6-LATEK W SZKOLE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Gotowość szkolna.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
„Sześciolatek w szkole”
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
START W SZKOŁĘ.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Kącik przedszkolaka.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

6-LATEK W SZKOLE

CZYNNIKI WAŻNE DLA RODZICÓW poziom gotowości szkolnej dziecka nowa postawa programowa przygotowanie szkoły demografia

Czym różni się myślenie o dziecku u progu szkoły od roku 2009? GOTOWOŚĆ SZKOLNA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

OBSZARY WAŻNE W OCENIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6 - LATKA GOTOWOŚĆ SZKOLNA Umysłowa Fizyczna Percepcyjno - motoryczna Emocjonalno-społeczna OBSZARY WAŻNE W OCENIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6 - LATKA

JAKI POWINIEN BYĆ PRZYGOTOWANY DO NAUKI W SZKOLE SZEŚCIOLATEK? Jest ciekawy świata, Potrafi klasyfikować i szeregować, Bez trudu komunikuje się werbalnie Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami Jest samodzielny

Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej – zapamiętuje i wykonuje polecenia, zależy mu na doprowadzeniu pracy do końca, Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym, Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką czyli…

Słucha, ogląda książeczki dla dzieci, Opowiada historyjkę obrazkową, Układa układanki, Dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby oraz łączy sylaby w wyraz, Zna i stosuje liczebniki porządkowe, Dodaje i odejmuje liczmany lub przedmioty.

KRÓTKI PRZEGLĄD DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ: interesuje się otaczającym światem, posiada wiedzę o sobie (potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia) posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski, swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć, zaobserwowanego zjawiska lub oglądanego obrazka słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść, skupia uwagę na zadaniu, doprowadza zadanie do końca,

przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych, lubi gry zespołowe zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci klasyfikuje i szereguje przedmioty, obrazki posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni (potrafi wskazać prawą, lewą rękę, określa położenie przedmiotów nad, pod, na) jest samodzielny w czynnościach samoobsługowych oraz w sytuacji zadaniowej (podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowane osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę)

dba o bezpieczeństwo własne i innych (bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie jak zachować się w sytuacji zagrożenia, wie gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić) jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym poprawnie trzyma ołówek, posługuje się nożyczkami, lepi z plasteliny i rysuje jest zainteresowany czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami, z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty, liczmany)

dodaje i odejmuje pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach. jest zainteresowany szkołą i działaniami, z którymi wiąże się pełnienie roli ucznia – chce pójść do szkoły Dodatkowe badanie gotowości szkolnej – w poradni psychologiczno – pedagogicznej Tychy ul. Andersa 16

Na co warto zwrócić uwagę - rozwój fizyczny Motoryka duża i mała Odporność na choroby Prawidłowe działanie zmysłów Czy dziecko lubi zabawy ruchowe? Czy chętnie uczestniczy w zespołowych grach ruchowych? Czy jest w stanie zachować określoną pozycję przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć)? Czy dziecko dobrze widzi i słyszy? Czy męczy się szybciej niż rówieśnicy? RUCH!!! Na co warto zwrócić uwagę - rozwój fizyczny

Prawidłowy chwyt pisarski – umożliwia efektywne i długotrwałe pisanie

Na co warto zwrócić uwagę rozwój percepcyjno - motoryczny Analiza i synteza wzrokowa i słuchowa czyli zdolność do odbioru i przetwarzania bodźców, ich rozumienia i reagowania na nie odpowiednią aktywnością ruchową. Orientacja przestrzenna - czyli zdolność odróżniania strony lewej od prawej oraz określania relacji przestrzennych typu nad, pod, za. Na co warto zwrócić uwagę rozwój percepcyjno - motoryczny

Na co warto zwrócić uwagę – rozwój umysłowy Myślenie Pamięć (wzrokowa, słuchowa, sekwencycja) Uwaga Mowa Nauka wierszyków, piosenek. Gry typu MEMO. Zabawy polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów, następnie odgadywanie, co się zmieniło. Zagadki, zawierające w treści dwie Proponować dziecku gry planszowe. Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło rozwiązanie problemu. Tworzyć zbiory, porównywać Rozmawiać, słuchać, czytać, Zachęcać do opowiadania Uczyć skupiania uwagi Na co warto zwrócić uwagę – rozwój umysłowy

Na co warto zwrócić uwagę – rozwój społeczno - emocjonalny Panowanie nad emocjami, Poczucie obowiązku, Umiejętność pokonywania trudności, Zainteresowanie światem, Przestrzeganie norm Empatia … Czas Rozmowy Obowiązki Pokazywanie świata Na co warto zwrócić uwagę – rozwój społeczno - emocjonalny

KIEDY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE NIE JEST GOTOWE ABY PÓJŚĆ DO SZKOŁY? Gdy ma trudności emocjonalne W zabawie reaguje gniewem, złości się, obraża, Łatwo wybucha złością, płaczem, reaguje bardzo impulsywnie, Okazuje nadmierny lęk, wycofuje się, Stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej osoby dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie, Unika sytuacji wymagających samodzielności;

Ma niską ocenę gotowości szkolnej wykonaną w przedszkolu; KIEDY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE NIE JEST GOTOWE ABY PÓJŚĆ DO SZKOŁY? Ma niską ocenę gotowości szkolnej wykonaną w przedszkolu; Gdy ma zaburzone procesy poznawcze Napotyka na trudności w spostrzeganiu oraz klasyfikowaniu, Ma trudności z zapamiętywaniem informacji, Koncentracja uwagi jest chwiejna, bardzo podatna na rozproszenie Zaburzona jest komunikacja językowa; Jest niepełnosprawne;

Nowa podstawa programowa Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej (wyposażonej w tablicę, stoliki itp.) i rekreacyjnej (odpowiednio do tego przystosowanej). W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną Nowa podstawa programowa

Doświadczenia w Tychach

Demografia dla rocznika 2007

Czym się kierować podejmując decyzję? Diagnozą gotowości do podjęcia nauki – wykonaną w przedszkolu Obserwacją własną umiejętności dziecka i jego chęcią do nauki Wynikiem wizyty w wybranej szkole – zobaczenie przygotowania sal, rozmowa z dyrektorem, pedagogiem i wychowawcą (m.in. kwestia świetlicy, obiadów, zmianowości, ilości sześciolatków w klasie). Czym się kierować podejmując decyzję?

DLACZEGO WARTO POSŁAĆ SZEŚCIOLATKA DO SZKOŁY? Odroczenie obowiązku szkolnego - powtarzanie roku, Stymulacja rozwoju - stały progres, kształtowanie samodzielności, Prawidłowo realizowany program - dostosowany do możliwości dziecka, szkoła gotowa na przyjęcie 6-latków,

Dla rodziców dzieci rocznika 2007 PUNKT KONSULTACYJNY DLA RODZICÓW Poniedziałek 10.00-12.00 04.02.2013 18.02.2013 04.03.2013 11.03.2013 25.03.2013 DZIEŃ OTWARTY DLA RODZICÓW DZIECI 6-LETNICH 02.02.2013 10.00-12.00 Dla rodziców dzieci rocznika 2007

SERDECZNIE DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ppptychy@onet. eu www. ppptychy. pl Tel