquest/quest-a.shtml http://teachers.teach-nology.com/web_tools/web_quest/
WebQuest – arkusz pracy Pracując w grupie 3-osobowej oceń następujące webQests , biorąc pod uwagę ich stronę wizualną( esteta ) , zaawansowanie użytych technik multimedialnych ( technofil ) i możliwość współdziałania w grupie ( moderator) WebQuest zalety wady http://www.intereol.net/webquest/apostol/#Ewaluacja Św Jacek Apostoł http://www.webquest.piotrchojnacki.pl/index.html O atomie i nie tylko http://www.intereol.net/wq/WQ_nr%206_Jadwigi/index.htm Obudźmy w sobie śpiących rycerzy
Dla anglistów A Family Trip to London http://perso.orange.fr/absolutenglish-972/notes/webquest/page1.htm http://www.isabelperez.com/webquest/marbella/family_london.htm Brighton – your holiday destination http://webquest.wombb.edu.pl/Malarz/Brighton.htm Przecieramy szlaki Devonu http://www.webquest.wombb.edu.pl/Szubert/Devon.htm