Doradztwo zawodowe w gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Doradztwo zawodowe w szkołach
Alchemia czy wróżbiarstwo
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Celem II konferencji jest wsparcie tworzenia systemu doradztwa zawodowego w gimnazjum

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Instytucje wspomagające działania szkoły: OHP - Mobilne Centrum Informacji Zawodowej Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Kaliszu ul. Skalmierzycka10, tel. 0 62 502 38 33 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kaliszu ul. H. Sawickiej 3b, tel. 0 62 764 0000 Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy Oddział Zamiejscowy w Kaliszu ul. Serbinowska 5, tel. 0 62 766 13 81 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu Międzyszkolny Ośrodek Informacji i Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Praktycznego w Kaliszu

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Projekty form doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2008/2009 przygotowane przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu Warsztaty dla nauczycieli Wychowawca jako doradca zawodowy ucznia Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie jako doradca zawodowy w gimnazjum Nauczyciel techniki jako doradca zawodowy w gimnazjum Etyka nauczyciela-doradcy ucznia Duchowość pracy w aspekcie planowania kariery zawodowej Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy Szkolenia Rad Pedagogicznych Rola Rady Pedagogicznej w tworzeniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego Planowanie kariery zawodowej ucznia

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Załącznik nr 1 do rozporządzenia MENiS z dnia 6 listopada 2003 r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania W szkole uczniowie kształtują swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania jak i całej edukacji na danym poziomie Podstawa programowa dla gimnazjum (III etap edukacyjny) W gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Podstawa programowa wychowania do udziału w życiu gospodarczym Moduł przedmiotu „wiedza o społeczeństwie”- gimnazjum Cele edukacyjne 4. Wstępne przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej i odnalezienia się na rynku pracy Zadania szkoły 3. Rozbudzanie wyobraźni, pomysłowości na temat przyszłej aktywności zawodowej i gospodarczej 4. Pomoc w świadomym kształtowaniu orientacji i kariery zawodowej 6. Budzenie refleksji nad etyką pracy zawodowej Osiągnięcia 2. Umiejętność planowania rozwoju własnego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych 3. Trafne rozpoznawanie własnych predyspozycji, kwalifikacji i realnych możliwości z punktu widzenia runku pracy 4. Umiejętność sporządzania dokumentów niezbędnych przy ubieganie się o pracę 5. Umiejętność aktywnego znalezienia się na rynku pracy i podejmowania działalności gospodarczej

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Podstawa programowa techniki w gimnazjum Cele edukacyjne Przygotowanie do życia w cywilizacji technicznej Zadania szkoły Zorganizowanie warunków do samodzielnego działania technicznego z wykorzystaniem typowych metod stosowanych w podstawowych dziedzinach techniki Osiągnięcia 2. Określanie i ocenianie własnych mocnych i słabych cech ujawnianych w działaniach technicznych indywidualnych i zespołowych; ocenianie własnych możliwości sprostania wymaganiom wstępnie wybranego zawodu (stanowiska pracy)

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Propozycje literatury zawodoznawczej: „Osobiste portfolio kariery” www.frps.org.pl Fundacja Realizacji Programów Społecznych „Edukator zawodowy” www.koweziu.edu.pl „Perspektywy” www.perspektywy.pl „Informator o zawodach”, „Ranking szkół wyższych 2008” „Victor” www.vicktor.com.pl „Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu”, G. Sołtysińska, J. Woroniecka, KOWEZiU, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej „Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów”, KOWEZiU „Zawody Szkolnictwa Zawodowego vademecum informacyjne doradcy zawodowego”, MEN, K. Lelińska, M. Gruza, G. Sołtysińska „Zawód z pasją”, P.Hebda, J. Madejski, Wydawnictwo Park

Doradztwo zawodowe w gimnazjum „Edukator zawodowy”- Wyniki badań A. Antczak-Lesiuk, pedagog, doradca zawodowy IV LO w Chełmie Przez ankietę poszukiwano m.in. odpowiedzi na pytania: Jak licealiści oceniają działania szkoły na rzecz informacji edukacyjno- zawodowej? Jakie są oczekiwania uczniów wobec szkoły w zakresie poradnictwa zawodowego? Wykres 1. Ocena działalności szkoły w zakresie informowania o zawodach

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Odpowiedzi, które padły na kolejne pytanie – W jakim stopniu według Ciebie, szkoła pomaga w planowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej? Wykres 2. Ocena pomocy udzielanej przez szkołę w zakresie planowania przyszłości edukacyjno-zawodowej

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Następne pytanie ankiety dotyczyło propozycji powołania szkolnego doradcy zawodowego – Czy według Ciebie korzystne dla uczniów byłoby powołanie szkolnego doradcy zawodowego, który pomagałby w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej? Wykres 3. Ocena propozycji powołania szkolnego doradcy zawodowego.

Doradztwo zawodowe w gimnazjum „Edukator zawodowy” – Wyniki badań Daniel Kukla, pracownik Akademii im. Jana Długosza w Czestochowie na grupie gimnazjalistów Z wykresu wynika, iż w 51% możliwość pogłębiania własnych zainteresowań uczniów jest zaspokajana. Natomiast 49% badanych uczniów stwierdziło, iż nie mają możliwości indywidualnego pogłębiania zainteresowań. Możliwość stwarzania uczniom rozwoju ich indywidualnych zainteresowań jest jedną z form, która wpływa na podjęcie trafnej decyzji zawodowej przez uczniów. Wykres 1. Możliwość pogłębiania własnych zainteresowań przez uczniów gimnazjum Źródło: opracowanie na podstawie badań własnych. Próba badawcza 67 gimnazjalistów.

Doradztwo zawodowe w gimnazjum Metodą pracy orientacyjnej szkoły jest prowadzenie wśród uczniów pogadanek o tematyce zawodoznawczej. W szkołach, w których przeprowadzono badania, tę formę pracy orientacyjnej realizuje pedagog szkolny oraz wychowawcy poszczególnych klas. Wykres 2. Częstość prowadzonych przez nauczycieli pogadanek o tematyce zawodoznawczej Źródło: opracowanie na podstawie badań własnych. Próba badawcza 67 uczniów gimnazjum i 47 uczniów podstawówki.