A R T T E R A P I A Terapia przez sztukę przywraca jednostce poczucie równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, pozwala zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Biblioterapia.
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
RODZINA.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Stres w pracy nauczyciela
- Razem możemy tak wiele!
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czytanie wspiera rozwój dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

A R T T E R A P I A Terapia przez sztukę przywraca jednostce poczucie równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, pozwala zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych, poczuciu przygnębienia i pustki, zwalcza nerwice, przynosi ulgę przy odczuwalnym cierpieniu fizycznym. Sztuka pomaga w uspołecznianiu i edukowaniu ucznia. Jest przekaźnikiem osiągnięć przeszłych pokoleń, łącznikiem pomiędzy tradycją a współczesnością. Sztuka nadaje życiu sens. Pozwala na zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu: emocjonalnych, psychicznych oraz przynależności do określonej rodziny, grupy, narodu. Integruje ze społeczeństwem, ale też integruje osobę wewnętrznie.

Upośledzeniu ulegają: Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim charakteryzują się najłagodniejszą formą niedorozwoju umysłowego. Upośledzeniu ulegają: czynności poznawcze mowa rozwój ruchowy procesy emocjonalno-motywacyjne

Procesy emocjonalno- motywacyjne Czynności poznawcze Mowa Rozwój ruchowy Procesy emocjonalno- motywacyjne dzieci te spostrzegają wolniej, mniej dokładnie i w węższym zakresie posiadają słabą pamięć nie rozumieją wielu słów i pojęć mają trudności w wyrażaniu swoich myśli i rozumieniu wypowiedzi innych nie dostrzegają istotnych różnic i podobieństw między przedmiotami krótko i słabo koncentrują się na treściach abstrakcyjnych wykazuję wolne tempo uczenia się rozwija się późno często występują wady wymowy dzieci siadają pod koniec pierwszego roku życia, chodzą pod koniec drugiego roku życia wykazują brak percepcji ruchów ruchy są mało skoordynowane trudności w przystosowaniu społecznym i rozumieniu norm społecznych podejmują działanie pod wpływem aktualnego nastroju, emocji nie przewidują skutków swych decyzji osłabiona kontrola emocji, popędów i dążeń

Artterapia to forma pracy terapeutycznej, wykorzystywana zarówno do celów leczniczych, jak i rozwojowych, czy edukacyjnych. Korzysta z różnych metod: plastycznych muzycznych literackich teatralnych

RODZAJE ARTTERAPII plastykoterapia, czyli terapia za pomocą sztuk plastycznych muzykoterapia, czyli forma terapii wykorzystująca muzykę i jej elementy jako środki ekspresji i komunikacji biblioterapia, czyli terapia wykorzystująca literaturę; pobudza wyobraźnię; uczestnik może utożsamiać się z bohaterami literackimi

dramatoterapia wykorzystuje różne formy dramatu; dzięki odgrywaniu ról uczestnicy zdobywają samowiedzę, rozwijają wyobraźnię i poczucie własnej woli, uwalniają się od wspomnień i niepokojów choreoterapia, czyli terapia przez taniec i ruch, wykorzystująca ekspresję ruchową do wspomagania emocjonalnej i fizycznej integracji, głównym celem choreoterapii jest odczuwanie przez uczestnika swojej cielesności i rozwijanie samoświadomości.

Wybór formy jest równie ważny jak samo dzieło ! PLASTYKOTERAPIA wykorzystuje różnorodne techniki plastyczne: rysunek malarstwo rzeźbę grafikę collage techniki łączone Wybór formy jest równie ważny jak samo dzieło !

CELE PLASTYKOTERAPII dostarcza przestrzeni, pozwalając na swobodną twórczość stanowi bezpieczny i akceptowany przez człowieka sposób wyrażania tego, co jest trudne do wypowiedzenia słowami odzwierciedla problemy i negatywne emocje jest obrazem osobowości autora realizuje zamierzenia i pragnienia, które nie miały okazji być spełnione w rzeczywistości kształci umiejętności praktyczne i konstrukcyjne

ŚRODKI REALIZACJI malowanie pędzlem malowanie palcem rysowanie lepienie z gliny, masy solnej rzeźbienie modelowanie wycinanie wydzieranie

WIELOFUNKCYJNA ROLA PLASTYKOTERAPII pomaga rozwiązywać konkretne problemy pomaga znaleźć przyczyny tkwiące w zahamowaniu samorozwoju uwalnia negatywne emocje i pomaga je odreagować pobudza sensoryczne rozwija działania twórcze uzewnętrznia świat problemów, uczuć i przeżyć kreuje pozytywne myślenie wyrównuje braki i ograniczenia psycho-fizyczne

EFEKTY ARTTERAPII rozwija wyobraźnię rozwija osobowość pomaga w uświadomieniu sobie własnych przekonań i uczuć oraz w lepszym rozumieniu siebie uwalnia od przykrych wspomnień i niepokojów pomaga w odreagowaniu nagromadzonych emocji uaktywnia sferę komunikacji niewerbalnej rozwija własne działania twórcze ułatwia pozawerbalne porozumiewanie się rozwija osobowość podnosi własną kreatywność leczy, zapobiega pogłębianiu się stanów chorobowych obniża napięcie nerwowe, uspokaja, wycisza pomaga rozwiązać codzienne problemy pozwala na pełniejsze i swobodniejsze wyrażanie siebie

uzewnętrznia świat własnych przeżyć i odczuć zaspokaja potrzeby: akceptacji, bezpieczeństwa, współuczestnictwa, bycia rozumianym i docenianym umożliwia wielozmysłowe postrzeganie świata pomaga zaakceptować siebie i innych przynosi relaks i odpoczynek