2010 PROCESY INWESTYCYJNE I STRATEGIE PRZEDSIĘBIORSTW W CZASACH KRYZYSU MSP – w rzeczywistości 2010 Pentor Research InternationalWarszawa, 10 maja 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Systemy dla przedsiębiorstw
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Przedsiębiorcy i rozwój
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
1.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zarządzanie projektami
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Spotkania konsultacyjne
Dr Lidia Kaliszczak Uniwersytet Rzeszowski Wydział Ekonomii
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

2010 PROCESY INWESTYCYJNE I STRATEGIE PRZEDSIĘBIORSTW W CZASACH KRYZYSU MSP – w rzeczywistości 2010 Pentor Research InternationalWarszawa, 10 maja 2010

2 AGENDA I. Otoczenie biznesu: instytucje wsparcia oraz instytucje finansowe – wiedza i wykorzystanie II. Obraz przedsiębiorstw z segmentu MSP III. Wpływ kryzysu na funkcjonowanie polskich MSP

3 Otoczenie biznesu: instytucje wsparcia oraz instytucje finansowe – wiedza i wykorzystanie

4 Finansowanie zewnętrzne nie oznacza szansy na szybki i trwały rozwój OTOCZENIE BIZNESU Brak zainteresowania współpracą z instytucjami wsparcia dla MSP Ograniczona wiedza o możliwych źródłach finansowania działalności Niewielkie wykorzystywanie istniejących możliwości Połączenie braku wiedzy z utrzymującymi się stereotypowymi sądami o trudności skorzystania z ich usług Firmy mają kłopot ze zdefiniowaniem swoich potrzeb rozwojowych, zwłaszcza długookresowych

5 INSTYTUCJE FINANSOWE WIEDZA Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP Źródła finansowania niedostosowane do specyfiki MSP

6 Finansowanie przede wszystkim działalności bieżącej Finansowanie działalności bieżącej i jednocześnie większych inwestycji Finansowanie inwestycji [większych i mniejszych] INSTYTUCJE FINANSOWE WYKORZYSTANIE Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP Ograniczone wykorzystanie Specjalizacja źródeł zewnętrznych

7 Konieczność i chęć rozwoju firmy przekłada się na większą znajomość ofert rynku finansowego oraz korzystanie z szerszej puli ofert Firmy, które oceniają swoją kondycję jako złą, mają mniejszą ogólną wiedzę o źródłach finansowania i bardziej skłonne są polegać na środkach niedostosowanych do specyfiki działalności gospodarczej, jak pomoc finansowa ze strony rodziny Wiedza o źródłach finansowania oraz ich wykorzystanie jest powiązana z efektywnością działalności ekonomicznej Łączy się ona bowiem z posiadaniem przez firmy strategii oraz planów inwestycyjnych INSTYTUCJE FINANSOWE WIEDZA I WYKORZYSTANIE

8 INSTYTUCJA WSPARCIA WIEDZA I WYKORZYSTANIE Banki jako instytucje wspierające MSP Spontaniczna znajomość instytucji wspierających MSP Plany współpracy z instytucjami wspierającymi MSP Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP Niekorzystanie z doradztwa strategicznego (brak potrzeby, zbyt duże formalności i wysokie koszty)

9 WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Jak wzmacniać świadomość ekonomiczną / finansową przedsiębiorców? Jak w edukację finansową przedsiębiorców mogłyby się włączyć banki? Jak wygląda współpraca bank/firma w czasach kryzysu (utrudniony dostęp do kredytów, czy też zwyczaj unikania ich zaciągania przez przedsiębiorców)? Jak wzmacniać wiedzę na temat instytucji wsparcia? Jak udoskonalać kanały informacyjne i umiejętność korzystania z dostępnych źródeł informacyjnych?

10 Obraz przedsiębiorstw z segmentu MSP

11 OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP Sens i cel istnienia firmy równoznaczny z zapewnieniem strumienia przychodów ze sprzedaży lub zysków Brak definicji funkcji pełnionej w gospodarce i społeczeństwie Brak poprawnego sformułowanie długookresowej strategii rozwoju Największe problemy polskiego rynku pracy leżą po stronie podażowej Ograniczona podaż Wymagania płacowe

12 OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP Silna zależność od rynku krajowego i krajowej konkurencji Dość powszechna krytyczna postawa wobec funkcjonowania polskiej gospodarki Jakie są przedsiębiorstwa z segmentu MSP? Główne problemy mają charakter natury higienicznej (problemy podatkowo-prawne)

13 Jakie są przedsiębiorstwa z segmentu MSP? OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP Brak myślenia w kategoriach długookresowych strategii, długookresowego planowania Niewielka dynamika zmian / rozwoju kierunków działania przedsiębiorstwa

14 INWESTYCJE W KAPITAŁ LUDZKI Plany zatrudnienia nowych pracowników w nadchodzącym roku (co piąta firma) Głównie firmy średniej wielkości (blisko 30%) i eksporterzy (33%) Bardzo mało firm planuje zwalniać pracowników w nadchodzącym roku WYZWANIA Co dziesiąta firma z sektora MSP odczuwa w swych szeregach brak pracowników o określonych umiejętnościach (w szczególności firmy średnie i eksportowe) Problem strukturalny, w mniejszym stopniu wynik kryzysu MOCNE STRONY Brak problemu rotacji, co może wskazywać na umiejętność nawiązywania relacji z pracownikiem OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP

15 Obraz przedsiębiorstw z segmentu MSP nie jest jednolity

16 W ramach badania Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu wyłonionych zostało 6 segmentów przedsiębiorstw MSP różniących się między sobą następującymi zmiennymi: POSTAWA WOBEC FINANSOWANIA POSTAWA WOBEC KRYZYSU POSTAWA WOBEC ZARZĄDZANIA, PODEJMOWANIA DECYZJI OCZEKIWANIA WOBEC WSPARCIA ZEWNĘTRZNEGO OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP

17 Wyłonione zostały następujące segmenty przedsiębiorców OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP

18 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 8% Linia kredytowa: 11% Dotacje: 2% Kryzys – realne zagrożenie, ale w dużej mierze nakręcane przez media Brak obaw przed bankructwem, ale to nie jest dobry czas na inwestycje (7% ma takie plany) i poszukiwanie szans rozwoju Dystans do kredytów – trudno przewidzieć możliwość ich spłaty Dotacje chętnie, lecz tylko deklaratywnie Zarządzanie – jak najmniej formalności, spisanie celów i zasad funkcjonowania to duża bariera dla efektywnego zarządzania

19 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% Samowystarczalni 28% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 4% Linia kredytowa: 2% Dotacje: 2% Kryzys – to fakt medialny Brak obaw przed bankructwem, to jest dobry czas na inwestycje (28% ma takie plany) i poszukiwanie szans rozwoju Dystans do kredytów i dotacji – wyraźna postawa radzenia sobie ze wszystkim własnymi siłami Zarządzanie – bez przesady, ale raczej warto posiadać określoną strategię

20 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% Samowystarczalni 28% Racjonalni - zdystansowani 19% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 37% Linia kredytowa: 21% Dotacje: 7% Kryzys – realne zagrożenie, ale w dużej mierze nakręcane przez media Brak obaw przed bankructwem, to umiarkowanie dobry czas na inwestycje (33% ma takie plany) Kredyt to normalne źródło finansowania, brak obaw przed brakiem możliwości jego uzyskania, czy spłaty Zarządzanie – bez przesady, ale raczej warto posiadać określoną strategię

21 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% Samowystarczalni 28% Racjonalni - zdystansowani 19% Bezradni 7% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 1% Linia kredytowa: 0% Dotacje: 0% Dystans do kredytów i dotacji – brak zaufania do instytucji finansowych, wyraźna obawa przed brakiem możliwości uzyskania i spłaty kredytu Kryzys – realne zagrożenie, nie wiadomo kiedy się skończy Obawy przed bankructwem, to nie jest dobry czas na inwestycje (8% ma takie plany) Zarządzanie – brak jednoznacznego stosunku do określania celów i założeń działania firmy

22 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% Samowystarczalni 28% Racjonalni - zdystansowani 19% Bezradni 7% Wierzący w siebie 2% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 58% Linia kredytowa: 30% Dotacje: 5% Kredyt to normalne źródło finansowania, brak obaw przed brakiem możliwości jego uzyskania, czy spłaty Kryzys – to fakt medialny Brak obaw przed bankructwem, to jest dobry czas na inwestycje (70% ma takie plany) i poszukiwanie szans rozwoju Zarządzanie – zdecydowanie w oparciu o o jasno sprecyzowany plan działania

23 Otwartość na zewnętrzne źródła finansowania Odrzucanie zewnętrznych źródeł finansowania Pesymistyczna postawa wobec kryzysu Optymistyczna postawa wobec kryzysu Antyformaliści 41% Samowystarczalni 28% Racjonalni - zdystansowani 19% Bezradni 7% Wierzący w siebie 2% Pesymiści szukający wyjścia 3% DEKLARACJA KORZYSTANIA: Kredyty: 69% Linia kredytowa: 21% Dotacje: 0% Kredyt to normalne źródło finansowania, brak obaw przed brakiem możliwości jego uzyskania, czy spłaty Dotacje – dystans, są problematyczne, czasochłonne, bez gwarancji sukcesu Kryzys – realne zagrożenie, czas, w którym należy nastawić się na przetrwanie a nie na inwestycje (5% ma takie plany) Zarządzanie – brak jednoznacznego stosunku do określania celów i założeń działania firmy

24 Jak promować, edukować w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu? Jak uświadamiać ideę, że między celem firmy i otoczenia nie ma długookresowej sprzeczności, a dobre relacje z otoczeniem umożliwiają trwały rozwój i zapewniają wzrost wartości firmy? Czy niedostateczna liczba pracowników o odpowiednich kwalifikacjach jest faktycznie głównym problemem MSP w zakresie kapitału ludzkiego? Czy jest to problem odpowiedniego niedostatecznego / nietrafnego kształcenia pracowników, instytucji pośrednictwa pracy, a może braku umiejętności sprecyzowania, określenia i identyfikacji pracowników o odpowiednich kwalifikacjach OBRAZ PRZEDSIĘBIORSTW Z SEGMENTU MSP

25 Wpływ kryzysu na funkcjonowanie MSP

26 Dostrzeżony fakt kryzysu, ale w znacznej części przypadków brak wniosków dla długookresowego rozwoju firmy Kryzys w niewielu firmach spełnił rolę stymulującą do rozwoju kryzys zazwyczaj bez większego trudu może być przetrzymany za pomocą doraźnych działań Wpływ kryzysu na funkcjonowanie firm należy uznać za umiarkowany Większość firm nie została zmuszona do radykalnych działań restrukturyzacyjnych, nie pojawiły się również w silnej skali groźne dla istnienia firm zjawiska towarzyszące recesjom Negatywne oceny sytuacji gospodarczej po części wynikają z powtarzania obiegowych ocen, wpływu mediów oraz utrzymujących się masowych narzekań na stan polskiej gospodarki i trudność prowadzenia działalności przez firmy WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP

27 Chociaż w większości przedsiębiorcy są świadomi, że dla przetrwania i rozwoju niezbędne jest posiadanie przez zarządzających jasnej wizji strategicznej, to w ich ocenach elementy krótkookresowe strategii zdecydowanie dominują nad elementami długofalowymi Brak jasnej wizji funkcjonowania i rozwoju firmy nie zachęca do podejmowania działań decydujących o długookresowej konkurencyjności W efekcie koncentracji uwagi na bieżącym funkcjonowaniu firmy, przedsiębiorcy niemal całkowicie tracą z pola widzenia plany strategicznego rozwoju firm Zdecydowanie lepsze wyniki pod względem uświadamiania celów i formułowania strategii charakteryzują te spośród ankietowanych firm, w których znaczącą rolę odgrywa eksport WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Zrozumienie polskich firm sektora MSP dla znaczenia jakości kapitału ludzkiego w rozwoju długookresowej konkurencyjności jest dalece niedostateczne Firmy najsilniej poszukują na rynku pracowników, którzy są dobrymi i sumiennymi wykonawcami poleceń Znacznie mniejszy jest popyt na (rzadziej występujących) pracowników elastycznych, kreatywnych i samodzielnych

28 Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP *Wyniki badania aktualizującego; kwiecień 2010 Według połowy przedsiębiorców kryzysu albo w ogóle nie było, albo się już skończył lub właśnie ma się ku końcowi Obecność kryzysu w opinii przedsiębiorców*

Grudzień 2009 (N=1199) W związku z kryzysem gospodarczym sytuacja … Kwiecień 2010* (N=288) W związku z kryzysem gospodarczym sytuacja … … firmy … branży, w której działa firma … w polskiej gosp. Różnica istotna statystycznie WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP *Wyniki badania aktualizującego; kwiecień 2010

30 Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Dla większości przedsiębiorców, przynajmniej na poziomie deklaracji, kryzys to czas, z którym można i należy aktywnie sobie radzić, ale … Postawy wobec kryzysu* *Wyniki badania aktualizującego; kwiecień 2010

31 Działania podejmowane / planowane na 2010 rok WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP … wśród owych działań dominują cięcia kosztów o charakterze doraźnym Wyraźny deficyt strategii finansowej: Brak wiedzy Nieuświadomiona potrzeba Obawy przed utratą elastyczności

32 Posiadanie określonych i sprecyzowanych elementów strategii firmy WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Różnica istotna statystycznie Pomimo stosunkowo niskiego poziomu aktywności w podejmowaniu działań w związku z kryzysem dostrzegamy wyższy niż w czasie kryzysu odsetek firm deklarujących posiadanie elementów strategicznych

33 POŻĄDANE CECHY PRACOWNIKÓW Najbardziej pożądane są cechy standardowe (sumienność, pracowitość, fachowość), a stosunkowo niskie miejsce zajmuje elastyczność, kreatywność czy samodzielność, a więc cechy i kwalifikacje które teoretycznie właśnie w czasach kryzysu powinny być docenione przez firmy Konserwatywne podejście do problemu kapitału ludzkiego, brak przekonania, że wysokiej jakości kapitał ludzki pomoże firmie lepiej sobie radzić w sytuacjach kryzysowych WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Brak znaczenia kryzysu na budowany w przedsiębiorstwach kapitał ludzki

Grudzień 2009 (N=1199) Stopień trudności prowadzenia firmy w minionym roku w … Kwiecień 2010* (N=288) Stopień trudności prowadzenia firmy w minionym roku w … … w świecie … w tej branży w Polsce … w tym regionie … w Polsce Różnica istotna statystycznie WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP *Wyniki badania aktualizującego; kwiecień 2010

35 WPŁYW KRYZYSU NA FUNKCJONOWANIE POLSKICH MSP Co jest przyczyną słabości planowania długofalowego: (Brak możliwości? Brak zrozumienia potrzeby? Brak środków i narzędzi?) Jak stymulować budowanie długookresowych strategii / wizji firm? Jak edukować i uświadamiać? Jak promować doradztwo strategiczne? Jak wykorzystać rolę i specyfikę firm eksportowych nie tylko w kontekście gospodarczym, ale i edukacyjnym? Jak należy oceniać silniejsze preferencje przedsiębiorców w stosunku do sumiennych pracowników niż do pracowników innowacyjnych? Jak wspierać przejawy innowacyjności w funkcjonowaniu polskich firm? Jak uświadamiać znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju firmy? Czy firmy są w stanie wyciągać poprawne wnioski i lekcje ze zjawisk kryzysowych? Czy zmienia to nastawienie w odniesieniu do strategicznego planowania rozwoju?

36