ANALIZA ZACHOWAŃ NABYWCZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

MARKETING Dr Aleksandra Gniot
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Kierunki rozwoju marketingu w usługach transportowych
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
ISTOTA PRODUKTÓW Plan wykładu
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
ROZMOWY SPRZEDAŻOWE W HANDLU DETALICZNYM
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
LOGISTYKA W USŁUGACH prowadzenie: dr R. Piniecki kontakt: ryszard
PRODUKT.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Firmy globalne.
Proces przewodzenia i kontrolowania
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Publiczne prawo konkurencji
Marketing w Firmie.
Zapis prezentacji:

ANALIZA ZACHOWAŃ NABYWCZYCH Motto: Konsumenci wybierają te produkty i usługi, które lepiej zaspokajają ich potrzeby, nawet wtedy, gdy potrzeb tych sobie nie uświadamiają. Chcąc działać skutecznie, przedsiębiorca musi poznać potrzeby konsumentów i zrozumieć ich istotę. Lechosław Garbarski

Literatura: I.H.Gordon: Relacje z klientem,PWE Warszawa 2001 K.Fonfara : Marketing partnerski,PWE Warszawa 1999 A.Payne: Marketing usług, PWE warszawa1997, J. O’Shaugnessy: Dlaczego klienci kupują. PWN, Warszawa 1994. M. Rydel, S.Ronkowski: Marketing partnerski, „Marketing i Rynek”, 1995, nr 9

Nabywca Nabywca - ograniczone dochody dzieli między nabywane przez siebie różnorodne dobra i usługi, Nabywca- (konsument) powinien być podmiotem i przedmiotem zainteresowania instytucji rynkowych (jego potrzeb).

Na zachowania nabywcze klientów mają wpływ: Potrzeby i pragnienia, Postawy i preferencje, Osobowość nabywcy Uczenie się( doświadczenie), Ryzyko związane z zakupem.

Warunki zaistnienia transakcji 1. Na rynku istnieją co najmniej 2 podmioty, 2. Jeden podmiot pragnie nabyć, drugi - sprzedać, 3. Dostawcy i nabywcy dysponują środkami komunikacji dla złożenia ofert, 4. Potencjalny nabywca może przyjąć lub odrzucić oferty od dostawcy.

Zróżnicowanie nabywców produktów (usług) 1. Co do żądań określonego produktu (ilości i jakości). 2. Wymagań co do ceny i skłonności do zapłaty. 3. Posiadania określonej siły nabywczej. 4. Żądań określonych usług przed i po sprzedażowych.

Zalecenia M. I R. Friedman (folia1z2) Klient jest podmiotem. Nie powinien on być zdany na „niewidzialną rękę rynku” Oprócz rynku powinny funkcjonować zasady i reguły systemowej ochrony konsumentów( Urząd ochrony Konsumentów...)

Zalecenia M. I R. Friedman (folia 2 z 2) Ochrona konsumentów chroni przed patologiami rynkowymi (np.: monopolem, dumpingiem, „cichymi zmowami”) Wolne społeczeństwa wykazują więcej skłonności i energii do osiągania własnych celów i ograniczania dyskryminacji

Potrzeby Potrzeba jest stanem odczuwania braku zaspokojenia „jest motorem ludzkiego działania” zmniejszania różnic Potrzeby: żywności, szacunku, bezpieczeństwa, samorealizacji, akceptacji Potrzeby układają się w tzw. „trójkąt potrzeb Maslova"

Przekonania Cele / Potrzeby Działania nabywców Model zależności wzajemnego oddziaływania celów, potrzeb i przekonań konsumentów Przekonania ograniczające motywujące pobudzające modyfikujące Cele / Potrzeby zgodne Działania nabywców zharmonizowane Źródło: J. O’Shaughbessy: Dlaczego klienci kupują. PWN, Warszawa 1994.

Potrzeby bez nabywania a wybór bez podejmowania decyzji Cele Przekonania Potrzeby Potrzeby bez nabywania Wybieranie (nabywanie) bez decydowania a wybór bez decyzji Potrzeba ukryta Potrzeba bierna Potrzeba wyłączna Preferencje wewnętrzne Wybór losowy Nawyk Źródło: J. O’Shaugnessy: Dlaczego klienci kupują. PWN, Warszawa 1994.

Czynniki determinujące postępowanie klienta .. 1. Kulturowe, a w tym: środowisko, subkultura, klasa społeczna. 2. Społeczne, a w tym: grupy odniesienia, rodzina, rola i status.

Czynniki determinujące postępowanie klienta (folia 2 z 2) 3. Osobiste, a w tym: wiek i etap życia, zawód, sytuacja ekonomiczna, styl życia. 4. Psychologiczne: motywacje, percepcja przekonania, postawy.

Fazy w procesie podejmowania decyzji 1. Uświadomienie potrzeby, 2. Identyfikacja sposobów zaspokojenia potrzeby, 3. Ocena alternatyw wyboru, 4. Zakup 5.i odczucia po zakupie.

Kryteria oceny alternatywy L. J. Rosenberga 1. Związane z kosztem (cena, serwis usług, koszty eksploatacji, inne), 2. Związane z prezentacją produktu (trwałość, wydajność, oszczędność energii, ekologia), 3. Związane z wizerunkiem produktu (marka, styl), 4. Związane z wygodą (uniwersalność, przydatność produktu do funkcji pomocniczych).

Świat życia klienta KLIENT Źródło: H. U. Frehr: Total Quality Management, Carl Hanser Verlag: Munchen - Wien, 1996, s4.